PDA

View Full Version : schouderproblemen door hoeken



kmr
13-12-2007, 16:37
Op Sherdog las ik een topic over Igor V. Iemand zei dat hij een schouderblessure had waar hij voor geopereerd was. De reactie van iemand anders was in de trant van: vind je het gek als hij jarenlang bezig was om zn arm zo hard mogelijk naar heet hoofd van zn tegenstander te slingeren.

Mijn vraag: is het mogelijk om schouderproblemen te krijgen door jarenlang met volle kracht te stoten? Ik heb het dan over vechten met mma-handschoentjes, want met die handschoenen aan maak je een grotere beweging dan met bokshandshcoenen.:twak:

Spike_tm
13-12-2007, 16:49
Je doelt op een soort RSI van het voortdurend hoeken van mensen/stootkussens.
Tja, iedere beweging die je te veel maakt in een onnatuurlijke houding met aanspannen van verkeerde spieren kan RSI achtige klachten opleveren.

Ik denk dat het voor de gemiddelde vechtsporter wel mee zal valen. Zeker als je techniek klopt.
Dat is wel belangrijk. Ik heb zelf ook gehad dan m'n hoeken niet lekker liepen, geforceerd. Dan had ik als ik hard stootte op de training later wel wat last. Kwestie van verkeerde techniek. Die heb ik nu aangepast en heb ik nergens last meer van. Dus let op je techniek, forceer niet als het niet lekker loopt maar pas je techniek wat aan tot het wel loopt. Heeft vaak te maken met de hoek van de elleboog t.o.v. de schouder.

kmr
13-12-2007, 16:51
Je doelt op een soort RSI van het voortdurend hoeken van mensen/stootkussens.
Tja, iedere beweging die je te veel maakt in een onnatuurlijke houding met aanspannen van verkeerde spieren kan RSI achtige klachten opleveren.

Ik denk dat het voor de gemiddelde vechtsporter wel mee zal valen. Zeker als je techniek klopt.
Dat is wel belangrijk. Ik heb zelf ook gehad dan m'n hoeken niet lekker liepen, geforceerd. Dan had ik als ik hard stootte op de training later wel wat last. Kwestie van verkeerde techniek. Die heb ik nu aangepast en heb ik nergens last meer van. Dus let op je techniek, forceer niet als het niet lekker loopt maar pas je techniek wat aan tot het wel loopt. Heeft vaak te maken met de hoek van de elleboog t.o.v. de schouder.

Wat vind je van Igors techniek?

Bud S
13-12-2007, 18:16
Table 1 Body regions injured by professional boxers (n=107 injuries) Body region injuredPercentage of all injuriesInjury rate per 1000 fight participationsHead/face/neck89.8224.8Upper extremities7.418.7Trunk0.92.3Lower extremities0.00.0Not specified1.94.7

Bud S
13-12-2007, 18:23
hmmm ging niet helemaal goed dat copy/paste

iig conclusie:
schouderblessures bij professionele boksers vormen ongeveer 0,9% van het totaal aan boksblessures.
dus valt heel erg mee, schouderblessures agv hard slaan

weliswaar geen mma-cijfers, maar toch wel vergelijkbaar lijkt me
boksers slaan ook heel veel en hard met kleine handschoenen op bijv. punchingbags

bron:
A 16 year study of injuries to professional boxers in the state of Victoria, Australia

</STRONG>T R Zazryn</STRONG>, C F Finch</STRONG>, P

Bud S
13-12-2007, 18:55
en voor wie het interessant vindt:
je kunt je gratis subscriben bij british journal of sports medicine
waar allerlei onderzoeken staan m.b.t. blessures bij muay thai, boksen, karate, mma etc.

http://bjsm.bmj.com/

Boxer
14-12-2007, 09:58
Is inderdaad kwestie van techniek, als je beweging goed start vanaf je lichaam (dus niet met die elleboog omhoog ergens) en mooi indraait met voet en heup, dan is er niets aan het handje...

Meestal komen mensen er snel achter als ze het niet goed doen want dat doet vrij snel zeer

Octavius
14-12-2007, 10:08
Het is idd mogelijk. Alle sporten/bewegingen die een grote boog maken en dan met name bovenhands kunnen letsel geven aan het schoudergewricht. Zo komt het vaak voor bij speerwerpers, voetbalkeepers, pitchers en ook bij ringsporters. Heb het zelf ook gehad en toen met de arts erover gehad. Michael Aerts (toen keeper bij RBC) had zelfde blessure als ik. Ik had een SLAP laesie opgelopen door het sporten.

FOCUS
14-12-2007, 10:49
operatie, Octavius?

dimitri
14-12-2007, 11:48
Is inderdaad kwestie van techniek, als je beweging goed start vanaf je lichaam (dus niet met die elleboog omhoog ergens) en mooi indraait met voet en heup, dan is er niets aan het handje...

Meestal komen mensen er snel achter als ze het niet goed doen want dat doet vrij snel zeer

Correct.

Ik denk dat enkel mensen die "vanuit de schouders punchen" veel risico op blessures lopen.

FOCUS
14-12-2007, 12:00
Correct.

Ik denk dat enkel mensen die "vanuit de schouders punchen" veel risico op blessures lopen.


x2

of mensen die ergens in de bewegingsketen een zwakke plek hebben (beperking of instabiliteit)

jan sensei kyokushin
14-12-2007, 15:28
osu ik heb dus artrose versleten schouder na al die jaren budo ik heb er veel pijn aan , maar ik kan pijn verdragen na al die jaren martial art budo ,er kan niks meer aan gedaan worden ik moet er mee leren leven, ja dat doe ik al 12 jaar klopt ik ben links deed alles met links rechts is geen probleem maar rechts wordt nu extra belast omdat ik daar nu meer mee doe .

osu

LOCO
14-12-2007, 18:30
Denk persoonlijk dat voor de meeste vechters een cross-over een groter probleem is door de rotatie die je in je schouder maakt. Een goed uitgevoerde hoek of stoot zal veel minder problemen opleveren. Natuurlijk als je een op volle kracht uitgevoerde hoek mist zal dat niet positief voor je schouder zijn, maar als ik grofweg om me heen kijk hebben zijn de meeste schouderblessures/klachten vaak terug te voeren op de cross-over (en/of slecht uitgevoerde hoeken natuurlijk ;) ) Denk dat bij igor V. ook dit een groter probleem zal zijn geweest dan "goede hoeken"
Eigenlijk wat Octavius ook zegt, als je kijkt naar zijn voorbeelden en de bewegingsverloop in die sporten (speerwerpen, voetbalkeepers met hun slingerworp, etc ).

Octavius
14-12-2007, 22:07
operatie, Octavius?

Yup, Ik had SLAP Laesie, scheur in de lengte van de biceps pees en hypermobiliteit in het gewricht. Alles goed verlopen en binnen 6 maanden bokste ik al weer.

___RZA___
02-06-2008, 17:39
Ik heb sinds vier weken nu last van mijn elleboog, waarschijnlijk door het maken van hoeken.

Sinds ik ziek ben geweest en een lekker prednison kuurtje heb gehad ben ik nogal slap in de spiertjes geworden en volgens mij is dit de oorzaak.

Denk dat ik tijdens de training een overpronatie met mijn onderarm heb gemaakt waardoor de kapseltjes een beetje zijn geirriteerd. Vervelend want ik wil niet, nu ik net weer lekker bezig ben, stoppen met trainen. En ik weet het, het is beter dat wel te doen haha...

Bud S
02-06-2008, 18:26
Denk dat ik tijdens de training een overpronatie met mijn onderarm heb gemaakt waardoor de kapseltjes een beetje zijn geirriteerd

ik ben zelf een voorstander van hoeken met de onderarm in neutrale positie (die zelfs meer naar supinatie neigt, ter verduidelijking op het eind van de hoekbeweging kijk in de binnenkant van m'n hand) ipv pronatie. omdat ik het idee heb dat ik dan beter m'n lichaam achter de stoot kan zetten.

doe ik al 24 jaar zo, nooit last en nu sinds 6 weken toch pijn in me pols en juist pijn bij supinatie. zit wat teveel speling in het kapsel wat m'n ellepijp tegen m'n spaakbeen gefixeerd houdt. die ellepijp maakt dan ook klikkende geluiden. wat klote is want ook opstoten gaan nu niet goed meer.

ruilen van techniek ? ;)...

FOCUS
02-06-2008, 18:43
willem is het je linker of rechterschouder en met welk been sta je voor?

nahtanoj
02-06-2008, 19:26
Schouders blijven best moeilijk en eigenlijk best teer alsje het zo hoor....

Ik had het juist toen ik begon met vechtsport... de eerste maanden, ik kon niet meer met mn schouders, opdrukken lukte niet.. ik moest er echt aan wennen ofzo..

Iemand niet toevallig goede tips qua kracht/lenigheid voor iedereen hier om blesures te eventueel te verminderen of te voorkomen??

FOCUS
02-06-2008, 19:47
schouders zijn niet zo teer, maar ze moeten zowel beweging als stabiliteit waarborgen, beiden tegelijkertijd.

natuurlijk is de schouder niet meer dan een schakel in je lichaam. Deze schakel moet in balans zijn met alle andere schakels.
bodybuilding is vanuit dit oogpunt een belachelijke sport.


een manier om te zien of je lichaam 'in evenwicht' is, is de funcional movement screen.
(er zijn betere manieren, maar de idee is goed).
Aan de hand van een aanta'l houdingen en bewegingen wordt bekeken waar zwakke schakels zich bevinden. Deze zijn dan met oefeningen op te trainen.

Bud S
02-06-2008, 20:32
willem is het je linker of rechterschouder en met welk been sta je voor?


ik sta links voor
rechter pols geblesseerd.
directe stoten gaan prima echter als ik m'n hand supineer (opstoten/hoeken) >pijn. ook stoten opvangen bij het technieken oefenen (waarbij de hand dus telkens een high impact supinatie te verwerken krijgt) is bijna niet te doen.
als ik op m'n handen steun/leun (fietsen) en ik laat het stuur los klikt m'n ellepijp terug (vanuit dorsaal, waar ie dan wat in dat kapsel 'hangt'weer richting ventraal). zal dus enige laxiteit zijn in het distale kapsel tussen ulna en radius. hoop dat het reversibel is.
krachttraining gaat gelukkig wel. alleen de zuivere gesupineerde bicepscurl dus niet. maar met dumbells hammercurlen gaat wel.

p.s. heb die geproneerde hoek geprobeerd en die gaat wel, vind het echetr een klote techniek

Tsuki
02-06-2008, 21:10
Ik had een SLAP laesie opgelopen door het sporten.


kon je toen niet meer neuken ? ............................

Tony
02-06-2008, 21:52
osu ik heb dus artrose versleten schouder na al die jaren budo ik heb er veel pijn aan , maar ik kan pijn verdragen na al die jaren martial art budo

osu

:neversurrender:

SamE
02-06-2008, 23:01
schouders zijn niet zo teer, maar ze moeten zowel beweging als stabiliteit waarborgen, beiden tegelijkertijd.

natuurlijk is de schouder niet meer dan een schakel in je lichaam. Deze schakel moet in balans zijn met alle andere schakels.
bodybuilding is vanuit dit oogpunt een belachelijke sport.


een manier om te zien of je lichaam 'in evenwicht' is, is de funcional movement screen.
(er zijn betere manieren, maar de idee is goed).
Aan de hand van een aanta'l houdingen en bewegingen wordt bekeken waar zwakke schakels zich bevinden. Deze zijn dan met oefeningen op te trainen.

De FMS is zeker een goed idee, ik test zelf ook mensen met behulp ervan. Ik combineer de FMS wel altijd met geisoleerde spiertesten.

Welke test(en) vind je beter? Elke beweging kan je zien als een test zolang je maar weet waar je op moet letten.

Bud S
03-06-2008, 07:59
De FMS is zeker een goed idee, ik test zelf ook mensen met behulp ervan.

heb het ff gegoogled, had er nog nooit van gehoord.
klinkt heel interessant
heb jij die dvd's (of andere documentatie) ook ?
of weet je waar je ze kunt downen ?

___RZA___
03-06-2008, 08:40
ik ben zelf een voorstander van hoeken met de onderarm in neutrale positie (die zelfs meer naar supinatie neigt, ter verduidelijking op het eind van de hoekbeweging kijk in de binnenkant van m'n hand) ipv pronatie. omdat ik het idee heb dat ik dan beter m'n lichaam achter de stoot kan zetten.

doe ik al 24 jaar zo, nooit last en nu sinds 6 weken toch pijn in me pols en juist pijn bij supinatie. zit wat teveel speling in het kapsel wat m'n ellepijp tegen m'n spaakbeen gefixeerd houdt. die ellepijp maakt dan ook klikkende geluiden. wat klote is want ook opstoten gaan nu niet goed meer.

ruilen van techniek ? ;)...

Haha, normaal gesproken doe ik mijn hoeken net zoals jij. Alleen denk ik dat ik, na een week of 12 niets gedaan te hebben, een keer wat ongecontroleerd geslagen te hebben.
Ik heb voornamelijk pijn bij pronatie en dat zit dan gelokaliseerd aan de buitenzijde van mijn elleboog.

Ik las dat jij ook last had bij het vangen van klappen, dat heb ik nu dus ook regelmatig...

SamE
03-06-2008, 09:44
heb het ff gegoogled, had er nog nooit van gehoord.
klinkt heel interessant
heb jij die dvd's (of andere documentatie) ook ?
of weet je waar je ze kunt downen ?

Nee heb de dvd's e.d. niet ... geen idee of je ze kan downloaden

FOCUS
03-06-2008, 10:00
De FMS is zeker een goed idee, ik test zelf ook mensen met behulp ervan. Ik combineer de FMS wel altijd met geisoleerde spiertesten.

Welke test(en) vind je beter? Elke beweging kan je zien als een test zolang je maar weet waar je op moet letten.


ja, idd
op zich kan je bij iedere beweging een hoop informatie verzamelen.

Bud S
04-06-2008, 12:25
vragen aan Focus/SamE:
waarop beoordeel je de fms en hoe interpreteer je de uitkomsten dan ?(ik bedoel wat zijn mogelijke conclusies mbt (evt. kans op) blessures ?)
en hoe vertaal je de uitkomsten naar een score ?

SamE
04-06-2008, 13:14
vragen aan Focus/SamE:
waarop beoordeel je de fms en hoe interpreteer je de uitkomsten dan ?(ik bedoel wat zijn mogelijke conclusies mbt (evt. kans op) blessures ?)
en hoe vertaal je de uitkomsten naar een score ?

Je beoordeeld met behulp van punten (0 t/m 3) die gekoppeld zijn aan de kwaliteit van de bewegen. Ideaal gezien zou je 21 punten kunnen scoren omdat er 7 bewegingen getest worden en bij scores lager dan 14 zijn de kansen op blessures heel groot evenals bij grote verschillen tussen links en rechts. De percentages weet ik zo 123 niet uit mijn hoofd.

score 0 is pijn
score 1 is het niet uitkunnen voeren van de beweging
score 2 is met compensaties
score 3 is goed uitgevoerd

FOCUS
05-06-2008, 12:42
er staat een artikel in een van de laatste Sportgericht uitgaves
misschien kun je die los bestellen

___RZA___
13-06-2008, 14:56
Gister ff behandeld voor die klote elleboogklachten. Hele gewricht zit gewoon muurvast. Heb nu dan ook lekker napijn van de behandeling :)

Bud S
13-06-2008, 15:21
er staat een artikel in een van de laatste Sportgericht uitgaves
misschien kun je die los bestellen

scannen.... ?....pdfje...?.hier posten....?jij..........?

Jochem
13-06-2008, 15:42
ik ben zelf een voorstander van hoeken met de onderarm in neutrale positie (die zelfs meer naar supinatie neigt, ter verduidelijking op het eind van de hoekbeweging kijk in de binnenkant van m'n hand) ipv pronatie. omdat ik het idee heb dat ik dan beter m'n lichaam achter de stoot kan zetten.

doe ik al 24 jaar zo, nooit last en nu sinds 6 weken toch pijn in me pols en juist pijn bij supinatie. zit wat teveel speling in het kapsel wat m'n ellepijp tegen m'n spaakbeen gefixeerd houdt. die ellepijp maakt dan ook klikkende geluiden. wat klote is want ook opstoten gaan nu niet goed meer.

ruilen van techniek ? ;)...

Ben net van een vergelijkbaar probleem hersteld. Symptomen precies hetzelfde, inclusief geluiden. Bij mij was het vermoedelijk een botscheurtje in mijn pols, in de uiteinden van het onderste langste bot op de foto hieronder. (ellepijp/spaak?) Na 6-8 weken veel minder last. 3 maanden volledig herstel. wel doorgetraind, maar het roteren bij hoeken en opstoten was pijnlijk. Dus met links geen opstoten en hoeken, en bij directes "mis" slaan. (dus niet laten opvangen). BJJ ging gewoon, niet duwen met linker arm. Trekbeweging kon ik op volle kracht. (nee dat andere trekken doe ik met rechts)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/db/RightHumanPosteriorDistalRadiusUlnaCarpals.jpg/800px-RightHumanPosteriorDistalRadiusUlnaCarpals.jpg

FOCUS
14-06-2008, 01:16
heb geen scanner
sorry
andere suggesties?