PDA

View Full Version : als je dan toch wat ziet op straat, en je wilt ingrijpen, hier de how to guide.



The_Swing
25-08-2007, 06:34
ik zag laatst weer eens zon filmpje wat zich toevallig in amerika afspeelde maar me toch aan het denken zette, omstanders staan gewoon te kijken of rijden weg en dat gebeurt hier in nederland ook zo vaak. Zijn mensen echt bang of banger om vervolgd te worden voor wat op dat moment gepast geweld leek.het lijkt mij moeilijk in te schatten, lastige zaak.


zo wil de staat dat je het doet, en toch ben ik haast wel zeker van het feit dat er mensen veroordeelt zijn op tussenkomen en excessief geweld gebruiken omdat misschien de situatie het vereist of je het moeilijk kunt doseren.

denk maar eens aan mensen die een inbreker inmekaar slaan en vervolgens veroordeelt worden. 1e google link die ik vond dr zullen wel meer voorbeelden zijn : http://vrijevlinder.punt.nl/index.php?r=1&id=397294&tbl_archief=0

goed is het nooit. Maar zoals mijn vader altijd zegt, wat moet dat moet.

ik grijp in, dat weet ik uit eigen ervaring, en dat heeft mensen gered maar heeft me ook wel eens een rondje ziekenhuis gegeven.

wat zou jij doen en zou je te ver gaan? zoals die winkeleigenaar in dat ene filmpje bijvoorbeeld, dat is in nederland denk ik niet uit te leggen aan een rechter.

hieronder dus wat wel valt uit te leggen.

ik ben sceptisch over de daadwerkelijke uitvoering, maargoed.



Ingrijpen bij een vechtpartij?

Incidenten in het recente verleden hebben veel discussie opgeleverd over eigenrichting en het burgerarrest. Naar aanleiding van de dood van René Steegmans in Venlo ontstond vervolgens discussie over de rol van omstanders bij de vechtpartij waarbij Steegmans het leven verloor. Moet je ingrijpen bij zo’n vechtpartij? En mag dat eigenlijk wel? Of moet je dan zelf bij de rechter verschijnen?

Geweldsmonopolie
In Nederland heeft de politie het geweldsmonopolie. Dat houdt in dat niemand anders dan een politiefunctionaris mag schieten, pepperspray gebruiken of iemand met een knuppel slaan. Toch zijn er situaties dat ook burgers geweld mogen gebruiken. Bijvoorbeeld als je zelf wordt aangevallen of als je zelf iemand aanhoudt (burgerarrest, zie hiervoor ook "Wat mag een burger bij aanhouding op heterdaad?" (http://www.om.nl/dossier/eigenhandig_optreden/3/20720)). Het geweld moet “gepast” zijn en ophouden zodra een verdachte zich overgeeft of weerloos is.
Als je getuige bent van een vechtpartij, kun je een aantal dingen doen. Je kunt bijvoorbeeld het alarmnummer bellen, de dader proberen af te leiden, kenmerken van de dader onthouden of getuigen bij de politie. Ook kun je omstanders mobiliseren. Met een paar mensen maak je meer indruk dan in je eentje. Zie voor tips hierover de site: Meld Geweld (http://www.meldgeweld.nl/).
Maar je mag de geweldplegers ook aanhouden en daarbij gepast (!) geweld gebruiken. Altijd geldt overigens: je eigen veiligheid staat voorop.

Wat gebeurt er als je ingrijpt
In veruit de meeste gevallen van ingrijpen bij een vechtpartij, zal de politie een verklaring opnemen en het adres en telefoonnummer noteren. Als buiten kijf staat dat het toegepaste geweld proportioneel was, gebeurt er verder niets. Dat is bijvoorbeeld zo wanneer een vechtersbaas door een omstander tegen de grond wordt gehouden, een duw krijgt, of door één of twee mensen wordt vastgehouden. Als er echter iemand gewond is of mensen zeggen dat degene die ingreep wel heel erg tekeer ging tegen een weerloze man of vrouw, zal de politie proces-verbaal opmaken. In dat geval kan de omstander worden aangemerkt als verdachte van een strafbaar feit.

Beoordeling Openbaar Ministerie
Als de omstander aangemerkt is als verdachte, onderzoekt de politie alle feiten en omstandigheden van het gebruikte geweld. De officier van justitie beoordeelt vervolgens of het geweld gepast is geweest in die situatie. Hij kijkt dan naar proportionaliteit en subsidiariteit. De officier bekijkt of het geweld proportioneel was. Dat betekent dat de het soort geweld dat je gebruikt, in verhouding moet staan tot het gepleegde strafbare feit. Zo is het buiten alle proporties als je iemand doodschiet als hij appels uit je tuin steelt. Bij subsidiariteit kijkt de officier of er ook andere mogelijkheden waren om bijvoorbeeld de belager af te weren of de verdachte aan te houden. Je mag geen riskanter middel gebruiken dan strikt genomen vereist. Ook de wijze waarop het geweld wordt gebruikt is wordt beoordeeld. Je mag niet meer geweld gebruiken dan noodzakelijk is. Je mag dus geen geweld meer gebruiken als de belager zich heeft overgegeven of weerloos is.
Als de officier van justitie op basis van het onderzoek oordeelt dat sprake is geweest van gepast geweld, zal hij de zaak seponeren. Als hij vindt dat er teveel of te lang geweld is gebruikt, zal hij de zaak voorleggen aan de rechter. De verdachte wordt dan gedagvaard. Deze verdachte zal in de meeste gevallen een beroep doen op noodweer of noodweerexces.

Noodweer en noodweerexces
In het Wetboek van Strafrecht (art. 41) is bepaald dat iemand niet strafbaar is als hij een strafbaar feit begaat om zichzelf, iemand anders of goederen te beschermen tegen onmiddellijk en dreigend gevaar. Als het gebruikte geweld in redelijke verhouding staat tot het gevaar, is er sprake van noodweer. Daarnaast biedt de wet – onder strikte voorwaarden - ook bescherming als een buitensporig middel is gebruikt om zich te verdedigen. Er is sprake van “noodweerexces” als iemand van de aanval zó schrikt, dat hij de grenzen van de noodzakelijke verdediging overschrijdt.
Als het beroep op noodweer of noodweerexces gerechtvaardigd is zal de verdachte in beginsel niet verder worden vervolgd. Het begane feit is wel strafbaar, maar de verdachte niet.



meer nuttige info over het legaal eigen rechter spelen zoals burgerarrestsaties en ander handige zaken volgens de nederlandse staat.
http://www.om.nl/dossier/eigenhandig_optreden/

Gulo gulo
25-08-2007, 07:04
Noodweer en noodweerexces worden slechts sporadisch toegepast. Vaak zal er wel een veroordeling volgen rekening houdend met verzachtende omstandigheden.

The_Swing
25-08-2007, 22:15
ja en dat is nou net het lelijke van dit hele verhaaltje, ze sporen je aan de ene kant aan om toch wat te doen, en geven aan wat wel en belangerijker niet mag, maar als het op een rechtszaak aankomt trek je aan t kortste eind.

Gulo gulo
26-08-2007, 00:56
Het belangrijkste is dat je het voor jezelf kan billijken.....

"Ik word liever door een persoon be/veroordeeld dan door zes gedragen"
Weet eerlijk gezegd niet meer van wie dit citaat is, maar er zit wel een kern van waarheid in.

Paganstars
26-08-2007, 08:40
ik heb zelf in zo'n situatie gezeten waarbij dus sprake was van noodweerexces... geloof me nu denk ik twee keer na voordat ik iemand in een klem leg!

Evilman
26-08-2007, 22:51
Hoezo Pagan? N klem is toch zelfs nog redelijk 'mild'
vergeleken met iemand KO beuken bijv?

Gulo gulo
26-08-2007, 23:57
Ligt aan de klem en hoever je hem doorzet natuurlijk. Daarnaast laat je zien dat je bedreven bent in vechtsporten, dat pleit ook niet altijd in je voordeel.

Iemand KO slaan kan iedereen een mooie omoplata is wat anders, of een flying armbar

Evilman
28-08-2007, 03:33
Klopt.. maar in n wirwar van lichaamsdelen kan een klem of verwurging
niet eens gezien worden door leken en ja.. rammen herkent iedereen.

Biiyen
28-08-2007, 03:50
Ik weet het niet, ligt echt aan de situatie. Denk niet dat dit tijden zijn om de held te gaan spelen. Je hebt zo een mes in je ribben of en pistool op je kop. En ik weet uit ervaring dat praten over een pistool op je gericht hebben en er echt een op je gericht hebben een wereld van verschil is. Als ik heel eerlijk ben dan vrees ik dat ik alleen erin ga als het een echte vriend of familie is. Bij andere bel ik wel de politie ofzo.