PDA

View Full Version : Word je van fitness trager?



havesov
21-10-2007, 20:10
als je krachttraining gaat doen,worden je stoten daar slomer van?
zoiets hoorde ik een keer.

FOCUS
21-10-2007, 22:14
hangt ervan af hoe je traint imo.

Henry
22-10-2007, 07:16
ga iig niet als die homo's in de gym trainen met 12reps spiergroei, 6 reps kracht, 15 of meer conditie.
Dat geldt allemaal niet voor grapplers of kickboksers.

Als je toch wilt trainen met gewichten en sterker wilt worden in de zin van vechtsport sterk train dan ook als een vechtsporter.

Niet een setje vervolgens lekker zitten met een druppie zweet. Vechtsporters worden verwacht continue 'power' te leveren. Als dat betekent dat jij 45 minuten aan de haal gaat met gewichten onder de 10 kg maar wel supersetjes doet met een hoge hartslag so be it als je maar continue die power kan leveren.

Ikzelf loop eerst altijd hard
met continue sprintjes ertussen (op de loopband- dus verhoog 30sec of 1 minuut je tempo heel erg)
dan ga ik over naar powercleans, snatches en tussendoor buik en onderrug.

Vervolgens meteen met dumbells alle bovenlichaam spiergroepen in 1 oefening. Dus bicep, tricep, schouder, rug, traps enz. Als je maar continue bezig bent en hard werkt.

Ik zeg niet dat dit voor iedereen werkt, maar voor mij wel, ben er droger door geworden en heb door die supersetjes een grip opgebouwd in mn armen die bij het grapplen echt te pas komt. Op den duur is hget gewoon controleren van hartritme, je spieren worden niet meer moe tijdens je grappling als je zo traint. je hoeft dus geen zware gewichten te sjouwen.

Enige wat ik zwaar doe is squats.

Niet om bovenstaande verhaal te legitimeren maar shamrock traint vaak ook in kort supersetjes, hij is dan een klassieke van een bodybuilder lichaam omdat hij dat mooi vindt.
dus eigenlijk een fout vb.

couture daarentegen traint ook nooit met zware gewichten maar met supersetjes.

ik zelf hem na lange tijd zwaar getraind te hebben gewoon gemerkt dat mn grappling erop achteruit ging. geen krachtconditie kreeg ik erdoor, wel een stuk vlees op mn armen dat alleen maar in de weg zat.
en ik ging gewoon kapot van het te zwaar trainen. nu doe ik het met lichte gewichten maar lange sets van verschillende oefeningen, het gevoel is hetzelfde alsof je 40-50 kg dumbells aan het hijsen bent.


succes,


doe wat je lekker vindt en wat voor jou werkt.

Chico
22-10-2007, 07:22
kheb een twee weken geleden een barbell serie gedaan van couture uit de team quest workout dvd die ik tijdje geleden had gepost met 2 kilo aan elke kant (stang weet ik niet eens)... maar ding komt in totaal niet eens tot de tien kilo.. zijn heerlijke trainingsoefeningen

Grappling circuit (8 reps, 6 sets, 60 sec rust)
- Bent over row
- Upright row
- Military press
- Good morning
- Split squad (rechts en links)
- Squat & push press
- Straight legged death lift

ik kwam tot drie series en toen was ik kapot (nou moet ik zeggen dat ik niet echt conditie heb).. maar me hartslag ging through the roof.. (en als ik een half uur op de crosstrainer sta ben ik niet eens buiten adem of echt hartslagversnelling)..

FOCUS
22-10-2007, 19:40
de S&C coach van TVM vertelde tijdens een seminar dat krachttraining beter niet gedaan kan worden in overeenstemming met de wijze van energieleverantie van de te beoefenen sport en wel hierom:
krachttraining is krachttraining, powertraining is powertraining.
power train je bijvoorbeeld door met gewichten varierend van 50-80% (grofweg) een herhaling of twee a drie te doen. Vermogen kan je namelijk niet trainen gedurende een langere tijd. Lever je maximaal vermogen gedurende een langere tijd, dan ga je de CAPACITEIT van een energiesysteem vergroten, niet het VERMOGEN. vuistregel voor vermogenstraining is dat de oefening afgelopen moet zijn, VOORDAT het anaerobe alactische systeem uitgeput is, dus je oefening moet qua duur ruim onder de 10seconden blijven. Capaciteit is een ander verhaal en wil je het lactische vermogen trainen, dan heb je gelijk, maar dan is het vele malen nuttiger om dit BEWEGINGSSPECIFIEK te doen, dus voor vechtsport bijvoorbeeld op de stootzak.
Ben het met je eens, dat je niet louter op hypertrofie moet trainen, maar het VERGROTEN van de maximale kracht en het te leveren vermogen moet het doel zijn van ieder gedegen krachttrainingschema.
Voor het vergroten van de maximale kracht moet je spiervezels recruteren, dus maximaal zwaar trainen met 3-6hh, lange pauzes, 1-2 sets, 1oefening.
rouleer de oefeningen voor max kracht regelmatig om regressie van het centrale zenuwstelsel te voorkomen. Het meerdere malen proberen om een 1RM uit te voeren in een trainingsessie is voor een hoop sporters een te zware belasting voor het zenuwstelsel en kan averachts werken. goede periodisering is een must.
Neem oefeningen waarmee je die spiergroepen en deelbeweginen traint die belangrijk zijn voor je (vecht)sport. De overload ligt het grootste gedeelte van de krachttraining op de maxkracht of de power!
Je max kracht kan ook vergroot worden door hypertrofie te trainen, maar dit mag niet een groot gedeelte van je trainingscyclus in beslag nemen, ten minste, het is niet echt nuttig en zou nadelig kunnen werken.

De training waar jij op doelt is gewoon een conditietraining waarbij je het accent van training verlegt naar het produceren van een hoog vermogen gedurende een langere tijd, dat is dus gewoon een conditietraining.
Krachttraining, of weerstandstraining zo je wilt, heeft een ander doel, namelijk het vergroten van de maximale kracht of het maximaal te leveren vermogen. Anders is het geen krachtraining en dan ben je tijd en energie aan het verspillen. Kan je beter de dumbells laten liggen.

NB natuurlijk kan je met lichte gewichten de spierconditie verbeteren, of de snelkracht, of de plyometrie. Maar hoofdoel van krachttraining is precies datgene wat het impliceert.

Henry
24-10-2007, 02:31
de S&C coach van TVM vertelde tijdens een seminar dat krachttraining beter niet gedaan kan worden in overeenstemming met de wijze van energieleverantie van de te beoefenen sport en wel hierom:
krachttraining is krachttraining, powertraining is powertraining.
power train je bijvoorbeeld door met gewichten varierend van 50-80% (grofweg) een herhaling of twee a drie te doen. Vermogen kan je namelijk niet trainen gedurende een langere tijd. Lever je maximaal vermogen gedurende een langere tijd, dan ga je de CAPACITEIT van een energiesysteem vergroten, niet het VERMOGEN. vuistregel voor vermogenstraining is dat de oefening afgelopen moet zijn, VOORDAT het anaerobe alactische systeem uitgeput is, dus je oefening moet qua duur ruim onder de 10seconden blijven. Capaciteit is een ander verhaal en wil je het lactische vermogen trainen, dan heb je gelijk, maar dan is het vele malen nuttiger om dit BEWEGINGSSPECIFIEK te doen, dus voor vechtsport bijvoorbeeld op de stootzak.
Ben het met je eens, dat je niet louter op hypertrofie moet trainen, maar het VERGROTEN van de maximale kracht en het te leveren vermogen moet het doel zijn van ieder gedegen krachttrainingschema.
Voor het vergroten van de maximale kracht moet je spiervezels recruteren, dus maximaal zwaar trainen met 3-6hh, lange pauzes, 1-2 sets, 1oefening.
rouleer de oefeningen voor max kracht regelmatig om regressie van het centrale zenuwstelsel te voorkomen. Het meerdere malen proberen om een 1RM uit te voeren in een trainingsessie is voor een hoop sporters een te zware belasting voor het zenuwstelsel en kan averachts werken. goede periodisering is een must.
Neem oefeningen waarmee je die spiergroepen en deelbeweginen traint die belangrijk zijn voor je (vecht)sport. De overload ligt het grootste gedeelte van de krachttraining op de maxkracht of de power!
Je max kracht kan ook vergroot worden door hypertrofie te trainen, maar dit mag niet een groot gedeelte van je trainingscyclus in beslag nemen, ten minste, het is niet echt nuttig en zou nadelig kunnen werken.

De training waar jij op doelt is gewoon een conditietraining waarbij je het accent van training verlegt naar het produceren van een hoog vermogen gedurende een langere tijd, dat is dus gewoon een conditietraining.
Krachttraining, of weerstandstraining zo je wilt, heeft een ander doel, namelijk het vergroten van de maximale kracht of het maximaal te leveren vermogen. Anders is het geen krachtraining en dan ben je tijd en energie aan het verspillen. Kan je beter de dumbells laten liggen.

NB natuurlijk kan je met lichte gewichten de spierconditie verbeteren, of de snelkracht, of de plyometrie. Maar hoofdoel van krachttraining is precies datgene wat het impliceert.


hey focus
was je posting als reply op de mijne?
Enfin hetgeen je schrijft makes sense, een stuk doordachter en dieper dan wat ik schreef.
Ik weet alleen dat wat ik doe voor mij werkt, waardoor ik niet sore enz wordt en het hele jaar kan trainen, voluit.

Thax voor je posting iig!

FOCUS
24-10-2007, 03:08
Hoi Henry,

als ik een ding heb geleerd, dan is het wel dat voor ieder individu unieke trainingsmethoden zijn. Zoveel mensen, zoveel schema's (minstens).
ik bedoelde het niet zo zwart-wit (ik lees mn post ff terug), jouw manier van trainen werkt ongetwijfeld, anders had je het niet gepost.
Een tijdje terug was ik nog van mening dat rekken onzinnig was, omdat er onderzoeken waren die aantoonden dat rekken over het algemeen niet zou helpen om blessures te voorkomen, of om sterker te worden enz enz.
Nu ben ik ervan overtuigd dat je, door bepaalde spiergroepen (of gewrichtkapsel) te rekken, je aan snelheid en lenigheid kunt winnen:rolleyes:.
eigenlijk voerde ik een discussie over de vraag wanneer je iets als krachttraining kan aanmerken..

Misschien probeer ik binnenkort wel wat jij omschrijft. Altijd goed voor een portie spierpijn een leermoment:)

Wel tof om te lezen dat er mensen zijn die olympische halteroefeningen in hun programma hebben zitten. Dat is in mijn ogen de ultieme vorm van basistraining (basis als in breedte), klassiek, maar nog steeds up to date. Ik doe ze zelf momenteel niet zo veel, alhoewel ik vorige week wel voorslaan heb gedaan. Gebrek aan een goede trainer in deze contreien, maar je bent nooit te oud voor gewichtheffen, wie weet.

Ulis-E
24-10-2007, 21:25
hahaha vet, ik doe deze ook wel eens in de gym... mensen kijken me echt raar aan... vooral als ik begin met de Squat & push oefening

edit: trouwens, dit is idd een hele goeie oefening.. je gaat echt kapot



kheb een twee weken geleden een barbell serie gedaan van couture uit de team quest workout dvd die ik tijdje geleden had gepost met 2 kilo aan elke kant (stang weet ik niet eens)... maar ding komt in totaal niet eens tot de tien kilo.. zijn heerlijke trainingsoefeningen

Grappling circuit (8 reps, 6 sets, 60 sec rust)
- Bent over row
- Upright row
- Military press
- Good morning
- Split squad (rechts en links)
- Squat & push press
- Straight legged death lift

ik kwam tot drie series en toen was ik kapot (nou moet ik zeggen dat ik niet echt conditie heb).. maar me hartslag ging through the roof.. (en als ik een half uur op de crosstrainer sta ben ik niet eens buiten adem of echt hartslagversnelling)..

Henry
25-10-2007, 19:59
Hoi Henry,

als ik een ding heb geleerd, dan is het wel dat voor ieder individu unieke trainingsmethoden zijn. Zoveel mensen, zoveel schema's (minstens).
ik bedoelde het niet zo zwart-wit (ik lees mn post ff terug), jouw manier van trainen werkt ongetwijfeld, anders had je het niet gepost.
Een tijdje terug was ik nog van mening dat rekken onzinnig was, omdat er onderzoeken waren die aantoonden dat rekken over het algemeen niet zou helpen om blessures te voorkomen, of om sterker te worden enz enz.
Nu ben ik ervan overtuigd dat je, door bepaalde spiergroepen (of gewrichtkapsel) te rekken, je aan snelheid en lenigheid kunt winnen:rolleyes:.
eigenlijk voerde ik een discussie over de vraag wanneer je iets als krachttraining kan aanmerken..

Misschien probeer ik binnenkort wel wat jij omschrijft. Altijd goed voor een portie spierpijn een leermoment:)

Wel tof om te lezen dat er mensen zijn die olympische halteroefeningen in hun programma hebben zitten. Dat is in mijn ogen de ultieme vorm van basistraining (basis als in breedte), klassiek, maar nog steeds up to date. Ik doe ze zelf momenteel niet zo veel, alhoewel ik vorige week wel voorslaan heb gedaan. Gebrek aan een goede trainer in deze contreien, maar je bent nooit te oud voor gewichtheffen, wie weet.


klopt

Naast olympische lifts het hele jaar door doe ik weleens offseason voor kracht squats, deadlifts en goodmornings. Benchen heb ik zelf niets aan.
Maar olympische lifts zijn gewoon ultimate voor alles. Heupexplosie, kracht vanuit je teen tot in je schouder. Maar inderdaad een moeilijke techniek dat begeleiding vergt.

MilfhunterMMA
27-10-2007, 20:39
kheb een twee weken geleden een barbell serie gedaan van couture uit de team quest workout dvd die ik tijdje geleden had gepost met 2 kilo aan elke kant (stang weet ik niet eens)... maar ding komt in totaal niet eens tot de tien kilo.. zijn heerlijke trainingsoefeningen

Grappling circuit (8 reps, 6 sets, 60 sec rust)
- Bent over row
- Upright row
- Military press
- Good morning
- Split squad (rechts en links)
- Squat & push press
- Straight legged death lift

ik kwam tot drie series en toen was ik kapot (nou moet ik zeggen dat ik niet echt conditie heb).. maar me hartslag ging through the roof.. (en als ik een half uur op de crosstrainer sta ben ik niet eens buiten adem of echt hartslagversnelling)..

zou iemand die er zin in heeft misschien even kort willen uitleggen wat deze oefeningen precies inhouden. ik train al een tijdje maar ben niet bekend met alle vaktermen. ik zou namelijk deze manier van fitness graag willen uitproberen.

Ulis-E
27-10-2007, 21:33
zou iemand die er zin in heeft misschien even kort willen uitleggen wat deze oefeningen precies inhouden. ik train al een tijdje maar ben niet bekend met alle vaktermen. ik zou namelijk deze manier van fitness graag willen uitproberen.

Check de multimedia-sectie voor trainingsvideo team quest :) dan heb je tenminste videobeelden en wordt het goed uitgelegd

MilfhunterMMA
27-10-2007, 21:47
daartoe heb ik helaas geen toegang

Chico
27-10-2007, 21:58
aangezien ik zelf het bestand heb upgeload hoop ik dat ik hem ook mag posten

http://www.megaupload.com/nl/?d=ASRXDY3C

Tobz
27-10-2007, 23:42
de S&C coach van TVM vertelde tijdens een seminar dat krachttraining beter niet gedaan kan worden in overeenstemming met de wijze van energieleverantie van de te beoefenen sport en wel hierom:
krachttraining is krachttraining, powertraining is powertraining.
power train je bijvoorbeeld door met gewichten varierend van 50-80% (grofweg) een herhaling of twee a drie te doen. Vermogen kan je namelijk niet trainen gedurende een langere tijd. Lever je maximaal vermogen gedurende een langere tijd, dan ga je de CAPACITEIT van een energiesysteem vergroten, niet het VERMOGEN. vuistregel voor vermogenstraining is dat de oefening afgelopen moet zijn, VOORDAT het anaerobe alactische systeem uitgeput is, dus je oefening moet qua duur ruim onder de 10seconden blijven. Capaciteit is een ander verhaal en wil je het lactische vermogen trainen, dan heb je gelijk, maar dan is het vele malen nuttiger om dit BEWEGINGSSPECIFIEK te doen, dus voor vechtsport bijvoorbeeld op de stootzak.
Ben het met je eens, dat je niet louter op hypertrofie moet trainen, maar het VERGROTEN van de maximale kracht en het te leveren vermogen moet het doel zijn van ieder gedegen krachttrainingschema.
Voor het vergroten van de maximale kracht moet je spiervezels recruteren, dus maximaal zwaar trainen met 3-6hh, lange pauzes, 1-2 sets, 1oefening.
rouleer de oefeningen voor max kracht regelmatig om regressie van het centrale zenuwstelsel te voorkomen. Het meerdere malen proberen om een 1RM uit te voeren in een trainingsessie is voor een hoop sporters een te zware belasting voor het zenuwstelsel en kan averachts werken. goede periodisering is een must.
Neem oefeningen waarmee je die spiergroepen en deelbeweginen traint die belangrijk zijn voor je (vecht)sport. De overload ligt het grootste gedeelte van de krachttraining op de maxkracht of de power!
Je max kracht kan ook vergroot worden door hypertrofie te trainen, maar dit mag niet een groot gedeelte van je trainingscyclus in beslag nemen, ten minste, het is niet echt nuttig en zou nadelig kunnen werken.

De training waar jij op doelt is gewoon een conditietraining waarbij je het accent van training verlegt naar het produceren van een hoog vermogen gedurende een langere tijd, dat is dus gewoon een conditietraining.
Krachttraining, of weerstandstraining zo je wilt, heeft een ander doel, namelijk het vergroten van de maximale kracht of het maximaal te leveren vermogen. Anders is het geen krachtraining en dan ben je tijd en energie aan het verspillen. Kan je beter de dumbells laten liggen.

NB natuurlijk kan je met lichte gewichten de spierconditie verbeteren, of de snelkracht, of de plyometrie. Maar hoofdoel van krachttraining is precies datgene wat het impliceert.

Ik heb een beetje het gevoel dat je wat dingen door elkaar aan het halen bent maar dat kan komen omdat je volgens mij de termen 'vermogen' en 'capaciteit' hier niet altijd juist gebruikt.

Het belangrijkste voor vechtsport is in ieder geval krachtuithoudingsvermogen, wat met name draait om de efficientie van het anaerobe systeem en melkzuurresistentie. Dit is vooral een kwestie van 50-80% 1RM circuitoefeningen en HIIT training.

Kom je conditie te kort dan moet je dit trainen.

Als je hiervoor oefent zal ook je maximaalkracht verbeteren, maar niet in dezelfde mate als wanneer je hier specifiek voor zou trainen.

Maximaalkracht wordt overigens maar deels door hypertrofie bepaald. De ontwikkeling van botten, pezen, ligamenten, aanhechtingen en spierverpezing zijn minstens net zo belangrijk en hebben ook een belangrijke invloed op blessuregevoeligheid. Maximaalkracht train je het best met 80-100% 1RM oefeningen en veel rust.

Kom je kracht te kort of wil je spiermassa aankomen om in een hogere klasse te trainen, dan moet je dit trainen (en heel veel eten!).

Echter probeer zoveel mogelijk sport- en bewegingsspecifiek te trainen, want techniek, juiste motorische aansturing en spiergeheugen zijn minstens net zo belangrijk voor kracht en conditie.

MilfhunterMMA
27-10-2007, 23:51
aangezien ik zelf het bestand heb upgeload hoop ik dat ik hem ook mag posten

http://www.megaupload.com/nl/?d=ASRXDY3C

dank je :thup:

Chico
28-10-2007, 00:05
tobz....

kun je het nog een keer herhalen maar dan in het nederlands??

milf.. np

FOCUS
28-10-2007, 23:02
ben het niet met je eens wbt welke het belangrijkste energiesysteem is, maar hoe dan ook, ik denk wat we allemaal eens zijn;
eigenlijk dienen alle energiesystemen getraind te worden.
De kern van mn betoog was echter dat je krachtuithoudingsvermogen en andere vormen van 'aerobe en anaerobe conditie' beter wat sportspecifieker kunt trainen en dat je kracht (max kracht en vermogen) het beste kunt trainen dmv halters en dumbells.
Dus het uithoudingsvermogen trainen dmv halters is imo verspilde tijd.

capaciteit en vermogen zijn idd niet hetzelfde, wellicht dat ik daar wat kort door de bocht ben gegaan. het was nl een flinke lap tekst;)

ik ben het helemaal met je eens wat hypertrofie betreft, ik dacht dat ik had gezegd dat hier niet teveel getraind op moet worden, alhoewel het wel kan bijdragen aan toename van max kracht. recrutering speelt de grootste rol. Training van spieruithoudingsvermogen vergroot alleen de maxkracht bij ongetrainden, bij gevorderden werkt het juist nadelig!
belangrijkste reden hiervoor is dat je type2 vezels een type 1karakter geeft. Een sprinter kan leren om een redelijke marathon te lopen, een marathonloper zal nooit een redelijke sprinter worden.
Wil je het uithoudingsvermogen trainen dat specifiek voor vechten gewenst is, dan kun je -vind ik- dus beter padwerk, schaduwboksen, stootzak, grondwerk ed doen en dan spelen met de trainingstijd en snelheid. dan sla je meerdere vliegen in een klap, en het is nou eenmaal zo, je moet trainen wat nodig is, niet trainen wat je kan. Het uithoudingsvermogen in een circuitvorm trainen is een extra training, want je moet nou eenmaal ook je zakwerk, padwerk ed doen.
Off season trainingen kunnen wel circuitvormen bevatten, maar dan nog ben ik persoonlijk van mening dat je dat niet teveel moet toepassen.
beter om dit sportspecifiek te doen en de halters en andere -vrije!- gewichten gebruiken waar ze bedoeld voor zijn: trainen van max kracht en vermogen.
voor andere vormen van kracht (uithoudingsvermogen, snelkracht, plyometrie) zijn er vele hulpmiddelen te gebruiken. Denk aan medicinballen, gewichtvesten, elastieken, etc etc.

nogmaals, dit is gedeeltelijk mn eigen mening, sorry voor de anderen die dit ook lezen, niet om :smartass:over te komen, maar om mezelf duidelijk uit te drukken.


:)dus ik vind -simpel gezegd-, dat je halters moet gebruiken om zwaar en explosief te trainen en verder niet.