PDA

View Full Version : Achterlopende hand



kmr
26-02-2007, 20:28
Gekke titel, he?:twak:

Is het bij jullie ook zo dat de stootkracht/techniek van 1 hand aanzienlijk minder is dan die van de ander? Mijn linkerjab is lang niet zo goed als de rechter, maar kan door de beugel. Maar mijn linkerhoek loopt ver achter.

De man van 14K
26-02-2007, 20:46
heb ik ook, ben links en sta links voor (wat dus al vreemd is)
linkse hoek en jab zijn zeer OK, rechtse hoek is idd wat minder
ook eindig ik altijd het liefst met een linker stoot.
zelfde geld voor trappen, linkse hoge trap is kneiterhard maar rechts toch wat minder (en minder snel)

best maf inderdaad

kmr
02-03-2007, 04:51
Waarom replied niemand:twak: Ik vind mijn topic zeer interessant:pimp:

Solar
02-03-2007, 06:17
Mijn linkse hoek is harder dan mijn rechtse.
Mijn rechter directe is harder dan mijn linkse.
Mijn rechtse low kick is het hardst, maar mijn hoge linkertrap is weer harder dan de rechtse.

Blijkbaar maakt het uit of je een techniek hoog of laag uitvoert en kun je onafhankelijk links of rechts daarin beter zijn.

Vraag me niet naar hoe dat komt. Ik ben geen dokter of zo...

kmr
02-03-2007, 06:30
Mijn linkse hoek is harder dan mijn rechtse.
Mijn rechter directe is harder dan mijn linkse.
Mijn rechtse low kick is het hardst, maar mijn hoge linkertrap is weer harder dan de rechtse.

Blijkbaar maakt het uit of je een techniek hoog of laag uitvoert en kun je onafhankelijk links of rechts daarin beter zijn.

Vraag me niet naar hoe dat komt. Ik ben geen dokter of zo...

Wat gek:twak:
Ik dacht overigens dat het ermee te maken had of je links of rechts bent.

FOCUS
02-03-2007, 07:30
iedereen heeft een dominante kant wbt armen en benen,
het is niet zo, dat als je rechtshandig bent, je dan ook rechtsbenig bent...
dat staat los van elkaar.
Wat je jezelf moet afvragen is het volgende (simpel en logisch)
Kan ik met de zwakke kant mijn stoten hard genoeg maken?
Nee?
KEIHARD eraan werken om het te fixen!
Persoonlijk vind ik dat elke kant een KO moet hebben, maar er zijn voorbeelden genoeg van vechters die een ongelooflijk harde rechtse of linkse hebben, en met de andere kant het 'voorbereidende' werk doen.
De zwakke kant moet natuurlijk niet zo zwak zijn, dat je tegenstander er doorheen kan lopen..
Om het sterker te maken;
aller-allerbelangrijkste is TECHNIEK..
dus gewoon heeel HEEEEL erg veel correcte stoten maken,
is de coordinatie goed, timing etc dan sneller, harder stoten.
onvermijdelijk ga je dan allerlei overbodige spanning krijgen in verscheidene spiergroepen (mn schouders).
dan weer rustig ontspannen gaan stoten, weer opvoeren..
en VOLOP geconcentreerd blijven proberen om de stoot te verbeteren.
gebruik een spiegel, kijk wat je fout doet. Vraag iemand om te kijken wat er fout gaat.
Komt de stoot wel vanaf de middel, benen etc of alleen uit je schouder?
Is hij onspannen genoeg? etc etc

bij de weg: idd hele interessante vraag ja!
denk echt eerst je techniek fixen, dan kracht en snelheid toevoegen, kritisch blijven!! en geduld hebben, kan ff duren, wel goede investering.

Silat
02-03-2007, 08:19
goeie info Focus.

Ben zelf duidelijk rechts. Sta dus links voor. Daardoor is mijn linker kant van mijn lichaam veel sterker geworden. Heb de beste balans op mijn linker been, hij is sterker en zelfs groter van omvang, net als mijn linker arm en borst. Wel balen dat ik ooit en kruisband links heb gescheurd. Maar de operatie en de training en concentratie op dat been heeft hem alleen maar sterker en mij bewuster gemaakt met wat ik doe.
Gelukkig is m'n linker been zo ontwikkeld dat het ruim voldoende is om uit te schakelen en alles te raken wat ik wil.

Rechts is vooral met ronde trappen beter maar links is met een zijwaartse harder omdat het een duw beweging is.

Jab is goed, linker hoek is harder dan rechts omdat het lomp en precies is en puur vanuit het lichaam komt en ik denk dat de hoek van de voorste kant harder kan zijn dan de hoek van de achterste hand in tegenstelling tot de rechte stoot. (probeer het net even en begin te twijfelen..) M'n rechter stoot is de precisie stoot en daardoor harder dan links en omdat het m’n achterste hand is.
Links is sterker om vast te pakken. Ga maar na dat je de meeste dingen vast pakt met links en met rechts zal bewerken (als je rechts bent). Dus iemand's strot dicht knijpen en met rechts op z’n hoofd timmeren.

Heb door Pencak Silat wel geleerd om allebei de kanten evenveel te gebruiken. Ik zie dat toch vrij weinig terug in het kickboxen.

Ik werk nog steeds aan m’n zwakke punten. Ben er vol van overtuigt dat alles logisch is wat er gebeurd in m’n lichaam. Dus zolang je er bewust van bent kan je er aan werken.

Yamato Damashii
03-03-2007, 03:29
Links is sterker om vast te pakken. Ga maar na dat je de meeste dingen vast pakt met links en met rechts zal bewerken (als je rechts bent).

[b]Dus iemand's strot dicht knijpen en met rechts op z’n hoofd timmeren.[b/]


Hmm nog niet eerder zo over nagedacht. Heb het net op een huisgenoot geprobeerd en inderdaad, toen ik hem met links vast had liep hij gelijk paars aan en gaf kon hij daardoor mn rechterstoten minder goed verdedigen.

Goede tip!

Briant
03-03-2007, 05:57
Links is sterker om vast te pakken. Ga maar na dat je de meeste dingen vast pakt met links en met rechts zal bewerken (als je rechts bent). Dus iemand's strot dicht knijpen en met rechts op z’n hoofd timmeren.


dat is grappig, zou kunnen verklaren waarom ik met judo liever links judo dan rechts. (links aan refer dus). Dat terwijl ik met rechts duidelijk harder stoot dan met links. Mijn benen zijn overigens van vergelijkbaar niveau.

Ferry
03-03-2007, 07:02
De niet dominante zijde is meestal sterker vanwege de neurologische aansturing. De dominante zijde heeft meer zenuwuiteinden in de verschillende vezels, waardoor met minder kracht de juiste beweging kan worden gemaakt.
De niet-dominante zijde heeft een mindere verdeling, waardoor bij contractie grote groepen vezels tegelijk aanspannen, wat resulteert in meer kracht, maar minder fijne motoriek (coördinatie). Hierdoor heeft de niet-dominante zijde ook vaak iets meer volume.

kmr
03-03-2007, 10:16
ik ben rechts en rechterhand is sterker, waaro is dat bij jullie niet zo:twak:

Arie
03-03-2007, 17:52
ik ben rechts en rechterhand is sterker, waaro is dat bij jullie niet zo:twak:

Omdat jij specifiek bezig bent met slechts rechts, zo las ik.:)


Ik ben dus al enige tijd bezig mn knokkels te harden en de knokkels van mn rechterhand (alleen met die doe ik het) zijn aanzienlijk dikker geworden, dikker dan die van mijn rechterhand. Ook voel ik het wel als ik tegen een muur sla, maar veeeeel minder dan met mijn linkerhand en sowieso kan ik hard slaan zonder noemenswaardige pijn.

Best geinig

kmr
03-03-2007, 22:32
Omdat jij specifiek bezig bent met slechts rechts, zo las ik.:)

Oh nee, dat harden doe ik alleen met de rechterhand om te kijken of het echt werkt (links is dan controle).

Ik stoot met beide handen, jabs gaan wel met links, maar hoeken zijn echt moeilijk.

Silat
07-03-2007, 20:59
De niet dominante zijde is meestal sterker vanwege de neurologische aansturing. De dominante zijde heeft meer zenuwuiteinden in de verschillende vezels, waardoor met minder kracht de juiste beweging kan worden gemaakt.
De niet-dominante zijde heeft een mindere verdeling, waardoor bij contractie grote groepen vezels tegelijk aanspannen, wat resulteert in meer kracht, maar minder fijne motoriek (coördinatie). Hierdoor heeft de niet-dominante zijde ook vaak iets meer volume.


:thup:

Chico
09-03-2007, 21:21
dat is grappig, zou kunnen verklaren waarom ik met judo liever links judo dan rechts. (links aan refer dus). Dat terwijl ik met rechts duidelijk harder stoot dan met links. Mijn benen zijn overigens van vergelijkbaar niveau.
dat heb ik dus ook :D

ik train in principe altijd rechts (omdat anders de trainingspartner gaat miepen omdat die meestal rechts zijn) maar bij randori gaat het automatisch naar een linker pakking.. moet me soms echt bewust dwingen om rechts te pakken om rechts ook te oefenen.. :blush:

maar ik trap juist weer hard en snel met links terwijl m'n rechter hand het hardste slaat (voor zover ik hard kan slaan dan :p)

leuke discussie trouwens :D

De man van 14K
09-03-2007, 22:39
Even een simpele test; Als je op je rechter hand gaat zitten tot hij slaapt en je dan aftrekt het het zelfde voelt als met je linker hand, dan weet je dat je dat je linker hand onderontwikkeld is.

FOCUS
09-03-2007, 23:49
en na de test ga je type fouten maken:rolleyes:

Fr3ddy
10-03-2007, 05:07
Nee.. geen last van. Ze voelen allebei lekker zuiver en hard aan. Ik merk wel dat sinds dat ik meer rechts dan links voor sta, mijn combinaties over die kant beter aanvoelen dan als ik links voor sta.. terwijl ik "vroegah" niet eens een normale directe met 't rechterbeen voor kon zetten

De man van 14K
10-03-2007, 22:11
en na de test ga je type fouten maken:rolleyes:

typte met 1 hand vandaar :D

kmr
10-03-2007, 22:13
leuke discussie trouwens :D

ik schud de goede topics gewoon uit mn mouw:twak:

De man van 14K
11-03-2007, 01:25
uit je achterlopende mouw?

Briant
11-03-2007, 03:07
Nee.. geen last van. Ze voelen allebei lekker zuiver en hard aan. Ik merk wel dat sinds dat ik meer rechts dan links voor sta, mijn combinaties over die kant beter aanvoelen dan als ik links voor sta.. terwijl ik "vroegah" niet eens een normale directe met 't rechterbeen voor kon zetten

je kan het blijkbaar trainen dus.

De man van 14K
12-03-2007, 02:20
alles kan je trainen. das logisch