PDA

View Full Version : Zonachtige ster startpunt bij zoektocht naar leven



MB667
03-10-2007, 23:41
Uitgegeven: 3 oktober 2007 15:18
Laatst gewijzigd: 3 oktober 2007 15:19

AMSTERDAM - Astronomen van de universiteit van Texas hebben een ster gevonden die zoveel op onze zon lijkt, dat ze het als een ideaal zonnestelsel beschouwen om te zoeken naar buitenaards leven.

Dat meldt de website Newscientist.com woensdag.

De ster heeft de benaming HIP 56948 gekregen en ligt tweehonderd lichtjaren van de aarde verwijderd. De omvang, massa, temperatuur en chemische samenstelling van de ster komen zoveel overeen met onze zon, dat telescopen op aarde het verschil niet konden waarnemen.

Gelijkenissen

Eerder werden er al drie andere sterren gevonden die ook opvallend veel gelijkenissen met de aarde toonden, maar het lithiumgehalte in die sterren lag veel hoger dan in onze zon.

Een hoger lithiumgehalte betekent dat er vaker grote radioactieve uitbarstingen plaatsvinden, die naburige planeten bestoken met een forse dosis gevaarlijke straling. Dat verkleint de kans op leven.

Leeftijd

Een ander aspect dat de kans op het vinden van buitenaards leven vergroot is de leeftijd van de ster. HIP 56948 is namelijk een miljard jaar ouder dan onze zon, waardoor mogelijk leven veel langer de tijd heeft gehad om zich te ontwikkelen.

Er zijn meer sterren die op de zon lijken en mogelijk intelligent leven herbergen. De SETI (search for extraterrestrial intelligence) heeft een lijst van zeventienduizend hemellichamen die onderzocht dienen te worden.

Startpunt

"We weten niet of we het beste in de buurt van zonachtige sterren kunnen zoeken om intelligent leven te vinden, maar ze zijn zeker een goed startpunt", zegt Margaret Turnbull van het Wetenschappelijk Ruimtetelescoop Instituut in Baltimore.

Peter Backus van SETI geeft echter aan dat HIP 56948 geen voorrang krijgt op andere hemellichamen. "De ster staat op de lijst, maar krijgt geen speciale behandeling." Waarschijnlijk komt de ster pas in november aan de beurt.

(c) NU.nl/Kristiaan Asscheman

Influcted
03-10-2007, 23:42
They are coming.

chief108
04-10-2007, 00:03
HIP 56948 is namelijk een miljard jaar ouder dan onze zon, waardoor mogelijk leven veel langer de tijd heeft gehad om zich te ontwikkelen.
las je nagaat hoe snel de aarde veranderd is de laatste 100 jaar
dan ken je d'r vanuit gaan dat een beschaving die een miljard jaar voorsprong heeft ons wel heeeeeeeeeeeeeeeel erg veel voorligt
of...
meer voor de hand liggend: zichzelf al om zeep heeft geholpen met oorlogen en vervuiling etc....


They are coming.
nah...
we are coming

wie weet kunnen we daar een bruikbaar planeetje veroveren :gunsmilie:

Chico
04-10-2007, 00:14
wie weet kunnen we daar een bruikbaar planeetje veroveren :gunsmilie:
yeah.. that sounds like mankind to me... :(

chief108
04-10-2007, 00:52
zit in onze genen chico...

deal with it :p

MB667
04-10-2007, 18:28
komen we daar, roeien wij hun uit met onze bacterien en andersom ook.

FOCUS
04-10-2007, 19:06
we come in peace, shoot to kill:borg:

wel volop meer en meer kans dat we daadwerkelijk buitenaards leven gaan ontdekken!!!!
(ik laat Erica Terpstra voor het gemak buiten beschouwing)

chief108
05-10-2007, 16:08
(ik laat Erica Terpstra voor het gemak buiten beschouwing)
it's life Jim, but not as we know it, not as we know it...

mdk
05-10-2007, 17:29
Zoals Theo Maassen zegt:

Als er nog ergens anders wat volk rondloopt dan:

1 zijn ze slimmer dan ons en vinden zij ons eerder, dus zonde van het geld om te zoeken.

2 vinden wij ze eerder dus zijn ze dommer en wil ik er niets mee te maken hebben, wederom zonde van het geld.

Lachwekkend dat er nog steeds op de aarde mensen dood gaan van de honger maar dat er wel veel geld beschikbaar is voor dit soort onzin....

chief108
05-10-2007, 17:55
als ze dommer zijn kunnen we ze gemakkelijker uitroeien...
met als de afrikaantjes en indiaantjes

en met een beetje winst als het meezit :deal:

FOCUS
05-10-2007, 17:59
it's life Jim, but not as we know it, not as we know it...


.... there's gotta be oil, gotta be oil.....:D

Muay Thai Elite
05-10-2007, 19:31
Zoals Theo Maassen zegt:

Als er nog ergens anders wat volk rondloopt dan:

1 zijn ze slimmer dan ons en vinden zij ons eerder, dus zonde van het geld om te zoeken.

2 vinden wij ze eerder dus zijn ze dommer en wil ik er niets mee te maken hebben, wederom zonde van het geld.

Lachwekkend dat er nog steeds op de aarde mensen dood gaan van de honger maar dat er wel veel geld beschikbaar is voor dit soort onzin....

x 2..

Chico
05-10-2007, 20:08
it's life Jim, but not as we know it, not as we know it...
star trek the original series?

chief108
05-10-2007, 20:14
yup...

en dat maffe liedje wat ooit een hitje is geweest :p

Biiyen
05-10-2007, 20:31
wie weet kunnen we daar een bruikbaar planeetje veroveren :gunsmilie:

Dat bedoel ik, en al helemaal als Bush daar op visite gaat. Die idioot zegt dan gewoon. We saw your planet first, sow it is our oil. maw... laat maar zitten, daar komt alleen maar herrie van.

chief108
05-10-2007, 20:34
gebeurt toch wel...

binnenkort staat de eerste full time ruimtebasis op de maan
hetzelfde voor op mars komt er ook al aan

en vandaar is het nog gemakkelijker om verder te gaan

hier gaat toch alles naar de kloten

denk dat de mensheid weinig keus heeft willen we overleven

FOCUS
05-10-2007, 20:40
gebeurt toch wel...

binnenkort staat de eerste full time ruimtebasis op de maan
hetzelfde voor op mars komt er ook al aan

en vandaar is het nog gemakkelijker om verder te gaan

hier gaat toch alles naar de kloten

denk dat de mensheid weinig keus heeft willen we overleven


precies,

we moeten wel!

Chico
05-10-2007, 20:58
yup...

en dat maffe liedje wat ooit een hitje is geweest :p
blij dat ik niet de enige geek ben hier :nerd2: :D zat laatst met een vriend van me te praten over star trek.. die vriendin van hem heel droog.. "leuk.. twee nerds voor de prijs van één :mad:"

chief108
05-10-2007, 21:06
die ouwe serie was vet :nerd:

FOCUS
05-10-2007, 21:18
moet wel zeggen,
die nwe serie van Battlestar Galactica is wel erg vet! ouwe was ook goed, maar dit is een puike remake..

Chico
05-10-2007, 21:21
zijn best wel wat goede sci fi series tegenwoordig vind ik :D de nieuwe serie doctor who zijn ook goed.. (en ben daardoor die oude ook gaan kijken.. geniale shit soms :D)

mdk
05-10-2007, 21:22
blij dat ik niet de enige geek ben hier :nerd2: :D zat laatst met een vriend van me te praten over star trek.. die vriendin van hem heel droog.. "leuk.. twee nerds voor de prijs van één :mad:"


Ha Ha, je kan niet ontkennen dat ze geen humor heeft!

Tony
05-10-2007, 21:27
There's something in that tree... but it aint human

http://www.wicked-vision.com/images_vgl/P/Predator_2Fox_pic2.jpg

FOCUS
05-10-2007, 21:59
CONTAAAACT!!!!!!!!!

oh Dacide gozer, mn dag is goed:thup:

Tony
05-10-2007, 22:48
hehe, youre welcome.. Predator rocks :)

chief108
05-10-2007, 23:12
They are coming.

nou...
Tom Cruise building '�5m bunker to protect against alien attack' (http://www.thisislondon.co.uk/showbiz/article-23414203-details/Tom+Cruise+building+%27%A35m+bunker+to+protect+aga inst+alien+attack%27/article.do)

Muay Thai Elite
06-10-2007, 00:40
Tom Cruise is loenatik