PDA

View Full Version : Conditie



Straight
04-05-2007, 20:46
Hallo :) ,

Ik zou graag wat tips willen hebben over hoe je je conditie kan verbeteren.
Tuurlijk heb ik al op het internet al het een en ander gevonden, maar niet specifiek over "mijn toestand".
ff een korte introductie:
Ik ben 25 jaar, was toen ik een "kind" altijd sportief bezig. Je kent het wel, straatvoetbal, basketbal, zwemmen etc. Ik was behoorlijk atletisch.
Tot ongeveer de 3e klas van de middelbare school sportief gebleven en conditie mijn conditie was echt super. Door omstandigheden heb ik "tot nu toe" nauwlijks aan sport gedaan en heb het 2 weken geleden echt geweten. Ik begon toen aan Thaiboksen en mijn conditie is dramatisch.
Tijdens de warming up (paar rondjes rustig rennen en strekken) begon ik al erg te zweten en diep adem te halen.
Op een rustig tempo kan ik net nog mee draaien, maar wanneer de tempo omhoog gaat dan krijg ik de neiging om over te geven. :wacko:
Ik zit dan ook echt te kokhalzen, maar er komt niets uit gelukkig.:crying:
Dit gebeurd bij oefeningen waar de tempo snel en explosief zijn zoals sprintjes trekken en snel achter elkaar op de bokszak stoten/trappen.
Ik train nu twee weken en ik heb dit nog steeds. Ik dacht dat het misschien iets met gewenning te maken heeft en dat zei de trainer ook tegen mij. Kan het ook aan de ademhaling liggen?, want tijdens het stoten/trappen tegen de bokszak hou ik me adem vaak veel te lang in en dat je hierdoor extra duizelig wordt. Soms trap ik 2 a 3 keer met mn adem ingehouden.
Komt dit probleem bij iemand voor? Met welke oefeningen heb je dit opgelost of kan je dit oplossen.

Bedankt:) .

De man van 14K
04-05-2007, 21:37
wat je kan doen is gewoon proberen hard te lopen naast je trainingen. Ontspannen beginnen voor jezelf.
Probeer aan te voelen hoe je lichaam reageert op de belasting en verleg je grenzen. Hou ook je loop afstand en tijd bij.
Let op je ademhaling en dat je die onder controle heb.
Probeer eerst maar naar de 5 km te werken en deze binnen 25 min. af te leggen.
Daarna thuis boksen voor de spiegel, 5x3 min. als dat goed gaat ben je de goede kant op met je conditie.
probeer tijdens trainen en schaduwboksen het geluid van de stoot impact na te doen door uit te blazen. (hoe moet ik het anders uitleggen)

Biiyen
04-05-2007, 22:17
wat je kan doen is gewoon proberen hard te lopen naast je trainingen. Ontspannen beginnen voor jezelf.
Probeer aan te voelen hoe je lichaam reageert op de belasting en verleg je grenzen. Hou ook je loop afstand en tijd bij.
Let op je ademhaling en dat je die onder controle heb.
Probeer eerst maar naar de 5 km te werken en deze binnen 25 min. af te leggen.
Daarna thuis boksen voor de spiegel, 5x3 min. als dat goed gaat ben je de goede kant op met je conditie.
probeer tijdens trainen en schaduwboksen het geluid van de stoot impact na te doen door uit te blazen. (hoe moet ik het anders uitleggen)

Tijdens het lopen na elke km of om de 5 minuten een sprint trekken totdat je bijna leeg bent en daarna weer op je reguliere tempo doorlopen. Als je ook rent voordat je begint met trainen in de sportschool dan de laatste 100 meter vol sprinten en dan snel naar binnen en uit schoppen op de zak totdat je zowat in elkaar zakt. Daarmee krik je de conditie echt op.

De man van 14K
04-05-2007, 22:47
Tijdens het lopen na elke km of om de 5 minuten een sprint trekken totdat je bijna leeg bent en daarna weer op je reguliere tempo doorlopen. Als je ook rent voordat je begint met trainen in de sportschool dan de laatste 100 meter vol sprinten en dan snel naar binnen en uit schoppen op de zak totdat je zowat in elkaar zakt. Daarmee krik je de conditie echt op.


zn conditie moet vooruit gaan, hij hoeft niet dood ;)

Biiyen
05-05-2007, 00:02
zn conditie moet vooruit gaan, hij hoeft niet dood ;)

No pain no gain. :D

Maar zonder gekheid. Korte sprints terwijl je jogged is alleen maar beter omdat je dan de situatie nabootst. In de ring of als je op pads werkt dan ben je ook niet in een gelijkmatig tempo bezig. Je hebt telkens te maken met jezelf uitputten en weer opladen. Als je dat nabootst als je rent dan train je in de dezelfde tijd 2 dingen tegelijk. Benut je tijd optimaal zou ik zeggen.

En dat afmaken op de zak is een uitstekende graadmeter voor jezelf! Als je dat de eerste keer doet dan knie je 10 keer en dan hang je aan de zak. En als je eenmaaal in vorm begint te komen dan kun je gewoon nog een hele serie knieën maken. ;)

Na het rennen heb je meestal toch een minuut of 5-10 om uit te rusten voordat je verder gaat met trainen, dus tijd zat om te herstellen. Of in jou geval... te herrijzen van de dood. :D

Jochem
05-05-2007, 00:06
ik zou eens beginnen met gewoon blijven trainen voorlopig. Conditie opbouwen van niks naar een training "ok" meedraaien duurt 6 weken tot 2 maanden.

ik neem aan 2 of 3x per week?

Briant
05-05-2007, 01:06
sowieso blijven trainen. uitademen als je stoot/trapt. als je merkt dat je kapot gaat vooral technisch goed blijven door gaan dan stoot je maar iets minder hard, maar blijf je snel en technisch goed doorstoten. En daarnaast is inderdaad interval training een goede aanvulling op je trainingen. dat heb ik ook veel gedaan toen ik weer opnieuw was begonnen met trainen aantal jaren terug. en verder is belangrijk dat je plezier blijft houden in de sport!!!

FOCUS
05-05-2007, 05:05
'goed' ademhalen is wel erg belangrijk!!!
je moet leren om je complete longcapaciteit te gebruiken, dwz ademhalen met je diafragma, ipv met de hulpademhalingspieren. "buikademhaling' ipv' borstademhaling'. Het diafragma is een spier die op de bodem van je longen zit (kort door de bocht gezegd). Door deze spier maximaal te benutten, trek je de longen helemaal tot beneden aan toe vol met lucht. Zie het als een harmonica die je volledig uittrekt. Dit kan je loncapaciteit ENORM laten toenemen, maar vergt wel oefening. Oefenen kan in eerste intstantie in rust, maar ook (beter) tijdens een duurloop, en op den duur tijdens de rest van je training.
KAn het je helaas niet uittypen, je leraar kan je wellicht wat tips geven?
Probeer in ieder geval niet je ademhaling al te lang in te houden, enook niet teveel te persen. Adem diep in door je neus, even de adem vasthouden en als het kan ook uitademen door je neus.
Adem heel even vasthouden voor je uitademt, dit zorgt voor maximale diffusie van zuurstof door je longen heen. Zo wordt de zuurstof gebonden aan hemoglobine (rode bloedlichaampjes) en kan het verder naar je spieren worden vervoerd. Ook kan dan de koolstofdioxide -die ook bind aan het hemoglobine- weer worden afgegeven aan je longen. deze adem je dan vervolgens weer uit.
Adem je te ondiep en te snel uit, dan neem je te weinig zuurstof op en stoot je te weinig kooldioxide uit. Daar kan je duizelig van worden.

De misselijkheid die je ervaart, is waarschijnlijk afkomstig van de (te) hoge intensiteit van de training. Trainingen die langere tijd, of meerdere malen, de aerobe drempel (dat is het punt waarop je lichaam niet meer energie vrijmaakt dmv zuurstof) overtreden, kunnen tot een behoorlijke verstoring van de lichamelijke rusttoestand leiden dat je simpelweg' stukgaat'. Met name trainingen die zware verzuring veroorzaken staan hierom bekend. Vergelijk het met de 1500meter schaatsen, of de 400meter hardlopen.
FF uitleggen, je kan op 3 manieren energie vrijmaken in je lichaam:
met zuurstof (aeroob), zonder zuurstof en zonder melkzuurvorming (anaeroob alactisch) en zonder zuurstof met melkzuurvorming (anaeroob lactisch).
Bij lage en matige intensiteit gebruik je gewoon zuurstof, dit is lang vol te houden,
wordt de intensiteit hoger dan lukt dit niet meer, en gaat je lichaam het zonder zuurstof doen. Dit is echter maar kort vol te houden, na (ongeveer) 10-15 seconden gaat deze verbrandingswijze leiden tot verzuring/ en zit je op de derde methode.
Dit is nog een tijdje vol te houden, maar na een minuut (ongeveer) wordt het onmogelijk om nog spieren te gebruiken.
Het herhaaldelijk of stevig inzetten van het anaeroob alactisch systeem is misselijkmakend. Dergelijke trainingen eindigen vaak met kotsen.
Ze hebben een plaats in de trainingsopbouw, maar moeten spaarzaam worden toegepast.

Jij zit vermoedelijk al snel in deze derde zone, omdat je niet genoeg aeroob vermogen hebt. Je gaat al snel op anaeroob over!!
Probeer idd -om te beginnen- dmv hardlopen je aerobe vermogen op te krikken. Dit doe je het snelst door rond de aerobe drempel te gaan zitten tijdens het hardlopen.
Die is voor iedereen anders, strikt genomen kan je met een hartslagmeter aan het werk, makkelijker is het volgende.
10minuten draven op een tempo waarbij je een regelmatige ademhaling hebt, maar waar je net niet kan gaan praten..
dan tempo wat opschroeven, probeer dit een minuutje, of twee minuten vol te houden.
Dan weer afzakken naar rustig joggingtempo, tot je weer op adem bent,
aantal keer herhalen. duur van de training: half uurtje.
twee keer per week moet afdoende zijn,
Sprinttraining is zeker belangrijk en nuttig, maar als ik je verhaal lees, eerst maar wat 'algemene' conditie opdoen.
En ook schreef iemand net :eerst maar eens de trainingen zien vol te houden... zit natuurlijk wel wat in he! duurt altijd wel een paar weken voor je lichaam zich gaat aanpassen....kan zo 6-8weken duren.
Als het te snel gaat voor je, take it easy....wordt vanzelf beter..
succes in ieder geval en veel plezier..

Evilman
05-05-2007, 07:23
Laatste alinea van bovenstaande post ben k t idd wel mee eens.
ik heb dat zelfde als jij en is enorm irritant haha.
dan is t ook ff je best doen om nergens aan te denken en normaal
bij te komen.

Keertje hardlopen? :p

Straight
09-05-2007, 19:44
Jongens, super bedankt voor de tips.
Ik zal eraan werken :)

Nog een vraag:
Hoe kan ik dit (conditie) combineren met aankomen in gewicht.
Ik ben 1.73 en 64 kilo. Ik wil graag de 70 kilo halen. Zelf ben ik al redelijk gespierd, maar aankomen in gewicht lukt niet echt.
Ik weet dat je dan met zware gewichten moet trainen, maar heb helaas niet voldoende geld en tijd om naast het thaiboksen ook te gaan fitnessen.
Thuis fitnessen kan een optie zijn, maar of je daarmee "alle" spiergroepen (bijv benen) kan trainen dat betwijfel ik. Bovendien heb ik geen plaats voor aparaten (wel voor dumbells :P ).
Iemand enig idee hoe ik dit kan gaan aanpakken? :power: :please:

Nogmaals bedankt voor de reacties :thup:

Arie
09-05-2007, 21:54
Veel bier drinken en chips, snacks en wat dies meer zij eten.

FOCUS
10-05-2007, 02:14
heel veel eten,
als een bodybuilder....

J_roen
10-05-2007, 05:51
iedere dag naar de mac doet wonderen

Ronald
10-05-2007, 06:51
makkelijker is het volgende.
10minuten draven op een tempo waarbij je een regelmatige ademhaling hebt, maar waar je net niet kan gaan praten..
dan tempo wat opschroeven, probeer dit een minuutje, of twee minuten vol te houden.
Dan weer afzakken naar rustig joggingtempo, tot je weer op adem bent,
aantal keer herhalen. duur van de training: half uurtje.
10 Minuten draven terwijl iemands conditie zeer slecht is is denk ik echt teveel gevraagd. Het tempo daarna ook nog 2 minuten opschroeven is extreem voor een beginner.

Als je conditie echt slecht is is het misschien beter om 2 minuten in looppas te lopen en vervolgens 1 minuut wandelen. Wederom 2 minuten looppas en 1 minuut wandelen. En dat dan zo'n 30 tot 45 minuten. Als je dit 3x in de week doet merk je vanzelf al heel snel vorderingen en merk je ook vanzelf hoeveel je op kunt schroeven.
Als je vervolgens 30 tot 45 minuten uit kunt lopen zonder te stoppen is het inderdaad goed om daarna sprintjes te trekken en op die manier intervallen in te bouwen.

Volgens mij is het belangrijkste om in het begin een goede balans te vinden. Te veel doen leidt onheroepelijk tot blessures, en dus tot uitstel van training, waardoor je uiteindelijk geen stap verder komt.
Te weinig doen zet ook geen zoden aan de dijk en frustreert net zo goed.
Gewoon dus goed naar je lichaam luisteren.

XedgeX
10-05-2007, 07:14
jezus... vandaag voor het eerst in heel erg lange tijd weer gethaibokst. ik was hartstikke kapot! dat viel me echt zo ontzettend zwaar tegen... Maar goed, fijn doortrainen denk ik, dan is dat ook weer zo op peil.

maar wat viel mijn conditie me tegen zeg... ik vraag me af wat de rest gedacht moet hebben toen ze me zo zagen...

FOCUS
10-05-2007, 07:47
10 Minuten draven terwijl iemands conditie zeer slecht is is denk ik echt teveel gevraagd. Het tempo daarna ook nog 2 minuten opschroeven is extreem voor een beginner.

Als je conditie echt slecht is is het misschien beter om 2 minuten in looppas te lopen en vervolgens 1 minuut wandelen. Wederom 2 minuten looppas en 1 minuut wandelen. En dat dan zo'n 30 tot 45 minuten. Als je dit 3x in de week doet merk je vanzelf al heel snel vorderingen en merk je ook vanzelf hoeveel je op kunt schroeven.
Als je vervolgens 30 tot 45 minuten uit kunt lopen zonder te stoppen is het inderdaad goed om daarna sprintjes te trekken en op die manier intervallen in te bouwen.

Volgens mij is het belangrijkste om in het begin een goede balans te vinden. Te veel doen leidt onheroepelijk tot blessures, en dus tot uitstel van training, waardoor je uiteindelijk geen stap verder komt.
Te weinig doen zet ook geen zoden aan de dijk en frustreert net zo goed.
Gewoon dus goed naar je lichaam luisteren.

helemaal mee eens

Bloempot
10-05-2007, 16:59
Ik ben 1.73 en 64 kilo. Ik wil graag de 70 kilo halen. Zelf ben ik al redelijk gespierd, maar aankomen in gewicht lukt niet echt.

Dan naar de Mac gaan en veel snacken is echt onzin. Dan zakt je conditie alleen maar meer in, bovendien heb je dan helemaal geen bouwstoffen en word je alleen maar een zakje pretvet. En hoe wil je gaan trainen op een hamburger, dan lig je helemaal hijgend op de grond na 5 minuten.

Ben zelf onlangs begonnen met thaiboksen en aankomen. Gewoon een kwestie van goed eten, rekenen hoeveel je nodig hebt per dag en daar iets boven gaan zitten. Maar wel gewoon goed eten, omdat je wel de training natuurlijk wilt volhouden. Ook gewoon meerdere keren op een dag eten, niet iedereen haalt dat maar in dat geval zorgen voor veel goede tussendoortjes die je makkelijk kan pakken. Evergreen, Fruitkick, bakje yoghert met muesli of plakken ontbijtkoek.

Na de training neem ik altijd een weightwatchers reep. Maaltijdvervanger... Probleem is dat ik gewoon geen tijd / trek had op sommige tijdstippen voor een complete maaltijd. Daarom heb ik ook maar die repen erbij gepakt op tijdstippen dat wel honger heb, maar even niet de mogelijkheid heb om iets te pakken of gewoon tijdgebrek.

Verder gewoon dan extra opdrukken bijv. Er zijn genoeg oefeningen die je thuis kan doen. Doe dippen aan het einde van mijn bed en veel opdrukken (recht opdrukken, schuin opdrukken en handen bij mekaar plaatsen voor borst opdrukken).

Ps. Woog 57 kilo toen begon, nu 66. Ben goed jaar bezig geweest daarvoor, misschien niet de snelste periode, maar tenminste gewoon gezond want vetpercentage is gewoon gelijk gebleven. Bovendien heb ik de bouw van een luciferstokje, verschilt per persoon natuurlijk.

De dikke nudist
10-05-2007, 23:00
Dan naar de Mac gaan en veel snacken is echt onzin.
No shit :detective: .

Tony
22-05-2007, 19:57
J
Nog een vraag:
Hoe kan ik dit (conditie) combineren met aankomen in gewicht.


Om een verantwoorde gewichtstoename te bereiken zijn er eigenlijk maar een paar simpele basisregels...

Je wil meer gewicht... je moet dus meer calorieen binnen krijgen dan je verbruikt op 1 dag.

Begin eens met het verhogen van koolhydraten en eiwitten. Denk dat je dan al in de goede richting zit.

Elke avond een 100gram gemengde noten kunnen ook wonderen doen (100gram noten is +/- 600 calorieen)

probeer een halve of ene hele bak kwark per dag te eten (25 of 50 gram eiwitten)

succes