PDA

View Full Version : Eric O. weer in het nieuws!



PigDog
30-03-2007, 20:47
Twee mariniers zeggen te zijn gedwongen 'hun mond te houden' over het schietincident waarbij in 2003 een Irakees omkwam en waarvoor marinier Eric O. al twee keer werd vrijgesproken. 'Onthutsend en pertinent niet waar,' reageert Eric O.

Eric O. werd al twee keer vrijgesproken van overtreding van de geweldsinstructies in Irak
Voormalig korporaal Ripson zei gisteren in actualiteitenprogramma Nova dat mariniers 'net moesten doen alsof hun neus bloedt.' En sergeant-majoor Hoekendijk heeft aangifte gedaan van 'dwang, bedreiging en het achterhouden van belastend bewijsmateriaal.'

'Verrader'
Volgens de twee mariniers zou Eric O. hun verklaringen over het schietincident hebben gelezen hen hierop hebben aangesproken. Dat zou op een 'niet prettige' manier zijn gebeurd. Ook zou O. een van hen 'vuile verrader' hebben genoemd.

Eric O. noemt deze beschuldigingen van bedreiging en manipulatie door marine-officieren 'onthutsend en pertinent niet waar'. O. ontkent de beschuldigingen via zijn advocaat Geert-Jan Knoops. Advocaat Knoops zegt vrijdag bovendien niets nieuws in de aangifte te zien. (bron: Elsevier)


Ik zat daar op dat moment en heb vaker plunderingen meegemaakt. Aan de ene kant vind ik het dapper van Hoekendijk en Ripson dat ze met een verklaring komen, aan de andere kant: hadden ze niet eerder hun bek open kunnen trekken, voordat Eric O. 2 x vrijspraak heeft gehad?
Ik weet wel dat er bij het korps een geest hangt van: "niet lullen, laat ze er zelf maar achter komen", maar dadelijk gaat de staat een schadevergoeding uitbetalen aan iemand die mogelijk een Irakees nutteloos heeft neergeknalt.
Beetje zonde van die 10.000 euro.

paspoes
30-03-2007, 20:49
Ben benieuwd wat onze betrouwbare OM gaan doen:confused:

Iwan
30-03-2007, 20:52
Wat een gezeur zeg, waar gehakt word vallen spaanders hoor.

Lekker makkelijk om vanachter je bureautje in de je 3-delig pakje te gaan oordelen over die mariniers daar.
Ja, ook voor mariniers zijn er regels... maar wil je in een oorlog succesvol zijn dan zul je toch gelijk die regeltjes aan de kant moeten schuiven.
Basta!

Ongelooflijk maar wel weer typish Nederlands.

Eric O., keep up the good work man!

PigDog
30-03-2007, 20:59
Ten eerste was het geen oorlog; Wij waren daar voor de wederopbouw en niet om ze om te leggen, en ten tweede: Ik zou het een slechte zaak vinden als mariniers gedwongen hun mond moeten houden en daarbij bedreigd worden. Dat is meer de topic dan dat er iemand is neergeschoten.

Judas
30-03-2007, 21:02
Wat een gezeur zeg, waar gehakt word vallen spaanders hoor.

Lekker makkelijk om vanachter je bureautje in de je 3-delig pakje te gaan oordelen over die mariniers daar.
Ja, ook voor mariniers zijn er regels... maar wil je in een oorlog succesvol zijn dan zul je toch gelijk die regeltjes aan de kant moeten schuiven.
Basta!

Ongelooflijk maar wel weer typish Nederlands.

Eric O., keep up the good work man!

x 2

FOCUS
30-03-2007, 21:12
als die eric O gewoon triggerhappy is, kan hij van mij de cel in, maar
als het idd een afweging was op het scherpst van de snede, dan maakt het niet uit of het achteraf wel of geen goede beslissing was, op zo'n moment moet je handelen uit reflex.
Probleem is dat ik niet weet wat er daadwerkelijk is gebeurd.

PigDog
30-03-2007, 21:33
Probleem is dat ik het wel weet.
De irakezen waren niet op vechten uit, ze waren op plunderen uit. Hoogstens gewapend met een baco of een koevoet om de zooi open te breken.
Om maar een voorbeeld te noemen:
Irakezen moesten zo'n 3 dagen(!) in de rij staan, om te kunnen tanken. Dat is voor hier ondenkbaar, maar als je daar taxi-chauffeur bent, lach je niet meer zo hard, en sluit je gewoon achteraan. Wel zagen ze dagelijks zo'n 500 tankwagens met 30.000 liter peut voor de amerikanen langstrekken. Als er dan zo'n vrachtwagen kantelt, en je moet nog 2 dagen wachten, denk je toch: Nou, ik ga wel effe met mijn jerrycannetje langs de gekantelde tankwagen. Toch?
Als er dan zwaar gewapende mannen omheenstaan, ga je geen poging doen om er één met je jerrycan te slaan, lijkt me toch? Die mensen kwamen gewoon voor het spul, en niet voor geweld......
Is mijn visie (laat ik dat maar duidelijk zeggen)

Iwan
30-03-2007, 22:00
@ Pigdog: Ik geloof best dat jij er over mee kan praten. Maar ik geloof ook dat als je 2 keer word vrijgesproken het onderhand wel eens over mag zijn. En ik geloof ook dat Nederland nou niet het land bij uitstek is dat overloopt van begrip en respect voor onze jongens in die moeilijke omstandigheden.

En ben zelf ook een ex-marinier en over de opleiding kan ik dus meepraten en die is grondig genoeg om goed functionerende mariniers waar dan ook ter wereld in te zetten.
Maar waar gehakt word vallen nu eenmaal spaanders. Denk je dat de ME nooit per ongeluk onschuldige mensen een pak rammel geven.

En ja, een kogel komt nu eenmaal wat harder aan maar de extreme omstandigheden daar vragen nu eenmaal om extreme regels en handhavers toch?

Nogmaals, kappen met dat gezeur. Eric O. was daar ook gewoon namens z'n land z'n werk aan het doen.

FOCUS
31-03-2007, 00:36
Maar waar gehakt word vallen nu eenmaal spaanders. Denk je dat de ME nooit per ongeluk onschuldige mensen een pak rammel geven.


dat zijn iha ook niet mn beste vrinden

De man van 14K
31-03-2007, 01:19
dat zijn iha ook niet mn beste vrinden


wmah.. ik heb ze wel eens met ontruimingen van kraakpanden meegemaakt en heb geen problemen met die jongens hoor..

Italian*Berlusconi*
31-03-2007, 01:38
ik snap die amerikaanse zwijg en doofpot acties niet... waarom zouden mensen moeten zwijgen over dingen? Waarom worden die 'verraders' genoemd? ik ken het hele verhaal niet, heb alleen het stuk gisteravond op tv gevolgd. Waarom worden die andere mensen onder druk gezet dan bijvoorbeeld?? Iwan? ik snap het punt wat jij wilt maken, maar waarom moeten andere zwijgen over die acties van Eric O. toendertijd?? En wat betreft jezelf verdedigen, ik vind dat elke marinier / militair zichzelf mag / moet verdedigen als situaties dreigend worden, zoals toen met Eric O. Ik snap alleen niet waarom die anderen niks mogen zeggen hierover.

PigDog
31-03-2007, 08:03
Dat bedoel ik!

PigDog
31-03-2007, 08:06
Nogmaals, kappen met dat gezeur. Eric O. was daar ook gewoon namens z'n land z'n werk aan het doen.


Ik zeur niet, dat waren twee mariniers die daar ook namens ons land hun werk waren doen.......

Judas
31-03-2007, 23:37
Ik zeur niet, dat waren twee mariniers die daar ook namens ons land hun werk waren doen.......

Ik wist niet dat verraden ook onder werk valt;)

PigDog
01-04-2007, 09:53
Ik wist niet dat verraden ook onder werk valt;)



60 jaar geleden was er toch een kluppie Nederlanders die daar anders over dachten........

Iwan
01-04-2007, 17:02
Ik zeur niet, dat waren twee mariniers die daar ook namens ons land hun werk waren doen.......

Dat zeuren sloeg niet op jou hoor, dat was algemeen bedoeld.

PigDog
01-04-2007, 20:24
Weet ik toch, Iwan.... :)

rtbrouwer
02-04-2007, 22:57
Ik vind het allemaal maar gelul. We leiden mensen op om te schieten en doden (als dat nodig is). We geven ze een wapen en we sturen ze naar een oorlogsgebied. Daar moeten ze voor vrede en veiligheid zorgen. Die gasten staan dagelijks voor levensbedreigende situaties (zelfmoordterroristen, schietincidenten etc.) en andere agresieve en bedreigende situaties. Vervolgens staan die mariniers met een relatief kleine groep een stel plunderaars in toom te houden. Vanuit die groep wordt een dreiging gevormd en er wordt niet geluisterd naar waarschuwingen. Er wordt een waarschuwingsschot gelost door een marinier en die treft onbedoeld een irakese plunderaar.

Vervolgens gaan we in nederland onze eigen jongen aanklagen voor van alles en nogwat..... Beetje vreemde gang van zaken lijkt mij.

Zelfs als hij gericht geschoten had dan had ik er nog geen problemen mee.

Zoals Iwan zegt: Waar gehakt wordt, vallen spaanders. Als we geen spaanders willen moeten we ome Bush lekker zelf stratego laten spelen in die zandbak.

MB667
02-04-2007, 23:05
een waarschuwingsschot schiet je in de lucht, en niet richting een meningte lijkt me.

Paganstars
02-04-2007, 23:29
LOL @ stratego in de zandbak... maar ff serieus, ik heb het gevoel dat eric o gewoon een zondebok is omdat de overheid het zogenaamd niet tolereerd! Maar hoeveel van die jasje dasje hebben daadwerkelijk in zo'n situatie gestaan?

FOCUS
03-04-2007, 00:20
Zoals Iwan zegt: Waar gehakt wordt, vallen spaanders. Als we geen spaanders willen moeten we ome Bush lekker zelf stratego laten spelen in die zandbak.


precies, laat die kutamerikanen lekker lekker zelf hun nazipraktijken ten uitvoer brengen. Beetje onschuldige mensen afslachten om een niet bestaande reden, en Europa maar Bush zijn kont likken. Straks is er een wereldoorlog van megaformaat, omdat een of andere debiel aan de ander kant van de oceaan het geil vindt om in een pilotenjas rond te lopen en klaarkomt op het woord 'terrorist'. Hoe bedoel je 'machtwellust'.
Afschieten die psychopaat!
Staat overigens los van de pionnetjes die gewoon hun werk doen.
Zoals ik al zei, ik weet niet wat er gebeurd is daar met die Erik O, dus ik heb er geen oordeel over.
Maar als je ergens een bom op moet gooien is het wel Amerika.

harry
03-04-2007, 04:53
precies, laat die kutamerikanen lekker lekker zelf hun nazipraktijken ten uitvoer brengen. Beetje onschuldige mensen afslachten om een niet bestaande reden, en Europa maar Bush zijn kont likken. Straks is er een wereldoorlog van megaformaat, omdat een of andere debiel aan de ander kant van de oceaan het geil vindt om in een pilotenjas rond te lopen en klaarkomt op het woord 'terrorist'. Hoe bedoel je 'machtwellust'.
Afschieten die psychopaat!
Staat overigens los van de pionnetjes die gewoon hun werk doen.
Zoals ik al zei, ik weet niet wat er gebeurd is daar met die Erik O, dus ik heb er geen oordeel over.
Maar als je ergens een bom op moet gooien is het wel Amerika.


Je vergeet alleen af te sluiten met : Lang leve Sadam Hoesein

PigDog
03-04-2007, 04:58
Ehhh Harry, die is dood....

harry
03-04-2007, 05:17
Ehhh Harry, die is dood....

Haha ja das waar ook :D

FOCUS
03-04-2007, 06:26
lang leve Saddam, :arabia:



ok,
ik ging ff over de zeik vanmiddag, off topic nog wel,:twak:
Sorry mensen
was gewoon ff zo'n moment dat de aggressie toeslaat, zat toen net achter pc'tje..
maar zonder dollen, Bush is ook maar een tiran.
ze maken mij de pis niet lauw

Iwan
03-04-2007, 16:14
lang leve Saddam, :arabia:



ok,
ik ging ff over de zeik vanmiddag, off topic nog wel,:twak:
Sorry mensen
was gewoon ff zo'n moment dat de aggressie toeslaat, zat toen net achter pc'tje..
maar zonder dollen, Bush is ook maar een tiran.
ze maken mij de pis niet lauw


LOL!
Het is je vergeven hoor. We hebben allemaal een wel eens moment van zwakte...
;)