PDA

View Full Version : met een vuilniszak om trainen?



mdk
28-05-2007, 17:14
Ik zie nog weleens mensen trainen/hardlopen met een vuilniszak aan.
Het lijkt mij dat je door de warmte meer vocht verliest maar verbrand je hier door ook meer?

Dus graag jullie mening over het nut van met een vuilniszak om trainen.

kickbokster15
28-05-2007, 18:41
Ik zie nog weleens mensen trainen/hardlopen met een vuilniszak aan.
Het lijkt mij dat je door de warmte meer vocht verliest maar verbrand je hier door ook meer?

Dus graag jullie mening over het nut van met een vuilniszak om trainen.


je kan hierdoor wel wel afvallen :thup:

mdk
29-05-2007, 05:22
kan iemand anders dit nog bevestigen/ontkrachten?

Justinian
29-05-2007, 05:31
kan iemand anders dit nog bevestigen/ontkrachten?
Yep, vraag anders ff aan Boem Boem, die weet er ook alles van :D

HUNTER
29-05-2007, 07:44
is wel een beetje korte termijn oplossing. Als je in de laatste paar dagen voor je weging nog gewicht kwijt moet dan werkt het best wel, als je maar weinig vocht tot je neemt. Maar voor de langere termijn is het moeilijk, want je kunt geen weken zonder vocht.

ik heb ooit op een judotoernooi een uur met een vuilniszak en 3 jassen aan gelopen en er nog 1,5 kilo afgekregen (toen vocht ik nog -60 kg)

kickboxer1987
29-05-2007, 18:36
ooit op een ander forum een soortgelijke vraag gelezen, en daar waren veel reacties tegen... omdat diverse organen " overhit" kunnen raken... ik ben geen doktor maar volgens mij zweet je ook om af te koelen, en als er geen voldoende frisse lucht bij komt kan het ongewenste gevolgen hebben..

ik zou het aan iemand vragen met meer verstand van het menselijk lichaam

FOCUS
29-05-2007, 20:07
afvallen doe je door meer energie te verbruiken dan je binnenkrijgt.
Dat is dan vetmassa en/of spiermassa.
vochtverlies betekent idd ook gewichtsverlies (1liter vocht=1kg), maar ook prestatieverlies. Op korte termijn is het een oplossing, om in een bepaalde gewcihtsklasse te kunnen meedoen.
Je gaat er echter niet meer energie van verbranden.
Je lichaam wordt met die zakken om een stuk warmer, maar dat komt niet doordat je verbranding omhoog gaat, en ook gaat je verbranding niet omhoog, omdat je lichaam wamer wordt.
Je lichaam zweet om af te kunnen koelen, het is de koeling van je lichaam.
Ten eerste is een duurprestatie beter vol te houden en sneller volbracht (getest bij wielrenners) als de kerntemperatuur niet al te hoog wordt, ten tweede geeft zo'n drie procent cochtverlies al tien procent energieverlies!! Minder energie is minder prestatie!!!
Je hebt al snel 5% vochtverlies bij een flinke duurinspanning, dus dat is nog een reden om goed te drinken tijdens het trainen..
Ga je met zo'n zak omlopen, heb je kans op hittestuwing (warmte kan niet weg, oververhitting kan gevaarlijk zijn!!), je kan niet optimaal presteren en je raakt alleen vocht kwijt.
Verder raak je ook belangrijke mineralen en sporeelementen kwijt, met kans op oa kramp.
Ook heeft je lichaam water nodig voor demping/opvangen van klappen, spoelen van je lichaam (nieren!!) en nog een heleboel andere belangrijke dingen...
Logisch bekeken heeft een dergelijke aanpak dus alleen maar nadelen.

mdk
29-05-2007, 20:40
kortom je verliest vocht wat je kan helpen om vlak voor een wedstrijd nog op gewicht te komen maar, je verbrand geen vet voor de langere termijn.

Hardstikke duidelijk, bedankt voor de reacties.