PDA

View Full Version : BMW 7 op waterstof is klaar



Justinian
15-11-2007, 16:34
BMW heeft een 7-serie ontwikkeld waarvan de zesliter V12-motor onder de kap zowel benzine als waterstof lust. In beide gevallen levert de krachtbron 260pk en 390Nm. Een beetje bleek tegen het vermogen van de 6.0 in normale doen, maar nog steeds voldoende voor een top van 230km/u en een sprinttijd van 9,5 tellen. De actieradius op waterstof bedraagt zo’n 200km, en daarnaast zit er in de tank steeds voor 500km benzine.

Om de waterstoftechnologie in te kunnen bouwen, heeft BMW behoorlijk aan het ontwerp van de 7-reeks moeten sleutelen. Zo slinkt de kofferruimte tot 225l. En hoewel BMW steeds het lange koetswerk gebruikt, staat de achterbank slechts 2,5cm verder achteruit dan bij een korte ‘7’. De overige 11,5cm gaan op aan de constructie. En omdat waterstof tanken in Europa letterlijk op slechts een handvol plaatsen kan, bedacht BMW ook maar meteen een mobiel tankstation.
In de catalogus hoeven we de milieuvriendelijke 7 nog niet meteen te verwachten. BMW zal enkel leveren aan een ‘select’ publiek van grote bedrijven, politici en wetenschappers. De prijzen? We hebben er het raden naar…

http://www.waterstofautos.nl/pictures/bmw7hydrogen2.jpg

Paganstars
15-11-2007, 16:39
tja... beetje jammer weer dat de actieradius maar 700 km is.... beetje diesel haalt de 1000 km op 1 tank *tenzij je een slagschip hebt!*

Christophe
15-11-2007, 16:43
tja... beetje jammer weer dat de actieradius maar 700 km is.... beetje diesel haalt de 1000 km op 1 tank *tenzij je een slagschip hebt!*

Ik heb een Volvo S40 (nou niet bepaald een slagschip) en ik haal tussen de 670 en 770 km met een tank! ;)

Paganstars
15-11-2007, 16:44
dan ken jij het nieuwe rijden niet :P

Dennis
15-11-2007, 18:19
tja... beetje jammer weer dat de actieradius maar 700 km is.... beetje diesel haalt de 1000 km op 1 tank *tenzij je een slagschip hebt!*

Ik weet niet welke diesels jij op doelt, maar ik heb ze nog niet gehad die de 1000 haalt op een tank. Zowel een rover, volkswagen als toyota

Mickey
15-11-2007, 18:26
Zie je nou wel!
Peak Oil is een feit en fabrikanten komen "spontaan" met alternatieve brandstoffen.

Jochem
15-11-2007, 18:32
1000 km no way, zullen niet veel auto`s zijn die dat trekken.

Ja als ik continu 100 rij in zijn 6 misschien.

king
15-11-2007, 19:02
Zie je nou wel!
Peak Oil is een feit en fabrikanten komen "spontaan" met alternatieve brandstoffen.

Was het maar zo simpel. Waterstof is geen oplossing omdat het niet voor komt in de vrije natuur. Waterstof moet je maken en daarvoor heb je energie nodig uit.....juist..... olie, gas of kolen. Dan kun je dus beter gewoon op diesel of benzine blijven rijden.

NTT-FX
15-11-2007, 19:58
Door het idee dat je een mogelijk rijdende bom onder je kont hebt zal de verkoop in het begin nog wel remmen denk ik.
Wat dat betreft is bio-ethanol toch net ietsje beter.
Alleen knap kut dat Bos met een stalen smoel bijna 2 euri de liter voor dat spul durft te vragen... :thown:

Justinian
15-11-2007, 22:44
Zie je nou wel!
Peak Oil is een feit en fabrikanten komen "spontaan" met alternatieve brandstoffen.
Nou nee hoor, in 2003 liepen de eerste bussen in Amsterdam al op waterstof. Een paar maanden geleden zag ik er toevallig nog eentje rijden in de hoofdstad. Punt is alleen dat je wel een auto kunt fabriceren die op waterstof loopt, maar hoe zorg je ervoor dat er voldoende 'tankmogelijkheden' zijn? Ik vind de combi benzine/waterstof een goed begin. Daarnaast zou het misschien een idee kunnen zijn om in het land te de bussen die op waterstof lopen uit te breiden, dan heb je her en der verspreid in ieder geval al wat tankmogelijkheden. Van daaruit kun je uitbreiden naar het personenvervoer.

En wat King zei inderdaad: waterstof moet je maken. Wellicht is daar deels een oplossing voor te bedenken in de vorm van duurzame energie: windenergie, water, zonne-energie, energie uit (bio)afval etc., maar het is maar de vraag hoe ver je daar mee komt.

paspoes
16-11-2007, 09:39
tja... beetje jammer weer dat de actieradius maar 700 km is.... beetje diesel haalt de 1000 km op 1 tank *tenzij je een slagschip hebt!*


Nou dan rij jij netzoals een opa dan, rij al jaren diesel en als ik 800 km (gelukkig met een tankpas:D) haal is het een wonder. ik rij zelf een altea 1.9

Christophe
16-11-2007, 09:46
dan ken jij het nieuwe rijden niet :P

Hahahaha, en blijkbaar ben ik niet alleen! Care to elaborate?! ;)

A-team
16-11-2007, 10:43
Brad Pitt rijdt er al een half in rond!

Mickey
16-11-2007, 12:02
Nou nee hoor, in 2003 liepen de eerste bussen in Amsterdam al op waterstof. Een paar maanden geleden zag ik er toevallig nog eentje rijden in de hoofdstad. Punt is alleen dat je wel een auto kunt fabriceren die op waterstof loopt, maar hoe zorg je ervoor dat er voldoende 'tankmogelijkheden' zijn? Ik vind de combi benzine/waterstof een goed begin. Daarnaast zou het misschien een idee kunnen zijn om in het land te de bussen die op waterstof lopen uit te breiden, dan heb je her en der verspreid in ieder geval al wat tankmogelijkheden. Van daaruit kun je uitbreiden naar het personenvervoer.

En wat King zei inderdaad: waterstof moet je maken. Wellicht is daar deels een oplossing voor te bedenken in de vorm van duurzame energie: windenergie, water, zonne-energie, energie uit (bio)afval etc., maar het is maar de vraag hoe ver je daar mee komt.

Jup! Helemaal mee eens hoor. Logistiek moet er nog e.e.a. gebeuren. Maar waterstof is idd duurzaam te produceren.

Ik vind het gewoon typisch dat nu schijnbaar de grote fabrikanten plots de boer mee op gaan.. Ik denk dat er nog wel meer alternatieven zullen worden geintroduceerd binnenkort.

Richelieu
16-11-2007, 12:12
tja... beetje jammer weer dat de actieradius maar 700 km is.... beetje diesel haalt de 1000 km op 1 tank *tenzij je een slagschip hebt!*

euh...ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan haalt, maar 1:20 is echt een utopie (als je uitgaat van een grote tank van 50ltr). Mijn Golf haalt 900 op een tank (dan rij ik echt netjes)

joost
16-11-2007, 12:17
Nou dan rij jij netzoals een opa dan, rij al jaren diesel en als ik 800 km (gelukkig met een tankpas:D) haal is het een wonder. ik rij zelf een altea 1.9


ik dacht dat je in dat mooie zwarte schip reed in je avatar ;)

paspoes
16-11-2007, 12:21
euh...ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan haalt, maar 1:20 is echt een utopie (als je uitgaat van een grote tank van 50ltr). Mijn Golf haalt 900 op een tank (dan rij ik echt netjes)

daarvoor had ik een Renault megane 1.5 en die haal wel 1000km maar hoe zomin mogelijk binnenweg op snelweg 120 rijden niet harder, rustig optrekken en schakkelen op de juiste toeren man wat een gedoe :twak:


ik dacht dat je in dat mooie zwarte schip reed in je avatar ;)

:lol: nee man, het is mijn droom schip;)

Dennis
16-11-2007, 13:26
ik dacht dat je in dat mooie zwarte schip reed in je avatar ;)

Lol, ik denk niet dat jij het hebt over de avatar van Paspoes.
Echter het zou wel die rare gelaadsuitdrukking verklaren

Paganstars
16-11-2007, 16:33
euh...ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan haalt, maar 1:20 is echt een utopie (als je uitgaat van een grote tank van 50ltr). Mijn Golf haalt 900 op een tank (dan rij ik echt netjes)

Ik reed met de ouwe zafira van me pa 1000 km op 1 tank! En dit was een 2l

king
17-11-2007, 11:12
Jup! Helemaal mee eens hoor. Logistiek moet er nog e.e.a. gebeuren. Maar waterstof is idd duurzaam te produceren.



Tis inderdaad duurzaam te produceren. Echter, gezien de gigantische schaal waarop wij olie gebruiken (zo'n 14 miljard liter per dag!!) moeten er nog wel een paar windmolentjes bij komen als we de olie door waterstof willen vervangen...

smike
17-11-2007, 17:43
Mooi dit, misschien toch ooit geen benzine meer, maar lijkt me een utopie.
Daarvoor hebben Shell en co teveel geld en macht.

dimitri
19-11-2007, 08:53
Waterstof als brandstof voor autos houdt volgens mij weinig steek. Alle tankinfrastructuur moet vernieuwd worden, alsook de voertuigen.

Bovendien heeft waterstof een heel kleine energiedichtheid; je hebt er veel van nodig om een paar km vooruit te komen. Die BMW heeft een tank van 100'en liters en geraakt toch niet echt ver. Hoe ga je dat met een Punto'tje doen?

Bio-benzine of bio-diesel is veel logischer. Die kan in een gewone motor in en is ook CO2-neutraal (de CO2 die bij verbranding vrijkomt wordt weer opgenomen door mais of andere gewassen waarvan de brandstof gemaakt is). Geen nieuwe autos nodig, geen nieuwe tankinstallaties, ...

nicolas the red
19-11-2007, 11:26
mijn renault laguna 2.2 diesel haalt ook vlotjes 900 km met een tank hoor, moest ik zoals christophe rijden misschien wel 1000!

el bastardo
19-11-2007, 11:51
mijn renault laguna 2.2 diesel haalt ook vlotjes 900 km met een tank hoor, moest ik zoals christophe rijden misschien wel 1000!

Rijdt die nog langzamer?! :ehhh:

Dennis
19-11-2007, 13:33
Bio-benzine of bio-diesel is veel logischer. Die kan in een gewone motor in en is ook CO2-neutraal (de CO2 die bij verbranding vrijkomt wordt weer opgenomen door mais of andere gewassen waarvan de brandstof gemaakt is). Geen nieuwe autos nodig, geen nieuwe tankinstallaties, ...

De aarde is veels te klein om biodiesel te produceren en dus alle auto's op biodiesel te laten rijden