PDA

View Full Version : Proces Antwerpse 'racismemoorden' begonnen



MB667
02-10-2007, 17:33
In Antwerpen is maandag het proces begonnen tegen de 19-jarige jongen die ervan beschuldigd wordt in mei vorig jaar een 2-jarige Vlaamse kleuter en haar Malinese oppas te hebben doodgeschoten. Ook schoot hij een Turkse vrouw neer, maar zij overleefde de schietpartij.

Justitie in België stelt dat de daden van Hans Van T. een racistische achtergrond hadden. Hij pleegde ze op 11 mei 2006 in Antwerpen en schokte daarmee België.

Van T. heeft zijn daden bekend en vertelde de politie over zijn extreem rechtse sympathieën, die gegroeid waren toen hij op de middelbare school door Marokkanen werd gepest. Het is voor het eerst dat in België iemand vervolgd wordt voor racistische moorden.

Getuigen

In de loop van het proces voor het Assisenhof in Antwerpen zullen ongeveer tachtig getuigen worden gehoord. Maandagochtend wordt eerst een volksjury gekozen. Het proces duurt naar verwachting twee weken.

---------

Verdachte spreekt in proces Antwerpse racismemoorden'
Uitgegeven: 1 oktober 2007 19:34
Laatst gewijzigd: 1 oktober 2007 19:46

ANTWERPEN - Hans Van T. sprak maandag op de eerste dag van zijn proces in Antwerpen. Hij verklaarde waarom hij wapens in huis had, en een exemplaar van Hitlers Mein Kampf.

De meeste wapens had hij gekregen, Mein Kampf had hij uit sentimentele overwegingen meegenomen uit de nalatenschap van zijn grootouders.

Moord

De 19-jarige Van T. staat terecht voor de moord op een 2-jarige Vlaamse kleuter en haar Malinese oppas op 11 mei vorig jaar in Antwerpen. Ook schoot hij een Turkse vrouw neer, maar zij overleefde de schietpartij.

De moorden, volgens de politie uit racistisch motief, schokten België. Er volgde een stille tocht met zeker 20.000 mensen.

Racisme

Het is voor het eerst dat er in België iemand terecht staat voor een racistische moord. Racisme is een verzwarende omstandigheid waardoor de minimale straf voor moord naar vijf jaar wordt verhoogd.

Oorzaak

Van T. vertelde de rechters en de jury hoe hij gepest werd op de middelbare school. Hij had eerder al verklaard dat hij gepest was door Marokkaanse jongens, wat leidde tot een groei van zijn extreem rechtse sympathieën. Hij zei dat zijn leven niet alleen draaide om wapens. Hij had ook andere interesses: "Zoals dieren, de verzorging van dieren, natuur en wetenschappen. Niet alleen oorlog en wapens."

Onbewogen

De verdachte leek tijdens het grootste deel van de hectische eerste dag, waarop een volksjury werd gekozen, redelijk onbewogen. Emotioneel werd hij pas toen hij vertelde hoe hij op de leeftijd van twaalf, dertien een keer door een oudere jongen op het toilet van de school was opgesloten.

Zelfmoord

Van T., die eerder al bekende tegenover de politie, kwam tot zijn daden nadat hij vorig jaar mei wegens roken op zijn kamer uit het internaat was gezet waar hij verbleef. Hij besloot daarop zelfmoord door een politiekogel te zoeken.

Hij kondigde tegenover vrienden aan eerst vijf tot tien allochtonen te willen vermoorden. Op 11 mei schoor hij zijn haar grotendeels af, kleedde zich in een lange zwarte jas en legerlaarzen en kocht in Antwerpen een jachtgeweer.

Slachtoffers

Als eerste schoot hij een 47-jarige Turkse vrouw neer die op een bankje een boek zat te lezen. Daarna schoot hij de 24-jarige Malinese oppas Oulematou Niangadou in de rug en vervolgens doodde hij ook de 2-jarige Luna Drowart, met wie Niangadou op straat liep. Beiden stierven.

Vervolgens botste Van T. op een politieman. Hij riep dat de agent hem door het hoofd moest schieten, maar die schakelde de jongen uit met een gericht schot in de buik.

Het proces in Antwerpen zal naar verwachting nog twee weken duren.

--------------------

Verdachte zegt sorry voor moorden
Uitgegeven: 1 oktober 2007 20:00
Laatst gewijzigd: 1 oktober 2007 20:26

ANTWERPEN - De van racistische moorden verdachte 19-jarige Belgische jongen heeft maandag op de eerste dag van zijn proces zijn verontschuldigingen aangeboden aan de nabestaanden. Tot drie keer toe zei hij sorry.

"Ik wil hier zeggen hoe ik walg van hoe ik toen handelde, dacht en bezig was", zei de beschuldigde, Hans Van T. "Ik weet niet hoe ik het gevoel moet verwoorden of hoe ik wroeging moet tonen", zei Van T.

Daarop richtte hij zich voor het eerst maandag naar de zaal. Nadat hij de hele dag zijn hoofd naar beneden gericht had, keek hij opeens de rijen vrienden en familieleden van zijn slachtoffers aan. Daarop ging de vader van de vermoorde peuter Luna rechtop staan.

Tot drie keer toe zei de beschuldigde: 'sorry'.

dimitri
02-10-2007, 17:42
Je ziet wat ervan komt als je teveel aan Kendo doet.

TMA => EVIL


Ik vind zijn excuses over "gepest worden" behoorlijk flauw. Wel goed dat hij zich eindelijk verontschuldigd heeft (was tevoren nog niet gebeurd).

De dikke nudist
02-10-2007, 18:12
Will he blend?