PDA

View Full Version : zwakke enkels



Splinter
20-03-2008, 15:26
heb laatste tijd veel last van blessures,
een maand uitgelegen met zwaar ontstoken aanhechting van de knie.
Tijdens laatste week van herstel toch moeten meedoen met gym op school, omgeslagen enkel. heel veel pijn, een week gerust. Vandaag dacht ik van kom ga es effe los springen paf weer opgeslagen. heb de indruk dat men enkel een heel stuk minder stabiel is want met gewoon touwtje springen mag je niet omslaan. Iemand een tip wat ik hiermee moet. Kan momenteel bijna niet stappen.


(mijn sport: thai boks)

thrillseekah
20-03-2008, 15:49
voorzichtig zijn, en de tijd nemen. Ik ben zelfs gestopt met bjj om die reden, omdat ik op een gegeven moment meer op mijn enkels lette dan op mijn tegenstander. Touwjte springen doe ik sowieso niet, en ga ik ook niet mee beginnen (je stuitert 1000 keer op en neer, je hoeft maar 1 keer je voet verkeerd neer te zetten en je bent weer een paar weken zoet).

Mack
20-03-2008, 15:56
3 weken geleden gehad. Was behoorlijk opgezwollen. Sta nu onder behandeling van een fysio. Is wel aan te raden! Ben een week geleden koppig geweest en besloot weer te trainen. Was niet echt verstandig. Dus mijn tip. Laat je verwijzen naar een Fysio door je huisarts!

Effective
20-03-2008, 16:08
Heb ook eens zoiets gehad, heb toen veel balans oefeningen gehad. Op één been staan, op één been en dan op de tenen en weer terug. En op zo'n plat luchtkussen geval, ook voor balans. Moet zeggen dat het wel geholpen heeft. Maar als je bijna niet kan lopen, zal ik maar eens naar de huisarts gaan.

Boxer
20-03-2008, 17:28
ben nu ook aan het herstellen van precies eenzelfde geval.
Voor elke training tape ik enkel in. Je moet wel ff leren hoe je dat goed doet.

Nu moet ik nog een paar maandjes met tape. Ik vind t vervelend omdat ik zsm op eigen kracht wil maar het is niet haalbaar (trainer en fysio raden me ook a om nu al zonder tape te doen en laatste geval is toch al bijna weer mnd geleden).
De enkel moet tussendoor wel sterker worden in dagelijks gebruik en extra oefeningen voor de coordinatie.
Ik poets bijv mijn tanden nu op een been (ergens gelezen) en mijn haren wassen doe ik ook op een been.
En 's avond s op de bank goed wiebelen en rondjes draaien..

Succes ..is klote blessure

Splinter
20-03-2008, 17:34
ja dat is ze zeker. Is heel fel gezwollen. En zeer frustrerend. Ik jaag mezelf enorm op aan zo een kutblessure. Het stomme is dat het niet nodig was. Door zo een mongool op school zit ik weer een paar weken stil.

___RZA___
20-03-2008, 17:39
Je kan zowiezo al zonder verwijzing terecht bij een fysiotherapeut. Neem indd wel de tijd wat betreft heling. Tape kun je doen als je vaak zwikneigingen hebt, het is echter niet aan te raden dit langdurig te doen. Daarnaast zijn oefeningen ter stabilisatie handig om te doen.
Wat al werd aangedragen: tandenpoetsen op 1 been en dergelijke.

http://www.fysiovandertas.nl/pdf-files/liglaesieenkel.pdf hier staan wat andere oefeningen die je kunt doen. Kijk wel hoe de oefeningen gaan. Mocht het pijn doen dan kun je de oefening misschien beter nog even laten of in ieder geval minder ver doen o.i.d.

Succes er mee!

Muay Thai Elite
20-03-2008, 17:50
Enkelblessure is de meest voorkomende blessure die bij huisartsen bekend is. Jaarlijks meer dan 80.000 mensen (vooral tennissers). Heb zelf 2 maanden niet kunnen thaiboksen (is nu al weer bijna 4 jaar geleden), en heb een aantal maanden alleen met links kunnen trappen. Daarna een wedstrijd gedaan, en ja hoor, was weer 2 maanden uit de running.. Ik heb ook veel van bovenstaande oefeningen gedaan, en ik draai elke ochtend en voor t slapen gaan met mn enkels (om ze te mobiliseren).

Verder loop ik veel op mijn tenen (als ik alleen ben ;) ). Is goed voor zowel je kuit als enkelspieren.

uwheerser
20-03-2008, 18:06
Heb ook eens zoiets gehad, heb toen veel balans oefeningen gehad. Op één been staan, op één been en dan op de tenen en weer terug. En op zo'n plat luchtkussen geval, ook voor balans. Moet zeggen dat het wel geholpen heeft. Maar als je bijna niet kan lopen, zal ik maar eens naar de huisarts gaan.

Zeer juist!!

Kijk ook eens naar een mogelijkheid om een balancerende plank te maken voor evenwichtsoefeningetjes.
Ik heb zelf zo iets laten maken. De plank is ongeveer 40à50cm x 30cm en 32mm dik en ik kan er op 5 verschillende plaatsen (halve) bollen onder schroeven van varierende diameter, tussen 80mm en 150mm.
Ik gebruik die plank nu zelf bijna niet meer, maar een aantal jongens van mijn team staat er wel regelmatig op. (bjj, maar vooral judo geven redelijk wat aanleiding tot omslaan van enkels)

Zeker goed laten rusten (tegen ontstekingen) en dan ASAP versterken met balansoefeningen. Touwtjespringen mag je niet mijden!! maar doe wel voorzichtig.

Succes...

Ronald
20-03-2008, 18:29
Tegenwoordig hebben ze een veel makkelijker instrument om balansoefeningen te doen. Dat is een kunststof, zeer veerkrachtig, "rubberen" matje. Daar ga je met 1 voet op staan terwijl je je andere voet op je knie zet. Om te blijven staan moet je dan steeds corrigeren om je balans te herstellen. Dat maakt de spieren van je enkel sterker en traint je reflex.
Zal hier onder ff een fotootje zetten van zo'n matje. (Ik heb er een pen bij gelegd zodat je een idee krijgt hoe groot ie is).

http://img177.imageshack.us/img177/8210/matjeuo5.jpg


Daarnaast kun je trainen met een enkelbrace. Die brace zorgt ervoor dat je enkel gewoon niet meer dubbel kan klappen. Geeft uiteraard ook een flinke bewegingsbeperking, maar je kunt tenminste trainen en nog iets doen.

Die brace ziet er zo uit:

http://www.rafys.nl/html/enkelbrace%20textiel%20ws%20voorkant.jpg (http://www.rafys.nl/html/gebruiksaanwijzing%20enkelbrace.pdf)

Kijk 's op http://www.rafys.nl/html/gebruiksaanwijzing%20enkelbrace.pdf. Daar staat met meerdere foto's uitgelegd hoe het werkt. Persoonlijk heb ik er echt veel aan gehad in ieder geval.

Ronald
20-03-2008, 18:37
Btw, ik zie dat je aan kickboksen doet. Doe ik zelf ook. Ik heb dus heel lang getraind, waarbij ik alleen maar ging boksen en niet trappen. Voor elke combinatie waar een trap in zat deed ik daarvoor in de plaats een stoot. Trappen moet je gewoon niet doen als je door je enkel gegaan bent (maar dat voel je snel genoeg :D).

Het meeste last had ik nog met sparren. Niet met het sparren op zich, maar met het feit dat er soms iemand achter je staat waar bij je op z'n voet kunt gaan staan. Mijn automatische reflex is dan, zoals bij de meeste mensen, om m'n voet gelijk weg te halen. Dat waren vooral de momenten dat ik steeds weer door m'n enkel ging. Met die brace om heb ik daar letterlijk geen één keer last van gehad. Ik heb toch zeker wel een half jaar op die manier getraind voordat het weer een beetje normaal kon. Maar goed, beter zo dan een half jaar op je kont zitten.

Muay Thai Elite
20-03-2008, 18:49
Conclusie: doortrainen met een ernstige enkelblessure is het domste wat je kan doen. Beter indd neem je rust en daarna enkeloefeningen doen! (En blijven doen, ook als de blessure weg is).

Effective
20-03-2008, 18:53
En blijven doen, ook als de blessure weg is.

Yep vooral dat!

___RZA___
20-03-2008, 19:00
Tegenwoordig hebben ze een veel makkelijker instrument om balansoefeningen te doen. Dat is een kunststof, zeer veerkrachtig, "rubberen" matje. Daar ga je met 1 voet op staan terwijl je je andere voet op je knie zet. Om te blijven staan moet je dan steeds corrigeren om je balans te herstellen. Dat maakt de spieren van je enkel sterker en traint je reflex.
Zal hier onder ff een fotootje zetten van zo'n matje. (Ik heb er een pen bij gelegd zodat je een idee krijgt hoe groot ie is).

http://img177.imageshack.us/img177/8210/matjeuo5.jpg


Daarnaast kun je trainen met een enkelbrace. Die brace zorgt ervoor dat je enkel gewoon niet meer dubbel kan klappen. Geeft uiteraard ook een flinke bewegingsbeperking, maar je kunt tenminste trainen en nog iets doen.

Die brace ziet er zo uit:

http://www.rafys.nl/html/enkelbrace%20textiel%20ws%20voorkant.jpg (http://www.rafys.nl/html/gebruiksaanwijzing%20enkelbrace.pdf)

Kijk 's op http://www.rafys.nl/html/gebruiksaanwijzing%20enkelbrace.pdf. Daar staat met meerdere foto's uitgelegd hoe het werkt. Persoonlijk heb ik er echt veel aan gehad in ieder geval.

Dat matje wordt in de praktijk ook veel gebruikt. Handig ding inderdaad. Let wel op als je opstapt, het matje kan dan wel eens weg glijden. Als je eenmaal staat is het stabiel.

Ronald
20-03-2008, 19:05
Dat matje wordt in de praktijk ook veel gebruikt. Handig ding inderdaad. Let wel op als je opstapt, het matje kan dan wel eens weg glijden. Als je eenmaal staat is het stabiel.
Het matje heeft 2 kanten: een gladde en een stroeve. Handig is om de stroeve kant naar beneden te leggen. Dat voorkomt wegglijden aanzienlijk :).

Effective
20-03-2008, 19:14
Het matje heeft 2 kanten: een gladde en een stroeve. Handig is om de stroeve kant naar beneden te leggen. Dat voorkomt wegglijden aanzienlijk :).

Waar zijn die matjes te krijgen?

FOCUS
20-03-2008, 19:16
allereerst even goed nadenken; waarom heb je ineens zoveel blessures...?


overtraining? ketenproblematiek???


door je enkel gaan KAN gebeuren doordat er iets anders niet goed zit.
paar voorbeelden: beperking in heup, zwakte in heup, instabiliteit van de heup...
knie zelfde verhaal.
Klinkt dus alsof er meer aan de hand is.
balansoef zijn goed, maar mogelijk moet er dus meer gebeuren.
intapen; geen literatuur die keihard kan aantonen dat het herstel op die wijze bevorderd word. WEL KEIHARDE BEWIJZEN dat immobiliseren (het beperken van beweeglijkheid) van een gewricht NADELIG is voor dat gewricht. Kraakbeen wordt niet belast, spieren worden ontzien, het ONTBREKEN VAN BELASTING LEIDT TOT FUNCTIEVERLIES.
vraag maar aan een astronaut (mocht je er een tegenkomen).
Dus zowiezo NIET Ingipsen, intapen etc. TENZIJ BREUK..
daar komt bij: het beperken van beweging in de enkel leidt ONHERROEPELIJK tot een compensatie elders in het lichaam.
something has got to give.....
dit is mijn persoonlijke mening, maar ik tape dus NOOIT in.
Moet je een prestatie leveren en je enkel is gaar, dan is onvermijdelijk.
beter is om de enkel en zijn verminderde belastbaarheid te respecteren als zijnde de zwakste schakel in de keten en deze STERKER/BELASTBAARDER te maken. duurt even..heb je wel weer een goede enkel...en zoals ik al zei, opsporen van achterliggende oorzaken is prioriteit numero uno
enfin> goede fysio zoeken die je daarbij kan helpen....

succes.

Splinter
20-03-2008, 20:22
Ok dank u allemaal voor de tips enzo.
Ik heb ondertussen mijn brace van een jaartje of 2 geleden terug aangedaan. Ter versteveging van mijn enkel. Had destijds met voetballen het kapsel van men enkel gescheurd (2x) ook zeer maar dan ook zeer pijnlijk. ik voel dat ik met deze brace momenteel al een stuk beter kan stappen. Nog steeds pijnlijk maar het gaat. Ook die oefeningen ga ik zeker doen van het moment ik weer kan rondjes draaien met men voet.

Ronald
20-03-2008, 20:29
Waar zijn die matjes te krijgen?
Ik heb het bij een "blessurewinkel" gekocht. Ik zie ze echter ook online staan bij de webshop van www.rafys.nl (http://www.rafys.nl). Daar heet het "gel balanskussen" (http://www.rafys.nl/webshop/).

uwheerser
20-03-2008, 21:51
Net bij m'n osteo/fysio -therapeut geweest. Hij is niet zo vol van die matjes, omdat die een te beperkte radius hebben.
Zegt wel dat die matjes in het begin 'zachter' zijn voor de enkels. En daarmee bedoekt hij goed voor de revalidatie, maar minder geschikt voor verdere versterking en training.

Maar de opmerking van focus over de oorzaak van je blessures is zeker niet te verwaarlozen. En als je de oorzaak gevonden hebt idd niet verzwakken dor een brace, maar versterkn ( en vooral je tijd nemen)

Splinter
20-03-2008, 22:11
allereerst even goed nadenken; waarom heb je ineens zoveel blessures...?


overtraining? ketenproblematiek???


door je enkel gaan KAN gebeuren doordat er iets anders niet goed zit.
paar voorbeelden: beperking in heup, zwakte in heup, instabiliteit van de heup...
knie zelfde verhaal.
Klinkt dus alsof er meer aan de hand is.
balansoef zijn goed, maar mogelijk moet er dus meer gebeuren.
intapen; geen literatuur die keihard kan aantonen dat het herstel op die wijze bevorderd word. WEL KEIHARDE BEWIJZEN dat immobiliseren (het beperken van beweeglijkheid) van een gewricht NADELIG is voor dat gewricht. Kraakbeen wordt niet belast, spieren worden ontzien, het ONTBREKEN VAN BELASTING LEIDT TOT FUNCTIEVERLIES.
vraag maar aan een astronaut (mocht je er een tegenkomen).
Dus zowiezo NIET Ingipsen, intapen etc. TENZIJ BREUK..
daar komt bij: het beperken van beweging in de enkel leidt ONHERROEPELIJK tot een compensatie elders in het lichaam.
something has got to give.....
dit is mijn persoonlijke mening, maar ik tape dus NOOIT in.
Moet je een prestatie leveren en je enkel is gaar, dan is onvermijdelijk.
beter is om de enkel en zijn verminderde belastbaarheid te respecteren als zijnde de zwakste schakel in de keten en deze STERKER/BELASTBAARDER te maken. duurt even..heb je wel weer een goede enkel...en zoals ik al zei, opsporen van achterliggende oorzaken is prioriteit numero uno
enfin> goede fysio zoeken die je daarbij kan helpen....

succes.

voetje omslaan is geen groot probleem, maar ik ben 1.96 groot en weeg meer als 110 kilo. Dus als je dan je voet eens verkeerd gebruikt. Word hij meteen fel belast he. dat gewichtsprobleem heb ik ook al op verschillende manieren proberen aan te pakken. Ik leef momenteel al veel gezonder als voor ik thaibokste, ben vet verloren, maar later ook weer bijgekomen. Afslankpillen die zogezegd zo sterk zouden zijn dat je er niet van kan slapen hielpen ook geen flikker. Ik heb een periode 4x per week getraint en niets. mrja zullen wel zien. Nu enkel laten genezen en ik hoop binnen een week of anderhalf terug te kunnen trainen, want zo lang men sport niet doen, das om gek van te worden.

uwheerser
20-03-2008, 22:17
Kop op, joh!
Komt wel goed ...
zoek andere manieren om te bewegen, waar je je enkel niet rechtstreeks moet belasten, voor de tusentijd. (Zwemmen, ...?)
succes

De man van 14K
21-03-2008, 09:34
heb laatste tijd veel last van blessures,
een maand uitgelegen met zwaar ontstoken aanhechting van de knie.
Tijdens laatste week van herstel toch moeten meedoen met gym op school, omgeslagen enkel. heel veel pijn, een week gerust. Vandaag dacht ik van kom ga es effe los springen paf weer opgeslagen. heb de indruk dat men enkel een heel stuk minder stabiel is want met gewoon touwtje springen mag je niet omslaan. Iemand een tip wat ik hiermee moet. Kan momenteel bijna niet stappen.


(mijn sport: thai boks)

Ik zou zowieso met enkelbandjes trainen en intapen eronder dan komt het goed.
Eenmaal overstrekt en het gebeurt snel weer.

Boxer
21-03-2008, 11:01
je kunt inderdaad ook best even een andere vorm van beweging kiezen, ik had net na mijn ongelukje meegedaan aan de spinninglessen...Tis echt geen thaiboksen maar je moet iets he

cruz
30-07-2008, 06:03
Vraag een goeie kuur van je huisarts om de infectie te stoppen en gebruik na de kuur vitamine b5 en b3 hoog gedoseerd. B5 reinigt de bloed en B3 helpt de doorbloeding. Warming up is ook belangrijk.

Briant
30-07-2008, 08:24
We zijn inmiddels 4 maanden verder cruz... Ben wel benieuwd naar hoe de enkel er aan toe is...