PDA

View Full Version : Oefening voor zwakke enkels?



Bloempot
07-05-2007, 16:57
Goedemorgen,

Mijn eerste post dus zal me gelijk maar even kort voorstellen.
Ik heet Marcel en ben 22 jaar. Woon en train in Rotterdam. Eigenlijk altijd al sportief bezig geweest en jaren lang vooral met fitness beziggehouden. Sinds een 4-tal maanden ben ik echter helemaal verslaafd aan het thaiboksen wat zo’n 4-5x per week doe. Nu heeft de trainer mij gevraagd wat ik zou vinden van wedstrijden en dat trekt toch wel mijn interesse. Heb besloten om eerst keer te gaan kijken ook (behalve alleen maar Eurosport kijken).

Nu zit ik alleen met het volgende probleem, mijn enkel. Deze is namelijk tamelijk zwak. In het begin had ik er weinig last van, maar naarmate de trainingen intenser worden en ook meer sparringstrainingen krijg ik er steeds meer vast van. Soms is het dan de volgende ochtend al weg, en andere keren, zoals nu duurt het een aantal dagen helaas. Het gevoel zit echt aan de bovenkant, laat maar zeggen alsof je hard en verkeerd met je wreef schopt. Dus aan de bovenkant waar je onderbeen ophoud, en je wreef begint. Mijn trappen zijn nog lang niet 100% uiteraard, maar trap nu wel gewoon met de scheen in tegenstelling tot toen ik net begon (Af en toe een verkeerd mja ben beginneling natuurlijk).

Ik train met van die “Enkel-gaurds” alleen die geven meer een vals gevoel van veiligheid. Bovendien vertelde mijn trainer mij dat het alleen maar zwakker word omdat je lichaam went aan wat extra stevigheid wat er eigenlijk niet altijd is.

Nu was mijn vraag zijn er oefeningen voor om je enkels te versterken? Heb ze wel eens gezien namelijk. Onder andere schaatsers trainer volgens mij hun enkels door grote sprongen zijwaarts te maken. En is er een mogelijkheid ze extra in te tapen of stevigheid te geven? Bijv. door wat professionelere “enkel-gaurds” te zoeken? Zo kan ik in ieder geval op de pads bezig blijven met boksen als er last van heb.

De man van 14K
07-05-2007, 17:46
ik was laatst mijn sokjes vergeten maar als je eenmaal door je enkel gegaan bent is het aan te raden ze gewoon te dragen.
ik ging die training tijdens een knie combinatie er meteen doorheen.

je kan tapen maar dat kost je je denk ik je flexibiliteit in je enkel en daarbij is het ook niet echt een constructieve oplossing (niet dat sokjes dat wel zijn)
misschien dat je met een fysio kan praten over de mogelijkheid om oefeningen te doen om je enkel te sterken?

Fr3ddy
07-05-2007, 18:02
Accepteren dat ze zwak zijn en gewoon intapen

jopke
07-05-2007, 18:08
oefenen kan altijd... gewoon een paar oefeningen zoeken waar bij je ook je enkels belast... hardlopen is op zich ook goed...
verder touwtje springen!!

Fr3ddy
07-05-2007, 18:29
oefenen kan altijd... gewoon een paar oefeningen zoeken waar bij je ook je enkels belast... hardlopen is op zich ook goed...
verder touwtje springen!!

Tijdens het hardlopen worden je enkels 6x zwaarder belast dan tijdens normaal lopen.
Er zullen vast wel oefeningen zijn om je enkels enigszins te 'versterken' maar ik denk niet dat er een pasklare oplossing is om de klachten zoals bloempot die beschrijft op een korte termijn te elimineren.
Ik zou ze om nare blessures te voorkomen gewoon stabiel intapen maar ik ben geen fysio........!!!!

Bloempot
07-05-2007, 19:36
Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Hardlopen houd ik wel mee op dan, zeker als het zo'n zware belasting is. Gelukkig komt het warme weer dus kan ik weer gaan skaten erbij.

Nu was ik net opzoek naar een oplossing ook elders en stuite hierbij op een kuur van Glucosamine. Dit zou onder andere gewrichtspijn verminderen en kraakbeen opnieuw aanmaken, klopt toch?

Dus ik verder lezen in deze draad, en de reden dat deze jongen dat wilde was omdat die bezig was met een kuur van Roaccutane. Nu ging er een lichtje branden, want ik heb dat ongeveer 2 jaar geleden ook gedaan. Roacutanne stopt onder andere de talgproductie en zorgt voor spierpijn en gewrichtspijn doordat het bepaalde stoffen afbreekt die zorgen dat dat allemaal soepel blijft. Omdat ik tijdens die kuur gewoon een beetje fitness (gewoon om in vorm te blijven, geen bodybuilden / zware gewichten) deed heb ik er waarschijnlijk toendertijd niks van gemerkt.\

Ps. Dit schoot mij even te binnen dat het een mogelijkheid is, ben natuurlijk geen dokter :p

Zou in de tussentijd Glucosamine een nuttige toevoeging zijn denken jullie? Ben ook van plan even fysio raad te plegen dan.

nisscore
07-05-2007, 22:38
veel rennen/hardlopen in het diepe zand bv op het strand.

kmr
07-05-2007, 22:42
Enkelspieren trainen:D

:twak:

De man van 14K
07-05-2007, 23:38
anders uni-laterale kuit oefeningen doen of reverse calf raises varianten.



check dit:
http://www.blessurehoek.nl/html/standaard/nl-NL/pages/default/Enkeldistorsie.html

Chico
08-05-2007, 00:03
ik zou bij een fysio langs gaan als ik jou was...

De man van 14K
08-05-2007, 00:06
dat ook ja.

FOCUS
08-05-2007, 00:25
zwakke enkels is wel erg algemeen,
kan van alles zijn,
idd ff fysio of sportarts