PDA

View Full Version : intervaltraining en vetverbranding



FOCUS
28-12-2007, 18:47
overgenomen van ergogenics, voll. artikel hier:
http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/102/4/1439
2 8 - 1 2 - 2 0 0 7


http://www.ergogenics.org/images/pijltje.gif Twee weken intervaltraining: vetverbranding +36 procent (http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/102/4/1439) (J Appl Physiol. 2007 Apr;102(4):1439-47.) Zeven intervaltrainingen zijn voldoende om het vermogen van spieren om tijdens inspanning vet te verbranden met tientallen procenten te verhogen. Dat schrijven onderzoekers van de universiteit van Guelph in Canada in de Journal of Applied Physiology.
De onderzoekers experimenteerden met acht studentes van gemiddeld 22 jaar oud. De meesten deden twee tot drie keer per week aan sport, niet meer en niet minder. De vrouwen deden de ene dag een intervaltraining, rustten de volgende dag, en deden een dag later weer een training. Dat ging zo twee weken door.
Tijdens een trainingssessie fietsten de vrouwen vier minuten op negentig procent van hun maximale zuurstofopname - preciezer: op negentig procent van hun VO2peak. Daarna namen ze twee minuten rust. Die cyclus herhaalden de studentes in totaal tien keer. Een training duurde dus een uur.
Voor en na de twee weken keken de onderzoekers naar de stofwisseling van de vrouwen. De onderzoekers bepaalden de maximale zuurstopname van de studentes - die steeg met dertien procent - en lieten de vrouwen een uur op zestig procent van hun maximale zuurstofopname fietsen. Bij die intensiteit is de verbranding van vet door de spieren op zijn hoogst.
Verrassend was dat de relatief korte trainingsperiode in de spieren effecten teweegbracht die sportwetenschappers kennen als aanpassingseffecten van duurtraining. Toen de studentes na de trainingsperiode een uur moesten fietsen stegen hun hartslag en hun adrenalinespiegel bijvoorbeeld minder.
Tijdens het uurtje fietsen voor en na de trainingsperiode van twee weken verbruikten de studentes evenveel energie. Maar de verbranding van glucogeen in de spieren verminderde, en de verbranding van vet nam toe met 36 procent. Dat zie je hieronder.


http://www.ergogenics.org/2006/interval.gif
In de spiercellen verminderde de aanmaak van nieuw glycogeen met twaalf procent. Dat is positief, want de nieuwvorming van glycogeen in de spieren gaat ten koste van eiwit.
In de mitochondria van de spiercellen steeg de concentratie van twee enzymen die betrokken zijn bij de verbranding van vet: b-hydroxyacyl CoA-dehydrogenase en citraatsynthase.


http://www.ergogenics.org/2006/interval2.gif
Het sterkste effect dat de Canadezen vonden had echter te maken met muscle plasma membrane fatty acid-binding protein. Dat eiwit vervoert vetzuren in de spiercellen. De intervaltraining deed de concentratie toenemen met een kwart.
De onderzoekers blijven de effecten van intervaltraining op de vetverbranding onderzoeken, zegt eerste auteur Jason Talanian in een persbericht van de universiteit van Guelph. [Science Daily Jun. 29, 2007] (http://www.sciencedaily.com/releases/2007/06/070627140103.htm) "We will look at muscle transporters that carry fatty acids into the cell that might help explain those earlier results."
Talanians volgende publicatie gaat over intervaltrainingen die langer duren dan de twee weken van de studie waarover dit stukje gaat.
Volgens de onderzoekers kunnen sporters die hun vetverbranding willen opvoeren nu al iets met hun resultaten. "The message from his studies is to mix interval training into an exercise routine once or twice a week, particularly in running, swimming or cycling

Chico
28-12-2007, 19:39
Hoe zou het effect zijn van liften in interval vorm (bv een tabata clean) in vergelijking met duursporten?

en hoe meet je je maximale zuurstof opname ter plekke? als ik op de loopband sta is het handig om te weten wanneer ik op 60% zit..

en moet je het een uur doen of is half uur ook goed etc..

(cool stuk trouwens, kan je helaas geen repz geven.. ga het artikel op me gemak lezen vanavond)

jimmyjmmr
29-12-2007, 01:44
alles staat bij interval.
ik denk dat een HIIT het beste werkt

Chico
29-12-2007, 13:32
gaat idd over hiit

vind het artikel wel heel wetenschappelijk... snap van sommige stukken heel weinig :D

Bud S
29-12-2007, 21:42
hoe meet je je maximale zuurstof opname ter plekke? als ik op de loopband sta is het handig om te weten wanneer ik op 60% zit..



heel globaal "de praatgrens" zodra je hijgerig gaat praten kom je in de buurt van de 60% (of je bent enorm geil)

Bud S
29-12-2007, 21:54
Tijdens het uurtje fietsen voor en na de trainingsperiode van twee weken verbruikten de studentes evenveel energie. Maar de verbranding van glucogeen in de spieren verminderde, en de verbranding van vet nam toe met 36 procent.


de Vo2 max. steeg 13% aan het eind van trainingsperiode. Om vet te verbranden is o2 nodig. Bij 60% VO2 max een uur fietsen is die 60% o2 dus meer als aan het begin van de periode. is het dan te simpel gedacht om te veronderstellen dat het logisch is dat je dan meer vet verbrandt t.o.v. glycogeen ? (er van uit gaande dat een lichaam er altijd naar streeft zo zuinig mogelijk met energie om te springen en zo vaak en lang mogelijk een beroep doet op vet als brandstof)

FOCUS
01-01-2008, 16:59
Zeker bij getrainde vrouwen stimuleert intervaltraining dus de verbranding van vet. Dat is zeker het geval bij de intervaltraining met het Long Sets-principe.
Of dat nu wel of niet beter gaat dan bij duurtraining, daarover doen de onderzoekers geen uitspraak. Ze speculeren in hun artikel wel over het mechanisme achter het verschijnsel. De aanmaak van ATP in de spieren, denken ze, verloopt bij intervaltraining incompleet. Ook de aanmaak van suikers door de spiercel komt niet op gang. Zo dwingt intervaltraining, hoewel die bestaat uit korte, explosieve inspanningen, de spieren toch tot de verbranding van vet.
"Fat stores may supply a significant amount of energy during this form of exercise", aldus de onderzoekers. "Consequently, it is possible that high-intensity intermittent training may contribute to programs designed to promote fat loss."


overgenomen uit:
(Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol. 2007 Dec;293(6):R2370-5.) In de bewegingsprogramma's die mensen lichaamsvet willen laten verliezen zou meer plaats moeten komen voor intervaltraining: training waarbij mensen niet voortdurend op een matig intensief niveau actief zijn, maar training waarbij mensen met korte tussenpozen intensief actief zijn. Dat concluderen Australische sportwetenschappers uit experimenten op zestien vrouwen.
De Australiers hebben zich laten inspireren door een Canadese studie die meer dan een decennium geleden verscheen in Metabolism. [Metabolism. 1994 Jul;43(7):814-8.] (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8028502)
In dat onderzoek lieten de Canadezen twee groepen proefpersonen op twee verschillende manieren trainen. De ene groep deed aan duurtraining. De andere groep trok tijdens de training sprintjes van een kwart tot anderhalve minuut, en nam tussen de sprintjes door maximaal twee minuten rust, zodat de hartslag kon terugkeren naar honderddertig slagen per minuuut.
Het totale energieverbruik in de duurtraininggroep was meer dan twee keer hoger dan het energieverbruik in de intervalgroep. Toch verloor de intervalgroep meer vetmassa dan de duurtraininggroep. Dat zie je in de figuur hieronder.


http://www.ergogenics.org/2006/interval.1.gif
ET = Endurance Training. HIIT = Intervaltraining.
In de twee linkerstaatjes zie je hoeveel millimeter vetlaag de proefpersonen verloren volgens huidplooimetingen. In de de twee rechterstaatjes zie je hoeveel millimeter vetlaag de proefpersonen verloren per hoeveelheid verbrande kilojoule.
De vraag is natuurlijk: hoe kan dat? Die vraag wilden de Australiers beantwoorden.
De Australiers hadden twee groepen proefpersonen: een groep van acht gezonde, maar ongetrainde vrouwen, en een groep van acht getrainde vrouwen die lid waren van een triathlonclub.
De Australiers lieten de vrouwen twee keer intervaltrainen. De ene keer moesten de vrouwen sprintjes trekken van acht seconden, en tussen elke sprint gedurende twaalf seconden herstellen. (SS = Short Sprint) De andere keer moesten de vrouwen sprintjes trekken van 24 seconden, en tussen de sprints 36 seconden herstellen. (LS = Long Sprint)
Beide intervaltrainingen duurden twintig minuten. De vrouwen werkten ze 's ochtends vroeg af, op de nuchtere maag.
De onderzoekers ontdekten allereerst dat beide trainingen leidden tot een hoger zuurstofgebruik. Dat steeg bij de getrainde vrouwen meer dan bij de ongetrainde vrouwen.
De getrainde vrouwen wekten 1,6 meer vermogen op dan de ongetrainde vrouwen, dus dat de getrainde vrouwen meer zuurstof verbrandden is niet zo raar.
De getrainde vrouwen verbrandden ook meer vet. Dat leiden de onderzoekers tenminste af uit de concentratie glycerol in het bloed van de proefpersonen. Glycerol is het chassis van vetmoleculen. Normaliter hangen er drie vetzuren aan glycerol. Als de vetcellen vetten in de bloedbaan dumpen, stijgt de concentratie vrij glycerol in het bloed. Glycerol is dan ook een merker voor vetverbranding.

http://www.ergogenics.org/2006/interval.3.gif
Een mogelijk mechanisme waardoor getrainde vrouwen meer vet verbranden tijdens interval training kwam aan het licht toen de onderzoekers in het bloed van de proefpersonen de concentratie adrenaline en nor-adrenaline bepaalden. Die concentraties liepen vooral de getrainde vrouwen extra hoog op.


http://www.ergogenics.org/2006/interval.4.gif
Zeker bij getrainde vrouwen stimuleert intervaltraining dus de verbranding van vet. Dat is zeker het geval bij de intervaltraining met het Long Sets-principe.
Of dat nu wel of niet beter gaat dan bij duurtraining, daarover doen de onderzoekers geen uitspraak. Ze speculeren in hun artikel wel over het mechanisme achter het verschijnsel. De aanmaak van ATP in de spieren, denken ze, verloopt bij intervaltraining incompleet. Ook de aanmaak van suikers door de spiercel komt niet op gang. Zo dwingt intervaltraining, hoewel die bestaat uit korte, explosieve inspanningen, de spieren toch tot de verbranding van vet.
"Fat stores may supply a significant amount of energy during this form of exercise", aldus de onderzoekers. "Consequently, it is possible that high-intensity intermittent training may contribute to programs designed to promote fat loss."

Bud S
02-01-2008, 11:53
l. De aanmaak van ATP in de spieren, denken ze, verloopt bij intervaltraining incompleet. Ook de aanmaak van suikers door de spiercel komt niet op gang. Zo dwingt intervaltraining, hoewel die bestaat uit korte, explosieve inspanningen, de spieren toch tot de verbranding van vet.
"Fat stores may supply a significant amount of energy during this form of exercise", aldus de onderzoekers.

en weer wordt een stukje van m'n kennis m.b.t. trainingsleer onderuit gehaald.

focus en chico willen jullie es ophouden met dit soort artikelen te plaatsen.
het komt nog zo ver dat alles wat ik denk te weten eigenlijk complete onzin is. ;)

ik word hier heel onzeker van

FOCUS
02-01-2008, 16:11
waar doel je op Willem?
en dat onderuithalen, dat overkomt me dagelijks.
Juist wanneer ik denk dat ik weet waar ik het over heb, krijg ik op mn dak:ehhh:.
Een leraar van me zei altijd: Ga heen en twijfel.
Ik doe nog altijd wat hij zegt:lol:.

Wat ze overigens bedoelen met: de aanmaak van suikers in de spiercellen komt niet op gang.. weet ik niet. Bedoelen ze hier verbranding??? want dan houdt dat in, dat je tijdens de inspanning ATP en CP verbruikt (=energiepakketjes) en dat je in de 'rustpauzes' opnieuw ATP en CP vormt, maar dan uit vet in plaats van uit glycogeen.
Das dan heel erg vreemd, want de vorming van energie uit glycogeen gaat veel sneller en gemakkelijker dan de vorming van energie uit vet. Vet levert wel meer energie per gelijke hoeveelheid, maar glycogeen is juist snel ontbonden en daarom kun je met glycogeenverbranding een hogere intensiteit van trainen/presteren leveren.
Naarmate de glycogeenvoorraad opraakt, uit mn hoofd na drie kwartier tot vijf kwartier (afhankelijk van getraindheid), ga je meer en meer vet aanspreken. Dit houdt in dat je intensiteit van trainen minder wordt. Je merkt dit oa aan het teruglopen van de hartfrequentie.
Ik dacht overigens het volgende: Door intensieve trainingen (met -bijna- volledige uitputting, dus hoge intensiteit) ga je meer en grotere mitochondrien aanmaken (dit zijn de energiefabrieken in je spieren).
Dat betekent dat je meer energie kan vrijmaken per seconde, maar ook in totaal. Ook worden bepaalde chemische processen die nodig zijn voor het ontbinden van glycogeen en vet verbeterd. Hierdoor kan je sneller energie vrijmaken. vervolgens wordt ook de verbranding zelf verbeterd, ook door bepaalde chemische reacties beter te laten verlopen (denk aan enzymen ed).
Wat mij bezighoudt is het volgende:
Is de verbetering van verbrandingsprocessen, waarnaar ze in het artikel verwijzen, alleen geldig op 60% van je maximale hf??????
Of geldt dit ook voor hogere percentages? en zo ja, moet je dan ook op een hoger percentage trainen om dit te bereiken????
Want trainen op 60% zorgt misschien wel voor een betere vetverbranding (relatief gezien), maar trainen op een hogere intensiteit zorgt nog altijd voor meer verbranding in absolute zin, dus is dit meer nuttig.
Bovendien is trainen op 60% zon lage intensiteit, daar krijg je echt geen conditie van, in ieder geval niet voor een sport als (kick)boksen ok MMA.

Bud S
02-01-2008, 23:02
waar doel je op Willem?


Das dan heel erg vreemd, want de vorming van energie uit glycogeen gaat veel sneller en gemakkelijker dan de vorming van energie uit vet. Vet levert wel meer energie per gelijke hoeveelheid, maar glycogeen is juist snel ontbonden en daarom kun je met glycogeenverbranding een hogere intensiteit van trainen/presteren leveren.
.

dat bedoel ik
en een gedeelte van de verbranding van glycogeen kan anaeroob verlopen. dus lijkt het nog minder logisch dat je uit vet gaat putten, waarvan de verbranding bij mijn weten volledig aeroob geschiedt, (correct me if I'm wrong) als de inspanning dermate hoog is dat de O2 aanvoer waarschijnlijk tekort schiet voor een effectieve verbranding van vet, lijkt het een schijnbaar nutteloze actie dat dit proces er toch weer bij de oren bijgesleept wordt alleen omdat de glycogeenverbranding niet helemaal lekker meer loopt. schijnbaar...

FOCUS
03-01-2008, 08:44
ah joh,
die onderzoekers speculeren ook maar wat;)
geen haar beter dan wij:lol:

chief108
04-01-2008, 13:52
LOL...

keep 'em coming...

Boxer
24-01-2008, 17:34
Zo te horen hebben jullie er verstand van. Michien kan iemand mij een praktisch voorbeeld geven dan?

Ik loop meestal tussen de tien en vijftien km, ik vind het belangrijk om mijn conditie zo goed mogelijk te krijgen (voor in de ring) en wat vet verbranden zie ik ook wel zitten.

Helaas ben ik dol op duurloop en minder op interval. Maar hoe kan ik die kilometers nou indelen dat ik het beste resultaat krijg? Begin ik met een deel duurloop of sprinten of hoe zit dat? En hoe moet de verhouding duurloop / sprinten dan zijn?
Ik weet dat ik intervallen moet gaan lopen ik vind het alleen lastig om het in mijn schema te krijgen.

Jochem
24-01-2008, 17:46
Praktisch? je bedoelt dat je daadwerkelijk achter je keyboard vandaan gaat komen? Keigek.

Mijns insziens zou ik die duurlopen gewoon blijven doen voor je basisconditie. Als je de tijd hebt, kan je dan nog eens extra een intervaltraining doen. Bijv na je gewone training. Misschien dat de mannen hier wel een leuk intervaltrainingschematje kunnen produceren.

Boxer
24-01-2008, 18:01
:) haha....kom er vaak genoeg achter vandaan. Blijf zeker duurlopen, is heerlijk..Leek me handig om interval daarbij te integreren anders moet ik weer van schoenen en kleren wisselen om naar buiten te gaan intervallen na een training (stimuleert niet zo)

Chico
24-01-2008, 18:16
je kunt na je duurloop toch een interval training doen...

een tabata suicides bv is niet leuk...

FOCUS
24-01-2008, 20:13
idd,
je kan het ook om-en-om doen. Is juist goed, kan je je volledig op een energiesysteem richten.
Of fartlek training. Dat is een duurloop waarbij je zelf op gevoel speelt met tempowisselingen. dan weer snel, dan heel rustig, heuveltjes erbij nemen, stukje sprinten, rustig draven, etc. Doe je minstens 30min-45min..
Duur of interval eerst, dat is een discussie....meningen verschillen..
Alles is mogelijk..
voor actie-rust verhoudingen zie andere topics in deze sectie. hoe intensiever je rent, hoe langer de rustpauzes en hoe korter de duur van de 'trainingsprikkel' .
Of potje voetballen met je maten:pimp:, das echt een ideale training, stel jezelf op als middenvelder om duur te benadrukken. Of ga in de voorhoede om op hogerer intensiteit te trainen, worden de rustpauzes weer wat langer....

Jochem
25-01-2008, 00:18
idd,
je kan het ook om-en-om doen. Is juist goed, kan je je volledig op een energiesysteem richten.
Of fartlek training. Dat is een duurloop waarbij je zelf op gevoel speelt met tempowisselingen. dan weer snel, dan heel rustig, heuveltjes erbij nemen, stukje sprinten, rustig draven, etc. Doe je minstens 30min-45min..
Duur of interval eerst, dat is een discussie....meningen verschillen..
Alles is mogelijk..
voor actie-rust verhoudingen zie andere topics in deze sectie. hoe intensiever je rent, hoe langer de rustpauzes en hoe korter de duur van de 'trainingsprikkel' .
Of potje voetballen met je maten:pimp:, das echt een ideale training, stel jezelf op als middenvelder om duur te benadrukken. Of ga in de voorhoede om op hogerer intensiteit te trainen, worden de rustpauzes weer wat langer....

dussss, je studeert jarenlang voor fysio, en vervolgens adviseer je een vechtsporter om te gaan voetballen als voorbereiding op de ring ingaan? Heb je gedronken of sla je gewoon de plank eens goedmis. :)

FOCUS
25-01-2008, 10:08
Als aanvullende conditietraining vind ik voetballen (of rugby oid) inderdaad een goede training. Je traint daarbij meerdere energiesystemen in een sessie.
Kun je niet lezen of ben je gewoon niet in staat tot een constructieve discussie:)

Boxer
25-01-2008, 11:43
Bedankt voor de tips.. Dat Fartlek lijkt me wel wat, daar zal ik mij eens in verdiepen..
Voetbalmaten heb ik niet want kan niet zo goed voetballen, zal er wel mee te maken hebben dat ik een vrouw ben:)

Ik doe ook nog aan thaiboksen omdat ik daar mee begonnen ben en ik vind dat dat de conditie voor het gewone boksen ook goed op pijl houdt.
(overigens voetballen er volgens mij best veel jongens die ook boksen)

FOCUS
25-01-2008, 11:59
het voetballen was eigenlijk maar een voorbeeld om aan te geven hoe je verschillende vormen van conditie kunt trainen in een sessie.

Ik kwam erop omdat ik moest denken aan een provincie in Italie, waar men een soort van rugby beoefend. Het is keihard, wie de bal heeft mag geslagen, geschopt en getackeld worden. Er staan zon 30 man per team in het veld. Het is een oude traditie, in de middeleeuwen werd het door soldaten gedaan om in conditie te blijven.

Natuurlijk zijn er allerlei schema's te bedenken, maar dat kan per individu enorm varieren en het is nog lastig om dat dus even standaard op te schrijven.
Makkelijker, en ook LEUKER; zelf spelen met de snelheid, intensiteit, rust, duur van je loopsessies. Het leert je om naar je lichaam te luisteren, en je training is elke weer anders, een uitdaging.
Veel plezier :)

Jochem
25-01-2008, 12:01
Als aanvullende conditietraining vind ik voetballen (of rugby oid) inderdaad een goede training. Je traint daarbij meerdere energiesystemen in een sessie.
Kun je niet lezen of ben je gewoon niet in staat tot een constructieve discussie:)

"Of potje voetballen met je maten:pimp:, das echt een ideale training, stel jezelf op als middenvelder om duur te benadrukken. Of ga in de voorhoede om op hogerer intensiteit te trainen, worden de rustpauzes weer wat langer...."


Duss... Wat lees ik dan niet goed? Volgens mij zwak je je eigen statement nu af. Ik kan me wel betere trainingen voorstellen voor een vechtsporter als een potje voetbal.

En dan hebben we het niet eens over blessures. IIg als ik zeker een blessure wil, moet ik een potje gaan voetballen met een stel maten.

Boxer
25-01-2008, 12:37
Thanx, ik hoop er snel mee aan de slag te gaan.
(tijdelijke blessure aan enkel, maar ik pas het alvast wel toe op de fiets:))

FOCUS
25-01-2008, 13:03
:sleep1:

ik zwak niets af, ik geef alleen aan waarom ik op voetballen kwam.
Voetbal is een uitstekende manier om in conditie te komen/blijven.

Als je bang bent voor blessures moet je niet gaan sporten. Lekker mensen afzeiken op het forum is veel veiliger. Opbouwende kritiek zou ik ook vooral niet geven, kost alleen maar energie.

Ik weet niet zoveel en maak geregeld fouten, dus jij -en ieder ander- mag me best verbeteren, GRAAG ZELFS, want daar leer ik een hoop van. Zeg maar hoe het beter/anders kan.
Het zorgt ook voor een interessante discussie. Een beetje tegengas, opbouwende kritiek, verbeteringen, aanvullingen POSTEN DIE HAP. Is goed voor mixfight en voor mij.

Als je alleen maar sarcastich kan posten, dan kan niemand je naderhand aanspreken op een denkfout of foutieve uitleg. Lekker tof doen, cahter je keyboardje...:thown:Nou, je doet het uitstekend jochie, vooral doorgaan:sleep1:.

Jochem
25-01-2008, 16:35
:sleep1:

ik zwak niets af, ik geef alleen aan waarom ik op voetballen kwam.
Voetbal is een uitstekende manier om in conditie te komen/blijven.

Als je bang bent voor blessures moet je niet gaan sporten. Lekker mensen afzeiken op het forum is veel veiliger. Opbouwende kritiek zou ik ook vooral niet geven, kost alleen maar energie.

Ik weet niet zoveel en maak geregeld fouten, dus jij -en ieder ander- mag me best verbeteren, GRAAG ZELFS, want daar leer ik een hoop van. Zeg maar hoe het beter/anders kan.
Het zorgt ook voor een interessante discussie. Een beetje tegengas, opbouwende kritiek, verbeteringen, aanvullingen POSTEN DIE HAP. Is goed voor mixfight en voor mij.

Als je alleen maar sarcastich kan posten, dan kan niemand je naderhand aanspreken op een denkfout of foutieve uitleg. Lekker tof doen, cahter je keyboardje...:thown:Nou, je doet het uitstekend jochie, vooral doorgaan:sleep1:.


Ik zeg dat je de plank misslaat door voetbal een ideale training te noemen voor een vechtsporter. Dat is kritiek, wat jij aangeeft te willen.
Inhoudelijk reageer ik ook met een argument (blessures), hier maak jij van:

"Als je bang bent voor blessures moet je niet gaan sporten. Lekker mensen afzeiken op het forum is veel veiliger. Opbouwende kritiek zou ik ook vooral niet geven, kost alleen maar energie."

uhm, wie zeikt er nou lekker veilig vanachter zijn toetsenbordje? ipv naar de kritiek en het argument te kijken en de discussie inhoudelijk te houden.

En ja, ik ben bang voor onnodige blessures die me tegenhouden te bereiken in de sport die ik wel met passie beoefen. En voetbal ( rugby..) is zeer blessuregevoelig, vooral als je het fanatiek doet met een stel vrienden. Wat je wel moet doen om er een fatsoenlijke interval/conditietraining van te maken. Daarom alleen al zou ik het dus nooit adviseren aan iemand die de ring ingaat op afzienbare termijn.

en waar ben ik sarcastisch in mijn 2e post. Jij zegt zelf dat ik jouw post niet goed heb gelezen. Dus ik vraag je in mijn 2e post, wat lees ik dan niet goed, en haal jouw post aan. Je zegt toch dat voetbal een ideale training is. En ik herhaal mijn discussiepunt, en kom met een argument waarom ik denk dat voetbal niet een slimme training is als voorbereiding op een gevecht in de ring.

Lees in het vervolg zelf eerst wat beter, voor je reageert alsof iemand je op je pik heeft getrapt.

FOCUS
25-01-2008, 18:49
misschien reageer ik wel overdreven,


maar ik kan me wel je eerste positieve bijdrage voor de geest halen; iets in de trant van: heb je voor dit advies zo lang voor fysio gestudeerd? ben je dronken of zoiets? ongeveer...
Niet echt een vriendelijke bedoelde opmerking.
Zeg dat ik fout zit en leg uit waarom dat dan zo is.
Die fysio-opmerking is in mijn ogen sarcastisch.
Overigens meld ik alleen dat ik fysio ben, omdat er naar gevraagd werd in andere posts. Ik probeer er niet mee te pronken, want ik ben me prima bewust van mijn beperkingen tav kennis en kunde over trainingsleer. Ik heb me er vnl in verdiept omdat ik het op mezelf wilde toepassen, pas later ben ik het gaan toepassen op anderen. Ik word me er steeds meer van bewust dat ik heel veel NIET weet. Maar ik vind het leuk om erover te discussieren, want ik leer van de feedback (niet die van jou).
ALs ik interessant wil overkomen ga ik wel mn naam eronder zetten ok?

Ik weet dat ik af en toe 'moeilijk' dingen opschrijf. Ik probeer om dat zo weinig mogelijk te doen, maar helaas, ik verval in oude fouten. Dat komt, omdat ik het moeilijk vind om al typend dingen uit te leggen. Tis al zo vaak een lange zit om het een en ander uit te leggen.
Met een potje voetbal probeerde ik dus een voorbeeld te geven van een activiteit waar je in intervallen inspanning levert. En ik ben overigens nog steeds van mening dat een potje voetbal een prima conditietraining is, dus ik zwak niets af.
Ja, het kan leiden tot blessures, maar afgezien daarvan snap ik nog steeds niet waarom het zo dom is om voetbal aan te voeren als een aanvullende conditietraining. Het is zelfs te verkiezen boven een lange duurloop.
anyway,
ik zal je post wel verkeerd opgevat hebben.
Leuk dat je meedoet aan deze discussie, bedankt voor de kritiek.
Post eens wat vaker in deze sectie.

Chico
26-01-2008, 16:06
ik ben het opzich wel met focus eens.. balsporten zoals voetbal, basketbal, rugby, korfbal, handbal etc etc zijn eigenlijk een continue intervaltrainen... naar voren rennen, naar achteren rennen, opzij etc etc etc... continue suicides lopen... (mits je fanatiek speelt en niet zoals ik op tv zie, één actie en dan weer wandelen)..

je kunt er idd blessures van oplopen... maar dat kun je overal.. dat is een afweging die je kunt maken...

maar op een wekelijkse zomermiddag een paar uur basketballen op pleintje met wat vrienden waarbij je conditie vooruit mee gaat is toch niets mis mee?

Bud S
26-01-2008, 17:29
En dan hebben we het niet eens over blessures. IIg als ik zeker een blessure wil, moet ik een potje gaan voetballen met een stel maten.

kom op jochem.
iemand die z'n eigen bloemkooloren leeg zuigt is nergens bang voor.
zeker niet voor een zeikerig voetballers blessuretje... ;)

p.s. dat was jij toch ? (van die bloemkooloren)

Bud S
26-01-2008, 17:32
maar op een wekelijkse zomermiddag een paar uur basketballen op pleintje met wat vrienden waarbij je conditie vooruit mee gaat is toch niets mis mee?


't is pas januari gvd

ik wil zomer !

chief108
26-01-2008, 17:45
ik haat teamsporten...

en ik wil ook zomer

Jochem
28-01-2008, 23:53
misschien reageer ik wel overdreven,


maar ik kan me wel je eerste positieve bijdrage voor de geest halen; iets in de trant van: heb je voor dit advies zo lang voor fysio gestudeerd? ben je dronken of zoiets? ongeveer...
Niet echt een vriendelijke bedoelde opmerking.
Zeg dat ik fout zit en leg uit waarom dat dan zo is.
Die fysio-opmerking is in mijn ogen sarcastisch.
Overigens meld ik alleen dat ik fysio ben, omdat er naar gevraagd werd in andere posts. Ik probeer er niet mee te pronken, want ik ben me prima bewust van mijn beperkingen tav kennis en kunde over trainingsleer. Ik heb me er vnl in verdiept omdat ik het op mezelf wilde toepassen, pas later ben ik het gaan toepassen op anderen. Ik word me er steeds meer van bewust dat ik heel veel NIET weet. Maar ik vind het leuk om erover te discussieren, want ik leer van de feedback (niet die van jou).
ALs ik interessant wil overkomen ga ik wel mn naam eronder zetten ok?

Ik weet dat ik af en toe 'moeilijk' dingen opschrijf. Ik probeer om dat zo weinig mogelijk te doen, maar helaas, ik verval in oude fouten. Dat komt, omdat ik het moeilijk vind om al typend dingen uit te leggen. Tis al zo vaak een lange zit om het een en ander uit te leggen.
Met een potje voetbal probeerde ik dus een voorbeeld te geven van een activiteit waar je in intervallen inspanning levert. En ik ben overigens nog steeds van mening dat een potje voetbal een prima conditietraining is, dus ik zwak niets af.
Ja, het kan leiden tot blessures, maar afgezien daarvan snap ik nog steeds niet waarom het zo dom is om voetbal aan te voeren als een aanvullende conditietraining. Het is zelfs te verkiezen boven een lange duurloop.
anyway,
ik zal je post wel verkeerd opgevat hebben.
Leuk dat je meedoet aan deze discussie, bedankt voor de kritiek.
Post eens wat vaker in deze sectie.

De opmerking was niet disrespectvol bedoeld, een plaagstootje was het in mijn ogen. Ik vind je post juist meestal waardevol, alleen deze vond ik persoonlijk een vreemd advies.

FOCUS
29-01-2008, 11:53
zou ik ook gewoon tegen moeten kunnen:ehhh:
Zijn we koel Jochem:cool2:?

Jochem
29-01-2008, 13:06
altijd man. :cool2:

Boxer
29-01-2008, 13:24
pfff.gelukkig dat jullie nog vriendjes zijn:) Nu durf ik nog wel een vraag te stellen..
Hij is wel een beetje off topic..ik hoop niet dat dat erg is?

Ik heb een enkelblessure (banden aan de buitenkant, 3 wk geleden) daarvan ben ik nog aan het herstellen. Ik heb geprobeerd weer wat mee te doen aan de thaibokstraining van zaterdag en gisteren 5 km gelopen (op een band voor de demping). Nu had ik de rest van de dag last van steken aan de binnenkant (!) van mijn enkel..Enig idee hoe dat dan kan? En heeft iemand nog tips voor snel herstel? (tape heb ik al gehad en is er even af om mijn huid te laten ademen, doe ik er morgen wel weer op) MOet er wel bij zeggen dat ik de eerste week van blessure gewoon ben doorgegaan, weliswaar ingetaped maar toch..ik wilde de ernst niet zo onder ogen zien denk ik:blush: de tussenliggende week wat spinning enzo gedaan (saai).
Ik doe overigens al balans oefeningen en draaien met de voet

Chico
29-01-2008, 22:14
ik zou zeggen rust... ik heb zelf een paar jaar geleden doorgetraind met een geblesseerde enkel... en op een gegeven moment ging elke dag minimaal één keer door beide enkels heen.. toen drong het door dat ik rust moest nemen...