PDA

View Full Version : Nederlandse cultuur?



Chico
17-07-2007, 02:01
Kan iemand mij 10 dingen vertellen die typisch nederlands zijn (en dan reken ik de taal niet mee)?..

(edit: btw: reps voor elk lijstje)

De dikke nudist
17-07-2007, 02:03
Het moet behouden blijven.

Wat dan?

Geen idee, maar het moet behouden blijven.

blazin.arr0w::::
17-07-2007, 02:03
Zonder nadenken:

1. Haring
2. Dijken
3. Kut zomers
4. Drop
5. Tulpen
6. Kaas
7. Zaanse Schans
8. Kroketten
9. Coffeeshops
10. Nooit de finale winnen met het naitonale voetbal team

:)

Done.

aliendwurf
17-07-2007, 02:08
1 bitterballen
2 klompen
3 molens
4 elfstedentocht
5 erwtensoep
6 rookworst
7 xtc
8 poldermodel
9 waterbeheer
10 raamprostitutie

Chico
17-07-2007, 02:09
1. Haring (I'll give you that.. vind ze zelf ook lekker :D)
2. Dijken (yup)
3. Kut zomers (engeland heeft ze ook)
4. Drop (zie 3)
5. Tulpen (oorspronkelijk turks zover ik weet)
6. Kaas (hmmm... fransen kunnen er ook goed mee weg maar ok)
7. Zaanse Schans (wat?)
8. Kroketten (indeed)
9. Coffeeshops (zie 8, hoewel de algemene bevolking dat waarschijnlijk niet als nederlandse cultuur zou willen zien)
10. Nooit de finale winnen met het naitonale voetbal team (is idd een traditie)



ik zat zelf ook te denken aan sinterklaas eigenlijk :D

Chico
17-07-2007, 02:12
1 bitterballen (zie kroketten van B.A)
2 klompen (hoeveel nederlanders dragen nog klompen?)
3 molens (indeed)
4 elfstedentocht (INDEED)
5 erwtensoep (hebben ze dat nergens anders?)
6 rookworst (ok)
7 xtc (zie coffeeshop argument)
8 poldermodel (lullen tot er niets uit komt.. hmm ok)
9 waterbeheer (zie dijken)
10 raamprostitutie (zie coffeeshop argument

blazin.arr0w::::
17-07-2007, 02:13
ok, vervangen we kut zomers (want die van ons zijn wel beter dan die van de engelse... zei het net an! haha) voor Sinterklaas.

Ipv drop doen we de elfstedentocht van alien (al komt die 11 steden toch er hooguit een keer zwemmend van maar schaatsens vergeet maar)

En die tulpen... zal wel oorspronkelijk niet NL zijn maar in de hongerwinter moesten ze maar mooi gegeten worden. Plus de bloemenveiling in Aalsmeer is het grootste bedrijf complex of i.d. ter wereld (zag ik laatst op Discovery :) )
En de keukenhof, en de bollenvelden... nee tulpen mag je laten staan van mij

Chico
17-07-2007, 02:14
maar kun je bepaalde gebouwen zien als cultuur? iets wat in het dagelijks leven van de nederlander doorsijpelt?

ik heb niets met de bloemenveiling in aalsmeer...

blazin.arr0w::::
17-07-2007, 02:15
Ipv erwtensoep (varianten zijn er genoeg in de wereld, met als persoonlijke favoriet de pie-floater in Adelaide hehe) kan je wel boerenkool zetten. Maar misschien eten ze dat ook wel in belgie en duitsland of zo.

blazin.arr0w::::
17-07-2007, 02:17
Ik heb ook niets met die veiling. Maar gebouwen kan je denk ik wel als cultuur zien. Zeker als er in die gebouwen iets gedaan wordt wat (imo) met de culuur verbonden is.

Bv de afsluitdijk. Samen met de chinese muur het enige menselijk bouwwerk dat vanaf de maan met het blote oog te zien is.

Of de (nog steeds) vooruitstrevende delta werken.

blazin.arr0w::::
17-07-2007, 02:19
Je kan natuurlijk ook kiezen voor slavernij bedenk ik me net.

Of Nederlands bekendste woord in de wereld . . . :wacko:

Al horen deze gelukkig niet meer bij de hedendaagse cultuur.

Chico
17-07-2007, 02:27
slavernij is wel ver weg en heeft vandaag de dag weinig invloed meer..
afsluitdijk kun je in principe zien als een onderdeel van waterbeheer...

boerenkool met worst :D..

aliendwurf
17-07-2007, 02:28
spruitjes?

blazin.arr0w::::
17-07-2007, 02:29
spruitjes?

beter bekend in de wereld als... Brussel sprouts ;)

aliendwurf
17-07-2007, 02:33
Okey,weer wat geleerd.

Dan sjoelen,skûtsjesilen,fierljeppen en klootschieten?

Guru
17-07-2007, 02:36
Handen schudden en wangen kussen (3 maal) in tegenstelling tot de bekrompen imams.

Guru
17-07-2007, 02:50
Het moet behouden blijven.

Wat dan?

Geen idee, maar het moet behouden blijven.

Wat behouden moet blijven en wat al in jaren 90 langszaam verdween.
We moeten terug naar de jaren 60 en 70 toen mensen nog normaal met ellkaar omgingen, familie en gezin hoeksteen van de samenleving was.
Toen je als kind van vuer jaar oud, drie straten verder kon spelen.
Toen het overgrote gedeelte nederlands was en als het niet van nederlandse afkomst was, was het gemanieerd en normaal en geintegreerd.

aliendwurf
17-07-2007, 02:58
@guru:

Moet je nou perse ook deze topic vervuilen met je politieke praatjes?

TheSkindo
17-07-2007, 03:32
Sex & drugs gewoon op tv, maar geen kooivechten want das geweld....
Stroopwafels
Kaasschaaf
Apartheid (hey typisch nederlands woord)
en heel erg veel regels (zelfs regels voor regels)

trouwens dat van de chinese muur is schijnbaar flauwekul hoor....

Chico
17-07-2007, 03:38
Handen schudden en wangen kussen (3 maal) in tegenstelling tot de bekrompen imams.
dat is in chili ook heel gewoon...

en hou dit topic alsjeblieft racisme vrij ok?

De dikke nudist
17-07-2007, 03:51
Wat behouden moet blijven en wat al in jaren 90 langszaam verdween.
We moeten terug naar de jaren 60 en 70 toen mensen nog normaal met ellkaar omgingen, familie en gezin hoeksteen van de samenleving was.
Toen je als kind van vuer jaar oud, drie straten verder kon spelen.
Toen het overgrote gedeelte nederlands was en als het niet van nederlandse afkomst was, was het gemanieerd en normaal en geintegreerd.
Bouw een tijdmachine zou ik zeggen.

Chico
17-07-2007, 04:05
trouwens in de jaren 60 en 70 was het belabberd met de vrouwenemancipatie in nederland...
en de scheiding van de vier zuilen was ook niet echt wat je zegt een goed voorbeeld van een verenigd land...

maar ja... verder met de rijtjes

Biiyen
17-07-2007, 04:06
Ik weet niet wat "typisch" Nederlands is, hier in het zuiden hebben wij hele andere tradities dan "boven de rivieren".

Haring? Dat wordt hier meer gezien als smerig, die zwemmen achter de dijken en die hebben we niet.

Sinterklaas.. hmm wij doen in Limburg meer aan Kerstmis, altijd al geweest, kwam overwaaien uit Duitsland.

Bitterballen? Krijg je in de friture, die jullie patazaak noemen.. en een patatje oorlog heet hier gewoon Friet Sate.

Wij praten niet met een harde G maar beleefd met een geeh.

Om zes uur thuis en niemand mag mee-eten? Dit is Limburg, wij eten wanneer we honger hebben, meestal om 6 uur met een limburgs kwartierje, iedereen is welkom en dinken doen we wijn.

Zo zie je maar weer dat cultuur niet eens aan een land licht maar meer aan de streek waar je woont.

Chico
17-07-2007, 04:07
Ik weet niet wat "typisch" Nederlands is, hier in het zuiden hebben wij hele andere tradities dan "boven de rivieren".

Zo zie je maar weer dat cultuur niet eens aan een land licht maar meer aan de streek waar je woont.
kijk.. hier zat ik op te wachten :thup:

hoe moet een allochtoon zich nou aanpassen dan?

(mag je geen reps geven :( )

Biiyen
17-07-2007, 04:23
kijk.. hier zat ik op te wachten :thup:

hoe moet een allochtoon zich nou aanpassen dan?

(mag je geen reps geven :( )

Door zich aan te passen aan de streek waar ze wonen, lijkt me dan...

Maar tegenwoordig komen heel veel Hollanders richting hier, en die passen zich ook aan. Geheel uit eigen wil, de meeste Hollanders die hierheen komen die houden van de Limburgse gemoedelijkheid en de "lebensraum" die je hebt tegenover de grote steden. Er gaan trouwens ook weer veel mensen weer weg hier omdat ze niet tegen het "limburgs kwartiertje" kunnen.

Tja, en voor voetbal hoef je hier ook al niet te zijn... Tot aan de winterstop gaat het wel goed... maar dan komt het carnavals syndroom! De periode na carnaval waar de Limburgse clubs traditioneel veel wedstrijden verliezen. :D De supporters hebben een vermoeden dat het aan bier ligt... de producenten bestreiden dat ten zeerste....

Ronald
17-07-2007, 04:34
Even een paar willekeurige:

1. Nasi Goreng
2. Mais (althans, er zover mogelijk in fietsen)
3. Softdrugsbeleid
4. Klagen terwijl je het goed hebt (niet typisch Nederlands, maar typisch voor hen die het goed hebben)
5. Kickboksen
6. Drop
7. Overleggen
8. Ontslagrecht
9. Maxima
10. De Wallen

jopke
17-07-2007, 05:01
-kaas
-molens
-haring
-klompen
-polders
-patat/kroketten/frikandellen
-drugs
-prositutie
-voetbal
- en ook wel een vechtsportland:D

jitsinho
17-07-2007, 05:07
Handen schudden en wangen kussen (3 maal) in tegenstelling tot de bekrompen imams.

Waarom zeg je geen rabbijnen erbij die doen ook vrouwen geen hand geven!
En trouwens de topic vroeg om 10 punten ken je niet geven he!!
Noem ze dan op maar dan ook echte culturele punten.
Kun je niet geven man
Kijk naar het nederlandse volkslied BEN IK VAN DUITSE BLOED EN DE KONING VAN HESPANJE HEB IK ALTIJD GEEERD!!!!

jitsinho
17-07-2007, 05:09
Trouwens CHICO hele goede topic

TheSkindo
17-07-2007, 05:44
@Biiyen

Tja maar Limburg is eigenlijk een soort reserve België toch? :-)

blazin.arr0w::::
17-07-2007, 06:13
Kijk naar het nederlandse volkslied BEN IK VAN DUITSE BLOED EN DE KONING VAN HESPANJE HEB IK ALTIJD GEEERD!!!!

ho ho het is van Dietse bloed he ;)

Maar goed het volkslied was al multi cultureel.

Ik las vandaag dit nieuws en deze kleine quote vind ik prima en sluit ik me bij aan:

Burgemeester Cohen lanceert eind 2007 'een vurig pleidooi voor gematigdheid'. In december verschijnt een pamflet van zijn hand bij uitgeverij Querido.
"In de moderne stad is de samenleving van verschillende groepen en culturen een feit", schrijft Cohen volgens Querido in zijn pamflet. "We zitten met zijn allen in hetzelfde schuitje en zullen het met elkaar moeten doen. Soms is dat leuk, soms is dat moeilijk, spannend is het haast altijd. "

chief108
17-07-2007, 16:48
4. Klagen terwijl je het goed hebt (niet typisch Nederlands, maar typisch voor hen die het goed hebben)

hele goeie...
zou meer zeggen: zeiken over alles...
het is nooit goed of het deugt niet in Nederland

mis ook nog:
poldermodel
koninginnedag

chief108
17-07-2007, 16:49
1. Nasi Goreng
en Babi Pangang...
is ook oer Hollandsch

MB667
17-07-2007, 17:12
1. de pedofiel uithangen in thailand etc
2 dark rooms
3 coffeeshops
4 prostitiutie
5 sexparkeerplaatsen
6 homobossen
7 etc etc

Daarom ben ik blij dat ik geen nederlander ben, maar limbo ;)

grapje hoor.

Nederland staat voor mij voor vrijheid blijheid en diversiteit van culturen.

FOCUS
17-07-2007, 20:04
overheidsbetutteling
lange vloe
beschuit met muisjes
madurodam
Stamgasten
voordringen
gabber

FOCUS
17-07-2007, 20:05
1. de pedofiel uithangen in thailand etc
2 dark rooms
3 coffeeshops
4 prostitiutie
5 sexparkeerplaatsen
6 homobossen
7 etc etc

Daarom ben ik blij dat ik geen nederlander ben, maar limbo ;)

grapje hoor.

Nederland staat voor mij voor vrijheid blijheid en diversiteit van culturen.

jij denkt ook maar aan een ding:whistling::D;)

joost
17-07-2007, 20:58
BrEeZaH SlEtJeS

chief108
17-07-2007, 21:00
BrEeZaH SlEtJeS


jij denkt ook maar aan een ding

:rolleyes:

aliendwurf
17-07-2007, 21:32
hele goeie...
zou meer zeggen: zeiken over alles...
het is nooit goed of het deugt niet in Nederland

mis ook nog:
poldermodel
koninginnedag


Poldermodel had ik al genoemd.:whistling:

paspoes
17-07-2007, 21:37
Tokkies :lol::lol:

chief108
17-07-2007, 22:31
Poldermodel had ik al genoemd.:whistling:
oh ja, kan best...

lees jouw posts nooit.. :rolleyes:

aliendwurf
17-07-2007, 23:23
Mooi,dan wil je ook niet weten wat voor smaak die chips hadden......:D

chief108
17-07-2007, 23:27
hey....

er wordt niet gefucked met die sjimpies, sjampies en sjompies :boos:

redjuh
17-07-2007, 23:38
-Kermis
-90% van de ziekmeldingen zijn op maandag en vrijdag
-bij elk evenement, hoe lame ook legio biertenten
-hollandhouses over de hele wereld waar de kroonprins en de voormalige minister van sport de polonaise lopen en bier zuipen
-bekende mensen die zich openbaar negatief over politiek leiders uitlaten
-niemand wil burka's isl. scholen etc, maar iedereen stemt erop
-drank vanaf 16 jaar en dan gaan zeiken over dat de jeugd zoveel zuipt
-politiek en maatschappelijk hooggeplaatste personen die zich voor lul zetten op tv om maar popie te worden.
-voedselbanken in grote steden nodig, maar wel miljarden aan de EU teveel betalen
-mensen op fora en andere publieke mediums/media die dingen schrijven/zeggen en denken dat anderen zich daar iets van aantrekken

redjuh
17-07-2007, 23:40
5. Tulpen (oorspronkelijk turks zover ik weet)

ik zat zelf ook te denken aan sinterklaas eigenlijk :D

de sint was oorspr. ook turks

Ronald
18-07-2007, 02:40
en Babi Pangang...
is ook oer Hollandsch
Voor mij wel ja :D .

mossad
18-07-2007, 09:05
Ik heb nog een paar positieve kenmerken van de Nederlandse cultuur:

- Oorspronkelijk heel open en tolerant. In de gouden eeuw kwamen filosofen naar Amsterdam omdat je daar een vrije denker mocht zijn.
- Relatief veel mensen spreken meerdere talen.
- Nederlanders zijn goed in handel drijven en zijn economisch inventief.
- Architectonisch staat Nederland wereldwijd hoog aangeschreven.
- Voor een klein land behoorlijk indrukwekkende lijst aan topprestaties op sportgebied.
- Watermanagement. Afshin Ellian, een vluchteling uit Iran vertelde op tv dat hij na zijn komst hier, trotst een brief naar huis schreef waarin hij zei dat hij in het land was waar ze de zee tegenhielden.
- Verschillen tussen arm en rijk relatief klein.
- Vrijgevigheid. Nederland geeft traditiegetrouw veel aan goede doelen en relatief veel aan ontwikkelingssamenwerking.
- Internationalisering. Nederland heeft met 5 andere landen een grote rol gehad in de totstandkoming van Europese eenwording.
- Grote culturele vrijheid binnen de landsgrenzen.

MissGG
18-07-2007, 09:24
Wat ik mis is de gastvrijheid......(zie uitleg hieronder)

Wat ik nou echt typisch Nederlands vind is dat het avondeten vaak afgemeten is en dat er nooit iemand mee kan eten.. Of nog erger, je wordt weggestuurd! Zo van : Euhm..we gaan zo eten...( dit was vroeger het geval)

Vroeger (en nu ik zelf kook ook) konden mijn vrienden altijd mee eten maar andersom kon bijna nooit want 'er was niet op gerekend'. Valt dit onder gierigheid? Dit vind ik nl wel typisch Nederlands. Bij ons stond en staat de deur altijd open, hoe meer eters hoe gezelliger :) Wat vinden jullie?

mossad
18-07-2007, 09:45
Wat ik mis is de gastvrijheid......(zie uitleg hieronder)

Wat ik nou echt typisch Nederlands vind is dat het avondeten vaak afgemeten is en dat er nooit iemand mee kan eten.. Of nog erger, je wordt weggestuurd! Zo van : Euhm..we gaan zo eten...( dit was vroeger het geval)

Vroeger (en nu ik zelf kook ook) konden mijn vrienden altijd mee eten maar andersom kon bijna nooit want 'er was niet op gerekend'. Valt dit onder gierigheid? Dit vind ik nl wel typisch Nederlands. Bij ons stond en staat de deur altijd open, hoe meer eters hoe gezelliger :) Wat vinden jullie?

Ik hoor dat vaak maar de Nederlanders die ik ken heten je altijd van harte welkom als je komt eten. Wordt er wat extra's in de pan gegooid. Wat ik echter niet begrijp is wat er mis is met afgemeten koken. Is het goed om de helft weg te flikkeren?

Ronald
18-07-2007, 16:10
Mooie opsomming Mossad :)

Mickey
18-07-2007, 16:23
In Amerika kommen deze dingen altijd direct naar boven als je verteld dat je een NLer bent:

1. Dijken
2. Tulpen
3. Fietsen, Fietsen overal
4. Drugs gedoog beleid
5. Klompen

Daarnaast denk ik dat de volgende dingen ook Nederlands zijn:

6. Drop
7. Pindakaas
8. Nederlandse verjaardagen (kom ik op terug)
9. Iedereen kan engels
10. Sinterklaas

Mickey
18-07-2007, 16:28
Over NL verjaardagen:
Nergens in de wereld worden verjaardagen gevierd zoals hier.
In een kring, oncomfortabel op houten stoelen, gebakje eten, koffie dr bij.

Deze komt van een lijst met typical dutch things die ik al een paar keer voorbij heb zien komen op diverse fora.. Kan hem alleen nergens meer terugvinden..

chief108
18-07-2007, 16:34
typical dutch things
goede zoekterm...

If you meet a Dutchman, there are always things you're thinking of. Those should be "Typical Dutch." Some are a bit old, like national costumes, almost nobody is walking in those clothes. But national costumes and wooden shoes are still no the list.
So here is a list with typical Dutch things:
Architectual Style (like step-gables)
Bicycles (not that it's unknown in other countries, but the Netherlands is the country where almost anybody can cycle)
Canals
Cheese
Chocolate strands
Cows
Custard
Delftware
Dikes
Dutch gingerbread with an orange icing, containing slivers of sugar-coated orange-peel
Gingerbread nuts
Dutch type of farm, where the living quartes are connected to the farmbuilding proper by means of a narrow passage
Hard brown spiced biscuit
Herring
Hotchpotch
Licorice
National Costumes
Orange
Old Dutch Games (think of to play hoops and tops)
Pancakes
Pea soup
Piet Mondriaan
Play "sjoelbak"
Skating (more Frisian)
Sinterklaas
Skûtsjesîlen (also more Frisian)
Treacle biscuits
Tulips
Windmills
Wooden shoes

MB667
18-07-2007, 16:53
drop!

MissGG
18-07-2007, 19:05
Ik hoor dat vaak maar de Nederlanders die ik ken heten je altijd van harte welkom als je komt eten. Wordt er wat extra's in de pan gegooid. Wat ik echter niet begrijp is wat er mis is met afgemeten koken. Is het goed om de helft weg te flikkeren?

Een tweede keer opscheppen is er niet bij, laat staan een mee eter. Wat ik ook niet begrijp is dat er altijd plek moet zijn voor het 'toetje'. Ik eet liever een bord extra dan een toetje

mossad
18-07-2007, 19:51
Een tweede keer opscheppen is er niet bij, laat staan een mee eter. Wat ik ook niet begrijp is dat er altijd plek moet zijn voor het 'toetje'. Ik eet liever een bord extra dan een toetje

Het is niet mijn ervaring in ieder geval. Het grootste deel van de Nederlanders in mijn omgeving zijn heel gastvrij. Misschien kom je teveel in Urk;)

FOCUS
18-07-2007, 20:34
Een tweede keer opscheppen is er niet bij, laat staan een mee eter. Wat ik ook niet begrijp is dat er altijd plek moet zijn voor het 'toetje'. Ik eet liever een bord extra dan een toetje


nooit last van,
en er is ALTIJD nog plek voor een toetje:)

Chico
18-07-2007, 20:53
Ik hoor dat vaak maar de Nederlanders die ik ken heten je altijd van harte welkom als je komt eten. Wordt er wat extra's in de pan gegooid. Wat ik echter niet begrijp is wat er mis is met afgemeten koken. Is het goed om de helft weg te flikkeren?
het gaat meer om het feit dat je of in de woonkamer moet wachten tot ze klaar zijn met eten of dat je op moet zouten...

je pleurt er een paar aardappels bij of een extra kopjes rijst.. wat extra salade.. in plaats van drie biefstukkies (voor de drie personen) maak je een stoofpotje... er valt zoveel te doen.. maar dat wordt (naar mijn ervaring) niet gauw gedaan

Chico
18-07-2007, 20:58
Maar wat ik wel vreemd vind is dat de hoeren, drugs e.d als een onderdeel van de nederlandse cultuur wordt gezien (hier tenminste) maar volgens mij is grotendeel van de 30+'ers tegen dat beleid..

Mickey
18-07-2007, 21:51
Dat over dat mee-eten heb ik wel gezien bij vriendjes, maar dat was gelukkig niet zoals wij dat thuis zelf deden.. Bij ons was het wat dat betreft altijd de zoete inval.

Chico
18-07-2007, 22:16
bij ons wat dat ook geen probleem... des te raarder is het als je bij anderen ziet..

net zoals mensen bij de deur laten staan...

ga ik naar de buren om iets te vragen.. wordt er open gedaan.. mag je blijven staan als er degene gehaald wordt die het antwoord heeft (soms wel soms niet met deur dicht)..

bij ons wordt je gewoon binnen gelaten en wat te drinken aangeboden.. ga zitten enzo

Chico
18-07-2007, 22:17
of bbq'en bij de (andere) buren... voor ieder 1 worstje, 2 saté'tjes, één lappie vlees en een hamburger... precies afgemeten..

bij ons kun je zoveel pakken als je wilt er is altijd genoeg...

redjuh
19-07-2007, 00:09
of bbq'en bij de (andere) buren... voor ieder 1 worstje, 2 saté'tjes, één lappie vlees en een hamburger... precies afgemeten..

bij ons kun je zoveel pakken als je wilt er is altijd genoeg...

bij ons moet je je eigen vlees meenemen hehehe

De man van 14K
19-07-2007, 00:26
of bbq'en bij de (andere) buren... voor ieder 1 worstje, 2 saté'tjes, één lappie vlees en een hamburger... precies afgemeten..

bij ons kun je zoveel pakken als je wilt er is altijd genoeg...

das mooi, zie je as. zaterdag!

jitsinho
19-07-2007, 01:42
Dit zie je ook vaak bij de groenteboer Nederlanders die bestellen zeggen meestal doe maar 2 tomaatjes onsje aardbeien 1 komkommer en cetra maar een turk marokaan of surinamer doe maar 2 kilo tomaten 4 komkommers halve kilo aardbeien denk ook dat nederlanders vaker boodschappen doen dan allochtonen echt voor die dag.
Vroeger zag je het ook in onze jeugd bijvoorbeeld mijn buurjongen mama mogen jitsinho en ik een snoepje nee want je hebt er vandaag al 1 op.
En wij liepen gewoon met zakken chips en pakken koek over straat.
Ik weet ook nog goed dat mijn vrouw naar nederland kwam voor het eerst
was 32 graden buiten en ik zij rond een uur of 9 savonds kom we lopen naar het centrum gaan we een ijsje halen, half uur later vroeg mijn vrouw (eerste dag in NL) er zijn zoveel huizen hier het is prachtig weer maar waar zijn al die mensen ik zie geen mens op straat en alle voordeuren zijn dicht.]
Is gewoon verschil in cultuur niet dat de onze beter is of die van nedelanders maar er zijn gewoon veel verschillen.

Gulo gulo
19-07-2007, 02:02
* zeiken
* zelf eten meenemen voor de vakantie
* hagelslag
* klompen
* poldermodel
* verzorgingsstaat
* gedoogbeleid
* spelen met water
* kaas
* (schijn van) vrijheid van meningsuiting

MissGG
19-07-2007, 03:00
het gaat meer om het feit dat je of in de woonkamer moet wachten tot ze klaar zijn met eten of dat je op moet zouten...

je pleurt er een paar aardappels bij of een extra kopjes rijst.. wat extra salade.. in plaats van drie biefstukkies (voor de drie personen) maak je een stoofpotje... er valt zoveel te doen.. maar dat wordt (naar mijn ervaring) niet gauw gedaan


Dàt is wat ik bedoel

Ronald
19-07-2007, 03:46
Dikes
Die heb je in elk land, alleen in het ene cafe weer wat meer dan in het andere :whistling:

mossad
19-07-2007, 06:41
Dàt is wat ik bedoel

Geldt dat dan voor iedereen die langs komt?

Bij mij is bijvoorbeeld iedereen van harte welkom die ik aardig vind. Maar een vervelende vage kennis moet idd opzouten als ik ga eten. Maar aardige mensen zijn altijd welkom:D

chief108
19-07-2007, 06:46
LOL @ ronald...

chief108
19-07-2007, 07:00
Henk noemde net nog een belangrijke:


de tweede kamer vragen van meneer Rijpstra die mij a-sociaal noemde en barbaars die zelfde Rijpstra is nu Burgermeester van Zuidlaren en roemde verleden jaar Sem als een voorbeeld voor zuidlaren toen ik hem daar op de man af vroeg of hij niet enorme flater daarmee sloeg zei hij maar kickboksen is heel wat anders, toen ik hem daarna vertelde dat Sem veel ook de zelfde soort gevechten doet als destijds in Emmen kreeg de arme man het schaamrood op zijn kaken en liep weg.
Dit is echt Nederlands er tegen aanschoppen als het je uitkomt om in de picture te komen bij de landelijke politiek en boter op je hoofd hebben als je geslaagd bent in je functie.

:twak::twak::twak::twak:

Ronald
19-07-2007, 07:31
Typisch Nederlands is ook om datgene waar je je aan ergert typisch Nederlands te noemen :D ;)

Iceman#1
19-07-2007, 07:45
Ik kan vrij kort zijn wat typisch NL is:

- TE tolerant richting de Moslims, we laten ze maar komen en komen (terwijl we weten dat er constant problemen komen van die gasten).
- Still tochten om elk sterfgeval... tja, de 1e tocht was nog speciaal, nu word er een tocht gehouden om elke bever die verzuipt.
Kunnen we niet beter met die groep mensen de dader met een bezoekje vereren?? (ipv voor de 1000e keer met z'n allen in een optocht kaarsjes aansteken)
- Als er ergens een ernstig misdrijf is, schreeuwt heel NL massaal "schande, dat kan zo niet langer" (2 weken lang). Vrij kort erna hoor je er niets meer van en uiteindelijk veranderd er niets.
(bv... Theo van Gogh)


Oftewel: een zwakke regering... want die hoort voor dit soort zaken op te komen ipv een zwakke samenleving te creëren.

MB667
19-07-2007, 16:04
Wij zijn wel te tolerant naar jou toe.

Ralph
19-07-2007, 18:38
nooit last van,
en er is ALTIJD nog plek voor een toetje:)

Inderdaad! Zoals mijn broertje vroeger altijd al zei als hij zijn bord niet leeg at, maar wel een toetje wilde: "Mijn bord kan ik echt niet leeg eten, maar een toetje kan nog wel. Want dat is meer vloeibaar en kan dan overal tussendoor."

MissGG
19-07-2007, 19:11
Geldt dat dan voor iedereen die langs komt?

Bij mij is bijvoorbeeld iedereen van harte welkom die ik aardig vind. Maar een vervelende vage kennis moet idd opzouten als ik ga eten. Maar aardige mensen zijn altijd welkom:D

Haha.... nou ik heb nooit vervelende vage kennissen op bezoek :D

chief108
19-07-2007, 19:41
ik heb alleen maar vervelende vage kennissen

Silat
19-07-2007, 20:20
Wat ik mis is de gastvrijheid......(zie uitleg hieronder)

Wat ik nou echt typisch Nederlands vind is dat het avondeten vaak afgemeten is en dat er nooit iemand mee kan eten.. Of nog erger, je wordt weggestuurd! Zo van : Euhm..we gaan zo eten...( dit was vroeger het geval)

Vroeger (en nu ik zelf kook ook) konden mijn vrienden altijd mee eten maar andersom kon bijna nooit want 'er was niet op gerekend'. Valt dit onder gierigheid? Dit vind ik nl wel typisch Nederlands. Bij ons stond en staat de deur altijd open, hoe meer eters hoe gezelliger :) Wat vinden jullie?

De Indisch/Molukse cultuur heeft hier de gezelligheid gebracht.
Jij bent een mix van 2 warme culturen.

MB667
19-07-2007, 20:23
bij ons ken ook iederee mee eten......als ie maar meebetaalt ;)

grapje, bij ons vreet ook iedereen GRATIS mee.

PigDog
20-07-2007, 06:30
Nou, effe uit mijn hoofd:

Pindakaas mee op vacantie
Haring met uitjes
Wc's waar je drol op een soort plateautje blijft liggen ipv in het water dondert.
Drop
Kroketten en fricandellen
Lange rijen voor de " eet zoveel je kunt voor een prijs- etenstentjes"
Raamprostitutie
Coffeeshops
Bezoek krijgt alleen maar drinken
Oranje op straat als Nederland weer verliest met voetbal...

Ben ik er al?

PigDog
24-07-2007, 00:15
Chico!! Nog reps!

Jeru
24-07-2007, 02:01
Het plaskruis!

Mike
24-07-2007, 02:25
ik heb er nog 3 die niet gepost zijn.

met zn allen tegelijk, op dezelfde vrijdagmiddag, massaal met de auto op vakantie gaan...om vervolgens met het halve land samen urenlang in de file te staan.........


je vrienden uitschelden is volgens mij ook hollands. Op vakanties krijgen ik en mn vrienden er weleens commentaar op van bijv Engelsen of Ieren. Ik scheld mn vrienden regelmatig uit voor k-hond teringlijer enz,enz, maar tis nooit slecht bedoeld. Dat doen ze in het buitenland niet zo volgens mij. Misschien ben ik wel raar hoor ;) maar ik zie het wel vaker in NL dat vrienden elkaar goedbedoeld uitmaken voor de ergste dingen.

en de derde is uit de zakelijke sfeer , we leven in een vergaderziek land. Bij alle bedrijven waar ik tot nu toe heb gezeten heb ik meer vergaderingen bijgewoond dan klanten bezocht zeg maar. dat gelul iedere keer neemt echt teveel tijd in beslag. Vraag je engels/duits/amerikaanse collega's er maar eens naar , die snappen daar dus niets van.

Jeru
24-07-2007, 03:11
en de derde is uit de zakelijke sfeer , we leven in een vergaderziek land. Bij alle bedrijven waar ik tot nu toe heb gezeten heb ik meer vergaderingen bijgewoond dan klanten bezocht zeg maar. dat gelul iedere keer neemt echt teveel tijd in beslag. Vraag je engels/duits/amerikaanse collega's er maar eens naar , die snappen daar dus niets van.

LOL.... morgen heb ik er 2 die bij elkaar 3,5 uur gaan duren :D

PigDog
24-07-2007, 06:04
ik heb er nog 3 die niet gepost zijn.

met zn allen tegelijk, op dezelfde vrijdagmiddag, massaal met de auto op vakantie gaan...om vervolgens met het halve land samen urenlang in de file te staan.........


Dat is Frans (nou ja, zaterdag)


je vrienden uitschelden is volgens mij ook hollands.

Dat is opvoeding



en de derde is uit de zakelijke sfeer , we leven in een vergaderziek land. Bij alle bedrijven waar ik tot nu toe heb gezeten heb ik meer vergaderingen bijgewoond dan klanten bezocht zeg maar. dat gelul iedere keer neemt echt teveel tijd in beslag. Vraag je engels/duits/amerikaanse collega's er maar eens naar , die snappen daar dus niets van.


Dit is waar...... We kunnen oeverloos miereneuken....

smike
24-07-2007, 21:51
Hm... best lastig, zo een uit m'n hoofd:

1 Nederwiet :D
2 Molens
3 Dijken
4 Heineken hehe
5 Pindakaas
6 Zuinigheid
7 Hutspot
8 Nuchterheid
9 Een landschap onder zeeniveau (en zonder bergen)
10 Unox :)

smike
24-07-2007, 21:52
Ik vergeet nog de elfstedentocht, vervang 1tje die niet Nederlands is, maar daardoor.

smike
24-07-2007, 21:59
Wat ik mis is de gastvrijheid......(zie uitleg hieronder)

Wat ik nou echt typisch Nederlands vind is dat het avondeten vaak afgemeten is en dat er nooit iemand mee kan eten.. Of nog erger, je wordt weggestuurd! Zo van : Euhm..we gaan zo eten...( dit was vroeger het geval)

Vroeger (en nu ik zelf kook ook) konden mijn vrienden altijd mee eten maar andersom kon bijna nooit want 'er was niet op gerekend'. Valt dit onder gierigheid? Dit vind ik nl wel typisch Nederlands. Bij ons stond en staat de deur altijd open, hoe meer eters hoe gezelliger :) Wat vinden jullie?

Dit vind ik een interessante.... ik geef je ten dele gelijk.

Aan de ene kant vind ik dat als een bekende van je langskomt die wil mee-eten (spelling?) dat die altijd welkom is om mee te eten, aangezien dat vriendschap is. Ik denk niet dat iemand die je vaag kent het zal vragen.

Aan de andere kant denk ik wel dat "afgemeten" eten terecht is, want je maakt eten voor de mensen die je verwacht, als daar ineens iemand bijkomt wordt het lastig. Natuurlijk kun je wat minder eten en zo het alsnog verdelen over één man of vrouw meer, maar ik persoonlijk vind toch het toch netjes als je vantevoren vraagt of je kan eten. Bovendien kan diegene die mee-eet (spelling?) toch ook eten meenemen of whatever.

Zo, ik heb in tijden niet meer zo moeten nadenken :D

MB667
24-07-2007, 22:45
10 Unox :)

Ja die Unox reclame van vorig jaar verwoordt mijn kijk op Nederland 100 procent!

http://www.youtube.com/watch?v=XGmu1za5QC4

Biiyen
24-07-2007, 23:17
Je vrienden uitschelden is volgens mij ook hollands. Op vakanties krijgen ik en mn vrienden er weleens commentaar op van bijv Engelsen of Ieren. Ik scheld mn vrienden regelmatig uit voor k-hond teringlijer enz,enz, maar tis nooit slecht bedoeld. Dat doen ze in het buitenland niet zo volgens mij. Misschien ben ik wel raar hoor ;) maar ik zie het wel vaker in NL dat vrienden elkaar goedbedoeld uitmaken voor de ergste dingen.



Dit is volgens mij wel werledwijd hoor... "Male bonding"... Voor mij is dit ook vrij normaal jongens gedrag.

Gulo gulo
24-07-2007, 23:39
Vergeet ook niet stomme televisieprogramma's zoals:
- Big Brother
- De Gouden Kooi
- Te land, ter zee en in de lucht
enz..

Paganstars
25-07-2007, 04:17
1 vlaggetjesdag *nieuwe haring*
2 Kroketten
3 Bitterballen
4 Poldermodel
5 Dijken
6 Klompen
7 Kinderdijk *naja windmolens*
8 Brabant
9 Stamppot met jus en rookworst
10 grachten

Coffeeshops... tja het nederlandse drugsbeleid... tis wel typisch nederlands maar niet iets waar ik trots op ben

PigDog
25-07-2007, 05:08
1 vlaggetjesdag *nieuwe haring*
2 Kroketten
3 Bitterballen
4 Poldermodel
5 Dijken
6 Klompen
7 Kinderdijk *naja windmolens*
8 Brabant
9 Stamppot met jus en rookworst
10 grachten

Coffeeshops... tja het nederlandse drugsbeleid... tis wel typisch nederlands maar niet iets waar ik trots op ben

Brabant typisch hollands???
En gelderland dan?
trouwens brabant kan ook belgisch zijn :D

Paganstars
25-07-2007, 05:20
hey brabantsche trots he!! Kan er niks aan doen!! maaruh nog iet stypisch nederlands wat ik nergens zie is het enige land ter wereld naar mijn weten waar je tegen een juut kan zeggen ; Ik vind je een boerenlul zonder daarvoor opgepakt te worden! en philips, guus hiddink, cruijf, fietspaden, grachtenpanden, brabantsche boerenbontje

PigDog
25-07-2007, 20:07
mm.... bontje zal dan wel een brabantsch woord zijn voor "lul" :D

MB667
25-07-2007, 23:44
Ik ben vroeger wel eens opgepakt voor kuttekoppen naar de politie te roepen, achteraf bleek ik dat helemaal niet te hebben geschreeuwd, maar ik was toen zo dronken dat ik dat niet meer wist op het politiebureau, een vriend van me schreeuwde dat toen. Die wilde dat de dag erna ook verklaren aan de politie, maar dat mocht niet van mijn vader, die wilde me voor straf omdat ik toen zoveel had gezopen bij Halt laten werken. Dat heb ik toen ook moeten doen..... 4 uur lang onkruid tussen kleine spitse steentjes halen met de handen.

Paganstars
02-08-2007, 00:56
mm.... bontje zal dan wel een brabantsch woord zijn voor "lul" :D

wikipedia mn beste... wikipedia!

Evilman
05-08-2007, 01:53
KICKBOXEN!
slappe politiek
broodje kroket
meten met dubbele maat
doe maar normaal dan doe je al gek genoeg attitude
tolerantie
wiet
klagen
topsporters produceren
bemiddelen


reps :p

Paganstars
05-08-2007, 08:13
wat is dat gezeik toch met weed... overal ter wereld kan je die shit krijgen... in duitsland word in sommige deelstaten bepaalde harddrugs gedoogd!

Muay Thai Elite
05-08-2007, 21:30
Ik zie t alweer... Kan voortaan wat geld besparen door bij mn Indische buurman aan te kloppen rond half 6-6 uur s avonds :D

Kijken of ie dan gastvrij is...... Kijken of ie uberhaupt nog een bord overheeft... Valt viesch tegen, lijkt me.

Muay Thai Elite
05-08-2007, 21:33
En nog iets: kunnen we ook niet ff alle stereotypen over landen als Marokko, Indonesie, China, Belgie, Duitsland, Frankrijk, Turkije, Rusland, Suriname, De Nederlandse Antillen en Zweden opsommen? Leuk om al die kortzichtige reacties te lezen ;)

MB667
06-08-2007, 06:45
wat is dat gezeik toch met weed... overal ter wereld kan je die shit krijgen... in duitsland word in sommige deelstaten bepaalde harddrugs gedoogd!

wiet is het beste op stoppen met alles na wat god ooit op aarde heeft gezet voor de mensen die niet tegen alcohol kunnen..... euh lijkt me, ik spreek natuurlijk niet uit ervaring kuch....proost trouwens

Paganstars
06-08-2007, 07:50
ja salut he mendo.. hoe is het! ik snap niet waarom mensen af en toe zo trots over ons gedoogdbeleid praten!