PDA

View Full Version : Marechaussee meldt wangedrag in Irak



Robbie
19-05-2007, 00:27
Marechaussee meldt wangedrag in Irak
Van onze verslaggevers Jan Hoedeman, Theo Koelé


DEN HAAG - Marechaussees hebben ‘schendingen van mensenrechten’ door mariniers in Zuid-Irak gemeld bij de onderzoekscommissie-Van den Berg. Een kleine honderd Iraakse verdachten zijn in oktober 2003 een dag zonder eten en drinken geblinddoekt gevangen houden. Plastic handboeien zijn bij een aantal zo strak aangetrokken dat de handen niet meer doorbloedden, toiletbezoek was niet mogelijk. De waardigheid van gedetineerden werd geschonden doordat leidinggevenden voor privégebruik kiekjes maakten.


UitlegDe onderzoekscommissie-Van den Berg is ingesteld na berichten in de Volkskrant over wangedrag van Nederlandse militairen bij de behandeling van Iraakse gevangenen. Volgens meldingen die ook de top van de Koninklijke Marechaussee hebben bereikt, was er sprake van strafbare feiten tijdens en na een actie van mariniers op 21 oktober 2003 op een schapenmarkt te As Samawah, gericht tegen illegale wapenhandel.

De marechaussees die geacht worden het optreden van militairen te controleren, beschreven de actie tegenover de commissie-Van den Berg als disproportioneel en mislukt. Na twee weken de markt te hebben bespioneerd zouden er voldoende aanwijzingen zijn om gericht verdachten op te pakken. Volgens de marechaussees bleek er geen deugdelijk bewijsmateriaal en werd een beperkt aantal wapens gevonden.

Tijdens een briefing die vooraf ging aan de actie werd gezegd dat er 15 man zouden worden opgepakt. Dat werden er 96, inclusief een Amerikaanse en een Nederlandse toerist. Volgens een van de marechaussees was de manier waarop ze behandeld werden in strijd met het oorlogsrecht.

Marechaussees die vroegen om de plastic tyrips te verwijderen bij de arrestanten die al gedetineerd waren, kregen daarvoor geen toestemming. De gevangenissen in de regio puilden door de actie dermate uit, dat een groep andere arrestanten urenlang geboeid in de brandende zon moest wachten.

Een van de marechaussees heeft verklaard dat de actie was afgegleden naar een razzia. Een andere marechaussee heeft achteraf gezegd dat hij het gevoel had dat hij bij de ‘moffen’ hoorde, een scheldnaam voor Duitse militairen uit de Tweede Wereldoorlog. De marinier die de operatie leidde, vond het echter een succesvolle actie.

Twee dagen later bereikten commandant Swijgman van de mariniers klachten over de behandeling van gevangenen. Via de Britten was de beschuldiging van een gedetineerde doorgekomen: die zou door Nederlanders zijn verhoord met een elektrodenstok. De MIVD’ers ontkenden dat ze hoofdkappen hadden gebruikt of ongeoorloofd met muziek en water hadden gewerkt.

Tegen een officier van het Britse gevangenenkamp Camp Bucca in Basra verklaarden ze echter, dat ze een gedetineerde onder druk hadden gezet met harde muziek en hem straften met water omdat hij zou liegen. Daarop meldde Swijgman de zaak aan Den Haag. Justitie werd vervolgens ingeschakeld, maar strafrechtelijke vervolging bleef uit.

Robbie
19-05-2007, 00:41
MIJN MENING

Dit KUT lui van de Marechaussee hebben altijd wat te zeiken. Ik heb zelf ook tijdens deze actie in Irak gezetten. Die lui van de Marechaussee zijn totaal
niet voorbereid op een uitzending. Tijdens mijn term (4 maanden) is er 40 keer een ongecontrolleerd schot afgegaan door onze vrienden van de
Marechaussee, hier bedoel ik mee schieten zonder dat het de bedoeling is om te schieten. Het mag een wonder zijn dat deze nietsnutten geen slachtoffers hebben gemaakt. Maar hier hoor je niets over.

In het verhaal staat dat een Marechaussee zich bijna in de tweedewereldoorlog waande. Nou dan was de Marechaussee de NSB.

In Irak reden wij door de fucking woestijn stonden ze gewoon midden in de woestijn met een lasergun onze snelheid te controleren. In de wijde omtrek was geen mens te bekenen.

Het enige waarom die lui van de Marechaussee mee zijn op uitzending is om de mariniers/ militairen een oor aan te naaien.

Volgende keer zullen we voor de Marechaussee met een bosje bloemen en een verbijfsvergunning een actie doen, bij criminelen.

Maar je voor ik reacties krijg DIT IS MIJN MENING en ERVARING met DE KMAR

Biiyen
19-05-2007, 00:59
Ach kerel maak je niet zo dik... Vindt je het niet veel vervelender dat jij je leven in de waagschaal gebt gelegd voor een hele grote leugen? Dat jij eigenlijk daar gezeten hebt voor NIKS.

Mijn mening is dat alle militairen terug moeten naar NL, maar das een hele andere discussie.

Richelieu
19-05-2007, 01:15
Kan me helemaal in je post vinden Robbie. Ik heb het totaal niet op die lui, ook niet in Den Helder. Ze zijn eigenlijk alleen maar tot last en mede door hun toedoen is die hele rel met dat wijf ook zo hoog opgelopen. Het verhaal met de laserguns heb ik ook gehoord van enkele marineofficieren waarvan ik les had, dus voordat daar commentaar op word gemaakt..dit is dus waar !!!..al is het gewoon diep triest..:(

aliendwurf
19-05-2007, 01:20
Ach kerel maak je niet zo dik... Vindt je het niet veel vervelender dat jij je leven in de waagschaal gebt gelegd voor een hele grote leugen? Dat jij eigenlijk daar gezeten hebt voor NIKS.

Mijn mening is dat alle militairen terug moeten naar NL, maar das een hele andere discussie.


Niets aan toe te voegen.

PigDog
21-05-2007, 02:55
MIJN MENING

Dit KUT lui van de Marechaussee hebben altijd wat te zeiken. Ik heb zelf ook tijdens deze actie in Irak gezetten. Die lui van de Marechaussee zijn totaal
niet voorbereid op een uitzending. Tijdens mijn term (4 maanden) is er 40 keer een ongecontrolleerd schot afgegaan door onze vrienden van de
Marechaussee, hier bedoel ik mee schieten zonder dat het de bedoeling is om te schieten. Het mag een wonder zijn dat deze nietsnutten geen slachtoffers hebben gemaakt. Maar hier hoor je niets over.

In het verhaal staat dat een Marechaussee zich bijna in de tweedewereldoorlog waande. Nou dan was de Marechaussee de NSB.

In Irak reden wij door de fucking woestijn stonden ze gewoon midden in de woestijn met een lasergun onze snelheid te controleren. In de wijde omtrek was geen mens te bekenen.

Het enige waarom die lui van de Marechaussee mee zijn op uitzending is om de mariniers/ militairen een oor aan te naaien.

Volgende keer zullen we voor de Marechaussee met een bosje bloemen en een verbijfsvergunning een actie doen, bij criminelen.

Maar je voor ik reacties krijg DIT IS MIJN MENING en ERVARING met DE KMAR


Je weet, Robbie, ik heb er ook gezeten (SFIR 1 en 2), maar ik onderschrijf jouw mening niet. Ik kan helaas niet ingaan op sommige zaken (dit hoort hier niet op een forum thuis) maar wil toch wat rechttrekken.
*Ze waren inderdaad op sommige vlakken niet goed voorbereid op de missie, maar de mariniers ook niet. (rubber boten mee, naar die fucking woestijn?)
* Die 40 ongecontrolleerde schoten is wat aangedikt, het waren er veel minder, en de mariniers deden het ook (helaas soms met een .50)
* Snelheidscontroles mag alleen in opdracht van de DETCO, dus moet je bij je eigen toko gaan klagen.

Er zijn nog meer dingen, waar ik inhoudelijk niet op in kan gaan.
Ik zit niet bij de kmar, heb er ook niet veel mee op, maar vond wel dat er vanaf het begin een ongezonde gespannen houding uitging van de mariniers naar de kmar toe, hetgeen jij hier onderschrijft.

Maar dit is allemaal mijn mening.