PDA

View Full Version : Grote fout tijdens grapplen



The Maniac
24-03-2007, 00:04
Dag jongens heb eengrote fout gemaakt tijdens training met grondvechtenik zat met mede-collega te grapplen we gingen allebei voor leglocks.
Hij had al een tijd mij proberen te submitten met een standaard heelhook op het laatst moment nadat ie een beetje moe werd zette ik een ankle crank in alleen ik trok hem iets te door en ik hoorde toen een luid gekraak. Hij had veel pijn kon wel lopen. Dus wij naar het ziekenhuis hij had niets gebroken dokter kon niet veel zien zijn voet was wel erg dik weten jullie wat nou precies gebeurt bij het iets te ver doorzetten van een ankle crank. Miscchien wat gescheurt of zo was wel een fukkin luid gekraak/scheurend gebruik.

Briant
24-03-2007, 05:41
sommige mensen kunnen hun vingers kraken, misschien is dat bij die jongen zn enkelgewricht gebeurd. Ik had laatst mn teen uit de kom dat kraakte ook. Maar dr was niets gebroken, alleen flink gekneusd. Bij die jongen is in ieder geval niets gebroken (volgens de dokter), en alsie er last van heeft moetie gewoon een week of langer rust houden. blijft ie er last van houden kan hij weer terug gaan naar de dokter. Dat soort dingen gebeuren nou eenmaal.

Mauler
24-03-2007, 07:11
gewrichtskapsel of enkelbanden die verrekt worden of over je enkelgewricht glijden. (soms met gedeeltelijke scheuring)
Kan flink krakend geluid maken!!

ijsbier
24-03-2007, 07:45
Is er geen foto genomen? zou ik dan wel doen. er zou best een scheurtje in de enkelband kunnen zitten of iets dergelijks.

wel typisch dit, dit soort gezeik gebeurt altijd als je allebij tegelijk vol voor een beenklem gaat.

HUNTER
24-03-2007, 08:39
enkelband kwetsuren zie je niet op een rontgen foto ....:twak:

echter loop ik nu met hetzelfde probleem. Eerst waren ze bang voor een enkelband, maar het zijn toch meer de middenvoetbeentjes die ik voel. Deze schoven behoorlijk over elkaar, en het klonk ook nogal naar, alsof er echt iets knapte.

Maar goed, ik loop weer, ik train weer, al het ik wel moeite om mn guard gesloten te houden. Het doet dus nog steeds erg veel pijn. Gaat waarschijnlijk best lang duren:wacko:

thrillseekah
24-03-2007, 19:36
enkelband kwetsuren zie je niet op een rontgen foto ....:twak:

echter loop ik nu met hetzelfde probleem. Eerst waren ze bang voor een enkelband, maar het zijn toch meer de middenvoetbeentjes die ik voel. Deze schoven behoorlijk over elkaar, en het klonk ook nogal naar, alsof er echt iets knapte.

Maar goed, ik loop weer, ik train weer, al het ik wel moeite om mn guard gesloten te houden. Het doet dus nog steeds erg veel pijn. Gaat waarschijnlijk best lang duren:wacko:

heb ik ook, alleen ligt het bij mij aan mijn enkel. ik had iemand bijna in een triangle (zeg maar guard met 1 arm er in) en hij rolde achterover

Jochem
24-03-2007, 21:11
Dag jongens heb eengrote fout gemaakt tijdens training met grondvechtenik zat met mede-collega te grapplen we gingen allebei voor leglocks.
Hij had al een tijd mij proberen te submitten met een standaard heelhook op het laatst moment nadat ie een beetje moe werd zette ik een ankle crank in alleen ik trok hem iets te door en ik hoorde toen een luid gekraak. Hij had veel pijn kon wel lopen. Dus wij naar het ziekenhuis hij had niets gebroken dokter kon niet veel zien zijn voet was wel erg dik weten jullie wat nou precies gebeurt bij het iets te ver doorzetten van een ankle crank. Miscchien wat gescheurt of zo was wel een fukkin luid gekraak/scheurendtechnieke gebruik.

Pcies wat je zegt, een grote fout. op de enkels en knieen mag je nooit iets doorzetten tijdens training. Als de ander daardoor dan niet klopt, BOEIEND. Je laat je ego maar thuis, of anders blijf je zelf maar thuis denk ik dan.

thrillseekah
24-03-2007, 23:50
Pcies wat je zegt, een grote fout. op de enkels en knieen mag je nooit iets doorzetten tijdens training. Als de ander daardoor dan niet klopt, BOEIEND. Je laat je ego maar thuis, of anders blijf je zelf maar thuis denk ik dan.

amen to that

ijsbier
25-03-2007, 00:48
Pcies wat je zegt, een grote fout. op de enkels en knieen mag je nooit iets doorzetten tijdens training. Als de ander daardoor dan niet klopt, BOEIEND. Je laat je ego maar thuis, of anders blijf je zelf maar thuis denk ik dan.

ach ik moet toegeven dat het de beste af en toe gebeurt. af en toe ga je gewoon zo op in het worstelen dat je niet meer nadenkt, maarja, als je allebij tegelijk een klem probeert aan te zetten moet je er gewoon bedacht op zijn dat 90 procent van de blessures zo ontstaan.

Jochem
25-03-2007, 03:11
ach ik moet toegeven dat het de beste af en toe gebeurt. af en toe ga je gewoon zo op in het worstelen dat je niet meer nadenkt, maarja, als je allebij tegelijk een klem probeert aan te zetten moet je er gewoon bedacht op zijn dat 90 procent van de blessures zo ontstaan.

Trust me, het gebeurt NIET de beste. Ik train nu een paar jaar bij Remco Pardoel. De "besten" daar blesseren geen mensen, die zetten juist niks door. Hoe wil je anders ooit het ontsnappen aan klemmen trainen? Dat kan alleen als je trainingspartner zijn ego buiten de deur laat en je kansen geeft.

ijsbier
25-03-2007, 04:01
dat zegt dan wat over mij en mijn trainingspartners, maarja je kunt niet alles hebben hè? :bash:

The Bulldog
25-03-2007, 05:05
ben het 100% met jochem eens....

een blessure door een overwachte botsing oke maar kan niet zo zijn dat er een klem wordt door getrokken in welke hoedanigheid ook...

samen trainen betekend niet elkaar slopen...:twak:

mama
25-03-2007, 12:33
Helaas gebeurt dat niet overal Jochem.
Er zijn mensen die denken dat een sparringspartij het zelfde is als een wedstrijd en gewoon doortrekken ookal ben je een beginneling........ Je moet dan toch kloppen

Jochem
25-03-2007, 19:19
Helaas gebeurt dat niet overal Jochem.
Er zijn mensen die denken dat een sparringspartij het zelfde is als een wedstrijd en gewoon doortrekken ookal ben je een beginneling........ Je moet dan toch kloppen

Denk dat dat probleem de verantwoordelijkheid van de sensei is. Ik wordt al pissig als ik het van je hoor, laat staan als ik dit 1 van mijn leerlingen zie doen. Maar ja, misschien komt het doordat ik eerst klassiek jiu jitsu heb gedaan, daar wordt je wel duidelijk gemaakt dat de veiligheid van je trainingspartner jouw verantwoordelijkheid is.

mama
26-03-2007, 07:57
Naja denk niet dat het alleen bij de sensei ligt. De verantwoordlijkheid dan.
Ik vind dat als jij met een wedstrijdvechter aan het trainen bent dat hij/zij weet wat hij/zij aan het doen is. en niet gewoon een klem doortrekt. Helemaal niet als je al klopt voor dat hij zit.
Ik weet het soms gaat het gewoon heel snel. Maar dan kan je loslaten voor dat een klem zit. Het is niet een wedstrijd, maar een training.
Daar hoef je naar mijn idee niet te "winnen" als een klem bijna zit heb je al bereikt wat je moet doen.
Maar goed, ik weet nu dat ik een beetje moet opletten met wie ik spar.

Maar goed we gaan volgens mij nu een beetje af van het onderwerp

Yamato Damashii
26-03-2007, 22:44
ben het 100% met jochem eens....

een blessure door een overwachte botsing oke maar kan niet zo zijn dat er een klem wordt door getrokken in welke hoedanigheid ook...

samen trainen betekend niet elkaar slopen...:twak:

x2!

Blessures kunnen altijd gebeuren, maar het zou niet mogen gebeuren doordat klemmen (wat voor klem dan ook) worden doorgetrokken!

@thrillseekah en Hunter: klinkt pijnlijk!

Ik was een tijd terug aan het trainen met een nieuwe jongen en had hem in een triangle. Hij dacht: kom, ik maak een koprol over hem heen om eruit te komen (met zn 90+ kilo). Resultaat 2 nekwervels verschoven :( .

Daarom spar ik het liefst met goede/ervaren grapplers/bjj'ers. Dan moet ik wel vaak tappen, maar dan hoef ik me tenminste niet druk te maken over klemmen die te lomp worden aangezet of vreemde wilde bewegingen.

BBC
27-03-2007, 03:43
Een maand of vijf geleden was ik een triangle poging aan het doen op iemand. M'n triangle was niet helemaal goed gesloten en voor ik wat aanpassingen kon maken postured m'n partner (explosief). Resultaat: luide krak, niets gebroken, op het eerste zicht niet veel schade.

Vijf maand later die ik nog steeds een sportverband aan. Kleine scheurtjes kunnen echt wel lang voor problemen zorgen...

Ik hoop dat je er sneller vanaf bent.

thrillseekah
27-03-2007, 07:00
Een maand of vijf geleden was ik een triangle poging aan het doen op iemand. M'n triangle was niet helemaal goed gesloten en voor ik wat aanpassingen kon maken postured m'n partner (explosief). Resultaat: luide krak, niets gebroken, op het eerste zicht niet veel schade.

Vijf maand later die ik nog steeds een sportverband aan. Kleine scheurtjes kunnen echt wel lang voor problemen zorgen...

Ik hoop dat je er sneller vanaf bent.

postured?

HUNTER
27-03-2007, 07:26
postured?

je rug rechten als je in de guard zit. Omhoog kijken, je hoofd omhoog doen en je 'posture' herstellen. Hierdoor is je nek minder bereikbaar is voor allerlei vreselijke submissions....

The Maniac
30-03-2007, 03:12
jochem ik ben met je eens maar ik trok hem geen eens zo hard door. De jongen kan wel lopen en kan licht trainen gelukkig.Het is nooit mijn bedoeling geweest om iemand opzettelijk te blesseren ik ga vaak voor leg locks en het is nog nooit zo ver gegaan.