PDA

View Full Version : Twaalfde Nederlandse dode in Uruzgan



PigDog
03-11-2007, 22:54
Uruzgan: Nederlandse militair gedood
zaterdag 3 november 2007 11:09

In de Afghaanse provincie Uruzgan is vandaag een Nederlandse militair om het leven gekomen. Het gaat om de 21-jarige korporaal Ronald Groen. Twee soldaten raakten gewond. Groen is de twaalfde Nederlander die in Uruzgan om het leven is gekomen.


Twaalfde Nederlandse dode in Uruzgan


Generaal der Nederlandse Strijdkrachten Dick Berlijn maakte het nieuws vandaag bekend tijdens een persconferentie in Den Haag.

Bermbom
De man zat in een gepantserd Fennek verkenningsvoertuig, dat bij de patrouillepost Poentjak op een bermbom reed.

De gewonden, een korporaal en een wachtmeester worden behandeld op de militaire basis in Tarin Kowt. Hun toestand is stabiel, aldus Berlijn.

Op 21 september kwam Tim Hoogland om het leven tijdens een vuurgevecht. Eind augustus overleed sergeant Rosier ook al door een bermbom.

Door Robin van der Kloor

Bermbom
De bermbom is een explosief dat vaak schadelijke chemische stoffen bevat en meestal tot ontploffing wordt gebracht in een kuil of wegberm. Makers van bermbommen kunnen het explosief van een afstand, bijvoorbeeld met behulp van een mobiele telefoon, laten afgaan. Deze bommen worden de laatste jaren steeds vaker gebruikt om vredestroepen in Irak en Afghanistan aan te vallen.

smike
03-11-2007, 23:13
Ik wil niet lullig overkomen, het is verschrikkelijk dat mensen, zo jong ook nog gedood worden in een oorlog die niet te winnen is.

Maar het is een oorlog... en nu wordt elke soldaat die om het leven komt een nieuwsartikel? Hoe moet het dan als er straks "echte" verliezen vallen, bijvoorbeeld een aanval waar er 20 het leven verliezen?

Nogmaals het is heel erg... maar het is 1 dode. Niet meer en niet minder.

PigDog
03-11-2007, 23:34
Ik wil niet lullig overkomen, het is verschrikkelijk dat mensen, zo jong ook nog gedood worden in een oorlog die niet te winnen is.

Maar het is een oorlog... en nu wordt elke soldaat die om het leven komt een nieuwsartikel? Hoe moet het dan als er straks "echte" verliezen vallen, bijvoorbeeld een aanval waar er 20 het leven verliezen?

Nogmaals het is heel erg... maar het is 1 dode. Niet meer en niet minder.

Sorry dat ik je heb lastig gevallen over een nieuwsartikel waar maar één dode is gevallen.
Ik begrijp jou visie dat één dode niet echt een verlies is, alleen als er 20 of meer dood gaan. Ik zal kijken of ik ze dan alle 20 in één artikel kan samenvatten, zodat je niet te lang opgehouden word in je boeiende bestaan, en wat vlotter door kan lezen.

O ja, enne bedankt dat je moeite hebt genomen om niet lullig over te komen.

Gulo gulo
03-11-2007, 23:37
Las het net op nu.nl

Gecondoleerd voor iedereen die getroffen is door dit verlies.

smike
03-11-2007, 23:45
Sorry dat ik je heb lastig gevallen over een nieuwsartikel waar maar één dode is gevallen.
Ik begrijp jou visie dat één dode niet echt een verlies is, alleen als er 20 of meer dood gaan. Ik zal kijken of ik ze dan alle 20 in één artikel kan samenvatten, zodat je niet te lang opgehouden word in je boeiende bestaan, en wat vlotter door kan lezen.

O ja, enne bedankt dat je moeite hebt genomen om niet lullig over te komen.

Ik zal bij elk auto-ongeluk waarbij 1 iemand is overgekomen dit posten.
Of bij elk incident van geweld bij iemand hier omkomt, dan blijf ik bezig.
Of post jij die maar aangezien jij elke dode verschrikkelijk en groot nieuws vind.

PigDog
03-11-2007, 23:59
Ik begrijp ook niet waarom mensen zich zo druk maken over Jezus, die voor ons aan het kruis is gestorven.
Als het er nu 20 waren, ok, maar 1.
Wat een gelul, scheelt weer een hoop vrije dagen, als we kerstmis, pasen en al die andere opgedrongen crap niet meer vieren....



tss tss

smike
04-11-2007, 00:00
Volgens mij ben jij degene die huilt om je overleden mattie.

PigDog
04-11-2007, 00:04
Te laat, hahahaha

MilfhunterMMA
04-11-2007, 00:49
de familie en vrienden veel sterkte toegewenst. en hij is niet de enige die huilt om zn overleden mattie.

Paganstars
04-11-2007, 01:43
rust in vrede... @ mike heb respect voor die mannen die daar zitten! Die zitten daar echt niet voor hun lol maar proberen de zwakkeren aldaar te beschermen! Hulde voor "onze" jongens in afghanistan, irak en alle andere brandhaarden waar ook ter wereld!

Bagheera
04-11-2007, 05:28
Iedere dode is er één te veel! (trouwens aan beide kanten van het conflict!)

Bah kut nieuws weer......

The Bulldog
04-11-2007, 05:48
Gewoon klote...elke millitair die daar zit om iets positiefs bij te dragen. Althans die dat trachten te bewerkstelligen verdiend onze steun..

Vreselijk klote dat er weer 1 is overleden en er 2 zijn verwond.

Of je nu achter de politieke beslissing staat of niet de manschappen zitten er op bevel...Dus die verdienen steun....

Betreft de post van SMIKE....

kerel/vrouw, die ene jongen zou jou broer, neef,vriend,man zijn...dan nog niet belangrijk? 1 dode?

Ik zeg: Jongens daar...succes, hou het heel en kom veilig terug...


(hij die de kracht en het bestaan van de individu niet erkent en of waardeerd , zal deze nooit kunnen ervaren van en in een samenleving. - The underdog 2007:) )

Arjan
04-11-2007, 12:27
Ik geef smike wel een beetje gelijk..
tuurlijk zetten die mensen zich in voor vrijheid vrede en nog veel meer maar een man die elk jaar doneert aan goede doelen en overreden wordt in het verkeer is evengoed een goed persoon.. dit gaan we toch ook niet posten?


OT
sterkte voor de nabestaande.. vooral in deze tijden van het jaar waar je juist samen hoort te zijn!

Jochem
04-11-2007, 19:55
Ik denk dat er wel een cruciaal verschil is. Die mensen in Afghanistan zijn willens en wetens door de door "ons Nederlanders" verkozen regering in een gevaarlijke situatie neergezet. En iemand die zich op de A2 kapotrijdt, heeft er iig zelf voor gekozen aan het verkeer deel te nemen.

bryan
04-11-2007, 20:32
Ik denk dat er wel een cruciaal verschil is. Die mensen in Afghanistan zijn willens en wetens door de door "ons Nederlanders" verkozen regering in een gevaarlijke situatie neergezet. En iemand die zich op de A2 kapotrijdt, heeft er iig zelf voor gekozen aan het verkeer deel te nemen.

niet dat ik het met al het bovenstaande eens ben.. maar je kiest er ook voor om het leger in te gaan.. en dan weet je dat je lot in handen ligt van Den Haag... moet je ook niet gaa klagen achteraf.. had je maar een ander vak moeten kiezen...

maar doden in een conflict is altijd erg...

smike
04-11-2007, 21:47
Betreft de post van SMIKE....

kerel/vrouw, die ene jongen zou jou broer, neef,vriend,man zijn...dan nog niet belangrijk? 1 dode?



Zoals ik al zei is het heel erg dat er weer een nederlander is overleden.

Maar er overlijden nederlanders dagelijks, door misdrijven ook, dat is nog veel erger.
ie mensen hebben daar neit voor gekozen.
Of als je door een dronken debiel dood wordt gereden heb je daar ook niet voor gekozen.

Ik zeg alleen: 12 is voor een oorlogsgebied kinderspel. In irak komen er per uur meer mensen om. Wat is de nieuws waarde van zo'n bericht?
Geef het door aan zijn/haar familie en bekenden dan kunnen die er om rouwen en laat het verder lekker.

Bud S
04-11-2007, 21:54
het is een nieuwsartikel waard omdat het betrekkelijk nieuw en (gelukkig)incidenteel is voor ons Nederlanders dat er landgenoten sneuvelen in een oorlogsgebied. auto-ongelukken en cafemoorden zijn wekelijkse kost. daar is de nieuwigheid wel een beetje af.
logisch toch ?

daarnaast, als je je eigen leven willens en wetens in gevaar hebt gebracht (en hebt verloren) om in een ander land hulp te bieden verdient dat juist respect en aandacht. die "eigen schuld, dikke bult-laat ze mekaar maar kapot schieten daar" houding vind ik niet gepast.

we mogen ons gelukkig prijzen dat ze nog niet bij bosjes tegelijk gaan daar en dat we de gesneuvelden de eer kunnen bewijzen die ze verdienen.

thrillseekah
05-11-2007, 01:00
moet je ook niet gaa klagen achteraf..



doen ze toch ook niet? Ze hebben er inderdaad zelf voor getekend, en weten dat dit kan gebeuren. Of ik het met hun keuze eens ben is een ander verhaal

Chico
05-11-2007, 01:15
Het spijt me... ik wordt hier niet warm of niet koud van... het is het risico van het vak...

en daarbij het bijhouden van de eigen doden doet afbreuk aan de andere doden die er vallen..

imho

phranq
05-11-2007, 18:02
Hoe groter de rouwrand in de Telegraaf hoe eerder nederland zal beseffen dat we daar niets te zoeken hebben.... We worden door de US aan onze oortjes er heen getrokken...

PigDog
05-11-2007, 21:49
Ik word een beetje kriegel van alle onwetendheid en domheid hier over dit topic. Het spijt me erg, maar ik moet effe het volgende kwijt:

1. Voor de eeuwige "je hebt er zelf voor gekozen"- figuren wil ik even kenbaar maken dat de keuze niet echt reuze is in de meeste gevallen. Toen ik in dienst kwam, waren de russen de vijand en kon je niet verder weg dan Duitsland worden geplaatst. Die keuze heb ik toen gemaakt. Toen kwam er in '92 een brief binnen van de bevelhebber met de mededeling dat de koude oorlog ten einde is, en we met de krijgsmacht een zwenk gaan maken naar vrede en veiligheid wereldwijd. Mensen die niet willen kunnen nu de dienst verlaten.
Dat was de keuze. Als je dan 25 ben, en je hebt geen zin, denk je: Toedeledoki! Maar ben je 36, kinderen en een koophuis, en Mavo met 3 jaar bakfietservaring en er is werkeloosheid, en voor het vakkenvullen vragen ze al HAVO enz. enz. Wat denk je dan? Wat voor keus heb je dan?
Die keuzes zijn dus zeer relatief, en komen altijd uit de mond van of jonge mensen die dat zelf nog niet meegemaakt hebben, of domme mensen die er liever niet over na willen denken. Inlevingsvermogen is hier een sleutelwoord.

2. Je hoort niemand die daar zit klagen, en je hoort ook niemand iets zeggen over het grotere risico. Dat is natuurlijk inherent aan het beroep. Wat ik persoonlijk heel storend vind is het gebrek aan respect van de buitenstaanders voor deze beroepsgroep, er is al eens een grote topic aan gewijd (:D) en vooral voor die puistekoppies hier achter hun beeldschermpjes die zelf niet eens de dienstplicht hebben meegemaakt. Die weten niet eens waar ze over lullen eigenlijk. Vooral die puskoppen die wel lopen te huilen over het allochtonenprobleem en de islamisatie in Nederland. Is er een beroepsgroep bezig om het kwaad van de islam bij de wortel aan te pakken, hebben ze er niet eens respect voor. Zitten ze te zeiken over hoeveel geld het kost, en dat één dode niet belangrijk is. Nou, dan was Theo van Gogh ook niet belangrijk. Die is ook gestorven door moslimterreur. Hij had die film ook niet hoeven maken. Staan ze daar wel grienend bloemetjes op het stoepje te plaatsen. Maar een Nederlander die in het buitenland sterft door terreur is niet belangrijk. Domheid en jezelf voor schut zetten van de eerste orde.

Deze 12 zijn allemaal helden. Ze zijn gestorven voor een zaak die heel Nederland aangaat. Ze zijn gestorven voor een politieke keuze en niet hun eigen keuze en ze hebben het landsbelang voor hun eigen belang gezet. Dat definieert de ware held. En iedereen die daar wat op af te dingen heeft, vraag ik eens te reflecteren naar zichzelf. Hoevaak lik jij de zolen van je werkgever om er zelf maar beter van te worden, hoe vaak slijm je jezelf in een positie waar je een persoonlijke verbetering kan bewerkstelligen. Deze maatschappij is toch vooral gericht op eigen gewin. En daar past geen opoffering meer in. Mensen begrijpen de keuze van de militair vaak niet meer om zich op te offeren voor een andere zaak dan hun eigen. En ga nu niet beginnen over dat ze er geld voor krijgen, want ik wil wel van salaris ruilen met de helft van alle forumleden hier.

En of we daar iets te zoeken hebben of niet was niet de keuze van de Kpl Groen, van 21 jaar. Dat was de keuze van het kabinet, die jij mede verkozen hebt.

Dus geef de man gewoon de eer en respect die hij en zijn matties (:() verdienen. Ga even naar een condoleance site en betuig je respect. Alsof die moeder de wens had dat haar 21-jarige zoon de pijp uit ging. Het is altijd makkelijker om maar dom te lopen roepen, dan om jezelf eens in te leven in het leven van een ander.

Hierbij toon ik ook mijn respect voor alle mensen die altijd aan goede doelen geven en omkomen door een auto-ongeluk. Of die door een misdrijf om het leven komen, Of die de staatsloterij winnen en een hartaanval krijgen. Of die altijd hun moeder bezoeken en over een drempel struikelen. Of die door met het naar de bloemenwinkel lopen voor een bloemetje voor de vrouw, een stoeptegel op hun hoofd krijgen, en alle alle slachtoffers die hier nog niet genoemd zijn.

Van ringsportbeoefenaars verwacht ik anders. Ik heb altijd respect voor iemand die de ring instapt, ook al vecht hij nog zo lullig, hij is wel degene die dat durft en een hoop mensen kopen kaartjes om dat te zien. Hij doet dus echt wel iets uitzonderlijks, anders zou er geen hond komen kijken. Een vechter begrijpt dat respect en waardeert het. Er zijn ook hordes mensen die het geen sport vinden en geen begrip hebben voor iemand die zich vrijwillig in elkaar laat slaan. Die zitten meestal met hun bierbuik veilig voor de tv op zondagavond en zitten te schelden op voetballers, terwijl ze zelf geen 4 meter kunnen hardlopen.

De jongens die in Uruzgan zitten vechten voor het hoogste doel, niet voor een titel of een lullig bekertje.
Een vechter begrijpt en waardeert dat, een bierbuik niet.
Je weet zelf bij welk profiel je het beste past.

phranq
05-11-2007, 22:01
Begrijp me niet verkeerd, het is voor die jongen en zijn familie verschrikkelijk (en voor de overige 11).. maar dat wil niet zeggen dat mensen het anders kunnen zien.

Ik heb geen CDA en geen PvdA gestemd, dus ook niet voor een uitzending naar welk oorlogsgebied dan ook, ik vind dat nederland er niets te zoeken heeft.

FOCUS
05-11-2007, 22:53
vage zooi trouwens, mn posts komen niet achteraan, maar een paar posts eerder te staan?????

PigDog
05-11-2007, 22:54
O ja:

Ministerie van defensie - Korporaal Ronald Groen (http://www.defensie.nl/actueel/condoleance/20071103_korporaal_ronald_groen/index.aspx)

FOCUS
05-11-2007, 22:54
Ja man,
Pig Dog veel succes daar -blijf heel- en ik wil nog ff dit kwijt..
Ik ben ook tegen uitzending, want ik heb het idee dat we ons weer voor allerlei karretjes laten spannen, Amerika, EU etc etc,
MAAR!
ik steun ONZE jongens, daar wel voor de volle 100%!!!!!!!!!!!!
zij kiezen niet voor die missie, comes with the job...
bikkels dus!
lekker als we met zn allen die gasten daar gaan zitten afvallen.

Ken je dat, dat een goede maat van je iets flikt waardoor hij in de problemen komt, krijgt ruzie met andere gasten...
Ga je dan zeggen, eigen schuld, of steun je je maat???
nou dan!
Pig Dog, deze draad doet ertoe..

ashi76
05-11-2007, 23:05
RIP @ Ronald Groen !

Highline
06-11-2007, 01:52
misschien hebben er mensen nog niet aan gedacht wat voor waarde dit heeft voor pigdog zelf... hij is zelf actief bij defensie en moet naar ditzelfde gebied toe deze week. mss is het daarom dat het hem meer doet? Ik hoop iig dat er niet nog meer doden vallen en dat pigdog ons over een maandje of 5 weer lekker kan stangen op dit forum :D