PDA

View Full Version : Hoe belangrijk is een laag vetpercentage?



kvz1991
19-02-2008, 21:51
Hallo,

Ik wil binnenkort aan thaibox wedstrijden gaan doen. Ik heb op het moment redelijk wat spieren en train bijna 1,5 jaar. Maar hoe belangrijk is een laagvetpercentage voor N-klasse vechters? Ik ben trouwens 1,85m en weeg 69,7 kg. Zou hier nog wat van af moeten om betere prestaties te krijgen?

En om vet te verliezen moet ik dan letten op de kcal of vet bij etenswaren?

Alvast bedankt, Ush!!

Bud S
19-02-2008, 22:17
1.85m en 69 kg ?
als het goed is zit je al laag in je vetpercentage
onder de 10 is niet echt nodig voor niet bodybuilders

't gaat m d'r m.n. om of je wat lengte betreft een beetje mee kan komen in je gewichtsklasse. bij 1.85m en 69 kg is dit geen probleem denk ik.


p.s. in antwoord op je vraag: kcal > als je een beetje wilt afvallen vreet je ongeveer 1500 van die dingen op een dag

Evilman
19-02-2008, 22:19
dat boeit toch geen zak is t wel?
om te vechten zit daar geen regel op,
Als je gewicht maar klopt

Evilman
19-02-2008, 22:21
p.s. in antwoord op je vraag: kcal > als je een beetje wilt afvallen vreet je ongeveer 1500 van die dingen op een dag

dat ligt maar net aan zn inspanning.
als je t zeker wilt weten moet je uitvogelen
hoeveel je op n dag verbrandt en op dit moment
binnen krijgt. zit best wat werk in.. maar dan
weet je het wel en kun je je voeding en/of
inspanning daarop aanpassen.

Fr3ddy
19-02-2008, 22:23
Ik ben 175 en zo'n 73kg.

Jeru
19-02-2008, 22:25
Man 1,85 en 69 kilo dan kan er niet al te veel vet aanzitten lijkt me. Ik ben rond de 1,85 en weeg 80 kilo....

mama
19-02-2008, 22:27
heb hem ffies verplaatst
denk dat het beter in dit gedeelte thuis hoort

errolkoning
19-02-2008, 22:58
oeps....dan moet ik dus ff uitkijken:P

Bud S
19-02-2008, 23:07
dat ligt maar net aan zn inspanning.
als je t zeker wilt weten moet je uitvogelen
hoeveel je op n dag verbrandt en op dit moment
binnen krijgt. zit best wat werk in.. maar dan
weet je het wel en kun je je voeding en/of
inspanning daarop aanpassen.

daarom zeg ik ook 1500 kcal.
daar valt praktisch iedereen van af zelfs als ie de hele dag op de bank ligt te rukken. het zg. rukdieet>elke keer als je honger hebt trek je je af ipv je vol te proppen. worden er toch nog wat basisbehoeftes bevredigd.
je moet er mee stoppen als je merkt dat je een stijve krijgt van een mc donalds reclame.

jopke
19-02-2008, 23:26
het maakt eigenlijk geen ruk uit wat je vet-percentage je hebt, je eerste partij moet je gewoon vechten, en verder niet na denken over dit soort dingen!
dat komt later wel!

je gewicht en lengte zijn volgend mij al ideaal.. ik ben 76kg en 1.79m en ben dus vrij klein voor mn gewicht!, jij bent lang en licht!

anonymous001
19-02-2008, 23:32
het maakt eigenlijk geen ruk uit wat je vet-percentage je hebt, je eerste partij moet je gewoon vechten, en verder niet na denken over dit soort dingen!
dat komt later wel!

je gewicht en lengte zijn volgend mij al ideaal.. ik ben 76kg en 1.79m en ben dus vrij klein voor mn gewicht!, jij bent lang en licht!

Ziezo.

Weer een probleem de wereld uit.

Waren alle vragen in het leven maar zo makkelijk als dit topic.:pimp:

Tsuki
19-02-2008, 23:39
ieder mens heeft redelijk wat spieren ;-) ...................

jopke
19-02-2008, 23:55
Ziezo.

Weer een probleem de wereld uit.

Waren alle vragen in het leven maar zo makkelijk als dit topic.:pimp:


hahaha:D

Nopain85
20-02-2008, 00:31
ben 1,70 en 76 kg met 8 % lichaams vet , dus te zwaar voor me lengte , als ik mma ga draaien wil ik zoiezo op 70 kg vechten .

barclay
20-02-2008, 09:12
Ziek hoor,

ik ben 1.87 en weeg 94 kilo.
ik heb geeneens een buikje??

hoe biafra kun je zijn ?

of heb ik zo'n zwaar hoofd? ( net al tito )




Man 1,85 en 69 kilo dan kan er niet al te veel vet aanzitten lijkt me. Ik ben rond de 1,85 en weeg 80 kilo....

Nopain85
20-02-2008, 10:13
hoe biafra kun je zijn ?




LOL :D

De man van 14K
20-02-2008, 11:26
Ziek hoor,

ik ben 1.87 en weeg 94 kilo.
ik heb geeneens een buikje??

hoe biafra kun je zijn ?

of heb ik zo'n zwaar hoofd? ( net al tito )

im not fat, i've got heavy bones?

MJOKKIE
20-02-2008, 12:56
daarom zeg ik ook 1500 kcal.
daar valt praktisch iedereen van af zelfs als ie de hele dag op de bank ligt te rukken. het zg. rukdieet>elke keer als je honger hebt trek je je af ipv je vol te proppen. worden er toch nog wat basisbehoeftes bevredigd.
je moet er mee stoppen als je merkt dat je een stijve krijgt van een mc donalds reclame.

LOL:D

uwheerser
20-02-2008, 13:34
dat ligt maar net aan zn inspanning.
als je t zeker wilt weten moet je uitvogelen
hoeveel je op n dag verbrandt en op dit moment
binnen krijgt. zit best wat werk in.. maar dan
weet je het wel en kun je je voeding en/of
inspanning daarop aanpassen.

Als regel mag je stellen dat je 1KCal per uur per kg vetvrije massa moet tellen als basis. Daar tel je dan 10% bij op als onderhoudscoëfficiënt als het ware. Dan bekijk je welk werk je in het dagelijks leven doet en vermanigvuldigt je vorige uitkomst met de bijhorende coëfficiënt. Waarna je nog eens geet rekening houden met je sportinspanning per dag, op dezelfde manier. Dit geeft je een richtcijfer in KCal.

Als je dat aantal KCal eet, zou je niet mogen bijkomen of afvallen (als je de verhouding KH, PRO en Vet tenmisnte een beetje redelijk houdt voor het type inspanning dat jij doet.

Volg deze richlijn een tijdje en kijk wat je lichaam doet. verzwaren, lichter worden of net niets. Hoe reageert je vet%?
Aan de hand van die info kan je je voeding bijsturen...

Ik post vanavond een documentje waarin je je gegevens kan invullen en een richtenergiebehoefte kan berekenen. Misschien helpt je dit verder en wordt het dan wat duidelijk.

mit16
20-02-2008, 17:02
ik let zowieso niet op da calorien gedoe

renamer
20-02-2008, 17:37
daarom zeg ik ook 1500 kcal.
daar valt praktisch iedereen van af zelfs als ie de hele dag op de bank ligt te rukken. het zg. rukdieet>elke keer als je honger hebt trek je je af ipv je vol te proppen. worden er toch nog wat basisbehoeftes bevredigd.
je moet er mee stoppen als je merkt dat je een stijve krijgt van een mc donalds reclame.


vandaag geprobeert... ik wer alleen wel een beetje vreemd aangekeken in de kantine op me werk...

chief108
20-02-2008, 20:44
:w00t:

thrillseekah
20-02-2008, 22:17
vandaag geprobeert... ik wer alleen wel een beetje vreemd aangekeken in de kantine op me werk...

tjah als je naar de wc gaat om te trekken denken ze ook dat je aan de anorexia bent ofzo...

Tsuki
20-02-2008, 22:57
Als ik me aftrek op de wc op mijn werk doe ik de deur niet op slot ....................spannend dat je betrapt kan worden ................ van die spannning gaat je hart sneller kloppen en dan val je ook weer af. tja zo heeft alles een functie

uwheerser
21-02-2008, 00:08
Diegenen die nog meer resultaat uit het rukken willen halen, kunnen toch wat op hun voeding letten :D

Hieronder de link naar het rekenvoorbeeld (bron: http://www.eigenkracht.nl)

http://eigenkracht.nl/basicnutrition/voedingsschema/persoonlijkvoedingsschema

Succes rukkers!;)

Ralph
21-02-2008, 09:23
Als ik een net iets hoger vetpercentage heb, zit ik altijd lekkerder in mijn vel dan wanneer ik flink wat vet heb weggetraind. Bovendien heb ik dan ook altijd wat meer uithoudingsvermogen. Volgens mij verschilt het allemaal nogal per persoon. Je moet gewoon ff kijken wat het best voor jou werkt.

Briant
21-02-2008, 10:38
Als ik een net iets hoger vetpercentage heb, zit ik altijd lekkerder in mijn vel dan wanneer ik flink wat vet heb weggetraind. Bovendien heb ik dan ook altijd wat meer uithoudingsvermogen. Volgens mij verschilt het allemaal nogal per persoon. Je moet gewoon ff kijken wat het best voor jou werkt.

Inderdaad ik heb wel eens gehoord dat 12% vet het beste is om te hebben. Maar persoonlijk heb ik een vrij laag vetpercentage maar kwa conditie doe ik niet onder voor andere mensen. Dus gewoon voelen wat goed voor je is, en je niet vastpinnen op getalletjes. Er zijn zo veel factoren waarmee die rekensommetjes geen rekening houden, maar toch wel belangrijk zijn.

Bud S
21-02-2008, 11:03
Hier in zuid-oost-drenthe zeggen ze als je je wat zwakjes voelt "vitamien'n gooi maor veur de varkn's, je moet'n meer spek eet'n"

Om even aan te geven hoe belangrijk vet is als je een laag IQ hebt, gemiddeld het laagste inkomen van Nederland geniet en niet heel erg oud wilt worden.

Een vetpercentage van 25 geldt als extreem laag hier in omstreken.
Vandaar dat we gemiddeld ook de slechtste gezondheid van Nederland hebben ;)

chief108
21-02-2008, 12:16
:stupid:
en vergeet niet: het hoogste percentage alcoholisten en ongewenste zwangerschappen

anonymous001
21-02-2008, 14:43
Hier in zuid-oost-drenthe zeggen ze als je je wat zwakjes voelt "vitamien'n gooi maor veur de varkn's, je moet'n meer spek eet'n"

Om even aan te geven hoe belangrijk vet is als je een laag IQ hebt, gemiddeld het laagste inkomen van Nederland geniet en niet heel erg oud wilt worden.

Een vetpercentage van 25 geldt als extreem laag hier in omstreken.
Vandaar dat we gemiddeld ook de slechtste gezondheid van Nederland hebben ;)

Ja...

Het is ook gewoon een prachtige provincie!

Bud S
21-02-2008, 15:52
:stupid:
en vergeet niet: het hoogste percentage alcoholisten en ongewenste zwangerschappen

vet en bier word je blijkbaar erg vruchtbaar van