PDA

View Full Version : Hapkido



MilfhunterMMA
26-08-2007, 22:39
http://www.youtube.com/watch?v=760JCpYJMVk#xaScBNRL-Dc

ik zag dit filmpje op youtube, en omdat ik graag de discussie aan ga over welke vechtsport het dichtstbij 'real life situations' komt raakte ik verwikkeld in een discussie. nou ben ik benieuwd wat jullie vinden.

is sparren essentieel voor een goede vechter of heeft alleen de afgesproken technieken oefenen zin?

maken small joint locks een dusdanig verschil dat je kunt zeggen dat MMA gevechten ver weg staan van een zgn real life situation?

is hapkido de ultieme vechtsport?

sommige vragen zijn misschien wat kort door de bocht maar ik ben benieuwd naar de enigszins algemene mening.

voor mijn mening verwijs ik jullie door naar Rorion Gracie

http://www.youtube.com/watch?v=7ciYtazMQE4&mode=related&search=

ValeTudo
26-08-2007, 22:50
Mja... http://nl.youtube.com/watch?v=7ciYtazMQE4&mode=related&search= Ligt eraan welke RL situatie, 1 vs 1 of 1 vs een groep. Zijn er wapens of andere factoren die een rol spelen. Je kunt er imo weinig van zeggen totdat het je overkomt.

edit :p onze link is hetzelfde rofl

Jochem
27-08-2007, 02:03
het probleem met small joint manipulation is dat je ervan uitgaat dat het gevecht voorbij is. Ik ken iemand bij wie in de kroeg 2 vingers werden "omgeknakt"(gebroken). Hij werd er alleen maar bozer van.

Paganstars
27-08-2007, 02:20
LOL.... tja je hebt van die eikels die niet door hebben wanneer ze moeten stoppen!

MilfhunterMMA
27-08-2007, 02:53
toch lijkt het me stug dat zo iemand in een straatgevecht een goed getrainde bjj'er, taibokser of mma'er verslaat.

ValeTudo
27-08-2007, 03:41
toch lijkt het me stug dat zo iemand in een straatgevecht een goed getrainde bjj'er, taibokser of mma'er verslaat.
Wrom zou een goed getrainde hapkido'r dat niet lukken?Tis maar net wie je voor je hebt staan he.Tegen een goed getrainde grondvechter heeft ie 1 op 1 idd weinig kans lijkt me

Jochem
27-08-2007, 06:26
of tegen een (kick)boxer. of tegen een judoka. of tegen een worstelaar. Zelfde als de meeste van dit soort vechtsporten

Jeru
27-08-2007, 06:53
Er bestaat geen ultieme vechtsport. Crosstraining, crosstraining, crosstraining ;)

MilfhunterMMA
27-08-2007, 06:59
de ene vechtsport is wel effectiever dan de andere....

jopke
27-08-2007, 07:26
het meest effectieve op straat is gewoon muay-thai de discussie is al heel vaak geweest, maar mijn mening dat je aan het stand-up vechten het meeste hebt op straat, als je goed kunt boksen ben je al heel erg ver, maar als je ook goed bent met je benen ben je toch een stukje completer, ook is de stand bij het muay-thai iets beter voor op straat, omdat je mooi recht op staat en ook minder snel op een stoot loopt dan een bokser,
verder is enige vaardigheid op de grond ook altijd handig maar niet echt vereist, in een straat/kroeg gevecht word haast nooit geworsteld en als er wel gewosteld word kun je je tegenstander altijd nog bijten zodat hij los laat en je weer op kunt staan, als je wel zeker van je zaak bent op de grond, zou je wel moeten gaan stoten/knieen want een verwurging/armklem is meestal niet erg practisch en ook vrij link.
verder zijn dingen die men kent uit allerlei vechtstijlen best handig (denk aan manieren om los te komen als je tegenstander je staad pobeert te wurgen...)
maar verder zijn dingen als kumites niet erg interresant om steeds maar te leren omdat in de werkelijkheid alles toch net even anders/sneller/onverwachter gaan dan op een zelfverdedigings cursus

ik ben dus van mening dat sparren het allerbelangrijkste is omdat je dan het meest te maken krijgt met onverwachte situaties, en omdat je dan leert daar mee om te gaan,
als je steeds maar een afgesproken techniek oefend, kun je hem op een training misschien wel heel mooi maken, maar zoals ik hierboven ook al zij komt een training niet zo heel dicht bij de werkelijkheid (het sparren weer wel)

verder zijn dingen als doorzettingsvermogen, agressie, inzicht, fysiek en mentaliteid erg belangrijk op straat, de gene die het ''gekst'' is zal meestal ook winnen omdat hij alles op alles zet om te winnen,

sommige mensen kunnen wel heel erg goed zijn in technieken maar zijn gewoon veel te ''lief/zacht'' om te vechten!
ze kunnen dan nog zo getalenteerd zijn maar als ze geen vechtersmentaliteid hebben word het nooit iets,

ook dit bepaalt de afloop van een straat gevecht!!!

zo ken ik een jongen die nooit ee vechtsport gedaan heeft maar toch in zijn eentje het tegen een grote groep op nam, hij kreeg twee bierflessen op zn kop maar zetten toch door omdat hij de spirit had, en toen de twee sterkste mensen van de groep slaag kregen hield de rest het al snel voor gezien!!

zo zie je maar weer niet alles heeft te maken met de meest effectieven vechtsoprt, of de beste training!!! als je maar wilt winnen!!

ik hoop dat je iets aan mijn mening hebt!

groeten jopke

PigDog
27-08-2007, 08:42
Kijk effe rechts van het hapkido filmpje naar de overige filmpjes van hetzelfde topic, hier staat een hapkido vs BJJ filmpje bij, de rest lijkt me overbodig.

Ik paste wel eens pols of elleboogklemmen aan tijdens echte gevechten. Het werkt, als je tegenstander nuchter is en zich daarna overgeeft. Iemand die zijn neus vol heeft, dronken is of gewoon knettergek kun je zijn arm wel breken maar die geeft daar op dat moment niet veel om en zal verder vechten.
Ook dat heb ik meegemaakt. Gewoon zijn pols tegen het breken aan, en hij lachte me gewoon uit.

Kortom: de gekste wint.

Als ik aan het sparren ben, wint iedereen van me, als ze aan mijn kind komen win ik.
It'sa simpel.

mdk
27-08-2007, 14:08
sparren lijkt me absoluut noodzakelijk.

weet nog wel van een van mijn eerste muay thai trainingen dat we combinaties aan het oefenen waren, elke keer als mijn trainingspartner een lowkick gaf blokte ik hem keurig, echter toen we gingen sparren zag ik ze niet meer aankomen.

Kortom bij standaard combinaties denk je dat je alles aan ziet komen maar, eigenlijk sta je op de automaat omdat je weet wat er gaat komen.
Pas als je gaat sparren kom je erachter of je ook echt je tegenstander kunt lezen.

Jochem
27-08-2007, 17:06
het meest effectieve op straat is gewoon muay-thai de discussie is al heel vaak geweest, maar mijn mening dat je aan het stand-up vechten het meeste hebt op straat, als je goed kunt boksen ben je al heel erg ver, maar als je ook goed bent met je benen ben je toch een stukje completer, ook is de stand bij het muay-thai iets beter voor op straat, omdat je mooi recht op staat en ook minder snel op een stoot loopt dan een bokser,
verder is enige vaardigheid op de grond ook altijd handig maar niet echt vereist, in een straat/kroeg gevecht word haast nooit geworsteld en als er wel gewosteld word kun je je tegenstander altijd nog bijten zodat hij los laat en je weer op kunt staan, als je wel zeker van je zaak bent op de grond, zou je wel moeten gaan stoten/knieen want een verwurging/armklem is meestal niet erg practisch en ook vrij link.
verder zijn dingen die men kent uit allerlei vechtstijlen best handig (denk aan manieren om los te komen als je tegenstander je staad pobeert te wurgen...)
maar verder zijn dingen als kumites niet erg interresant om steeds maar te leren omdat in de werkelijkheid alles toch net even anders/sneller/onverwachter gaan dan op een zelfverdedigings cursus

ik ben dus van mening dat sparren het allerbelangrijkste is omdat je dan het meest te maken krijgt met onverwachte situaties, en omdat je dan leert daar mee om te gaan,
als je steeds maar een afgesproken techniek oefend, kun je hem op een training misschien wel heel mooi maken, maar zoals ik hierboven ook al zij komt een training niet zo heel dicht bij de werkelijkheid (het sparren weer wel)

verder zijn dingen als doorzettingsvermogen, agressie, inzicht, fysiek en mentaliteid erg belangrijk op straat, de gene die het ''gekst'' is zal meestal ook winnen omdat hij alles op alles zet om te winnen,

sommige mensen kunnen wel heel erg goed zijn in technieken maar zijn gewoon veel te ''lief/zacht'' om te vechten!
ze kunnen dan nog zo getalenteerd zijn maar als ze geen vechtersmentaliteid hebben word het nooit iets,

ook dit bepaalt de afloop van een straat gevecht!!!

zo ken ik een jongen die nooit ee vechtsport gedaan heeft maar toch in zijn eentje het tegen een grote groep op nam, hij kreeg twee bierflessen op zn kop maar zetten toch door omdat hij de spirit had, en toen de twee sterkste mensen van de groep slaag kregen hield de rest het al snel voor gezien!!

zo zie je maar weer niet alles heeft te maken met de meest effectieven vechtsoprt, of de beste training!!! als je maar wilt winnen!!

ik hoop dat je iets aan mijn mening hebt!

groeten jopke

80% van alle gevechten op straat komt uiteindelijk op de grond terecht. Dus doe mij maar wat kennis van het grondgevecht.

Bud S
27-08-2007, 18:04
80% van alle gevechten op straat komt uiteindelijk op de grond terecht. Dus doe mij maar wat kennis van het grondgevecht.

het jammere is alleen dat zodra een gevecht op straat naar de grond gaat er altijd wel een paar helden zijn die zich niet te goed voelen om daar es ff lekker op in te gaan trappen.

Bud S
27-08-2007, 18:12
wat ook nog een belangrijk punt is:
de ruimte waarin gevochten wordt, in een drukke kroeg of op straat maakt nogal wat verschil imo.

in een kleine ruimte met veel mensen sta ik liever tegenover een thaiboxer, op straat liever tegen een bokser.

maar het allerliefst sta ik tegenover de barman ;)

Chico
27-08-2007, 19:02
als er wel gewosteld word kun je je tegenstander altijd nog bijten zodat hij los laat en je weer op kunt staan, als je wel zeker van je zaak bent op de grond, zou je wel moeten gaan stoten/knieen want een verwurging/armklem is meestal niet erg practisch en ook vrij link.
met iemand bijten krijg je ze echt niet van je af hoor... ze worden er alleen maar bozer door... net zoals eye gouge enzo... je hebt een goede controle nodig omdat te doen.. ik heb tijd terug wel eens een potje gevochten tijdens jiujitsu training waarin ik zei.. je mag alles doen... dus toen die gast onder lag probeerde hij een vinger in me oog te steken.. ten eerste je voelt het gerust aan komen, ten tweede je voorkomt het makkelijk of haalt hem makkelijk weg, ten derde ben je in de positie om het af te straffen... mijn advies is nooit vies spelen als jij niet degene bent die controle heeft..

en armklemmen en verwurgingen zijn toch prachtig.. als iemand mij aanvalt heb ik er echt geen moeite om die dingen te gebruiken

jopke
27-08-2007, 19:39
mijn advies is: juist vies spelen als jij niet de controle hebt!!!:D

ChimiChero
27-08-2007, 20:13
Ik ben van mening, dat de gemiddelde straatvechter ( en ik bedoeld niet degene die af en toe een paar biertjes te veel drinkt en een vechtpartij begint) maar diegene die voor rangorde op straat zijn hele leven moet knokken, makkelijk 80% van ons vechtsporters op straat kan hebben.

rafi
27-08-2007, 20:31
Ik heb uit ervaring geleerd als je tegen een groep vecht in je eentje. Zorg altijd dat je met de rug tegen de muur staat. zodat je geen stoten krijgt van achter. bij mij heeft een gevecht op straat nooit langer geduurd dan 15 seconden. maar ik zorg dan ook dat ik als eerste sla.

MilfhunterMMA
27-08-2007, 20:58
Kijk effe rechts van het hapkido filmpje naar de overige filmpjes van hetzelfde topic, hier staat een hapkido vs BJJ filmpje bij, de rest lijkt me overbodig.

Ik paste wel eens pols of elleboogklemmen aan tijdens echte gevechten. Het werkt, als je tegenstander nuchter is en zich daarna overgeeft. Iemand die zijn neus vol heeft, dronken is of gewoon knettergek kun je zijn arm wel breken maar die geeft daar op dat moment niet veel om en zal verder vechten.
Ook dat heb ik meegemaakt. Gewoon zijn pols tegen het breken aan, en hij lachte me gewoon uit.

Kortom: de gekste wint.

Als ik aan het sparren ben, wint iedereen van me, als ze aan mijn kind komen win ik.
It'sa simpel.



zie de laatste link die ik geef in mn eerste post ;)



Ik ben van mening, dat de gemiddelde straatvechter ( en ik bedoeld niet degene die af en toe een paar biertjes te veel drinkt en een vechtpartij begint) maar diegene die voor rangorde op straat zijn hele leven moet knokken, makkelijk 80% van ons vechtsporters op straat kan hebben.


hier zijn de meningen over verdeeld. toen de kooi nog zonder regels was werd er ook neit een straatvechter kampioen.

ChimiChero
27-08-2007, 21:04
zie de laatste link die ik geef in mn eerste post ;)



hier zijn de meningen over verdeeld. toen de kooi nog zonder regels was werd er ook neit een straatvechter kampioen.

Misschien haden zij ook geen manager.

FOCUS
27-08-2007, 21:19
het maakt niet uit wat voor vechten je beoefend, als je powerlevel maar hoog genoeg is.
En je komt er tegenwoordig niet meer onderuit, zonder gravity-chamber is je training waardeloos.
voor herstel na een dodelijke afstraffing heb ik altijd zensu-bonen bij me

:sleep1:jongens deze discussie gaat nergens heen,
" En guard, I'll let you try my wu-tang style"

ValeTudo
27-08-2007, 22:01
het meest effectieve op straat is gewoon muay-thai
hahahaha,,,,grappig :lol:

ValeTudo
27-08-2007, 22:02
:sleep1:jongens deze discussie gaat nergens heen,

so True :)

ChimiChero
27-08-2007, 22:35
:sleep1:jongens deze discussie gaat nergens heen,
" En guard, I'll let you try my wu-tang style"

Spelbreker

Hier nog een paar mooie film's
http://www.kuraenoken.com

MilfhunterMMA
27-08-2007, 22:42
het maakt niet uit wat voor vechten je beoefend, als je powerlevel maar hoog genoeg is.
En je komt er tegenwoordig niet meer onderuit, zonder gravity-chamber is je training waardeloos.
voor herstel na een dodelijke afstraffing heb ik altijd zensu-bonen bij me

:sleep1:jongens deze discussie gaat nergens heen,
" En guard, I'll let you try my wu-tang style"

hoe zou die dan wel gevoerd moeten worden? geef het goede voorbeeld! ;)

backfist
27-08-2007, 22:55
Ik weet niet welke vechtsport het meest eefectief is op straat, maar ik kan denk ik wel een paar dingen met zekerheid zeggen

1.Sparren is altijd goed
2.De kans is groot dat degene die de eerste klap uitdeelt wint
3.Je komt bijna altijd op de grond terecht, dus grondvechten lijkt mij heel belangrijk

Op straat heb je geen regels dus een wapen lijkt mij ook handig, daarmee bedoel ik niet een mes maar een stok ofzo. Zo heb ik ooit een gast ontmoet die escrima beoefende en een soort uitschuifbare stok bij zich droeg voor de zekerheid. Dat is natuurlijk ook een manier.

MilfhunterMMA
27-08-2007, 23:23
ik vind als je 1 op 1 staat om dan met wapens te vechten oneervol, maar dat is maar mn nederige mening. :D anyway, ik vraag me af of het wel zo vaak op de grond eindigt. je ziet vaak dat lui staand exchangen, veeel vaker dan dat ze naar de grond gaan.

jopke
28-08-2007, 04:27
meestal vallen er een paar slagen en en schop en loopt er daarna wel iemand weg, op er komt iemand tussen,

zo vaak als iedereen hier beweert gaat een straat gevecht niet door naar de grond!

ik heb dit zelf nog maar 1 keer gehad, en toen wist ik toch weer snel op te staan (terwijl ik ook wel goed ben in het grondgevecht)

backfist
28-08-2007, 05:14
Met een goede worp kun je iemand trouwens ook snel uitschakelen, op straat heb je vaak te maken met een harde ondergrond

Briant
28-08-2007, 05:21
ik vind als je 1 op 1 staat om dan met wapens te vechten oneervol, maar dat is maar mn nederige mening. :D anyway, ik vraag me af of het wel zo vaak op de grond eindigt. je ziet vaak dat lui staand exchangen, veeel vaker dan dat ze naar de grond gaan.

met eer is de ander ook niet bezig tenzij je een soort middeleeuws duel of zo aan wil gaan om de hand van de jonkvrouwe. Mensen meppen er op los op plekken waar je in zogoed als elke sport een vermaning krijgt.

De beste vechtsport voor straat is "kuchi-do" (de weg van de mond)

De dikke nudist
28-08-2007, 06:08
De weg van de mond? :lol:

HAAAAAHAHAHA!!!:lol:

Whatever works for you kid.:lol:





Zooow, die melige bui is d'r uit.

Briant
28-08-2007, 06:51
De weg van de mond? :lol:

HAAAAAHAHAHA!!!:lol:

Whatever works for you kid.:lol:





Zooow, die melige bui is d'r uit.

Ja het was komisch beschreven (of tenminste geprobeert). Maar ik heb me vaker uit situaties geluld dan geslagen of iets degelijks. Vandaar mijn conclusie.

blazin.arr0w::::
28-08-2007, 06:54
Om Richard Pryor te quoten:

When the other guy pulls out a knife and you ain't got nothing to pull out but a hand with some skin on it . . . RUUUUUUUUUUUUUUN.

And teach your old lady how to run so you don't have to go back for her ass!

lopez86
28-08-2007, 07:04
Er spelen heel veel dingen mee op straat die je in de ring of op de training niet hebt.
Sparren is hoe dan ook goed voor je :) ik heb geleerd heel rustig te blijven tijdens sparren, overzicht houden is in elk gevecht belangrijk.
Maar een aantal dingen die je op straat niet hebt en in de ring wel zijn: regels, gewichtsklasses, bescherming, een scheids, geen wapens, tijdlimiet, eventuele omstanders die zich ermee bemoeien, nuchtere/dronken staat.

MilfhunterMMA
28-08-2007, 21:24
met eer is de ander ook niet bezig tenzij je een soort middeleeuws duel of zo aan wil gaan om de hand van de jonkvrouwe. Mensen meppen er op los op plekken waar je in zogoed als elke sport een vermaning krijgt.

De beste vechtsport voor straat is "kuchi-do" (de weg van de mond)

dat is onzin. zie het in de context, niet dingen uit hun verband rukken. het is toch nonsens om een stok mee te nemen voor het geval dat?

Evilman
29-08-2007, 01:43
Pff dat 1e hapkido filmpje is echt bullshit.
Dat mensen daar nog intrappen zeg.
Goreagrafisch gedoe.. leuk in de film.

Wat betreft grondwerk en ook staand trouwens
heb je denk ik toch meer aan worstelen/judo
dan aan jiujitsu. Grove bewegingen met veel kracht
en simpelheid ipv kleine dingen die teveel moeite
kosten/kwetsbaar opstellen.

En ja.. kunnen striken is redelijk vitaal.
Maar niet zoals in t hapkido filmpje dus.
Op straat moet elke tik met overtuiging zijn.

Paganstars
29-08-2007, 02:00
beste manier om te vechten op straat.... tja... ik denk crosstraining... en anders rennen!

MilfhunterMMA
29-08-2007, 04:55
Pff dat 1e hapkido filmpje is echt bullshit.
Dat mensen daar nog intrappen zeg.
Goreagrafisch gedoe.. leuk in de film.

Wat betreft grondwerk en ook staand trouwens
heb je denk ik toch meer aan worstelen/judo
dan aan jiujitsu. Grove bewegingen met veel kracht
en simpelheid ipv kleine dingen die teveel moeite
kosten/kwetsbaar opstellen.

En ja.. kunnen striken is redelijk vitaal.
Maar niet zoals in t hapkido filmpje dus.
Op straat moet elke tik met overtuiging zijn.

ik heb voordat ik mma deed judo en tai jiu jitsu beoefend en ik moet zeggen dat ik bij mma er op de grond zeer veel aan heb. het kan idd effectiever, maar ik vind het wel degelijk zin hebben.

De dikke nudist
29-08-2007, 06:44
Allemaal leuk en aardig, maar mijn stijl is de dodelijkste.

The_Swing
30-08-2007, 04:39
waarom vind je hier niets over systema?

<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/d78hNNFuUp8"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/d78hNNFuUp8" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

YouTube - Systema Serbia - Demonstration in club ARS (http://www.youtube.com/watch?v=d78hNNFuUp8)
over een goeie allround vechtsport gesproken, ik moet nogsteeds een school vinden in t oosten waar ze dat geven? iemand?

systema kicks ass.

maar tot die tijd boksen en thaiboksen, lekkere combo. en op straat, tja ik sla en smijt t liefts, paar tikken geven ,vloeren misschien 1 trap na als t om meerdere tegenstanders gaat. maar geen lowkicks of rare fratsen, ik ben door zon grapje eens ten val gekomen en toen had ik t koppie mooi rond. gebeurt me niet weer.

ben dat straatvechten nu wel een keer zat, lang genoeg gedaan en ik heb mn rust in t boksen wel gevonden, liever legaal in de gym meppen dan illegaal en uiteindelijk de hele dag de tijd hebben om te trainen, no thx.

The_Swing
30-08-2007, 04:43
YouTube - Systema Serbia - June 2007 seminar highlights (http://www.youtube.com/watch?v=LCu1ETqTIO8)

De dikke nudist
30-08-2007, 05:18
Bij 4:45 van dat eerste filmpje zag ik wel een dodelijke techniek.
Da's pas hardcore (Russisch?) volksdansen.

The_Swing
31-08-2007, 07:11
ja t is russisch, zijn een paar scholen in nederland maar niets in de buurt van twente zover ik weet.

en daar zitten zeker dodelijke technieken bij.