PDA

View Full Version : Grimmige sfeer in Utrecht



knilles
09-10-2007, 01:09
Samenscholingsverbod Kanaleneiland-noord wordt streng gehandhaafd

Jongeren uit Kanaleneiland voorspellen ’Parijs-achtige toestanden’ in hun wijk, waar nu een samenscholingsverbod van kracht is.


Verongelijkt doen Marokkaanse jongeren in de Utrechtse wijk Kanaleneiland-noord hun verhaal. Ze voelen zich gediscrimineerd, nu weer door het samenscholingsverbod. „Als in het winkelcentrum oude vrouwtjes naar hun tasjes grijpen omdat ze me als straatrover zien, dan denk ik: geef me een kans. Wat heb ik misdaan?”

Maar net op het moment dat er begrip voor de jongens gloort, komt hun minder politiek-correcte kant pijnlijk aan de oppervlakte. „Van ons had Mohammed B. dat varken van een Van Gogh met rust mogen laten. Maar hij had Hirsi Ali moeten opensnijden.” En: „We krijgen hier straks Parijs-achtige toestanden. Als de eerste klap straks valt, begint de oorlog.”

Het zijn de twee kanten van Kanaleneiland, waar twee culturen botsen, waar twee werelden worstelen met hun eigen waarheid. Met een samenscholingsverbod moet de rust in de wijk weerkeren. Burgemeester Brouwer hoopt dat de strijd tegen de veelal Marokkaanse relschoppers en onruststokers toch nog gewonnen kan worden. De doelgroep twijfelt of het samenscholingsverbod iets zal uithalen. „Er wonen in deze wijk vijftien echte criminele jongens en volgens de politie tachtig meelopers. Maar als de politie het met veel machtsvertoon denkt te kunnen oplossen, doet iedereen mee. We kennen elkaar allemaal. En we zijn bijna allemaal even gefrustreerd en kwaad.”

De jongens zeggen: „Burgemeester Brouwer heeft het hier zelf uit de hand laten lopen. Vroeger noemden we dit winkelcentrum ’het bloemeneiland’, nu durven mensen er niet meer heen. Brouwer zat erbij en keek ernaar. Nu ziet ze na al die jaren ineens dat het hier een getto is. Dat is politiek. Nu wordt het Vogelaar-geld verdeeld en zijn we ineens belangrijk.”

Op de hoek van de Marshall-laan houdt een politieauto zaterdagmiddag halt. Een raampje gaat naar beneden, een politieman roept naar een groepje jongens dat daar ’samenschoolt’. „Hij wilde m’n naam noteren”, doet een van de jongens later stoer verslag aan zijn kameraden. „Ik heb hem gevraagd waarom hij niet lekker rustig achter zijn bureautje gaat zitten.”

Ze stonden daar gewoon wat te praten. Misschien over meisjes, misschien over voetbal of auto’s. Misschien zelfs over het weer. Maar de agent vertelt ze dat vier jongens het toegestane maximum is. Dus lopen er een paar de hoek om –tot de politie is verdwenen. En dat een hele zaterdag lang.

De politiewagen is nog niet weg, of de jongens zijn afgeleid door een auto met drie meisjes. „Kankerhoer”, roepen de jongens. Het meisje achter het stuur schrikt, trekt aan haar stuur, ziet in haar achteruitkijkspiegel een middelvinger en botst bijna op een andere auto.

De jongens hernemen hun betoog alsof er niets gebeurd is. Over discriminatie, ongelijke kansen als voedingsbodem en excuus voor een crimineel bestaan. Eén van hen: „Denk je dat ik een kruimelcrimineel was geworden als ik gewoon ergens 1.500 euro per maand had kunnen verdienen? Als ik solliciteer, als ik op straat loop, als ik een winkel in kom: het lijkt alsof er een strafblad op mijn voorhoofd geplakt is.”

Muay Thai Elite
09-10-2007, 04:16
Overvecht
http://www.youtube.com/watch?v=Yfktr5hQqYA

Gezellig hier
http://www.youtube.com/watch?v=KL88sOFf-OU

Ook leuk
http://www.youtube.com/watch?v=-5y73d5Z5VU

Respect voor de politie
http://www.youtube.com/watch?v=JQTvJ9jKiWw

Toevallig ALLEEN maar Marokkanen of Turken of in ieder geval buitenlanders.. Ik kan helaas geen filmpjes vinden van blank tuig uit Utrecht. Hm... Vaag man..

Muay Thai Elite
09-10-2007, 04:31
Heeft er misschien niks mee te maken, maar dit filmpje laat een iets leuker multiculti Nederland zien..

http://www.youtube.com/watch?v=RuQe6Dg175A

Vooral op 2:07 en 2:19 vond ik aandoenlijk ;)

En die vent haha, wat een idioot!

Jeru
09-10-2007, 05:25
Heeft er misschien niks mee te maken, maar dit filmpje laat een iets leuker multiculti Nederland zien..


Maar ja dat is dan ook Amsterdam he?! ;)

Mooi filmpje! En je hoort het je moet gewoon Nederlandse kleren dragen :D

PigDog
09-10-2007, 05:41
Toevallig ALLEEN maar Marokkanen of Turken of in ieder geval buitenlanders.. Ik kan helaas geen filmpjes vinden van blank tuig uit Utrecht. Hm... Vaag man..

Ga eens met je camera naar FC Utrech.........

Muay Thai Elite
09-10-2007, 05:59
Ga eens met je camera naar FC Utrech.........

Ik wilde zeggen touché , maarrrr, PigD, je hebt t wel ineens over voetbal he.... Voetbal..... pff.... Dat zijn allemaal randdebielen.

Muay Thai Elite
09-10-2007, 06:04
En die tijden kloppen niet, hij laat de nog resterende tijd zien: ik bedoel nu dus 3:42 en 3:30 :D

rafi
09-10-2007, 06:59
laatst met die rellen in utrecht waaren volgens mij geen marokanen maar gewoon nederlanders.:whistling:

nanni149
09-10-2007, 08:16
[quote=knilles;455654]
De jongens hernemen hun betoog alsof er niets gebeurd is. Over discriminatie, ongelijke kansen als voedingsbodem en excuus voor een crimineel bestaan. Eén van hen: „Denk je dat ik een kruimelcrimineel was geworden als ik gewoon ergens 1.500 euro per maand had kunnen verdienen? Als ik solliciteer, als ik op straat loop, als ik een winkel in kom: het lijkt alsof er een strafblad op mijn voorhoofd geplakt is.”[/quote

Ik heb een marokaan als collega verdient meer als hierboven vermeld!
heeft alleen LTS maar is niet lui werkt hart is een prettig persoon in de omgang,(ook moslim) dus al de flauwe kul van kansloos/allochtoon/discriminatie
allemaal gelul het zijn gewoon een stel luie flikkers die lekker uitslaapen pilletje/beetje wiet verkopen en het wel goed vinden,

Italian*Berlusconi*
09-10-2007, 15:17
weet niet of dit utrecht is maar... nogmaals....
YouTube - Probleemwijken Assen #1 of 4 (http://www.youtube.com/watch?v=DHnum96AH6Q)

Ik zeg niet dat die jongeren geen probleem zijn, maar niet net doen of alleen die gasten het verpesten in NL.

PigDog
09-10-2007, 17:43
Ik weet niet of jullie het filmpje van dat twee jarige kleutertje nog kunnen herinneren, die door zijn vader met stenen leerde gooien (ADO!) maar in achterstandswijken geldt natuurlijk overal hetzelfde probleem, zwart of blank. Ze zijn kansloos, en geven dus geen kloten om ons rechtssysteem, wat met straffen en belonen werkt. Straffen = zitten (vaak beter dan thuis) en belonen doet niemand ze meer.
Als je rechten studeert, en je iets doet waarmee je kans hebt je hele carriere te verspelen kijk je wel 3 x uit.
Als je uitkering trekt en een wietplantage hebt, maakt dat niet zoveel uit. Je kan zo weer beginnen als je uit de bajes komt.

Dus buiten de aanpak van probleemwijken om (wat dus een goed initiatief is van de PVDA) moet je mensen ook iets kunnen bieden, qua werk, wat aantrekkelijk is zodat ze een afweging kunnen maken of ze in het criminele circuit willen blijven (en alles verliezen) of braaf blijven en 2 x per jaar op vakantie.
En de echte gestoorden zijn sowieso kansloos.....

Muay Thai Elite
09-10-2007, 20:21
Jep, correct.. Hoewel, ik ben ook een kansloze rechtenstudent :D

FOCUS
09-10-2007, 20:28
Ik weet niet of jullie het filmpje van dat twee jarige kleutertje nog kunnen herinneren, die door zijn vader met stenen leerde gooien (ADO!) maar in achterstandswijken geldt natuurlijk overal hetzelfde probleem, zwart of blank. Ze zijn kansloos, en geven dus geen kloten om ons rechtssysteem, wat met straffen en belonen werkt. Straffen = zitten (vaak beter dan thuis) en belonen doet niemand ze meer.
Als je rechten studeert, en je iets doet waarmee je kans hebt je hele carriere te verspelen kijk je wel 3 x uit.
Als je uitkering trekt en een wietplantage hebt, maakt dat niet zoveel uit. Je kan zo weer beginnen als je uit de bajes komt.

Dus buiten de aanpak van probleemwijken om (wat dus een goed initiatief is van de PVDA) moet je mensen ook iets kunnen bieden, qua werk, wat aantrekkelijk is zodat ze een afweging kunnen maken of ze in het criminele circuit willen blijven (en alles verliezen) of braaf blijven en 2 x per jaar op vakantie.
En de echte gestoorden zijn sowieso kansloos.....

x2

het gaat er natuurlijk om dat je als kansloze minderheid in een andere cultuur terecht komt, niet of je een marokkaan bent of niet.
Als je alle Sjonnies naar Afrika laat emigreren en daar in een aparte wijk onderbrengt, krijg je dezelfde taferelen.

Mickey
09-10-2007, 20:53
Conceptueel klopt het allemaal wel. Ja, je hebt als culturele minderheid in achtersstandswijken veel minder om naar uit te kijken en er is ook absoluut sprake van een vicieuze circel waar een boel van die jongeren in terrecht komen.

Op papier klopt het allemaal wel. Perfecte theoretisch model van de situatie. Het is alleen niet pragmatisch.
Onder de streep is er gewoon overlast. Overlast veroorzaakt door dit soort jongeren. Ik kijk dit soort filmpjes met jeukende handen. Niet omdat ik een hekel heb aan marokanen, maar omdat ik gefrustreerd raak door het gebrek aan respect voor gezag en anderen.

En hoewel bovengestelde argumenten zonder twijfel veel invloed hebben op hun gedrag, kan ik me er desondanks toch niet bij neerleggen en het accepteren ervan.
(Dat geld overigens ook voor Hooligans die Deventer onlangs ff aandeden)

Feitelijk proef ik hier een beetje goedpraterij voor compleet onacceptabel gedrag. En hoewel ik de oplossing niet paraat heb blijf ik vinden dat we ons hier nooit bij neer moeten leggen.

FOCUS
09-10-2007, 21:47
Feitelijk proef ik hier een beetje goedpraterij voor compleet onacceptabel gedrag. En hoewel ik de oplossing niet paraat heb blijf ik vinden dat we ons hier nooit bij neer moeten leggen.



ik probeer niets goed te praten en een kutmarokkaan is een kutmarokkaan.
Ik vind wel dat 'integratie' danwel separatie niet de oplossing is. ZOWEL WIJ ALS ZIJ MOETEN ZICH GAAN AANPASSEN. dan krijg je een synthese van culturen, waardoor extremen verdwijnen. Ook zal dan radicalisering van de Islam een halt toegeroepen worden. De Islam zal ook hier gematigder worden, het ligt nl niet aan de godsdienst, maar aan de mensen die een godsdienst 'bedrijven'.


Twee culturen ontmoeten elkaar en botsen, zolang niet van TWEE kanten wordt toegegeven, zullen de tegenstellingen alleen maar toenemen.

Jammer dat WIJ Nederlanders ook GEEN tolerantie hebben, we hebben nou eenmaal andere culturen in nl, die gaan niet weg, DUS MOETEN WE ERMEE LEVEN...

smike
10-10-2007, 06:16
Conceptueel klopt het allemaal wel. Ja, je hebt als culturele minderheid in achtersstandswijken veel minder om naar uit te kijken en er is ook absoluut sprake van een vicieuze circel waar een boel van die jongeren in terrecht komen.

Op papier klopt het allemaal wel. Perfecte theoretisch model van de situatie. Het is alleen niet pragmatisch.
Onder de streep is er gewoon overlast. Overlast veroorzaakt door dit soort jongeren. Ik kijk dit soort filmpjes met jeukende handen. Niet omdat ik een hekel heb aan marokanen, maar omdat ik gefrustreerd raak door het gebrek aan respect voor gezag en anderen.

En hoewel bovengestelde argumenten zonder twijfel veel invloed hebben op hun gedrag, kan ik me er desondanks toch niet bij neerleggen en het accepteren ervan.
(Dat geld overigens ook voor Hooligans die Deventer onlangs ff aandeden)

Feitelijk proef ik hier een beetje goedpraterij voor compleet onacceptabel gedrag. En hoewel ik de oplossing niet paraat heb blijf ik vinden dat we ons hier nooit bij neer moeten leggen.


Volledig mee eens.