PDA

View Full Version : MDMA



jcsport
17-04-2008, 13:29
MDMA News (http://www.moderndaymartialarts.co.uk/znews-2007-06-16-pep.html)

De man van 14K
17-04-2008, 13:37
HAHAH ik dacht dat dit over iets totaal anders zou gaan...

el bastardo
17-04-2008, 13:38
Haha, wie niet?!

Tony
17-04-2008, 13:39
hier nog ene die er intrapte :P

Paganstars
17-04-2008, 13:53
Same here!

De man van 14K
17-04-2008, 14:28
zat al klaar met een pakje kauwgom..

Ossie
17-04-2008, 15:20
Ik dacht ook dat het over iets heel anders ging...

redjuh
17-04-2008, 15:21
ik kijk gewoon niet en hou mezelf voor dt meer forummembers kunnen genieten van een fijne pil

jcsport
17-04-2008, 16:19
Ja moest er ook erg om lachen en dan ook nog die leraar met de naam PEP!

Muay Thai Elite
17-04-2008, 17:00
XTC (MDMA)

Wat is het?

XTC behoort tot de amfetaminefamilie, maar heeft naast de oppeppende werking ook een bewustzijnsveranderend effect. XTC wordt op de markt gebracht in de vorm van pillen en als poeder.

MDMA (3,4-methyleendioxymethamfetamine) is de chemische naam voor XTC.

XTC wordt vooral in het weekend en op feesten gebruikt.

Geschiedenis

MDMA werd in 1912 voor het eerst gesynthetiseerd door de firma Merck Pharmaceuticals. MDMA ontstond als bijproduct bij de synthese van een andere stof en is dus, in tegenstelling tot populair geloof, NIET ontwikkeld als eetlustremmer.

Eind jaren '60 werd MDMA 'herontdekt' door chemicus Alexander Shulgin: type mad professor die in z'n eigen laboratorium allerlei psycho-actieve stoffen maakt én op zichzelf test. Hij experimenteert zelf met MDMA en verspreidt het onder bevriende psychotherapeuten, die enthousiast zijn over het middel omdat het hun patiënten opener en emotioneel minder geremd maakt.

Eind jaren zeventig werd door een groep chemici een illegaal laboratorium opgezet in Californië. Men wilde MDMA als middel op de markt brengen. De chemici gaven MDMA de naam 'Ecstasy', oftewel XTC of E. XTC werd toen niet in het uitgaansleven maar thuis gebruikt. Het gebruik was sterk gericht op ontdekken van de binnenwereld.

Aan het begin van de jaren tachtig ontstond in dansclub Warehouse in Chicago de nieuwe muziekstijl House (Een select groepje homo's luistert er nog steeds naar). Sommige muzikanten slikten XTC-pillen. De eerste Nederlandse acid housefeesten werden georganiseerd in 1987. In November 1988 werd XTC op lijst 1 (harddrugs) van de opiumwet geplaatst. Sindsdien is de populariteit van XTC alleen maar toegenomen. (Lol, ironie)..

Wijze van toediening

XTC komt op de markt als pil, poeder en capsules.

XTC wordt meestal geslikt als pil. XTC pillen komen voor in vele kleurtjes met verschillende logo's. Aan de buitenkant kan je niet zien wat de inhoud van een pil is, als je dat wilt weten moet je de pil laten testen bij een testservice.

Ook MDMA-poeder wordt de laatste jaren steeds meer gezien op de drugsmarkt. Gebruikers nemen kleine ‘likjes’ poeder en bouwen zo langzaam hun dosis op, of ze slikken het poeder in een capsule of in een vloeitje gerold (MDMA bommetje). Soms lossen gebruikers een dosis poeder op in hun drankje. MDMA-poeder wordt ook wel eens gesnoven en (zelden) gerookt. Ook je poeder kan je laten testen bij de testservice.

Een XTC-pil (als die alleen MDMA als werkzame stof bevat) en zuiver MDMA-poeder zijn dus twee verschillende verschijningsvormen van dezelfde drug! De Nederlandse drugsmarkt is tegenwoordig redelijk zuiver; pillen bevatten vaak alleen maar MDMA als werkzame stof en poeder is bijna nooit versneden met andere stoffen. Wel kan de dosis MDMA in pillen erg variëren (sommige pillen bevatten bijna niets en andere drie keer een normale dosis), daarom blijft het erg belangrijk om je XTC te laten testen.

Echt gevaarlijke stoffen zoals rattengif, waspoeder of glasvezel zien we in Nederland NIET in de pillen/poeders! (Hooray!) Alle Limburgers opgelet; GOED NIEUWS:MDMA kan ook rectaal (via de anus) toegediend worden (bijvoorbeeld poeder in een capsule). Dit geeft sneller effect dan slikken en je hebt een lagere dosis nodig.

Dosis

Bij slikken ligt een recreatieve dosis tussen 1 en 2 mg MDMA per kg lichaamsgewicht (maximaal een keer per maand). Voor iemand van 60 kg ligt een recreatieve dosis dus tussen 60 en 120 mg MDMA. Het gebruik van XTC/MDMA is nooit zonder risico, maar door je aan deze richtlijn te houden kan je de bijwerkingen en risico's beperken.


Effecten
Positieve effecten
euforisch, verliefd gevoel
empathogeen: je kan je goed inleven in anderen
behoefte aan contact, praten en intimiteit
energiek gevoel
tintelingen in het lichaam
verhoogde appreciatie van muziek (dus ook als het kutmuziek is)
zin om anderen aan te raken en te knuffelen (hug drug, en je hugt je maten)
Lichamelijke effecten
verlies van eetlust
verhoging bloeddruk en hartslag
verhoging lichaamstemperatuur
moeilijkheden met plassen (jep, auw)
droge mond (gebarsten lippen, erg kut als je t mij vraagt)
grote pupillen (ziet er best cool uit)
stijve kaken, waardoor de tanden stevig op elkaar worden gedrukt en er in tong en/of kaken gebeten kan worden (en spierpijn de dag later...)
soms vaag zicht (niet erg als je met al je lelijke vriendinnen staat te zoenen)
soms misselijkheid, braken, hoofdpijn, duizeligheid
soms zweten
Negatieve effecten
misselijkheid, braken
hoofdpijn
bij hoge dosis: verwardheid, angst
slapeloosheid

De kater

Redelijk wat mensen die XTC gebruiken tijdens het weekend, hebben tijdens de week een dip. Ze voelen zich depri, verdrietig, overgevoelig of juist slecht gehumeurd, lichtgeraakt en leeg. Deze dip is meestal op dinsdag het ergst. (De dinsdagdip, alleen ervaren door jankballen) Sommige mensen hebben nooit last van een dip! (Meestal echte mannen)

De dip na XTC gebruik wordt erger als je:

hogere dosissen XTC neemt
vaak XTC bijneemt gedurende de nacht
combineert met andere drugs (vooral met speed en coke)
je niet voldoende water of fris drinkt
XTC combineert met alcohol
niet goed eet voor en na XTC
niet uitgerust bent voor en na XTC
als je niet goed in je vel zit
Lees de Unity tips om de XTC kater zo veel mogelijk te bepreken.

Afbraak van XTC

XTC wordt afgebroken door je lever. Binnen 2-3 dagen na gebruik is er niets meer aantoonbaar in je bloed of urine. (altijd nuttig om te weten)

Risico's op korte termijn

het belangrijkste risico bij XTC gebruik is oververhitting; lees bij de Unity tips hoe je dit kan vermijden
hartaanval bij hartpatiënten
epileptische aanval
overdosis
Risico's op lange termijn

Hersenschade
Bij dieren is aangetoond dat MDMA schade kan toebrengen aan bepaalde hersencellen. Bij erg zware XTC gebruikers zien we gelijkaardige schade. Het is nog niet duidelijk wát die schade betekent en of de schade zich (volledig) kan herstellen.

Als je een paar jaar lang ieder weekend 2 pillen gebruikt, zien we negatieve effecten op je geheugen. (Onzinnig onderzoek dus, wie doet dat nou) Die negatieve effecten zijn nog niet verdwenen als je na dit heftige gebruik een jaar lang gestopt bent.

Als je matig gebruikt (bijvoorbeeld één keer per twee maanden, 1,5 pil) dan zien we vooralsnog geen nadelige effecten op je geheugen en hersenen.

MDMA is dus een stof die daadwerkelijk schade kan toebrengen aan bepaalde hersencellen, we weten alleen niet precies bij welke dosis dit bij de mens gebeurt. Daarom is het erg belangrijk om extra voorzichtig te zijn! De Unity norm is: niet vaker dan eens in de 4-6 weken en dan niet meer dan 1-2 mg MDMA per kg lichaamsgewicht. Als je ieder weekend XTC gebruikt, kom je in ieder geval in de gevarenzone! Daarom raadt Unity af om ieder weekend te gebruiken.

Bij proefdieren nam de hersenschade toe naarmate de temperatuur hoger was. Zorg er dus voor dat je steeds voldoende afkoelt: regelmatig even rusten, geen warme kleren, geen hoofddeksels, regelmatig fris of water drinken.

Depressiviteit

Bij sommige hevige XTC gebruikers kan depressiviteit ontstaan. Als je gevoelig bent voor depressie, pas dan op met XTC!

Slechte tanden

Als je vaak XTC gebruikt kunnen je tanden eronder lijden. Dit omdat je je tanden stevig op elkaar klemt, wat extra druk en dus slijtage kan veroorzaken en omdat XTC de speekselaanmaak vermindert, waardoor bacteriën eerder kans krijgen. Gebruik suikervrije kauwgom (of speciale kauwgom voor je tanden) en verzorg je gebit goed.

Verslaving

Je kan geestelijk afhankelijk raken van XTC. Je vindt dan bijvoorbeeld een feest niet leuk meer zonder XTC.

Er treedt ook tolerantie op voor de effecten van XTC. Als je vaak gebruikt, wordt het typische XTC ‘love’ gevoel steeds minder.

Mensen die regelmatig XTC gebruiken zouden eens over de volgende vragen na kunnen denken om te kijken of hun gebruik niet uit de hand loopt:

Kan ik ook zonder XTC gebruik nog in een goede stemming komen?
Ben ik de afgelopen tijd steeds meer gaan gebruiken. Gebruik ik meer XTC per keer, op meer plekken en op meer tijdstippen?
Kost het middel me steeds meer?
Levert het middel steeds meer problemen op bijvoorbeeld met sommige vrienden, werk en opleiding?
Ben ik in gedachten veel met het middel bezig?
Ben ik veranderd sinds mijn gebruik?
Gebruik ik wel eens om nadelig gevolgen van vorig gebruik op te heffen?

XTC gebruik in Nederland: prevalentie cijfers

2.9% van de Nederlanders geeft in 2001 aan gedurende zijn leven wel eens XTC te hebben genomen. 1.2% deed dit het afgelopen jaar nog en 0.5% heeft de afgelopen maand nog XTC gebruikt.

De wet

XTC wordt in de opiumwet beschouwd als een hardrug. Dit wil zeggen dat bezit, productie en handel strafbaar zijn.

Het verkeer
XTC beïnvloedt je rijvaardigheid. Het riskant om deel te nemen aan het verkeer.

Combi's (Alleen voor echte mannen)
XTC en speed
Deze combinatie geeft extra veel druk op hart en bloedvaten en kan het lichaam extra uitputten. De kater kan erger zijn dan de kater van de afzonderlijke middelen. Met deze combi vergroot je de kans op hersenschade (het zou kunnen dat speed de hersenschade veroorzaakt door MDMA versterkt - in ieder geval kan speed op zichzelf ook hersenschade geven).

Deze combi vergroot ook de kans op uitdroging en oververhitting.


Speed zal het XTC effect wat afvlakken als je het neemt tijdens de XTC piek.

XTC en alcohol
Omdat alcohol je lichaam uitdroogt, zal de combinatie van alcohol en XTC het risico op oververhitting en uitdroging verhogen. Ook de kater wordt er niet minder op.

Bovendien vlakt alcohol het effect van XTC af. Zonde van je pil dus.

Alleen gebruiken als je je geestelijk en lichamelijk goed voelt
Rust goed uit voor en na XTC gebruik
Eet gezond voor en na XTC gebruik. Vooral veel reservestoffen (noten, pinda’s) en vitaminen (sinaasappels, kiwi, broccoli). Dit is misschien wel de belangrijkste tip! Het is moeilijk om te eten tijdens en na XTC gebruik, maar probeer het toch. Goed eten vermindert duidelijk de kater! Als je geen vast voedsel binnenkrijgt, denk dan aan sappen, drinkontbijt, smoothies…
Drink ieder uur een glas water of een isotoon drankje (zoals AA of Extran) om uitdroging en oververhitting tegen te gaan.
Je kan voor en na XTC gebruik extra vitamines en anti-oxidanten gebruiken.
Niet gebruiken bij: suikerziekte, zwak hart, hoge bloeddruk, zwangerschap, epilepsie en psychische klachten of in combinatie met medicijnen (vooral niet met MAO-remmers en astmageneesmiddelen).

Niet deelnemen aan het verkeer.

Bron: Unitydrugs.nl / eigen visie

Ossie
17-04-2008, 17:11
That's more like it

De man van 14K
17-04-2008, 17:17
kon je dat niet (meer) uit je hoofd doen MTE?

Tony
17-04-2008, 17:19
Toch blijft het te gek spul bij gematigd gebruik ervan...

Ben zelf alweer wat verstandiger geworden en gebruik het spul nog maar 2x per jaar ofzo.. maar ook ik ben jong geweest... ;)

Paganstars
17-04-2008, 17:30
ik heb die zooi al 5 jaar geleden afgezworen!

Muay Thai Elite
17-04-2008, 17:35
Ik gebruik wel, maar alleen als ik naar feesten ga, zo'n 2x per week ofzo..

Tony
17-04-2008, 17:49
hehe

De man van 14K
17-04-2008, 20:01
Ik gebruik wel, maar alleen als ik naar feesten ga, zo'n 2x per week ofzo..



hahaha... Reps voor deze opmerking (hou je tegoed)

Ossie
18-04-2008, 12:04
Jammer trouwens dat er niet wordt vermeldt wat de effecten zijn van XTC i.c.m. coke :D

Paganstars
18-04-2008, 12:16
probeer het uit en plaats een verslagje hier ossie!

Ossie
18-04-2008, 12:30
Nu heb ik het wel eens geprobeerd.
Mijn ervaring is dat het best prima werkt, zolang je niet veel teveel van een van beide neemt. Je voelt wel lekker die XTC rush, maar ook weer dat hoe zal ik het zeggen 'nuchtere, heldere' van coke.

Was eigenlijk meer benieuwd of het echt gevaarlijk is of zo :D

redjuh
18-04-2008, 16:19
Jammer trouwens dat er niet wordt vermeldt wat de effecten zijn van XTC i.c.m. coke :D

zonde om coke te nemen na of tijdens xtc... verneukt je effect. als je een beetje te zwaar aan het trippen bent van xtc kan je met coke wel weer ff normaal worden.... heb ik me laten vertellen

Muay Thai Elite
18-04-2008, 17:12
Klopt, en je hart zal tekeer gaan als een gek, dus echt veilig lijkt t me ook niet.

redjuh
18-04-2008, 17:22
Klopt, en je hart zal tekeer gaan als een gek, dus echt veilig lijkt t me ook niet.

zal wel meevallen... met sporten gaat je hart ook dik tekeer, en sporten is ook goed voor je. hehehe

De man van 14K
19-04-2008, 17:50
zonde om coke te nemen na of tijdens xtc... verneukt je effect. als je een beetje te zwaar aan het trippen bent van xtc kan je met coke wel weer ff normaal worden.... heb ik me laten vertellen


correct, de effecten werken elkaar nogal tegen..

Ossie
19-04-2008, 19:45
Heb het beide wel eens meegemaakt.
Zoals ik al schreef, als je (lees:ik) niet te veel van een van beiden gebruikt is het relaxed.
Als je van (of beide) teveel neemt, word je heel vaag. Je bent aan het trippen door de XTC, maar blijft juist nuchter van de coke, wat erin resulteert dat je eigenlijk keihard gaat, maar ook weer heel kalm blijft of zo....
Weet niet hoe ik het moet omschrijven. Maar ik weet wel dat het zeker geen fijne trip was op Defqon 2006 :D

redjuh
19-04-2008, 19:47
wat je nu omschrijft is toch juist heel vet...? :s