PDA

View Full Version : creatine?



makavelli
01-02-2007, 08:07
Ik wil binnenkort creatine gaan gebruiken en nu vroeg ik me af of er veel verschil in de kwaliteit van merken. Ik zag dat je bij de tuinen bijvoorbeeld al een pot creatine kan kopen voor 11 euro. Werken de goedkopere merken even goed of kan je beter een duurder merk pakken? En maakt het uit of je het in pil vorm of in poeder neemt?

Verder lees ik verschillende heel verschillende visies over de duur dat je creatine kan gebruiken. Sommigen gebruiken het het hele jaar door, anderen doen het 6 of 8 weken en stoppen daarna een maandje.
Wat is het beste?

Alle ervaringen met betrekking tot creatine zijn welkom!

LOCO
01-02-2007, 08:32
Was ff zoeken,.... maar hier http://www.mixfight.nl/forum/showthread.php?t=45437&highlight=creatine staat een stuk van mij over creatine, denk dat je vragen daar wel in staan, anders hoor ik het graag.

Osu

LOCO

makavelli
01-02-2007, 18:04
Thanks loco, een interessant stuk!
Staat alleen niet in of er grote kwaliteits verschillen zijn tussen creatine merken? En wat er beter is, pilvorm of poeder?

FOCUS
01-02-2007, 18:40
http://www.ergogenics.org/crea.html


http://www.eigenkracht.nl/supplementfacts/voedingssupplementen/anderesupplementen/creatine


iha is de kwaliteit van 'goedkope' creatine ook goed, nl 99,9% creatinemonohydraat.
In sommige goedkope merken zit wel wat restsporen van andere produkten
In een HEEL KLEIN percentage van de gebruikers zou dit kunnen leiden tot allergische reacties.
Wel zijn er merken die 'vervuiling' van andere produkten bevatten, die in dezelfde machines worden geproduceerd. Hier zou je positief op kunnen reageren met een dopingtest.
Je kunt bij het NECEDO merken bestellen waar dit absoluut niet het geval is.
Zou me er eerlijk gezegd geen zorgen over maken, tenzij je een olympsch sporter bent.
Poeder of vast, maakt denk ik niet uit, vloeibaar is kutzooi.

Silat
01-02-2007, 20:24
ik ga alleen nog maar voor de simpele creatinemonohydraat en niet meer voor de Fosfagen en Celltech mixen, allemaal duur en werkt voor mij minder als creatinemonohydraat.

Evilman
01-02-2007, 23:02
gewoon normale creatine is best. Die dure potten met zogenaamd alles in 1 schijnen bullshit te zijn. Je betaalt achterlijk veel voor een kleine hoeveelheid zogenaamde interessante ingredienten.

Beter neem je maar gewoon creatine en zorg je ervoor dat je goed eet en veel water drinkt!
Je kunt eventueel nog ergens kijken naar het beste moment van innemen en producten die de opname kunnen verbeteren. en dan doel ik op BB forums

makavelli
02-02-2007, 05:36
Bedankt voor de adviezen jongens!

chief108
02-02-2007, 06:09
en afkicken van de koffie...
scheelt een boel

Tony
02-02-2007, 22:12
Hmm dat koffie (caffeine) vs creatine verhaal schijnt al achterhaalt te zijn.

Ik kan me herinneren dat ik ooit een link heb gezien naar een onderzoek naar deze stelling.

Ik weet in elk geval dat hij te vinden is in het bodybuild topic van FOK! en ergens op het dutchbodybuildoforum.

Voor de rest zweer ik bij die kre-alkalyn dingen van performance.
http://www.recupfast.com/nederlands/produkten/krealkalyn.htm

Ik kan niet namens anderen praten, slechts namens mij zelf. En ik heb bij gebruik van gewone creatine veel minder baat dan bij het gebruik van deze capsules. Wat ook fijn is is dat je geen buffer hoeft op te bouwen en niet zo zit te knoeien met dat poeder (heb ik zelf een hekel aan).
De capsules worden deze bij ons op de sportschool ook veel gebruikt (o.a. door de nederlandse recordhouder bankdrukken (E. Koninkx). Allen zijn ze enthousiast.

De capsules worden ook in een stack aangeboden samen met L-arginine tabletten (semi essentieel aminozuur)

Misschien een suggestie..

Ossie
02-02-2007, 22:54
Ik heb laatst ook kre-alkalyn capsules besteld.
Mede door wat de mensen op bodybuildingsites ervan zeggen.
Ook is het een voordeel dat je geen oplaadfase hebt.

Als het goed is worden ze vandaag geleverd. Ik zal wel posten wat ik ervan vind.
Al moet ik zeggen dat ik ooit een keer eerder gewone creatine heb gehad, en het resulstaat van toen kan ik me allang niet meer herinneren, dus ik zou geen vergelijking kunnen maken met de oude 'creatine' die ik toen heb gebruikt.

LOCO
03-02-2007, 03:42
Vind persoonlijk het laad-principe zowieso achterhaald/grote onzin, sterker nog, vind laadfase voor vechtsporters over algemeen eerder een nadeel dan een voordeel. Zal mijn idee hierover een dezer dagen posten (hoop ik) als ik wat meer tijd heb.

Osu

LOCO

FOCUS
03-02-2007, 04:06
laden kan je overslaan/verkorten, en dan duurt het drie dagen ipv een. big deal..
gewichtstoename heb ikzelf nauwelijks.
Gewoon monohydraat in een voordeelpot, werkt bij mij prima.
Het is wel zo dat je lichaamssamenstelling (vezeltype, aanwezigheid creatine die al van nature in je zit) bepaalt of het werkt en hoe goed het werkt...

LOCO
03-02-2007, 04:14
Laden niet overslaan of verkorten maar gewoon niet doen. Klaar :D Maar goed, kom hier vast nog op terug een deze dagen

jojo
03-02-2007, 07:51
www.nutriworld.nl succes

Ossie
03-02-2007, 08:22
www.nutriworld.nl (http://www.nutriworld.nl) succes

SPAM! ;)


Wat me overigens wel opvalt is dat bij de kre-alkalyn 2 capsules per dag worden aangeraden en dat er bij het spul, gegeven in de link van Dacide 4 capsules worden geadviseerd.
Capsules zijn even groot. Voor zover ik het weet is het spul ook even zuiver etc. Dus zou je bij dat merk/spul een veel grotere dosis worden geadviseerd....

gieloe
05-02-2007, 09:05
Hmm dat koffie (caffeine) vs creatine verhaal schijnt al achterhaalt te zijn.

Ik kan me herinneren dat ik ooit een link heb gezien naar een onderzoek naar deze stelling.

Ik weet in elk geval dat hij te vinden is in het bodybuild topic van FOK! en ergens op het dutchbodybuildoforum.

Voor de rest zweer ik bij die kre-alkalyn dingen van performance.
http://www.recupfast.com/nederlands/produkten/krealkalyn.htm

Ik kan niet namens anderen praten, slechts namens mij zelf. En ik heb bij gebruik van gewone creatine veel minder baat dan bij het gebruik van deze capsules. Wat ook fijn is is dat je geen buffer hoeft op te bouwen en niet zo zit te knoeien met dat poeder (heb ik zelf een hekel aan).
De capsules worden deze bij ons op de sportschool ook veel gebruikt (o.a. door de nederlandse recordhouder bankdrukken (E. Koninkx). Allen zijn ze enthousiast.

De capsules worden ook in een stack aangeboden samen met L-arginine tabletten (semi essentieel aminozuur)

Misschien een suggestie..

Ik zelf eet geen vlees en het schijnt dat er in vlees ook creatine zit, en dat je daardoor wat explosiever bent!
Zou dit dan mischien iets voor mij kunnen zijn, ik kickbox zelf!
Ik hoor het graag ben de laatste tijd erg snel leeg, dus als dit me enigzins kan helpen, graag!!!!!

FOCUS
05-02-2007, 18:24
Ik hoor het graag ben de laatste tijd erg snel leeg, dus als dit me enigzins kan helpen, graag!!!!!


kan natuurlijk ook een boel andere oorzaken hebben..
griepje, virus, overtraind, tekort aan voedingsstoffen, tekort aan rust, stress, ijzertekort, enz enz....
Als het creatinegebrek is, dan moet je er altijd last van hebben, je eet immers al langer geen vlees?

Yamato Damashii
13-02-2007, 09:01
Interessante die opmerkingen over de laadfase. Ik ga er eens wat meer over opzoeken en wellicht dat ik dan tijdens mn volgende 'crea-kuur' de laadfase oversla.

Laatste keer had ik de eerste dag niet genoeg gedronken, werd ik 's nachts wakker met zo'n kramp in mn buik dat ik niet meer recht kon staan:S Liter water tanken en 5 minuten later was alles weer koek en ei, maar leuk is anders.

marko
14-02-2007, 22:59
Als je kre-alkalyn neemt heb je geen oplaad fase maar bij de gewone creatine is het zeker wel verstandig om die oplaad fase te doen.

Bud S
15-02-2007, 03:25
dymatize creatine monohydraat werkt super voor mij !
is wel een duur merk...

LOCO
16-02-2007, 07:51
OK, ik had beloofd nog eens terug te komen op het onderdeel laadfase binnen de creatine-supplementatie.
Zoals ik eerder al anagaf, vind ik zelf de laadfase niet interessant, en in geval van vechtsporters vaak zelfs eerder een nadeel dan een voordeel. Dit vanuit de volgende theorie die ik heb:
De meeste mensen die beginnen met Creatine worden al snel in het begin wat zwaarder doordat ze meer vocht vasthouden (gemiddeld 2 a 3 kilo). Mijn theorie is dat dit komt doordat ze een laadfase gebruiken, dus in het begin een overmaat aan creatine en dus meer water aantrekken. Mijn theorie is dat als uitrekent hoeveel iemand nodig heeft en hem/haar daarop laat beginnen ipv op een overmatige dosis, er minder vocht vastgehouden word (dus minder of eigenlijk zelfs geen gewichtstoename als gevolg van vocht) terwijl die persoon al wel meteen baat heeft van het innemen van creatine, zeker als het gedoseerd opgenomen word.
Dit heb ik nu een aantal keren getest, door jongens in te stellen op hun dagelijkse behoefte en ze dat te laten innemen, en gewichtstoename was (meestal) “niks” terwijl ze er dus wel baat bij hadden.
Aangezien veel vechtsporters niet perse zwaarder willen worden, werkt dit volgens mij een heel stuk beter. Het vermijden van een laadfase heeft in mijn ogen zeker 2 voordelen: Enerzijds dus dat je niet/minder vocht vast houd, anderzijds dat minder creatine ongebruikt je lichaam passeert en uitgescheiden word (zeker als je je dagelijkse behoefte goed gedoseerd neemt en dus meer opneemt/gebruikt)

Een voorbeeld van dosering en inname:
Peroon x, 100 kg, zou volgens de berekening (kgx0.03x3) 9 gram per dag nodig hebben. Als we die 9 gram nou verdelen in 3 a 4 porties (ochtend, middag, 30-45 minuten voor je training en meteen na je training of alleen na training) heb je kleinere porties die makkelijker/sneller opgenomen word, eerder gebruikt word ipv uitgepist, en dus mijns inziens functioneel meer voordelen heeft dan 2 grote porties of “overdosering” waar je een groot deel van uitscheidt.
Persoon y, 68 kg zou volgens de berekening dus zo’n 6 gram nodig hebben, dus makkelijk te verdelen in 3 portie’s ochtends, middags en na training.


Ik ben natuurlijk ook even verder gaan zoeken, en kwam het volgende tegen:
A loading phase is not absolutely necessary to benefit from creatine supplementation. Research has shown that as little as 3 grams of creatine a day for three to four weeks increases muscle creatine content to the same degree as when employing a loading dose (approximately 20 grams; see table) for 5 days. Therefore, a loading phase is not mandatory to detect a clear difference in physical performance.
Omitting the loading phase should avoid stressing your liver and kidneys as well as circumvent some incidences of gastrointestinal distress. On the other hand, commencing supplementation with a loading phase has the advantage that the effects of muscle volumizing will appear sooner. The decision is yours. Nevertheless, due to the increased susceptibility of the elderly to renal dysfunction, anyone over 70 years of age is strongly encouraged to skip the loading phase.
Het belangrijkste hiervan ff snel vertaald:
Een laadfase is geen absolute must om van de voordelen van creatine-supplementatie te profiteren. Onderzoek heeft aangetoond dat een inname van 3 gram per dag voor 3 a 4 weken de hoeveelheid creatine in de spieren tot hetzelfde nivo verhoogd als wanneer er een laadfase (ong 20 gram per dag) van 5 dagen gedaan word.
Vermijden van de laadfase zou stress op je lever en nieren voorkomen, en daarnaast ook de incidentie van klachten van je interne organen (met name darm en maagklachten) verminderen.

Als je wel wil laden:
De laadfase is bedoeld om je creatine vooraad snel te vullen (of laden) in slechts een paar dagen. Tijdens de laadfase moet je niet meer dan 0.3 gram per kg lichaamsgewicht nemen. Verdeel deze dosis in 4 delen, elke 4 uur een inname.
NEEM NIET je hele dagdosis in 1 keer. Dit resulteert er alleen in dat het meeste creatine dat je ingenomen hebt via je urine uitgescheiden word, en dit kan ongewenste stress op je lever en nieren geven. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat je lichaam 5-10 gram op een moment kan opnemen, afhankelijk van je spiermassa en/of lichaamsgewicht.
GA NIET meer dan 5 dagen achter elkaar laden, aangezien binnen deze 5 dagen je spieren normaal gesproken de maximale capaciteit voor opname bereikt hebben. Nadat je voorraaddepots vol zitten, zal alle extra creatine NIET OPGENOMEN worden in je spieren. In andere woorden: alles wat je daarna inneemt verdwijnt in het toilet.


Nog 1 tip en dan houd ik er voor vandaag mee op:
Als je creatine supplementeert, neem dan ook Vitamine B extra aangezien dit de werking van creatine verbeterd/versterkt.


Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet gekeken heb naar de kre-alkalyn vormen van creatine. Mijns inziens is “de gewone” creatine mono-hydraat goed genoeg voor de meeste mensen (20 a 30 procent van de mensen reageert niet/bijna niet op creatine, maar hoogst waarschijnlijk heeft dit in de meeste gevallen te maken met slecht informatie en slechte supplementatie/supplementatie schema’s, en is dit dus bij de meesten op te heffen (bijvoorbeeld door er hoog-glycemische suikers bij te nemen of dus extra te supplementeren met vit B)

Ik wil een dezer dagen (oftewel ehm,..... binnen nu en een maand of zo?) ens contact opnemen met een kennis van me die biochemicus is en in de voedingssupplementatie bezig is, en bezig is met een product dat de werking van creatine nog meer optimaliseert, hem eens vragen m.b.t. de verschillende mogelijkheden en vormen van creatine. Dus kom hier t.z.t. nog op terug.

In de tussentijd, als mensen nog andere (mishcien specifiekere) vragen hebben m.b.t. creatine zet ze dan hier neer, dan zal ik mijn best doen een antwoord te geven.

chief108
16-02-2007, 16:46
reps4loco

mooi stuk gozer!
goed werk

thnx

Dennuz
16-02-2007, 18:02
Loco = correct. Hij heeft voor mij ook een keer een schema gemaakt voor voedingssupplementen. Dit was voor Creatine, whey en HMB. Heb geen laadfase gedaan voor de creatine en ben geen kg zwaarder geworden.

stiffler
16-02-2007, 20:27
reps voor LOCO.

FOCUS
16-02-2007, 22:02
@LOCO, mooi stukje, maar als de gewichtstoename te wijten is aan het teveel aan creatine, dan is dat dus maar tijdelijk. Dus of je dan teveel neemt is niet belangrijk, want het overschot pies je uiteindelijk uit, en dan zit je met een paar dagen weer aan je eigen gewicht...

LOCO
17-02-2007, 02:46
@Focus:
Ja, daar heb je een punt. Alvast 1 grote maar: Veel mensen hebben de neiging om pas redelijk laat voor een wedstrijd/toernooi ermee te beginnen, dus die zullen dan last hebben van het extra water/gewicht (wat ze in mijn theorie niet zullen hebben bij de juiste dosering, die wel het gewenste effect heeft voor die wedstrijd) en omdat je (in mijn ogen) in principe die laadfase niet nodig hebt (ik gaf al aan dat je er bij normale doseringen ook na een 3a4tal weken op je verzadiging zit (dit omdat normale doseringen al hoger liggen als je normale dagelijkse verbruik, dus ga je toch wat extra opslaan)) is het eerder zonde van je geld in mijn ogen.
Een andere "maar": Ik bedoelde niet te zeggen dat je vocht vasthoud doordat je teveel creatine neemt, want inderdaad, een teveel aan creatine zal je na inname niet opnemen maar uitscheiden (en daar hou je dus geen vocht door vast). Mijn idee ging erom dat doordat je je lichaam "te snel" volstouwt met creatine (dus je depots in je spieren te snel maximaal vult) je lichaam niet de mogelijkheid heeft om zich daar goed op in te stellen/aan te passen (t.m.m homeostase en osmotische waarden in je lichaam) en je dus daarom meer water vasthoud. Als dit vullen van de depots geleidelijk gaat past je lichaam zich daar beter/sneller aan aan en zal er dus geen noodzaak zijn om extra water vast te houden, maar er zal sneller een homeostase optreden.
Zoals gezegd, dit is slechts een theorie van mijn kant.

Zo, nu moet ik off, de komende dagen worden zwaar (Carnaval :D) maar over een dag of 5 ben ik weer aanspreekbaar.
Alle opmerkingen, ideeen en/of vragen zijn welkom, we kunnen met zijn allen alleen maar vooruit komen toch?

Osu
LOCO

FOCUS
17-02-2007, 04:03
Oke LOCO doe je naam eer aan de komende dagen ;)
je theorie klinkt goed.

Ik heb zelf overigens nooit last gehad van gewichtstoename.
Wel van extra piesen in de eerste week.
Wellicht ook afhankelijk van spiermassa en spiervezeltype, etc hoeveel je opneemt en dus hoeveel je aankomt

noviomagum
27-05-2008, 15:57
effe een vraag
ik doe nu een jaar of 5 boksen en ook al wedstrijden.
en ben nu een tijdje bezig met het gebruik van creatine, wat ik merk is dat ik heel snel uitgedroogd raak van dat spul.
ik denk dan omdat ik dan creatine niet voor conditie sport moet gevruiken??
ook vraag ik me af wat voor soort supplement ik moet gebruiken om een beetje aan tekomen en spiermassa te ontwikkelen, ik dacht aan eiwitten.
maar weet niet wat de effecten daarvan zijn op boksen.
alvast bedankt..

Tony
27-05-2008, 16:59
Ten eerste... Creatine helpt je niet om condititie op te bouwen... (althans niet direct)
In theorie zou het wel kunnen zijn dat je bv zware interval trainingen doet met veel explosieve bewegingen... hiermee zou je met creatine in feite iets langer door kunnen gaan en explosievere kracht ontwikkelen waardoor je je hartslag gedurende een langere periode hoog houdt... wat dus wel weer leidt tot verhoging conditie..

anyhow.... creatine gebruik je om je maximale ATP te versterken... (= groter krachtmoment en wellicht een iets latere verzuring)

Wil je aankomen... dat is heel simpel in theorie... Zorg ervoor dat je meer calorien binnen krijgt dan dat je verbruikt. Als je hoger gaat zitten in de koolhydraten en vooral hoger in de eiwitten... en dit gecombineerd met hard trainen en voldoende rust... dan is bijkomen geen probleem en win je zeker spiermassa...

Onderstaande boodschap is dan ook helemaal waar....

"Train like an animal, eat like a horse, sleep like a baby, grow like a weed"

noviomagum
27-05-2008, 17:36
bedankt voor de reply,
ben weer wat wijzer geworden en wil het spul zker gaan gebruiken maar hoelang bij boksen 4 weken wel 4 weken niet??

en dit zij iemand over het gebruik van creatine bij boksen weet niet wat ik ervan moet vinden....

will type this boldly....DO NOT USE CREATINE FOR BOXING!!!! It is the most dangerous thing you can do!!!!

Creatine is not a health enhancer..it is a appearance enhancer. It is used primarily by bodybuilders to store more water in their muscles. But most bodybuilders only have to use their muscles to lift heavy weights momentarily or to lamely ride a cardio machine. Their benchmarks on achievement have nothing to do with perfomance related sports.

Creatine uses potassium to draw the excess water from your organs into your muscles. That is why they tell you to drink water in excess.

There are two downsides to this regarding sports. Water drop, and stress levels.

During the DeLaHoya fight with Antonio Vargas, Vargas was doing fine initially...and then suddenly his muscles cramped and he seemed exhausted. After a prolonged period at a raised temperature (as all endurance based exercises will raise your heart rate and your body temperature slightly)..your body will flush any excess liquids to cool itself off...including the ones stored in your muscles. Hence the sudden cramping.

The other part is the stress levels. Coercing your potassium to store water in your muscles is no big deal when you are standing under hot lights on a stage and posing. When you are doing high stress endurance sports (such as boxing or marathon running) it can be deadly. Manipulating your potassium like that, when you are already drawing water from your kidneys, can cause a heart attack. Its never good to manipulate your internal organs like that.

Trust me, train hard and you will do fine. Boxing isnt a game of strength...its a game of attrition. Beat him down..beat him constant...and you will win. Having a knockout punch is nice...but you can set up better knockouts having beat on him for rounds on end...when his body has no way to defend itself from the pain all over the place...than throwing one haymaker from strength in the first round. Those usually never work anyway...the guy is too fresh.

Tony
27-05-2008, 17:43
Heb bovenstaande verhaal niet helemaal gelezen.. maar volgens mij is het zeer subjectief en niet waar...

hij begint al met het zeggen dat creatine bedoeld is om water in je spieren te laten opnemen... dat is niet waar... Creatine verhoogt je ATP... punt uit..
Dat je wel vocht erdoor gaat vasthouden.. dat is punt twee... maar dat is zeker niet het doel ervan.

Bud S
27-05-2008, 18:43
en dit zij iemand over het gebruik van creatine bij boksen weet niet wat ik ervan moet vinden....


Creatine is not a health enhancer..it is a appearance enhancer. It is used primarily by bodybuilders to store more water in their muscles.

dit is echt de grootste onzin die je kunt bedenken over het gebruik van creatine en het doel ervan...

en los daarvan: bodybuilders streven er juist naar droog te zijn voor een wedstrijd.

gewoon doen die creatine, maar dan wel off season. tenzij je een gewichtsklasse hoger wilt boksen.

The_Game
27-05-2008, 19:06
Even een vraag voor de mensen van mixfight. Ik heb 2 keer creatine geprobeerd (een keer monohydraat en een keer met een transportachtig geval ding) maar beide keren deed het 0,0 helemaal nix. Zouden die Kre-Alkalyn supplementen dan wel werken of heb ik gewoon iets niet goed gedaan met het innemen van de creatine?

Tony
27-05-2008, 19:15
Elk mens is anders en reageert anders op supplementatie...

Ik kan me enigzins vinden in jouw woorden.... Twee keer monohydraat geprobeerd van Performance... beide keren kon ik niet zeggen dat ik er iets van merkte... máaaaaaaar, toen trainde ik ook nog niet zo heel lang.. dus kan het ook daar aan gelegen hebben.

Wat ik wel kan zeggen is dat toen ik de kre-alkalyn capsules van performance probeerde, ik wél merkbaar positief effect had... Ook vond ik het heel fijn dat ik geen buffer op hoefde te bouwen met deze capsules.. plus het feit dat ik liever capsules heb dan poeders.

dit is slechts mijn bevinding...

The_Game
27-05-2008, 20:07
Elk mens is anders en reageert anders op supplementatie...

Ik kan me enigzins vinden in jouw woorden.... Twee keer monohydraat geprobeerd van Performance... beide keren kon ik niet zeggen dat ik er iets van merkte... máaaaaaaar, toen trainde ik ook nog niet zo heel lang.. dus kan het ook daar aan gelegen hebben.

Wat ik wel kan zeggen is dat toen ik de kre-alkalyn capsules van performance probeerde, ik wél merkbaar positief effect had... Ook vond ik het heel fijn dat ik geen buffer op hoefde te bouwen met deze capsules.. plus het feit dat ik liever capsules heb dan poeders.

dit is slechts mijn bevinding...

Zoals je zecht elk mens is anders ik heb namelijk liever poeders dan capsules eerlijk gezegd. Zal over een paar weken nog maar eens monohydraat proberen kijken of t iets doet en als het weer niet werkt probeer k een keer iets anders. Bedankt voor de reactie!

chief108
27-05-2008, 20:16
creatine werkt meestal niet zo goed bij mij
dacht dat dat aan mijn koffie gebruik lag, maar da's alweer achterhaald heb ik begrepen

ga het nog wel proberen samen met carnation
kijken of dat wat verschil maakt

Bud S
27-05-2008, 21:41
...creatine werkt meestal niet zo goed bij mij...


dat werken moet je ook zelf doen ambtenaartje ;)

LOCO
27-05-2008, 23:53
bedankt voor de reply,
ben weer wat wijzer geworden en wil het spul zker gaan gebruiken maar hoelang bij boksen 4 weken wel 4 weken niet??

en dit zij iemand over het gebruik van creatine bij boksen weet niet wat ik ervan moet vinden....

will type this boldly....DO NOT USE CREATINE FOR BOXING!!!! It is the most dangerous thing you can do!!!!

Creatine is not a health enhancer..it is a appearance enhancer. It is used primarily by bodybuilders to store more water in their muscles. But most bodybuilders only have to use their muscles to lift heavy weights momentarily or to lamely ride a cardio machine. Their benchmarks on achievement have nothing to do with perfomance related sports.

Creatine uses potassium to draw the excess water from your organs into your muscles. That is why they tell you to drink water in excess.

There are two downsides to this regarding sports. Water drop, and stress levels.

During the DeLaHoya fight with Antonio Vargas, Vargas was doing fine initially...and then suddenly his muscles cramped and he seemed exhausted. After a prolonged period at a raised temperature (as all endurance based exercises will raise your heart rate and your body temperature slightly)..your body will flush any excess liquids to cool itself off...including the ones stored in your muscles. Hence the sudden cramping.

The other part is the stress levels. Coercing your potassium to store water in your muscles is no big deal when you are standing under hot lights on a stage and posing. When you are doing high stress endurance sports (such as boxing or marathon running) it can be deadly. Manipulating your potassium like that, when you are already drawing water from your kidneys, can cause a heart attack. Its never good to manipulate your internal organs like that.

Trust me, train hard and you will do fine. Boxing isnt a game of strength...its a game of attrition. Beat him down..beat him constant...and you will win. Having a knockout punch is nice...but you can set up better knockouts having beat on him for rounds on end...when his body has no way to defend itself from the pain all over the place...than throwing one haymaker from strength in the first round. Those usually never work anyway...the guy is too fresh.

Godver had een heel verhaal maar doordat die kutcomputer automatisch uitlogte is dat weg.
jammer dan, maar end of story blijft dat het verhaal en jouw quote grote bullshit is. Op pagina 1 van dit topic staat volgens mij alles wat je moet weten mbt gebruik van creatine, hoe en wanneer in te nemen, etc gepost door mij,of in ieder geval een link er naar toe

have fun

SamE
28-05-2008, 09:50
Paar willekeurige opmerkingen en 1 vraag:

- Er bestaan non-responders als het creatine aankomt, dus het werkt niet
voor iedereen.
- 3 gram per inname is idd genoeg, je zou een laadfase kunnen gebruiken
en je hoef creatine niet eens iedere dag te gebruiken.
- Als het op monohydraat aankomt zou ik persoonlijk altijd voor 'creapure'
gaan van Degussa (fabrikant).
- Water vasthouden is het resultaat van teveel innemen en is makkelijk te
voorkomen door de dosering te verlagen.




Nog 1 tip en dan houd ik er voor vandaag mee op:
Als je creatine supplementeert, neem dan ook Vitamine B extra aangezien dit de werking van creatine verbeterd/versterkt.

Uitleg?

chief108
28-05-2008, 19:53
dat werken moet je ook zelf doen ambtenaartje ;)
wat maak je me nou?!?!?!? :boos:
ben juist ambtenaar geworden in NIET te werken godverdomme....

YoMarK
28-05-2008, 20:37
Ja chief, dat dacht ik ook. Helaas is het vaak anders. :(

LOCO
28-05-2008, 23:57
@ SamE:
Ten eerste volledig eens met je post (ok, de fabrikant van creatine kunnen we over strijden maar goed ;) )
t.a.v. hetvit B verhaal een korte versie:

Bij de natuurlijke synthese van Creatine in je lichaam word een stof GAA in je lever gemethyleerd (m.b.v. SAM (of methionine) ) om creatine te produceren. Hierbij ontstaat als afvalproduct homocysteine wat slecht is voor je lichaam. Creatine synthese is verantwoordelijk voor een groot deel van het verlies vanmethyl-groepen in je lichaam. Anders gezegd: het zelf (moeten) aanmaken van creatine in je lichaam kan op termijn (en mijns inziens ook bij zware inspanningen) je lichaam's methyl-reserves uitputten.
Creatine suplementatie omzeilt de synthese voor een (groot) deel en daarmee spaar je je SAM-reserve (je methyl-groepen reserve) (en ondersteund daarmee direct en indirect andere belangrijke methyl-reacties)
Vitamine B maakt de creatine-synthese efficienter omdat ze helpen bij het neutraliseren van homocysteine en verhogen de beschikbaarheid van SAM (die je weer nodig hebt om in je creatine-synthese GAA te methyleren en om te kunnen zetten naar creatine) In theorie zou je daarom bij het supplementeren met B-vitaminen met minder creatine toe kunnen om toch optimaal voordeel er van te kunnen hebben.

Dit is ff snel vertaald dus mochten er taalfouten in zitten, don't hurt me.

Osu
LOCO

SamE
31-05-2008, 20:50
@ SamE:
Ten eerste volledig eens met je post (ok, de fabrikant van creatine kunnen we over strijden maar goed ;) )
t.a.v. hetvit B verhaal een korte versie:

Bij de natuurlijke synthese van Creatine in je lichaam word een stof GAA in je lever gemethyleerd (m.b.v. SAM (of methionine) ) om creatine te produceren. Hierbij ontstaat als afvalproduct homocysteine wat slecht is voor je lichaam. Creatine synthese is verantwoordelijk voor een groot deel van het verlies vanmethyl-groepen in je lichaam. Anders gezegd: het zelf (moeten) aanmaken van creatine in je lichaam kan op termijn (en mijns inziens ook bij zware inspanningen) je lichaam's methyl-reserves uitputten.
Creatine suplementatie omzeilt de synthese voor een (groot) deel en daarmee spaar je je SAM-reserve (je methyl-groepen reserve) (en ondersteund daarmee direct en indirect andere belangrijke methyl-reacties)
Vitamine B maakt de creatine-synthese efficienter omdat ze helpen bij het neutraliseren van homocysteine en verhogen de beschikbaarheid van SAM (die je weer nodig hebt om in je creatine-synthese GAA te methyleren en om te kunnen zetten naar creatine) In theorie zou je daarom bij het supplementeren met B-vitaminen met minder creatine toe kunnen om toch optimaal voordeel er van te kunnen hebben.

Dit is ff snel vertaald dus mochten er taalfouten in zitten, don't hurt me.

Osu
LOCO

Je had het ook in het Engels mogen posten :). Maar waarom zou je de synthese van endogene creatine efficienter willen maken als je supplementeerd?

Om optimaal voordeel te hebben van creatine bij langer gebruik zou ik het alleen op trainingsdagen nemen. Dit spaart ook creatine.

noviomagum
01-06-2008, 01:43
een vraagje.
Bij het gebruik van creatine moet veel water gedronken voor het voorkomen van uitdroging, nierstenen enz.
maar als je spiermassa wilt aankomen. terwijl veel water drinken er juist voor zorgt dat je afvalt.

FOCUS
02-06-2008, 16:28
van water drinken val je niet af
nou ja, als je echt gaat mierenneuken...een beetje -misschien-
water drinken tijdens een dieet is bedoeld om afvalstoffen af te voeren via urine.
Of om het hongergevoel te onderdrukken, lege maag te vullen met water

anonymous001
02-06-2008, 16:37
van water drinken val je niet af
nou ja, als je echt gaat mierenneuken...een beetje -misschien-
water drinken tijdens een dieet is bedoeld om afvalstoffen af te voeren via urine.
Of om het hongergevoel te onderdrukken, lege maag te vullen met water

Euh... we hadden toch bedacht dat dat niet zo werkt?

http://www.mixfight.nl/forum/showthread.php?t=81837

Bud S
02-06-2008, 16:39
van water drinken val je niet af


een onderzoek gedaan in Ethiopie laat zelfs zien dat je van heel weinig water drinken ook enorm kunt afvallen. waarna je ook nog eens op blote voeten een marathon kunt winnen.

niet water drinken is pure dope

FOCUS
02-06-2008, 18:45
ja Socrates,
maar dat zijn dacht ik de redenen waarom mensen water drinken tijdens een dieet.
zelf denk ik: altijd genoeg drinken, ook elektrolyten enz aanvullen, en nooit op dieet gaan...

LOCO
04-06-2008, 00:42
@ SamE:
Ten eerste volledig eens met je post (ok, de fabrikant van creatine kunnen we over strijden maar goed ;) )
t.a.v. hetvit B verhaal een korte versie:

Bij de natuurlijke synthese van Creatine in je lichaam word een stof GAA in je lever gemethyleerd (m.b.v. SAM (of methionine) ) om creatine te produceren. Hierbij ontstaat als afvalproduct homocysteine wat slecht is voor je lichaam. Creatine synthese is verantwoordelijk voor een groot deel van het verlies vanmethyl-groepen in je lichaam. Anders gezegd: het zelf (moeten) aanmaken van creatine in je lichaam kan op termijn (en mijns inziens ook bij zware inspanningen) je lichaam's methyl-reserves uitputten.
Creatine suplementatie omzeilt de synthese voor een (groot) deel en daarmee spaar je je SAM-reserve (je methyl-groepen reserve) (en ondersteund daarmee direct en indirect andere belangrijke methyl-reacties)
Vitamine B maakt de creatine-synthese efficienter omdat ze helpen bij het neutraliseren van homocysteine en verhogen de beschikbaarheid van SAM (die je weer nodig hebt om in je creatine-synthese GAA te methyleren en om te kunnen zetten naar creatine) In theorie zou je daarom bij het supplementeren met B-vitaminen met minder creatine toe kunnen om toch optimaal voordeel er van te kunnen hebben.

Dit is ff snel vertaald dus mochten er taalfouten in zitten, don't hurt me.

Osu
LOCO

Je had het ook in het Engels mogen posten :). Maar waarom zou je de synthese van endogene creatine efficienter willen maken als je supplementeerd?

Om optimaal voordeel te hebben van creatine bij langer gebruik zou ik het alleen op trainingsdagen nemen. Dit spaart ook creatine.


Op het moment dat je creatine verbruikt begint ook meteen de synthese ervan. Dus tijdens sport begint ook al de synthese (zodat je tussen sets of tussen wedstrijden door weer oplaad voor de volgende) Mede daarvoor is het belangrijk om de synthese effectiver te maken. Daarbij komt dat er in de synthese van creatine 2 belangrijke stappen zijn. De eerste van die stappen, word beperkt door de ("te veel") aanwezigheid van creatine (in verband hiermee was ook de theorie gebaseerd dat het supplementeren met creatine over een langere periode mogelijk de endogene synthese van creatine voor een onbepaalde tijd zou beperken of stilleggen) Dus door ervoor te zorgen dat de endogene synthese efficienter word hoef je minder creatine te supplementeren wat ook weer helpt om de synthese efficienter te maken en wat natuurlijk scheeld in de kosten.
Daarnaast ontstaat bij de synthese van creatine een afvalproduct homocysteine dat erg slecht is voor je lichaam. Vit. B zorgt ervoor dat dit afvalproduct weer omgezet wordt naar SAM (methione) wat je weer nodig hebt voor creatinesynthese, of omgezet naar cysteine (dmv B6) wat weer wordt omgezet naar glutathione wat weer een goede anti-oxidant is.

Nog even wat knip en plakwerk in het Engels ;)
The importance of cellular methylation
Creatine is one of the most important products of biological methylation. Other indispensable methylation products include adrenaline, carnitine, melatonin, certain neurotransmitters, blood lipids, growth factors, anabolic hormones and the nucleic acids (DNA and RNA), from which all components of life are created. Many of these methylation products are intimately involved in muscle growth and development!

Succinctly put, without methylation all biosynthesis would come to a screeching halt. Given these far reaching ramifications, it is not surprising that merely interfering with the body’s ability to methylate specific targets results in severe birth defects, weakness, dementia, neurodegenerative diseases, coronary-vascular disease, liver disease, renal disease, cancer as well as accelerates the decline in motor and mental capabilities associated with advanced age. Obviously, life itself depends on methylation!

The universal methyl-donor supporting these reactions is a molecule known as S-AdenosylMethionine, or SAM. SAM is a modified form of the essential amino acid, methionine.

Creatine supplementation boosts cellular methylation status
Creatine supplementation, since it circumvents the need to synthesize creatine, spares our body’s SAM reserves and indirectly supports other important methylation reactions. It is very likely that much of the ergogenic benefit typically observed with creatine supplementation has to do with its positive effect on methylation status...

B-vitamins similarly enhance cellular methylation status
Certain B-vitamins (B-2, B-6, B-9 and B12) promote methylation by participating in key enzymatic reactions that either recreate SAM, or help dispose of homocysteine. B-vitamins thus have an effect similar to that of creatine supplementation, which, by relieving the need to synthesis creatine from basic substrates, spares the body’s SAM reserves.

At the same time this group of B-vitamins also makes creatine synthesis more efficient, since they aid in neutralizing homocysteine (a potentially dangerous compound) while increasing the availability of SAM. In theory therefore, one can take less creatine when supplementing with B-vitamins to optimize cellular methylation status. Taking smaller doses of creatine, on the other hand, will also avoid the stress that conventional supplementing regimens place upon your system
Deze laatste zin heeft voor veel mensen wele en voordeel denk ik, hoewel problemen ok meestal wel op te lossen zijn door een verandering te maken in de hoeveelheid en de manier van innemen, is het mischien makkelijker om mensen er bewust van te laten worden dat ze met minder toe kunnen.

The_Game
04-06-2008, 13:43
Hoe zit het bij creatine nou eigenlijk met het te lang nemen ervan? je ziet/hoort altijd van mensen dat ze het 4 weken ofzo nemen en dan weer tijd stoppen, maar is dit echt noodzaak of zou je creatine ook gewoon kunnen blijven nemen (als je het alleen op trainingsdagen neemt)?

FOCUS
05-06-2008, 13:17
LOCO superpost!!!

ik neem zelf altijd creatine,
om de paar weken gewoon weer een oplaadfase inlassen
en dan onderhoudsdoses
doe ik al zeker 10 jaar continu
leef nog steeds