PDA

View Full Version : plasma of lcd ?



Bud S
24-10-2007, 21:04
wil zo'n ding aanschaffen als ons oud bakkie het dan eindelijk echt begeeft.
maar keuze plasma of lcd is nog niet zo makkelijk
ik zit sowieso aan een scherm van 40-42 inch te denken in de prijsklasse tot zo'n 1100 euro.
nou hoor je verschillende verhalen
"lcd geeft snelle beelden minder goed weer, naijleffect..."
"plasma, kans op inbranden bij stille beelden "

etc.

iemand met ervaring of tips ?

Muay Thai Elite
24-10-2007, 21:09
Ik heb een keer een heel artikel gelezen (Consumentenbond? Helaas weet ik t echt niet meer) over deze eeuwige vraag: wat blijkt, het verschil tussen LCD en Plasma is (met het menselijke oog dus) amper tot niet te zien. Het enige wat wel aanzienlijk de kwaliteit van het beeld verbetert is HD Ready...

Verder kan ik je helaas niet helpen, want ik ben een mongool..

chief108
24-10-2007, 21:18
Verder kan ik je helaas niet helpen, want ik ben een mongool..
x2

wel fijn dat je eindelijk dat kleine kinder tv-tje de deur uitdoet...
was geen gezicht :p

knilles
24-10-2007, 21:47
Op KIESKEURIG Productvergelijk, prijsvergelijk en reviews (http://www.kieskeurig.nl) kun je goed vergelijken op prijs, beeldscherm grootte, merk etc.

Hier haal ik altijd informatie vandaan voor een aankoop in de electronica categorie ;)

Persoonlijk vind ik de (nieuwe) sony's erg goed, maar samsung, sharp en philips doen het ook goed op de lcd markt

Kies wel voor full hd (1080p), ben je klaar voor wat er nog komen gaat op tv gebied

leks
24-10-2007, 22:07
Damn ik moet dit ook nog uitzoeken moet binnen maandje tv kopen voor me moeder.

Kan me enkel herinneren dat toen ik paar maanden terug in de mediamarkt even keek die plasma's stukken scherper oogden, maar is ook maar de vraag hoe die dingen afgesteld zijn en voor wat voor prijsklasse je gaat.

Dacht in eerste instantie aan een sony bravia waar ik laatst nog reclame voor zag bij de MM voor 1500 ofzo, xtra voordeel is dat je daar gratis een playstation bij kunt krijgen via sony.

Maar ik speel zelf eigenlijk geen spellen meer.

Hopelijk komen hier goede suggesties, anders moet ik zelf gaan uitzoeken :(

blazin.arr0w::::
24-10-2007, 22:47
Kies wel voor full hd (1080p), ben je klaar voor wat er nog komen gaat op tv gebied

x2.

HD Ready is een natte scheet. Een vieze daarbij...

Spike_tm
24-10-2007, 22:50
Zit ook nog wel eens op een ander forum, daar werd deze: http://www.panasonic.nl/Products_Info.asp?M=3919|603|602|601|4|1 (http://www.panasonic.nl/Products_Info.asp?M=3919%7C603%7C602%7C601%7C4%7C1 )
aangeraden. Zou een goede moeten zijn.
Die nieuwe sony bravia's zouden ook goed zijn.
Ik zou zelf voor een Full HD LCD gaan, kijk anders ook even hier:
http://www.kieskeurig.nl/populair/tv_lcd.htm
Alleen gezien de cijfers vind iedereen daar z'n eigen tv het beste van de hele wereld.
Als je echt een overdaad aan info en tech talk wil hebben:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/95

Als je op het twaekers forum een thread aan maakt met een aankoop advies vraag zal je zeker een flink aantal suggesties krijgen, dan van mensen die d'r echt verstand van hebben en de hele dag niet anders doen dan naar nieuwe TV's speuren en testen.

Succes

Dennis
24-10-2007, 22:51
Kies wel voor full hd (1080p), ben je klaar voor wat er nog komen gaat op tv gebied

Mee eens, als er bij ons een nieuwe tv komt moet ie absoluut FULL HD. Zeker met de opkomst van blue ray en hd dvd.

ashi76
24-10-2007, 22:54
eea heeft te maken met de grootte van je tv.
Even uit mijn hoofd:
Tot ongeveer tot 42 inch is de kwaliteit van LCD beter, ga je groter kan je beter voor plasma kiezen.

Dennis
24-10-2007, 22:55
eea heeft te maken met de grootte van je tv.
Even uit mijn hoofd:
Tot ongeveer tot 42 inch is de kwaliteit van LCD beter, ga je groter kan je beter voor plasma kiezen.

Dat was misschien een paar jaar geleden zo, maar volgens mij gaat die vlieger nu niet meer op

phranq
24-10-2007, 23:27
Ik vind persoonlijk lcd in een donkere kamer erg vervelend, het is dat net of er met een zaklamp in je ogen word geschenen als er wit in het beeld voorkomt... Bij plasma heb je idd kans op inbranden maar dan moet je het wel bont maken, tegenwoordig verspringen de logo's zodat die niet inbranden, ik heb wel ooit ergens gelezen dat de branduren van de lampen van lcd's langer mee gaan dan die van plasma's maar tegenwoordig is er bijna geen verschil meer... Ik heb mijn plasma aangeschaft bij http://www.plasma-discounter.nl/ erg schappelijke prijzen en een collega van mij heeft deze (http://www.redcoon.nl/index.php/cmd/shop/a/ProductDetail/pid/B128773/cid/15008/page/2/Philips_42_PFL_7662) LCD aangeschaft, ook lekker geprijsd.

jopke
25-10-2007, 00:09
ik zou voor een plasma gaan!

heb ik zelf ook bevalt prima!!

leks
25-10-2007, 00:21
Zit ook nog wel eens op een ander forum, daar werd deze: http://www.panasonic.nl/Products_Info.asp?M=3919|603|602|601|4|1 (http://www.panasonic.nl/Products_Info.asp?M=3919%7C603%7C602%7C601%7C4%7C1 )
aangeraden.

Mij werd idd ook een panasonic aangeraden de

TH-42PV70

en de

TH-42PV700 is hetzelfde schijnt maar met ontspiegelend glas.

Valt op zich goed in het budget en als die goedkope internetwinkels niet al te veel vertraging hebben wordt dit um ms wel.

plasma-discounter goede ervaringen mee phranq... mooi ff kijken dan

kickboxer1987
25-10-2007, 00:35
wil zo'n ding aanschaffen als ons oud bakkie het dan eindelijk echt begeeft.
maar keuze plasma of lcd is nog niet zo makkelijk
ik zit sowieso aan een scherm van 40-42 inch te denken in de prijsklasse tot zo'n 1100 euro.
nou hoor je verschillende verhalen
"lcd geeft snelle beelden minder goed weer, naijleffect..."
"plasma, kans op inbranden bij stille beelden "

etc.

iemand met ervaring of tips ?

wat phranq al zegt over inbranden.

heb nota bene 3 jaar geleden een werkstuk gemaakt over plasma tv's en toen was het inbrandings gevaar al praktisch weg. je zou minstens 30 uur lang exact hetzelfde beeld moeten houden voordat het gaat inbranden...

en iedere zender gaat het logo weg als er reclame komt. dus voor inbranden hoef je niet bang te zijn.

maar op de vraag lcd/plasma geen idee :blush: loop een elektronica boer in of vraag op tweakers

aliendwurf
25-10-2007, 00:36
Ik dacht dat Samsung op het moment de beste schermen had,en zou zelf nooit voor een plasma gaan.

Hoe ze er in de winkel bijstaan wil ook niks zeggen,het afstelen van die dingen is erg belangrijk en persoonlijk,en neemt ook aardig wat tijd in beslag.

chief108
25-10-2007, 04:24
Hoe ze er in de winkel bijstaan wil ook niks zeggen,het afstelen van die dingen is erg belangrijk en persoonlijk,en neemt ook aardig wat tijd in beslag.
dat is een mooie zin... :lol:

lijkt me ook de beste optie voor Willem
eerst ff rondkijken in de buurt en dan kijken hoe dat in je eigen huis kunt krijgen :brow:

knilles
25-10-2007, 04:30
En vergeet het afstelen niet ;)

chief108
25-10-2007, 04:37
:whistling:

Mephisto
26-10-2007, 04:52
Ik heb een plasmascherm genomen omdat deze is voorzien van een glazen scherm. Met één paar handjes van 18 maanden oud dat over het algemeen gevuld zijn met voor lcd schermen potentieel gevaarlijk speelgoed leek me dat de beste keuze.

FOCUS
26-10-2007, 05:25
voor 1100 euro kan je dacht ik zo geen plasma kopen

aliendwurf
26-10-2007, 07:16
dat is een mooie zin... :lol:

lijkt me ook de beste optie voor Willem
eerst ff rondkijken in de buurt en dan kijken hoe dat in je eigen huis kunt krijgen :brow:

:blush:

Echter...het is natuurlijk wel een optie.:whistling:

Jochem
26-10-2007, 08:46
betere optie is via "kennissen" eentje kopen die zachtjes van de vrachtauto is afgegleden en toevallig in een berg piepschuim viel.

chief108
26-10-2007, 17:02
:stupid:

De man van 14K
26-10-2007, 19:45
zonder het hele topic te lezen heb ik een dergelijke keuze ook enkele maanden geleden gemaakt en ben voor LCD gegaan.
ik heb géén Samsung gekocht aangezien die gewoon een bont palet aan kleuren op je af knalt maar de beeld kwaliteit slecht is.

Ik zou eens kijken naar aan Panasonic, die komen goed uit de consumenten testen en de prijs-kwaliteit verhouding is goed.

Bud S
26-10-2007, 23:04
zonder het hele topic te lezen heb ik een dergelijke keuze ook enkele maanden geleden gemaakt en ben voor LCD gegaan.
ik heb géén Samsung gekocht aangezien die gewoon een bont palet aan kleuren op je af knalt maar de beeld kwaliteit slecht is.

Ik zou eens kijken naar aan Panasonic, die komen goed uit de consumenten testen en de prijs-kwaliteit verhouding is goed.

thanx, ik heb inmiddels enige research gedaan en neig zelf ook steeds meer naar panasonic lcd. 100hz techniek schijnt ook een enorme verbetering te zijn m.b.t.ghosting.
ik dacht eerts meer aan een plasma tot ik het enorme stroomverbruik van een 42 inch scherm las (zo'n 260-280 watt tegenover een 32 inch lcd 137 watt). volgens een of andere wetenschapper in engeland moeten er in engeland binnen 2 jaar 2 kerncentrales bijkomen als heel engeland aan de plasma's zou gaan. ik schrok daar toch wel ff van.
heb m'n eisen dus milieubewust wat aangepast en denk nu aan een 32 inch lcd scherm. of ik ga alsnog voor een 37-42 inch lcd (175-208 watt) en dan ga ik wel in het donker zitten ;)

wat betreft de samsung ben ik het absoluut met je eens, die kleuren zijn niet fijn voor op de zondag

harry
26-10-2007, 23:45
In de consumenten gids van nu staat een zeer uitgebreide test!

Moet hem nog doorspitten want ik ben ook op zoek

Spike_tm
27-10-2007, 00:04
...
ik dacht eerts meer aan een plasma tot ik het enorme stroomverbruik van een 42 inch scherm las (zo'n 260-280 watt tegenover een 32 inch lcd 137 watt). ...
Tja, dat is zeker een groot nadeel van de plasma schermen, niet alleen de aanschaf is prijzig, je wilt ook niet naar je doldraaiende metertje in de meterkast gaan kijken.
Misschien wel handig, de Tweakers pricewatch:
http://tweakers.net/pricewatch/cat/537/?currFilters=&page=1
Staan vaak ook webshops in waar je wellicht zelf niet opkomt, kan wel enkele honderden euro's schelen soms.

Bud S
27-10-2007, 05:49
ik denk dat ik eruit ben
vanmiddag in de winkel de philips 37pfl7562d gezien die er echt tussen uitsprong qua beeldkwaliteit, ook bij de snelle beelden
thuis ff gecheckt op kieskeurig.nl en daar kreeg ie ook een 9
stroomverbruik 163 watt, laag voor zo'n groot scherm.
voor zo'n 1000 euro te bestellen via internet, (in de winkel 1400 euro)

PigDog
30-10-2007, 07:35
Het ontloopt elkaar niet meer zo erg, Plasma of LCD. Wat wel moeilijk te corrigeren valt in beide catagoriën is de zwartwaardes. Zwart is zelden zwart, of het wordt blokkerig. Ook daar zijn al verbeteringen in gekomen, en Panasonic is in dat opzicht het beste. Als je de geleerden moet geloven is plasma altijd beter, maar ik zou toch kiezen voor LCD, vooral nu de kijkhoek alweer wat groter is geworden.