PDA

View Full Version : Thaise houding bij knokken



Ossie
21-03-2007, 08:17
Als je kijkt naar Thaise vechters, zie je vaak dat het voorste been erg losjes van de grond is (zeg maar beetje gebogen en licht contact met de grond, en vaak effe een stuk de lucht in).

Nu zei laatst iemand tegen mij dat ze dit doen omdat ze anders een duwtrap in tegen het bovenbeen aan kregen.
Mij leek dit een beetje onwaarschijnlijk.
Ik dacht altijd dat ze dit deden zodat ze zelf snel en makkelijk konden trappen.

Kan iemand mij vertellen welke veronderstelling juist is?
Of als beide fout zijn, wat het dan wel is?

Shinbone
21-03-2007, 08:27
Welaan, ik ben geen deskundige maar ik veronderstel dat de Thais dat doen om low kicks efficienter te kunnen blokkeren. Want als u met volle gewicht op uw voorste been leunt, is het moeilijker om low kicks te blokkeren.
Door het voorste been telkens op en neer te bewegen is het voor uw opponent lastiger om een low kick te plaatsen, dunkt mij.

Tevens kan het dienen ter distractie der opponent. Door continue te bewegen moet uw opponent daarop reageren. Derhalve kan het dienen als een soort schijnbeweging opdat u sneller kunt trappen met het voorste been, wat de Thai tot een ware kunst verheven hebben.

Maar nogmaals, ik ben geen Thaibokser, ik kan er dus volledig naast zitten spreekwoordelijk gezien.

HUNTER
21-03-2007, 08:41
Welaan, ik ben geen deskundige maar ik veronderstel dat de Thais dat doen om low kicks efficienter te kunnen blokkeren. Want als u met volle gewicht op uw voorste been leunt, is het moeilijker om low kicks te blokkeren.

Door het voorste been telkens op en neer te bewegen is het voor uw opponent lastiger om een low kick te plaatsen, dunkt mij.

Maar nogmaals, ik ben geen Thaibokser, ik kan er dus volledig naast zitten spreekwoordelijk gezien.


Zit echt wel een kern van waarheid in! Daarom vind ik thaibokstrainingen ook zo heerlijk. Ik heb 25 jaar gejudood. En judoka's staan vooral op hun voorste been. Erg leuk met lowkicks..... :confused:

Maar ik denk dat de Thaise vechters ook wat minder druk naar voren zetten dan de NL vechters, die meer naar voren willen vechten en meer willen aanvallen.

chief108
21-03-2007, 18:57
Zit echt wel een kern van waarheid in! Daarom vind ik thaibokstrainingen ook zo heerlijk. Ik heb 25 jaar gejudood. En judoka's staan vooral op hun voorste been. Erg leuk met lowkicks..... :confused:

yup...
als je je poot vastzet is dat een mooie om een vette lowkick op te krijgen....

Arie
21-03-2007, 19:13
Anderzijds lijkt me clinchen met een judoka wat minder.:D

kickboxer1987
22-03-2007, 03:02
Als je kijkt naar Thaise vechters, zie je vaak dat het voorste been erg losjes van de grond is (zeg maar beetje gebogen en licht contact met de grond, en vaak effe een stuk de lucht in).

Nu zei laatst iemand tegen mij dat ze dit doen omdat ze anders een duwtrap in tegen het bovenbeen aan kregen.
Mij leek dit een beetje onwaarschijnlijk.
Ik dacht altijd dat ze dit deden zodat ze zelf snel en makkelijk konden trappen.

Kan iemand mij vertellen welke veronderstelling juist is?
Of als beide fout zijn, wat het dan wel is?


duwtrap op bovenbeen?? mij is wel verteld door thais te staan (icht op je voorste been) je inderdaad snel kan blokken, snel slipstap te maken... en om te voorkomen dat iemand gewoon instapt (frontkick) op je knie maakt.

Silat
22-03-2007, 18:53
als je de lowkick eenmaal niet meer kan blokken, kan je dus beter wel je been wel vastzetten, je knie iets naar buiten draaien en je quad zo hard mogelijk aan spannen.

Zelf sta ik meestal 50/50.

thrillseekah
23-03-2007, 00:24
als je tegenstander dat de hele tijd doet is het ook moeilijker om zijn trappen te voorspellen denk ik

PigDog
24-03-2007, 04:31
Bijna al het bovenstaande berust op waarheid. Het is deel om snel te blokken, om een snelle frontkick te kunnen maken, om schijnbewegingen te maken, en omdat thais niet zoveel naar voren vechten. het is een ietwat verdedigende stijl met je handen ook wat verder naar voren dan de westerse stijl. Zo creëer je een ruimte om goed te reageren op je opponent. Je moet dan het voorste been los houden om snel te kunnen counteren.