PDA

View Full Version : ambidexter (links en rechts)



kmr
06-04-2008, 21:37
Wie hier is een ambidexter? Heb je (bijna) geen voorkeur voor een hand? Zijn je rechterhoeken en linkerhoeken even hard/precies?

Tsuki
06-04-2008, 22:26
en zijn het alleen je hoeken ....................... ?

The Bulldog
06-04-2008, 22:26
WTF???

thrillseekah
06-04-2008, 23:05
TA-DAAA

Ambidextrie
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken

Ambidextrie (van het Lat. ambo "beide" en dexter "rechts") of tweehandigheid is het fenomeen dat iemand zowel links- als rechtshandig is.

Soms wordt ambidextrie noodgedwongen aangeleerd wegens een arm- of een polsbreuk. Bij sommige mensen komt ambidextrie nog voor omdat natuurlijk linkshandige kinderen vroeger op school werden aangemoedigd of gedwongen om rechtshandig te schrijven. Anderen zijn van nature even vaardig met links en rechts en hebben geen duidelijke voorkeurshand. Een bekend voorbeeld was Leonardo Da Vinci.

Soms is ambidextrie een voordeel, zoals bijvoorbeeld bij tennissers, pianisten, polospelers etc. Het woord ambidextrie wordt ook gebruikt voor iemand die met beide voeten even vaardig is, wat dan weer voor andere sporten zoals voetbal en hink-stap-springen en dergelijke een voordeel kan zijn. De meeste mensen zijn of rechts- of linkshandig en ambidextrie komt dan ook niet vaak voor.

Een nadeel van ambidextrie kan zijn dat de persoon ermee moet leren omgaan. Sommigen lijden nogal aan besluiteloosheid over de te gebruiken lichaamshelft, wat bijvoorbeeld bij sporten nogal een nadeel is.

Er zijn linkshandigen die de term ‘ambidexter’, die immers letterlijk zoiets als twee rechterhanden hebbend betekent, als onaangenaam en enigszins discriminerend ervaren. Daarbij gebruikt men de uitdrukking "twee rechter handen hebben" voor mensen die erg handig zijn in tegenstelling tot degenen die "twee linkerhanden hebben".

Nopain85
06-04-2008, 23:17
Nou ik sta links voor en ben rechts handig, ik train veel op me linker hoek en die zit nu toch kwa kracht wel dicht in de buurt van me rechter hoek.

Chico
07-04-2008, 07:51
ik trap het hardst links, sla het hardst rechts, train judo (bijna) altijd rechts maar doe wedstrijden links, jiujitsu doen we altijd alles links en rechts..

maar kan meeste dingen wel redelijk links en rechts (behalve schrijven).. maar vind dat altijd wel handig.. hoef niet een bepaalde positie op te zoeken omdat ik het alleen van één kant kan... maar dat is vaak in reactie op de tegenstander, ik ga wel vaak een bepaalde kant op als ik aanval maar dat is de ene techniek links en de ander rechts..

FOCUS
07-04-2008, 07:55
hehe, ik heb van jongs af aan altijd al een hekel aan assymetrie gehad.
bij legovoertuigen bv moest het stuur in het midden, wilde dingen links en rechts doen. draaimolen was gewoon eng, omdat ie maar een kant op ging.:wacko:
Ik ben links of rechts, afhankelijk van wat ik doe. Maar wel een duidelijk dominante hand bij elke taak. (schrijven links, gooien rechts, afzetbeen verspringen rechts, lunges zijn echter altijd links veel sterker geweest).
Ik heb geen voorkeur voor linker- of rechterkant voor met vechten.

Bagheera
07-04-2008, 22:27
met de muis (computer) ben ik links en rechts handig. Geldt dat ook?

thrillseekah
08-04-2008, 14:35
boksen wissel ik soms af, kickboksen doe ik 99% links voor (ben rechtshandig)

Tsuki
08-04-2008, 15:49
hehe, ik heb van jongs af aan altijd al een hekel aan assymetrie gehad.
bij legovoertuigen bv moest het stuur in het midden, wilde dingen links en rechts doen. draaimolen was gewoon eng, omdat ie maar een kant op ging.:wacko:
Ik ben links of rechts, afhankelijk van wat ik doe. Maar wel een duidelijk dominante hand bij elke taak. (schrijven links, gooien rechts, afzetbeen verspringen rechts, lunges zijn echter altijd links veel sterker geweest).
Ik heb geen voorkeur voor linker- of rechterkant voor met vechten.

en aftrekken dan ..............

FOCUS
08-04-2008, 19:41
http://www.roadkilltshirts.com/images/products/FONZIE_GAY-SMALL_1.gif

FOCUS
08-04-2008, 19:45
http://www.barrierislandgraphics.com/PhotoChop/red_dumbass.jpg