PDA

View Full Version : Waarom OSU gebruiken in het Kickboxing



ShinnyKyokushinny
08-03-2008, 23:18
Ik heb een Kyokushin karateschool en een kickbox school.
Bij ons is het dus normaal dat we sensei en Osu gebruiken

Ik vraag me af waarom thai/kickbox scholen en leraren de japanse methode gebruiken.
En graag meer dan alleen om de discipline.

Mack
09-03-2008, 00:50
Ik denk dat veel vechtsporters met karate beginnen en dat het daardoor 'ingeburgerd' is gebleven.

*edit* d4nd3l10n's uitleg lijkt me ook aannemelijk...

dimitri
09-03-2008, 09:33
Ik heb een Kyokushin karateschool en een kickbox school.
Bij ons is het dus normaal dat we sensei en Osu gebruiken

Ik vraag me af waarom thai/kickbox scholen en leraren de japanse methode gebruiken.
En graag meer dan alleen om de discipline.

Ik vind het wel logisch dat somminge technieken voor de duidelijkheid Japanse namen krijgen (bv in een internationale sport als judo die in Japan is ontstaan), maar dingen als sensei, sempai, osu, in het japans tellen, ... horen daar dus niet bij. Ik heb daar ook in JJJ nooit aan meegedaan.

Ik spreek op MT mensen aan met hun voornaam, en spreek verder gewoon nederlands. Ik werk voor een Japans bedrijf en gebruik dus hoedanook regelmatig Japanse termen, maar de toegevoegde waarde van Japans praten in mijn eigen vrije tijd ontgaat mij totaal.

Andere mensen moeten maar doen wat zij leuk vinden natuurlijk, ik kan me wel voostellen dat velen vinden dat het erbij hoort.

The Bulldog
09-03-2008, 10:07
IS het niet gewoon makkelijk te veklaren dat het is voortgekomen vanuit de budo manier van omgang met elkaar.

Dus niet zozeer alleen i.v.m. discipline maar ook als teken van respect en gewoon begroeting.

Persoonlijk zie ik het probleem er niet van in...Ik ben een MMA beoefenaar maar gebruik de term ook bij zowel mijn trainers ,leerlingen als mede sporters...

Ik bedoel het dus zoals ik het hierboven heb beschreven..


Denk een beetje hetzelfde euvel alsdat wij het woord toilette en paraplu in het NL hebben opgenomen...

Effective
09-03-2008, 11:32
Vind je vraag een beetje onduidelijk en denk dat je hem in het verkeerde forum heb gepost, maar ga ervan uit dat je doelt op het feit dat er veel Japanse gebruiken worden gehanteerd in kickboksscholen?

Misschien omdat het kickboxen destijds in Nederland is ingevoerd vanuit Japan.
Jan Plas en nog wat mannen gingen naar Japan voor het kyokushinkai maar raakte daar geinteresseerd in het kickboxen en hebben dat mee naar Nederland genomen.

Nederlanders zijn ook geen wereldtop in het muaythai maar juist in het kickboxen (k-1, k-1 max etc.).

Wij zijn niet puur thais georienteerd (kijk maar naar de regels waar we hier hoofdzakelijk op vechten) maar dus maar Japans.

Misschien kan iemand die wat meer verstand heeft van deze zaken hier ff op reageren en kan een moderator deze topic ff moven?

x2. Jan van Looijen, Jan Plas en Peter van de Hemel zijn toch wel onze kickbokspioniers en komen allen uit het Karate. De naam Mejiro gym komt ook uit Japan en refereert aan het gebied waar zij getraind hebben. Veel later gingen trainers als Thom Harinck naar Thailand om iets van de thaise manier te leren. Maar ook Harinck gebruikt gewoon nog de japanse etiquette volgens mij. Ik had ooit een thaiboksleraar die uit het Taekwondo kwam, die hield de koreaanse termen aan. Nederland was voor het kickboksen toch vooral een Karate land, je hebt hier voor zover ik weet ook maar heel weinig echte muay thai scholen.

OSU!

Khanom Thom
09-03-2008, 13:08
:osu: trouwens, wij gebruiken het niet...

Sawadee Khrap!

FOCUS
09-03-2008, 14:22
ik heb altijd de indruk gehad dat het op dezelfde manier wordt gebruikt als het
SIR, YES SIR! van soldaten. Ter bevestiging van een vraag of commando, of soms als begroeting??

Chico
09-03-2008, 15:18
beide zover ik weet...

Briant
09-03-2008, 15:20
‘Osu!’ Its meaning and use (http://www.shotokanryukaseha.com/english_site/budo_themes/themes_2003/3_osu.htm)