PDA

View Full Version : pull-up of lat-pull down ?



Bud S
03-05-2008, 11:02
nu we toch zo lekker bezig zijn met die squat...;)

pull-up of lat-pull down ?

essentiele verschillen, voordelen, nadelen, wanneer wel, wanneer niet, biomechanica, etc.

SandaXtreme
03-05-2008, 11:31
Welke van de twee effectiever is voor vechtsport weet ik niet; wat ik wel weet is dat na een maand(je) pull ups te hebbe gedaan ik aanzienlijk meer kracht/explosiviteit in mn schouders/rug/nek heb ontwikkeld. Bij andere oefeningen (met name spierisolerende oefeningen) duurt het bij mij veel langer eer ik resultaten merk.

Over de biomechanica etc kan ik niks zeggen, maar ik ben ervan overtuigd dat pull ups 1 van de (if not de beste) oefening is voor explosiviteit in de schouders en rug.

PS lat-pull down heb k zelf nooit geprobeerd dus kweet er niks vanaf :blush:

pull ups FTW ;)

Chico
03-05-2008, 11:44
pull ups.. by far...

FOCUS
05-05-2008, 01:25
met pull ups is het net als met squats; techniek is doorslaggevend voor resultaat. Hele lichaam moet stabiel zijn;
merk het verschil: eerst gewoon stang beetpakken en optrekken en laten zakken: hoeveel kan je er, welke spieren voel je?
Dan met aandacht voor de houding en techniek:
hang aan de stang, armen volledig gstrekt benen hangen. Grip is stevig;

Dan opeenvolgend:
Het bekken en onderrug recht boven elkaar (niet gedraaid hangen met romp, als dit toch zo is, beginnen met buik/maag hard naar binnen zuigen), het hele lichaam moet dus rechtop zijn, of licht naar achter gebogen (holle rug, benen iets naar achter gebracht zodat lichte boog ontstaat. Variaties even buiten beschouwing.

Dan buik afplatten, bilspieren aanspannen, dan bovenbenen aanspannen, schuine buikspieren erbij betrekken, rugspieren onderin de rug -vlak langs ruggegraat en meer naar de buitenkant van de rug- ook aanspannen.
Hang stil, armen volledig gestrekt, zorg dat vanaf opzij gezien, je schouderblad recht boven of iets achter je bekken zit.

Begin de beweging niet vanuit je armen, maar met je schouderbladen.
Houdt deze naar achter en laag. nu zijn je lats maximaal op spanning en verbinden je schouderbladen en je schouders direct in een rechte lijn met je bekken (driehoek). Onderlichaam en bovenlichaam zijn 1 met bekken.
Hele lichaam gaat in een rechte vloeiende lijn naar boven en naar beneden.
Houdt max spanning op hele lichaam. hoeveel kan je er en welke spier voel je niet?

Variaties: benen recht vooruit, smalle grip, wijde grip, een been getrekt,
knieen optrekken, reverse grip, benen zijwaarts, twisten. opzij omhoog enz enz enz enmz


en dan de lat pull down....
is alleen vanaf romp omhoog, minder bew vrijheden, mn kracht dus.
variaties beperkt

FOCUS
05-05-2008, 08:26
er is trouwens nog een interessant artikel waarin de verschillen in spier-activatie van de lat pull down met verschillende handvattingen worden beschreven.
dus de variatie wordt nog mee beperkt:
http://www.knkf.nl/media/files/KT_1.pdf

Chico
05-05-2008, 12:15
Ik doe trouwens de crossfit kipping pullup... ik kon paar maanden terug net 1 of 2 keer optrekken en zit nu op kipping pull ups over de 10 (doe sets van 10 nog geen max gedaan).. maar de deadhang pull up gaat nu ook makkelijk 10 keer...

hoe kijk jij tegen de kipping pull up aan (@ focus)

FOCUS
05-05-2008, 16:14
wat is dat??? ik ken ze niet.


ik heb trouwens echt veel geleerd over hoe praktisch spanning en stab te mximaliseren van het 'Naked Warrior' artikel dat Dandalion beschikbaar had gesteld.
En ook weer goed doordrongen geraakt van het feit dat je meer opbouwt door een paar perfecte reps te doen, dan een set tot failure, waarbij de techniek ongemerkt slordig wordt naarmate de vermoeidheid toeneemt!
zie ook Satsiorsky zn ideeen...

Bud S
05-05-2008, 17:22
ik ga me altijd automatisch op die kipping pull up manier optrekken als ik moe wordt. vond het altijd cheaten. maar nu ik weet dat er een naam voor is, is het natuurlijk geen cheaten meer maar een variatie in techniek

Chico
05-05-2008, 17:29
wat is dat??? ik ken ze niet.
ik heb trouwens echt veel geleerd over hoe praktisch spanning en stab te mximaliseren van het 'Naked Warrior' artikel dat Dandalion beschikbaar had gesteld.
En ook weer goed doordrongen geraakt van het feit dat je meer opbouwt door een paar perfecte reps te doen, dan een set tot failure, waarbij de techniek ongemerkt slordig wordt naarmate de vermoeidheid toeneemt!
zie ook Satsiorsky zn ideeen...
ik heb al die artikelen van je in een docje gestopt en print ze morgen op me werk uit :D... ff rustig in de zon lezen :pimp:


ik ga me altijd automatisch op die kipping pull up manier optrekken als ik moe wordt. vond het altijd cheaten. maar nu ik weet dat er een naam voor is, is het natuurlijk geen cheaten meer maar een variatie in techniek
true that.. maar crossfit gebruikt omdat het meer spieren aanspreek en explosiever is... en je bouwt ook meteen je deadhang pull ups op..

FOCUS
05-05-2008, 18:50
ja en hoe werkt het?

Bud S
05-05-2008, 21:01
http://www.youtube.com/watch?v=RpL1Z6Tm2c0

Bud S
05-05-2008, 22:22
true that.. maar crossfit gebruikt omdat het meer spieren aanspreek en explosiever is... en je bouwt ook meteen je deadhang pull ups op..

dankzij jouw post in deze thread ben ik pas op het idee gekomen "crossfit" eens te googlen.
ik was het woordje crossfit al wel eens tegengekomen in titels hier op mixfight, maar in me bevooroordeelde onwetenheid associeerde ik het met "crosstrainer/crosstraining" (zo'n ding die je al heel gauw alleen nog als kapstok gebruikt) en leek het me dus totaal niet interessant.

dom, dom,dom

crossfit lijkt me verotte zwaar maar de moeite van het proberen zeker waard.


jij traint nog steeds zo ?

FOCUS
05-05-2008, 22:23
Thnx Willem

ja dat is eigenlijk wel grappig
tis eigenlijk cheaten:lol:

maar ik zie wel dat het een killer kan zijn,
voor kracht is het denk ik geen goeie, voor vermogen/power destemeer.


ben hier meer van onder de indruk

http://nl.youtube.com/watch?v=zfGNJL3pwOc&feature=related


deze is ook goed
max spanning
http://nl.youtube.com/watch?v=LYebUSI2bwg

Chico
06-05-2008, 07:40
crossfit lijkt me verotte zwaar maar de moeite van het proberen zeker waard.

jij traint nog steeds zo ?
ik gebruik het idee van crossfit... veel van de WOD kan ik niet doen omdat ik er de combinatie van materialen niet voor heb (en een halterstand en de mogelijkheid om te rennen bv), bepaalde dingen niet kan (muscle up) of bepaalde dingen niet wil doen (bv zwaar liften in mijn appartement met de weinig ruimte die ik heb ivm het niet redden en laten vallen).

Wat ik wel doe is zelf dezelfde type oefeningen maken en die in mijn lessen verwerken... bv 100x opdrukken 100x buikspieren 100x squaten 100x op de bank springen (laatste ipv optrekken.. we hebben geen stang in de dojo)... en dat op tijd.. na 8 minuten ofzo ben je nog steeds kapot... :D

Heb ook zelf wat zakken grint omtovert tot trainingshulpje... en dat samen met sprinten, optrekken aan de kinderspeelapparaten, burpees, etc doe ik dan de buitentrainingen in crossfit achtige oefeningen...

ik zal kijken of ik de volgende keer een buitentraining kan filmen.. kan ik het je laten zien :D... heb een tijdje terug "fight gone bad" gepost.. dat soort dingen doen we tijdens de trainingen in de dojo

http://www.youtube.com/watch?v=myLEKk0k2HI