PDA

View Full Version : Ademhaling



Straight
12-02-2008, 22:39
copy paste van een ander forum.

Vooraf even zeggen dat ik niet bij een sportschool train. De juiste manier van ademhalen tijdens het trainen is me vroeger wel geleerd, maar ben het vergeten. Vandaardat ik mn vraag hier plaats.

---

Wat is de correctie manier van ademhaling bij het trainen?
Graag info over onderstaande zaken:

- Door de neus inademen of juist door de mond?
- Door de neus uitademen of door de mond?
- Bij het uitvoeren van een enkele techniek, uitademen of inademen.
- Bij het uitvoeren van een combo, bij elke aanval uitademen/inademen of adem inhouden tijdens de gehele combo (het laatste hoor ik wel van sommige, maar dat lijkt me flauwekul)
- Bij het incaseren , inademen of uitademen.
- Diep inademen/uitademen of juist niet?

Aanvullende info is altijd welkom.

Verkeerd ademhalen kan namelijk leiden tot kotsen (of neigingen tot kotsen).
Je wordt sneller moe etc..

Ik ben begonnen met conditie training, na jaren niks gedaan te hebben, en toen speelde de kotsneigingen helaas een rol.
Vooral bij een hoog tempo had ik hier last van.

Dank voor de moeite.

Flappie
12-02-2008, 22:56
Volgens mij is het door de neus in en door de mond uit.
En als je kracht zet adem je uit en als je ontspant adem je in.
Bij een combo elke aanval uitademen
Incaseren ook uit ademen
En diep inademen en over uitademen heb ik geen idee ligt er aan wat je doet

nahtanoj
13-02-2008, 08:46
Zoeiezo uitademen als je kracht gebruikt bv met bakdrukken (uitademen als je omhoog gaat)... je longen moeten gevuld zijn als je kracht wilt zetten... ook met combos alles ''sissen'' dus kort uit.

Ook altijd neus in mond uit

The Bulldog
13-02-2008, 13:29
Ligt er even aan wat voor sport je doet....

ademhaling bij staand vechten (thai boksen/boksen) is heel anders dan tijdens worstelen...

Straight
13-02-2008, 14:50
Ligt er even aan wat voor sport je doet....

ademhaling bij staand vechten (thai boksen/boksen) is heel anders dan tijdens worstelen...

In mijn geval gaat het om staand vechten (thaiboksen).

Solar
13-02-2008, 15:42
In veel (Oosterse) vechtsporten wordt er aangeleerd om tijdens een stoot of trap een zogenaamde kiai te gebruiken, een kreet. Dit is onder andere om je ademhaling te reguleren: bij een krachtexplosie adem je dus uit door de mond. Voor het opvangen van een stoot of trap geldt hetzelfde.

uwheerser
14-02-2008, 23:56
Inademen door de neus is enkel van nut wanneer je traint in een koude omgeving. Dan wordt de omgevingslucht door het langere contact met je lichaam en je neushaar (jaja, ook jij hebt neushaar, diep vanbinnen :D ) opgewarmd tot in de buurt van je lichaamstemperatuur, wat 'zachter' is voor de longen en zuurstofopname bevordert.

Als je binnen traint powertraining, cardio, vechtsport. kan je even goed inademen door de mond.

Wat wel belangrijk is, is steeds de nadruk te leggen op de uitademing, bij kracht- of explosieinspanningen.

En ook nog RELAX while breathing!

Tsuki
15-02-2008, 12:16
klinkt wel belangrijk dat adem halen .................

Tony
15-02-2008, 12:27
Stel je eens voor wat er zou gebeuren als je het niet zou doen :lol:

uwheerser
15-02-2008, 12:37
Lol Tony :lol:

We zullen eens proberen bij Bad Boys op de mat... Ik zal eerst choken jou en daarna jij mij.

Misschien hier ook langzaam opbouwen.
BTW ga je naar Cadu?

Tony
15-02-2008, 13:48
hehe grapjas... Nopes.. ik heb 2,5 maand niks meer aan BJJ gedaan ivm afstudeergekte...

Bedoeling is dat ik woensdag a.s weer voor t eerst ga.... (en anders begin ik per 1 maart gewoon)

uwheerser
15-02-2008, 15:15
Dan zie ik je woensdag.
Ben er dan ook weer na een maandje afwezigheid...

Tony
15-02-2008, 15:23
Nu ben ik wel heel benieuwd trouwens... Wie ben jij eigenlijk :lol:

uwheerser
15-02-2008, 16:03
Ik ben Jeroen (aka Spartan), aangenaam :D

Bud S
15-02-2008, 16:05
Zoeiezo uitademen als je kracht gebruikt bv met bakdrukken (uitademen als je omhoog gaat)... je longen moeten gevuld zijn als je kracht wilt zetten... ook met combos alles ''sissen'' dus kort uit.

Ook altijd neus in mond uit

maar wel eesrt ff diep inademen en dan vastzetten. >valsalva maneuver

"...Valsalva Maneuver. When you move a heavy object, you take a big breath, hold it & exert force. Whether you push your car of move a piece of furniture. Holding your breath is something you do naturally.
Breathing in strength training (http://stronglifts.com/) is the same. Big breath. Hold breath during the lift. Breathe between reps.

Why You Should Hold Your Breath. Your lower back supports the weight from the back. Your abs from the front. Holding your breath increases the pressure in your abdominal cavity. You’re adding front support, helping your back.

kortom je kunt meer kracht zetten

uwheerser
15-02-2008, 16:20
kortom je kunt meer kracht zetten

Als je met meer kracht, stabiliteit bedoelt: ja
Asl je met meer kracht, bekken-rompconsolidatie bedoelt: ook ja
Maar je wordt er niet sterker door :crying:

Evilman
15-02-2008, 18:34
Als je met meer kracht, stabiliteit bedoelt: ja
Asl je met meer kracht, bekken-rompconsolidatie bedoelt: ook ja
Maar je wordt er niet sterker door :crying:

my thoughts exactly.

Bud S
15-02-2008, 18:36
Maar je wordt er niet sterker door :crying:

ik zou hier net op ingaan
maar m'n dochtertje kotst me zojuist helemaal onder

Lennie
20-06-2008, 00:40
Ligt er even aan wat voor sport je doet....

ademhaling bij staand vechten (thai boksen/boksen) is heel anders dan tijdens worstelen...

zou iemand dat wat uitgebreider uit kunnen leggen?
moet je op een andere manier ademhalen tijdens grappling en worstelen?

Chico
20-06-2008, 07:44
tja... ik denk niet dat je kunt zeggen dat je zo en zo moet ademen aangezien het in de praktijk bij iedereen toch weer anders gaat....

uwheerser
20-06-2008, 08:52
zou iemand dat wat uitgebreider uit kunnen leggen?
moet je op een andere manier ademhalen tijdens grappling en worstelen?

Het grote verschil ligt hem in het inspanningsniveau en -verdeling van de beide sporten.

In Thai/Kick-boks heb je korte, snedige acties, afgewisseld met reltieve rustperiodes. Deze acties vergen ook korte, actieve uitademing (tijdens het stoten of trappen)

Bij het worstelen spreken we eerder over een 'constante' lichaamsspanning die moet gehandhaafd blijven. Neem daarbij ook nog eens de verschillende 'rare' of soms 'benarde' posities waar je gedurende meerdere seconden tot minuten in kan ligen. Dan begrijp je wel dat een relatief ontspannen en depe ademhaling hier op zijn plaats is.

FOCUS
20-06-2008, 09:22
adem (herhaaldelijk) vasthouden tijdens een gevecht leidt tot zuurstoftekort. Zie vaak krachtsporters die vasalva doen tijdens sparren; ook veel spanning in armen en schouders.
Het is beter om door je neus in te ademen. Minder kans op hyperventilatie, diafragma is dan beter aan te spreken waardoor meer zuurstof beschikbaar en je kan dan hard je kaken op elkaar klemmen. Scheelt tanden. En je tong.

SamE
20-06-2008, 10:26
maar wel eesrt ff diep inademen en dan vastzetten. >valsalva maneuver

"...Valsalva Maneuver. When you move a heavy object, you take a big breath, hold it & exert force. Whether you push your car of move a piece of furniture. Holding your breath is something you do naturally.
Breathing in strength training (http://stronglifts.com/) is the same. Big breath. Hold breath during the lift. Breathe between reps.

Why You Should Hold Your Breath. Your lower back supports the weight from the back. Your abs from the front. Holding your breath increases the pressure in your abdominal cavity. You’re adding front support, helping your back.

kortom je kunt meer kracht zetten

Yep :) ik houd mijn adem altijd zo lang mogelijk vast (krachttraining). Bij vechtsporten is het idd anders.