PDA

View Full Version : Ook Romeinen worstelden met integratieproblemen



Paganstars
16-04-2008, 13:25
Ook Romeinen worstelden met integratieproblemen
Uitgegeven: 15 april 2008 17:19
Laatst gewijzigd: 15 april 2008 17:19

NIJMEGEN - In het oude Rome speelden integratie, immigratie en gelijke rechten een minstens zo grote rol als tegenwoordig. Deze onderwerpen lijken dus van alle tijden te zijn.
http://www.nu.nl/img.db/1350729+s(120!x120!)
Dat ongelijke burgerrechten ook tot oorlog kunnen leiden, toont Roel van Dooren aan in zijn wetenschappelijk onderzoek naar de Italische Bondgenotenoorlog (91 tot 88 voor Christus), waar hij 23 april op promoveert aan de Radboud Universiteit Nijmegen. http://m.fr.2mdn.net/1372803/pixel.gif
Doodstraf
Het Romeinse Rijk bestond ten tijde van deze oorlog uit de stadstaat Rome en de overwonnen gebieden daaromheen. Romeinse burgers beschikten over het zogeheten 'ius provocationis', het recht om in beroep te gaan als een Romeinse magistraat hen bedreigde met een lijf- of doodstraf. De bondgenoten in de overwonnen buitengebieden hadden dat recht niet.
Toen de Romeinen in Italië op grote schaal land in beslag probeerden te nemen, merkten de bondgenoten hoe weinig rechtszekerheid er voor hen was weggelegd. De emoties liepen uiteindelijk zo hoog op dat er een bloedige oorlog uitbarstte.
Loyaal
Rome kon deze oorlog alleen winnen door loyaal gebleven bondgenoten volledige Romeinse burgerrechten te geven. Ook iedereen die later overwonnen werd, kreeg na verloop van tijd die rechten.
"Het belang van rechtszekerheid en gelijkheid was 2000 jaar geleden minstens zo groot als nu", aldus Van Dooren. "Echte parallellen heb ik in mijn onderzoek niet getrokken, maar ze zijn zeker te vinden."
(c) ANP

bron; Nu.nl

Chico
16-04-2008, 13:33
lol

Gewoon zoals de spartanen doen.. alleen de mannen zijn burgers en dat zijn allemaal vechters :D

Richelieu
16-04-2008, 13:36
"Echte parallellen heb ik in mijn onderzoek niet getrokken, maar ze zijn zeker te vinden."
(c) ANP
bron; Nu.nl

Deze uitspraak druist natuurlijk tegen de kop van het artikel in...:rolleyes:

Vind het een beetje raar onderzoek omdat het Romeinse Rijk, anders dan het Koninkrijk der Nederlanden constant kampte met de dreiging van een oorlog, die nog redelijk dicht bij thuis moest worden uitgevochten. Inwoners van overwonnen landen kregen helemaal niet makkelijk de Romeinse burgerrechten. Bekend is wel dat bijv. de apostul Paulus een Romeins staatburger was en zich ook zodoende op de Keizer kon beroepen.

Door de geschiedenis heen zijn er legio voorbeelden te noemen waarin landen/staatshoofden consessies c.q. bondgenootschappen sloten om hun eigen rijk veilig te stellen.

Paganstars
16-04-2008, 13:41
om eerlijk te zeggen heb ik me nooit zo verdiept in de romeinse geschiedenis.... maar if you say so!

payap
16-04-2008, 14:12
Het Romeinse rijk was in die tijd al veel groter dan de stadstaat Rome en overwonnen gebieden daaromheen. Sinds 275 vc de hele Italiaanse laars al Romeins. Deze kwamen in opstand en kregen na bijna 2 eeuwen daardoor pas het Romeinse burgerschap. Mede daar zij constant in vele oorlogen hadden meegevochten emt de Romeinen waaronde de 3 punische oorlogen. Buiten italie bezat Rome toen al grote stukken van Noord-Afrika, Spanje, Turkije en de balkan. Al deze gebieden kregen het burgerschap niet. Pas begin 3e eeuw kreeg het hele rijk het burgerschap. Romeinse burgers waren onderling ook niet gelijk. Je had hierin nog de patriciers (die het voor het zeggen hadden) en de Plebejers (het gewone volk).

Rome was heel tolerant voor andere volken en betreffende integratie. Deze mochten de meeste van hun eigen gewoonten en dergelijke houden en werden langzaam geromaniseerd. Enkele zaken moest men zich wel aanhouden en aanpassen aan de Romeinen. Wie dit neit deed had een vet probleem. Denk maar aan de Christenen die vervolgd werden en in de Arena's terecht kwamen en de Joodse Diaspora na enkele opstanden. Wie alstig was en bleef werd gewoonweg opgeruimd. In noord Engeland had men bv de Hadrianus wal om de barbaren uit Caledonie (schotland) buiten te houden. Toen deze lastig bleven ging Keizer Severus met een leger hierheen om het gebied te veroveren en elk levend wezen ten noorden van de muur aftemaken. Het gebied zou worden bevolkt met verplichtte migranten uit Engeland. Op de vooravond van deze oorlog overleed de keizer echter in Engeland waar hij al met zijn elgers was. Anders was gewoon het huidige Schotland compleet uitgemoord.

Paganstars
16-04-2008, 14:33
thnx chris!