PDA

View Full Version : kracht & conditie



Evilman
19-05-2007, 23:18
Hey

ik ben wel benieuwd naar wat mensen hier buiten de training
om doen aan kracht/conditie training. Zowel hobbyisten als
professionals. Sommige mensen doen alleen wat er op de training
gebeurt, anderen zijn thuis ook nog flink bezig omzich zelf te pushen.

Wat voor soort oefeningen gebruiken jullie? naar de fitnessgym?
hardlopen? thuis met gewichten, of plyometrics?
Deel hier je routines, tips en oefeningen! :thup:

FOCUS
20-05-2007, 05:15
Naast de 'gewone training';

Veel oefeningen om het hele lijf sterker en stabieler te maken:
hangende leg raises, opdrukken met volledig gestrekte armen en benen, pull ups, pushups small, wijd, langzaam, snel, allerlei buikspiervarianten. Ik doe vrijwel geen isolatieoefeningen, tenzij ik een zwakke schakel in een keten heb, meestal als gevolg van een blessure.
Conditioneel-interval) rennen, korte/lange sprints, heuvel-sprints, traplopen, jumpsquats, springen en knieen naar je borst optrekken, springen op de plaats,

ik doe alle bovenstaande oefeningen wisselend met en zonder gewichtsvest.
meestal besteed ik per dag een uurtje aan dit soort trainingen, hoe intensief ik het doe hangt af van de rest van mijn training op die dag, wat ik de volgende dag ga trainen, hoe ik me voel etc.
cooling down: veel rekken van de schouder, benen en de heupen om stijfheid te voorkomen/verminderen.

naast de groepstrainingen doe ik thuis ook veel aan techniek: veel stoten, schaduwboksen etc

Evilman
20-05-2007, 22:08
De meeste oefeningen hierboven ik doe idd ook dat soort dingen, maar dan 2 dagen per week.
Alle spiergroepen verdeelt. Heb ook een stabilityball voor de buik/rug oefeningen wat erg goed werkt!

Ik ga niet naar de gym. Ben meer overtuigd van het nut van andere oefeningen dan fitness/bb-oefeningen
met betrekking tot vechtsport. Met name veel plyometrics voor benen bijv. als jumpsquats, burpees, etc.

Met wat er te vinden is aan trainingvoorbeelden van vechters kun je zelf
ook wel een leuk schema samenstellen met oefeningen die je graag doet en nodig hebt :thup:

1 reactie is trouwens wel erg voor 60 reads.
kom op.. hier is t forum voor! deel je tips & tricks!
Er is genoeg knowhow hier.

Chico
20-05-2007, 22:13
ik doe momenteel niets thuis omdat ik veel oefeningen niet kan doen vanwege me knieën...

op de één of andere manier kan ik wel grondvechten (redelijk intensief) maar staand judo of karate/kickboxen zit er momenteel niet in.. dingen als burpees, lunches etc zitten er ook niet echt in.. helaas

chief108
21-05-2007, 02:52
ik doe momenteel niets thuis omdat ik veel oefeningen niet kan doen vanwege me knieën...

op de één of andere manier kan ik wel grondvechten (redelijk intensief) maar staand judo of karate/kickboxen zit er momenteel niet in.. dingen als burpees, lunches etc zitten er ook niet echt in.. helaas
x2...
heb weer last van me meniscus :crying:

voel me opperkneus met al die blessures
maar ben alweer druk opzoek naar allerlei dingen die ik *wel* kan doen... :brow:

FOCUS
21-05-2007, 03:17
Ja, ik wil al een tijd een swiss ball, tot nog toe te lui geweest om er 1 te bestellen. Ik ga er maar eens achteraan...volop goede oefeningen mee te doen!

Krachtoefeningen kunnen zeker wel nuttig zijn, maar ik ben het met je eens dat veel fitnessoef. op zijn best tijdverspilling zijn. Machines nog het meest (uitondering is met revalidatie). Ook isolatieoefeningen (bicepscurls, tricepsextensions, etc) zijn mi tijdverspilling.
Je moet zowiezo krachttraining niet tot doel verheffen, het is een middel om je sportprestaties te verbeteren....
Ik heb jaren geleden deze fout gemaakt, hing op een gegeven moment alleen nog maar aan de gewichten. Ik was vrij sterk en behoorlijk gespierd, conditie was redelijk en ik dacht dat vechten ook nog wel zou lukken indien nodig.
Toen een lesje kickboksen gedaan...pfff...lesje in nederigheid. Schouders trokken het niet, was teveel met mijn armen en bovenlichaam aan het doen, timing was erg slecht.
Het heeft ook zeker een jaar geduurd voordat ik van mijn overbodige spiermassa en spanning in de schouders af was en ik weer soepel en snel kon stoten...

Evilman
21-05-2007, 05:37
Lol idd.. de FOCUS was niet meer op vechtsport dus :p
het moet idd ondersteuning zijn als het gaat om de prestaties
te pushen.

zon ball kun je voor n 10tje kopen.. heb m bij perry gehaald.
werkt goed.. kunt m zelfs zelf opblazen als je geduld hebt haha.
voordeel aan de mma training is ook dat je veel thuis zelf kan doen,
en geen fancy shit nodig hebt. Heel ideaal.

Alleen die band en sledgehammer he :D

thrillseekah
21-05-2007, 09:05
zo'n bas rutten workout afwerken (keer of 2 per week), of gewoon een paar rondes tegen de zak trappen, met tussendoor situps, pushups, wat random dingen met gewichten...

ohwja en af en toe met een vriend wat sparren en pads enzo

jopke
21-05-2007, 18:23
naast mijn 2 kickboks trainingen train ik een keer in de week karate en probeer ik een keer per week een uurtje te judoen.
verder fitness ik twee ochtenden in de week.
ook train ik zo af en toe op de zak thuis, en ook oefen ik iedere dag wel een paar trappen...

Fr3ddy
21-05-2007, 19:13
Naast mijn normale kickbokstrainingen loop ik erg veel hard, minimaal 4x per week. Een duurloop van +- 15km, 1x in de week en de rest bestaat uit kortere maar snellere loopjes van een half uurtje tot 3 kwartier en intervaltrainingen.

En ik doe 3 a 4 keer in de week krachttraining

Spike_tm
21-05-2007, 23:44
Ik doe wat krachttraining thuis. Push-up series. Met dunbell wat simpele oefeningen, niet te zwaar, 8kg ofzo. Stootseries maken met 2kg dunbells werkt ook wel lekker. Ik heb ook nog van die redelijk zware knijpers. Allemaal ter ondersteuning van het sporten. Krachttraining is zeker geen doen op zich. Ik neem ook geen zware gewichten. Liever minder gewicht en veel reps.
Daarnaast nu een halter gehaald om specifiek m'n onderrug mee te trainen. Dat is vanwege een irritante rug blessure. Fysio gehad, die heeft alles recht gezet en toen moest ik die oefeningen gaan doen. Dus heb zo'n halter gehaald om het thuis te kunnen doen. Scheelt weer een boel tijd.

connect
22-05-2007, 01:01
Naast mijn normale kickbokstrainingen loop ik erg veel hard, minimaal 4x per week. Een duurloop van +- 15km, 1x in de week en de rest bestaat uit kortere maar snellere loopjes van een half uurtje tot 3 kwartier en intervaltrainingen.

En ik doe 3 a 4 keer in de week krachttraining


en dan ben je nog zoooo dik hahahh

Fr3ddy
22-05-2007, 20:32
en dan ben je nog zoooo dik hahahh
Ik ben zwaar.. niet dik ;)

Evilman
23-05-2007, 06:39
Daarnaast nu een halter gehaald om specifiek m'n onderrug mee te trainen. Dat is vanwege een irritante rug blessure. Fysio gehad, die heeft alles recht gezet en toen moest ik die oefeningen gaan doen. Dus heb zo'n halter gehaald om het thuis te kunnen doen. Scheelt weer een boel tijd.

Hey wat doe je nu met die halter dan?
Goodmornings/deadlifts?

ben zelf voor de benen ook dol op allerlei soorten springoefeningen..
als het maar intens is. En zo krijg je ook kracht/cardio door elkaar
op een leuke manier :thup:

Spike_tm
23-05-2007, 17:28
Hey wat doe je nu met die halter dan?
Goodmornings/deadlifts?


Yep, vooral die twee. Ik deed bij de fysio ook nog de:
" Twister
Een staande halter wordt op schouderhoogte vastgehouden
Oefening: draaien van links naar rechts, armen gestrekt, romp meedraaien en bekken gestabiliseerd.
Let op dat de heupen ook niet te veel van links naar rechts (zijwaards dus) bewegen."

Maar om nou 1 punt van die halter in m'n parketvloer te planten is niet zo'n succes. Dus die laat ik maar even achterwegen. Ik doe nu vooral die Goodmornings/deadlifts. Nu alleen nog met de 10kg halter, dat is zelfs al redelijk pittig. 3 setjes van 20x per oefening. Maar omdat ik nu iedere dag 2x die setjes ga draaien hoop ik dat ik snel het gewicht wat op kan gaan voeren. Dan komt er 2x 5 kilo bij.
Maar het doel is om van m'n blessure af te komen (vast schieten van m'n onderrug tijdens trainen) dus het gewicht hoeft niet veel verder omhoog dan die 2x 5 erbij.