PDA

View Full Version : korte achillespees



Garcia
03-05-2008, 17:44
Ik heb een vraag. Hoe kan ik m'n achillespees langer / flexibelere maken?

Ik weet een oefening om beiden voeten tegen elkaar aan en dan gehurkt gaan zitten de pees oprekt, maar mijn rechterpees blijft gewoon zeer kort. Ik ondervind hier tijdens het vechten geen last van maar wel tijdens het hardlopen of wandelen.

Ik krijg namelijk last van brandende schenen (wederom m'n rechterscheen) en na verloop van tijd zware kramp.

Misschien komt pijn in m'n schenen ergens anders van maar ik heb hier voornamelijk last van tijdens het lopen of hardlopen. Soms al na 100 meter soms na een paar km.

Dennuz
04-05-2008, 12:21
Ik heb een vraag. Hoe kan ik m'n achillespees langer / flexibelere maken?

Ik weet een oefening om beiden voeten tegen elkaar aan en dan gehurkt gaan zitten de pees oprekt, maar mijn rechterpees blijft gewoon zeer kort. Ik ondervind hier tijdens het vechten geen last van maar wel tijdens het hardlopen of wandelen.

Ik krijg namelijk last van brandende schenen (wederom m'n rechterscheen) en na verloop van tijd zware kramp.

Misschien komt pijn in m'n schenen ergens anders van maar ik heb hier voornamelijk last van tijdens het lopen of hardlopen. Soms al na 100 meter soms na een paar km.

Die pijn in mijn schenen heb ik ook gehad met hardlopen.. Oorzaak waren verkeerde schoenen..

Bud S
04-05-2008, 13:45
het te googlen woord hier is: overpronatie

heel kort door de bocht komt het hier op neer:

de voet/enkel zwikt te veel naar binnen bij het lopen ("doorgezakte voet") > scheve trek aan de achillespees>irritatie tussen pees en peesschede > verkorting pees.
daarnaast veroorzaakt deze overpronatie te veel trek aan de spieren die via de binnenrand van je schenen naar de onderkant van je voorvoet lopen> pijn /irritatie

simpelste oplossing is idd andere schoenen /evt. zooltjes

FOCUS
04-05-2008, 16:18
mogelijk ook door dysbalans van spieren rondom heupgewrichten.
bilspieren bijv te zwak -ga staan, voeten schouderbreedte naast elkaar.
kijk naar de stand van je voeten; nu in je bilspieren knijpen (alsof je een euro ertussen wilt klemmen), je voeten zullen meer 'recht gezet worden'.
is nog meer over te zeggen.
..maar zooltjes helpen meestal al een hoop.

Garcia
05-05-2008, 08:08
Thanks voor de tips, ik ga beginnen met het zoeken naar goede zooltjes om te kijken of dat een verschil uitmaakt.

Wanneer ik hardloop dan heb ik wel schoenen aan die ik op advies van Runnersworld had gekocht, ik zal daar binnenkort ook maar langs gaan om te kijken of mijn loopschoenen nog wel goed zijn voor mijn voeten.

FOCUS
16-05-2008, 17:34
ff op terugkomen. heb zitten nadenken en dacht het volgende:
tis een idee, ik kan het niet helemaal hardmaken, maar het lijkt me logisch
(ik vind mezelf altijd logisch, totdat jullie met tegenargumenten komen:blush:)

maar goed, hier komt mn idee, veel blablabla, op het einde staat wat je kunt proberen;)

De spieren en pezen aan de achterkant van je lichaam behoren tot de 'strekketen'. peesplaat onder je voet, vooral binnenkant, kuiten, hamstrings, bilspieren, lange rugspier (erector tr.) ....
Al deze spieren en pezen liggen min of meer in het verlengde van elkaar, en werken dan ook -min of meer- tegelijk en samen.
Nu kan je elke spier en bijbehorende pezen als een soort van elastiek zien. Elk elastiek is echter verschillend in stijfheid. Het ene elastiekje rekt dus moeilijker uit dan de ander. Elk elastiek is ook verschillend in lengte.

Pezen zitten aan de uiteinden van een spier en kunnen slechts weinig verlengen, enkele procenten van hun totale lengte.
Maar door deze kleine verlenging slaan ze energie op, elastische energie.
Wanneer ze weer terugveren, geven ze energie af, die gebruikt wordt bij de afzet van bijv rennen.
Blijf erbij, het lijkt ingewikkeld, maar dat valt wel mee. Ik praat alleen weer ingewikkeld, das alles.

Wanneer je met je voet de grond raakt tijdens het rennen; Dan worden bijv je kuiten op lengte gebracht. Maar ze spannen wel aan, dus ze worden een beetje verlengd bij de landing tijdens aanspanning, daarna verkorten ze weer tijdens de afzet.
Eigenlijk spannen ALLE spieren aan de achterkant aan, de een zal wat korter worden, de ander wat langer, weer een ander blijft dezelfde lengte. Maar ze spannen allemaal aan, zodat het een groot gespannen elastiek wordt. Per elastiekstukje verschilt de spanning, als het goed is, leveren ze allemaal een stukje kracht...

De spier spant dus aan, wordt ondertussen (een beetje) langer en dan weer korter.
De PEES wordt ietsjes langer, slaat daarbij dus energie op, en bij het verkorten geeft hij die energie weer af. Als een springveer!
verlengen pees=opslaan energie
verkorten pees=afstaan energie
(spieren leveren die energie, door aanspanning; dat kan met verkorten, gelijkblijvende lengte of verlengen, als de spier maar aanspant)

Ok, nog een ingewikkeld ding: een spier kan de meeste kracht leveren rondom zijn rustlengte. Dat betekent dit: een ontspannen spier heeft een bepaalde lengte. Als de spier verkort dan is rondom die lengte, de meeste kracht op te wekken door die spier. Veel korter of veel langer (gerekt) wordt de kracht een stuk minder.

Als je kuitspier erg kort is, zal hij minder kracht leveren, en zal hij niet erg veel kunnen verlengen. De pees zal door de verkorte spier ook al onder enige spanning staan, hij staat al wat in verlengde positie..
Dus hij zal ook eerder op het eindpunt komen. De pees kan niet verder verlengen zonder dat de pees gaat vervormen.
IS de kracht erg groot -met hardlopen bijvoorbeeld, je zet een grote pas naar voren, je kuit staat onder maximale verlenging, misschien je hamstring ook al. De pees moet dus je volle gewicht verwerken en daarbij gebeurd dat in al maximaal verlengde positie:

dan zal de pees dus de neiging krijgen tot vervormen. Als een elastiek wat te ver uitgerekt wordt, en dan uitgelubberd blijft, of kleine scheurtjes gaat krijgen, of zelfs knapt.

-intermezzo: bij kuiten die te lang zijn, is ook niet genoeg krachtsontwikkeling. Nu zullen de hamstrings proberen om meer energie te produceren/verwerken. Deze gaan denk ik dan ook 'verkorten'.-

ok terug naar de ' te korte kuiten' Leidt mogelijkerwijs tot peesletsel:
Wat kun je nu met dit alles??

nou, ga recht staan, span je bilspieren aan en maak je rug hol (als bij een squat) door je erector ook aan te spannen. Billen aangespannen, holle rug. Knieen zijn gestrekt!
Zonder je bekken/rug/heup te draaien strek je je been recht voor je uit onder een hoek van ongeveer 30-45graden met je tenen naar je toe getrokken. Geen verandering van houding verder!!! wees kritisch...

Nu zal je spanning moeten voelen in je kuiten danwel je hamstrings danwel allebei.
Voel je veel spanning in je kuiten, dan is misschien je kuit wel 'te kort' of te gespannen. Dit zorgt voor een te zware belasting op je achillespees.

Dit is dan meteen een goede rekoefening.
voel je je hammies, maakt niet uit, rek je die meteen ook goed op!
Om het rekken goed effectief te maken: trek actief je voet naar je toe, span je quadriceps aan. Varieer evt door je voet iets naar buiten te kantelen; dit zet extra rek op de binnenkant kuiten en hamstrings.
Blijf kaarsrecht staan!! niet wegdraaien, rug bollen, kont naar achter steken.

Rek 30sec vasthouden 1x uitvoeren.
Dan trainen...

proberen????

___RZA___
16-05-2008, 18:51
ff op terugkomen. heb zitten nadenken en dacht het volgende:
tis een idee, ik kan het niet helemaal hardmaken, maar het lijkt me logisch
(ik vind mezelf altijd logisch, totdat jullie met tegenargumenten komen:blush:)

maar goed, hier komt mn idee, veel blablabla, op het einde staat wat je kunt proberen;)

De spieren en pezen aan de achterkant van je lichaam behoren tot de 'strekketen'. peesplaat onder je voet, vooral binnenkant, kuiten, hamstrings, bilspieren, lange rugspier (erector tr.) ....
Al deze spieren en pezen liggen min of meer in het verlengde van elkaar, en werken dan ook -min of meer- tegelijk en samen.
Nu kan je elke spier en bijbehorende pezen als een soort van elastiek zien. Elk elastiek is echter verschillend in stijfheid. Het ene elastiekje rekt dus moeilijker uit dan de ander. Elk elastiek is ook verschillend in lengte.

Pezen zitten aan de uiteinden van een spier en kunnen slechts weinig verlengen, enkele procenten van hun totale lengte.
Maar door deze kleine verlenging slaan ze energie op, elastische energie.
Wanneer ze weer terugveren, geven ze energie af, die gebruikt wordt bij de afzet van bijv rennen.
Blijf erbij, het lijkt ingewikkeld, maar dat valt wel mee. Ik praat alleen weer ingewikkeld, das alles.

Wanneer je met je voet de grond raakt tijdens het rennen; Dan worden bijv je kuiten op lengte gebracht. Maar ze spannen wel aan, dus ze worden een beetje verlengd bij de landing tijdens aanspanning, daarna verkorten ze weer tijdens de afzet.
Eigenlijk spannen ALLE spieren aan de achterkant aan, de een zal wat korter worden, de ander wat langer, weer een ander blijft dezelfde lengte. Maar ze spannen allemaal aan, zodat het een groot gespannen elastiek wordt. Per elastiekstukje verschilt de spanning, als het goed is, leveren ze allemaal een stukje kracht...

De spier spant dus aan, wordt ondertussen (een beetje) langer en dan weer korter.
De PEES wordt ietsjes langer, slaat daarbij dus energie op, en bij het verkorten geeft hij die energie weer af. Als een springveer!
verlengen pees=opslaan energie
verkorten pees=afstaan energie
(spieren leveren die energie, door aanspanning; dat kan met verkorten, gelijkblijvende lengte of verlengen, als de spier maar aanspant)

Ok, nog een ingewikkeld ding: een spier kan de meeste kracht leveren rondom zijn rustlengte. Dat betekent dit: een ontspannen spier heeft een bepaalde lengte. Als de spier verkort dan is rondom die lengte, de meeste kracht op te wekken door die spier. Veel korter of veel langer (gerekt) wordt de kracht een stuk minder.

Als je kuitspier erg kort is, zal hij minder kracht leveren, en zal hij niet erg veel kunnen verlengen. De pees zal door de verkorte spier ook al onder enige spanning staan, hij staat al wat in verlengde positie..
Dus hij zal ook eerder op het eindpunt komen. De pees kan niet verder verlengen zonder dat de pees gaat vervormen.
IS de kracht erg groot -met hardlopen bijvoorbeeld, je zet een grote pas naar voren, je kuit staat onder maximale verlenging, misschien je hamstring ook al. De pees moet dus je volle gewicht verwerken en daarbij gebeurd dat in al maximaal verlengde positie:

dan zal de pees dus de neiging krijgen tot vervormen. Als een elastiek wat te ver uitgerekt wordt, en dan uitgelubberd blijft, of kleine scheurtjes gaat krijgen, of zelfs knapt.

-intermezzo: bij kuiten die te lang zijn, is ook niet genoeg krachtsontwikkeling. Nu zullen de hamstrings proberen om meer energie te produceren/verwerken. Deze gaan denk ik dan ook 'verkorten'.-

ok terug naar de ' te korte kuiten' Leidt mogelijkerwijs tot peesletsel:
Wat kun je nu met dit alles??

nou, ga recht staan, span je bilspieren aan en maak je rug hol (als bij een squat) door je erector ook aan te spannen. Billen aangespannen, holle rug. Knieen zijn gestrekt!
Zonder je bekken/rug/heup te draaien strek je je been recht voor je uit onder een hoek van ongeveer 30-45graden met je tenen naar je toe getrokken. Geen verandering van houding verder!!! wees kritisch...

Nu zal je spanning moeten voelen in je kuiten danwel je hamstrings danwel allebei.
Voel je veel spanning in je kuiten, dan is misschien je kuit wel 'te kort' of te gespannen. Dit zorgt voor een te zware belasting op je achillespees.

Dit is dan meteen een goede rekoefening.
voel je je hammies, maakt niet uit, rek je die meteen ook goed op!
Om het rekken goed effectief te maken: trek actief je voet naar je toe, span je quadriceps aan. Varieer evt door je voet iets naar buiten te kantelen; dit zet extra rek op de binnenkant kuiten en hamstrings.
Blijf kaarsrecht staan!! niet wegdraaien, rug bollen, kont naar achter steken.

Rek 30sec vasthouden 1x uitvoeren.
Dan trainen...

proberen????

Is het niet zo dat alleen het op rek brengen van een spier/ pees weinig bewezen effect heeft tot het daadwerkelijk verlengen van een spier?

Ik meen ergens gelezen te hebben dat als je een spier daadwerkelijk wilt verlengen je deze moet aanspannen vanuit een verlengde positie, zodat de spier meer sarcomeren aanmaakt en uiteindelijk dus ook verlengt.

Misschien mis ik iets in jou uitleg maar je bent ook altijd zo lang van stof :P. Dus als je hetzelfde bedoelt als mij dan heb ik niets gezegd...

FOCUS
16-05-2008, 20:26
ja hebt gelijk, je moet een spier in functie zetten, zodat hij zich gaat aanpassen aan de situatie.
maar door dus je bilspieren en quads en voetheffers aan te spannen en ook wat druk te geven met je voet, creer je een situatie waarin je vraagt van de te rekken spieren om op lengte te komen
Dynamic warming up:
had al zoveel geluld. maar dit zijn oef waarmee je aanspant en rekt op een correcte actieve manier:
inch worm,:
http://www.youtube.com/watch?v=y1UHnalOJSo


kleine oefeningen:
http://www.youtube.com/watch?v=tk05msJu5ec

dit is een hele goede, ik doe zelf een variant hiervan:
http://www.youtube.com/watch?v=1e1tccX42dw

en ook deze heeft elementen die ik graag doe:
http://www.youtube.com/watch?v=52SFWABd3ik&feature=related

ook een hele goede, -en al zo oud!!-
zonnegroet:
http://www.youtube.com/watch?v=yuvfHTaftLQ&feature=related

___RZA___
17-05-2008, 13:15
ja hebt gelijk, je moet een spier in functie zetten, zodat hij zich gaat aanpassen aan de situatie.
maar door dus je bilspieren en quads en voetheffers aan te spannen en ook wat druk te geven met je voet, creer je een situatie waarin je vraagt van de te rekken spieren om op lengte te komen

Volgens mij volg ik je hier niet helemaal. Als je je voetheffers aanspant is het toch simpelweg niet mogelijk ook je kuitspieren aan te spannen en dus de functie van de kuitspier vragen in een verlengde positie om de spier ook te verlengen.

Bud S
17-05-2008, 14:34
gewoon isometrisch aanspannen die kuiten in maximaal gerekte positie lijkt mij ook het makkelijkste :confused:

ik heb ook wel eens theorie gehoord dat je spieren/bindweefsel in 3 lagen kunt rekken (endomesum ?, perimesum?? en ??? iig dat soort kreten...)

beetje janda-achtig, en misschien is het hele verhaal ook wel van janda...

de meest opppervlakkige laag rek je met contract-hold-relax
de laag eronder excentrisch
en de binnenste met isometrich aanspannen in de eindstand

maar pin me d'r niet op vast, ik weet zelf niet meer hoe ik het zelf weet...;)

___RZA___
17-05-2008, 16:04
Hier trouwens nog wel een leuk artikel over rekken.

http://www.bsl.nl/secties/stimulus/artikel.pdf

Volgens mij wel wat verouderd maar nog wel bruikbaar... Staat ook wat over Janda in...

Bud S
17-05-2008, 16:39
uit het artikel van RZA:



"...De toename van ROM berustte
evenmin op een absolute verlenging van het spier-peescomplex.
Al in de jaren zeventig is namelijk door middel van
proefdieronderzoek aangetoond, dat een spier in absolute zin
pas langer wordt, c.q. het aantal in serie geschakelde sarcomeren
vermeerdert en de bindweefselstructuren verlengen, als een
spier gedurende minimaal 24 weken in verlengde toestand
wordt geïmmobiliseerd (Tabary, 1976). Het zal duidelijk zijn
dat geen enkele rekmethode voldoet aan de 24-wekeneis. Rekken
resulteert dus niet in een absolute verlenging van het spierpeescomplex
(van origo tot inserti..."

Bud S
17-05-2008, 16:42
het maakt allemaal geen fuck uit wat je doet
als je je er maar lekker bij voelt

is zo'n beetje de conclusie...

___RZA___
17-05-2008, 17:04
het maakt allemaal geen fuck uit wat je doet
als je je er maar lekker bij voelt

is zo'n beetje de conclusie...

Dat is wel wat duidelijker voor de forummembers denk ik :) dan al dat abracadabra gelul...

FOCUS
17-05-2008, 19:31
hmm niet mee eens
een spier in functie zetten (aanspannen) en dan in verlengde positie zal binnen redelijke tijd (laten we zeggen een jaar) leiden tot adaptatie, ofwel een langere rustlengte. DAt is dus meer sarcomeren in serie. Natuurlijk duurt het lang als je immobiliseert...ond uit de jaren 70....

RZA je hebt gelijk.
Als je echter verlengde functie vraagt van hammies en tegelijkertijd je voetbuigers aanspant, zullen je kuiten enerzijds rekken doordat ze het verlengde zijn van je hammies en anderizijds vraag je antagonistische onspanning van je kuiten

FOCUS
17-05-2008, 19:32
ik heb ergens een boekwerk over rekken liggen van een nederlandse wetenschapper; ga het opzoeken misschien kan ik het ergens scannen

FOCUS
17-05-2008, 19:35
http://www.bsl.nl/secties/stimulus/artikel.pdf


Is rekken zinvol?
Samenvatting
Sinds een aantal jaren staan de zin en onzin van rekoefeningen,
als onderdeel van elke training en wedstrijdvoorbereiding en
als fysiotherapeutische behandelvorm, ter discussie. Deze
wordt elke keer weer aangewakkerd door publicatie van wetenschappelijke
onderzoeksresultaten die vaak onjuist worden geinterpreteerd
en ongenuanceerd via de media naar buiten komen.
Rekken resulteert doorgaans in een grotere bewegingsuitslag
(Eng.: range of motion; ROM) van de extremiteit. Het is
echter bewezen dat een grotere ROMniet berust op vermindering
van spierstijfheid of absolute verlenging van het spierpeescomplex,
zoals binnen de sport en fysiotherapie vaak wordt
verondersteld. Een toename in ROMwordt waarschijnlijkmogelijk
gemaakt door neuromusculaire mechanismen, namelijk
een verlaat optreden van pijnsensatie in combinatie met een
verlaat optreden van de actieve weerstand van de gerekte spieren.
Beide kunnen worden beschouwd als verdedigingsmechanismen
tegen de passieve rek. Er zijn sterke aanwijzingen dat
rekken in het kader van blessurepreventie zinloos is.
Inleiding
Dit artikel geeft antwoord op de vraag of rekoefeningen zinvol
zijn in het kader van blessurepreventie.
Zowel in de sport als in de fysiotherapie bestaan talloze rekmethoden
met eigen theoretische principes en een eigen ˘loso-
˘e. De buitensporige aandacht voor deze verschillende methoden
van rekken suggereert dat ze onontbeerlijk zijn voor de
sporter en als oefen- en behandelvorm in de fysiotherapie. De
manier waarop gerekt moet worden, is in de loop van de tijd een
eigen leven gaan leiden en uitgegroeid tot een ritueel volgens
Klinische vraag
Drs. Annette I. van
Bolhuis
bewegingswetenschapper,
hogeschooldocent
opleiding Fysiotherapie
Heerlen

FOCUS
17-05-2008, 19:39
ah fuck dat gezeik met te veel letters, zelf ff lezen dan maar

FOCUS
17-05-2008, 19:44
wil nog ff dit zeggen over rekken, want dat is een eindeloze discussie die niet een eenduidige conclusie gaat opleveren///

als je een bal wilt werpen, en je zorgt ervoor dat je je arm verder naar achter kan brengen, dan heb je een langere werpboog, dus kan je meer energie in de bal stoppen, dus gooi je sneller en dus verder.

Als je stoot en de spieren aan de achterzijde van je schouder zijn tot op het laatst onstpannen (te bereiken met rekken is mijn stellige overtuiging en eigen ervaring) dan is er weinig tot geen energieverlies agv remmende werking eigen musculatuur, dan stoot je sneller/harder.

FOCUS
17-05-2008, 19:51
Op grond van deze resultaten kan geconcludeerd worden
dat een verlaat optreden van pijnsensatie en spieractiviteit,
zoals gemeten na het volgen van een rekprogramma, toename
inROM neuromusculair mogelijk maakt. Het neuromusculaire
systeem tolereert als het ware een grotere (relatieve) verlenging
van het spier-peescomplex. Dit ^ functionele ^mechanisme
is reversibel; zodra met de rekoefeningen gestopt wordt,
neemt de ROMzijn oorspronkelijke waarde weer aan.
In ˘guur 3 is het resultaat weergegeven van de experimentele
groep (n=10) uit het onderzoek naar de effecten van sportief
rekken. Daaruit blijkt dat deROM direct na het rekken toenam,
maar dat de ratio van elastisch moment en (relatieve) spierverlenging
constant bleef.Met andere woorden: de spier werd
noch elastischer, noch minder stijf. De toename van ROMberustte
evenmin op een absolute verlenging van het spier-peescomplex.
Al in de jaren zeventig is namelijk door middel van
proefdieronderzoek aangetoond, dat een spier in absolute zin
pas langer wordt, c.q. het aantal in serie geschakelde sarcomeren
vermeerdert en de bindweefselstructuren verlengen, als e..



ok Willem dit is wat je al zei,
duidelijk

maar is er ook onderzocht hoe snel er srcomeren worden bijgemaakt in serie als er idd sprake is van een functionele beweging waar de spier gebruikt wordt terwijl hij langer dan zn rustlengte is?

Zou toch verwachten dat er dan verlenging optreedt???
of denk je van niet?

___RZA___
18-05-2008, 12:04
Als je stoot en de spieren aan de achterzijde van je schouder zijn tot op het laatst onstpannen (te bereiken met rekken is mijn stellige overtuiging en eigen ervaring) dan is er weinig tot geen energieverlies agv remmende werking eigen musculatuur, dan stoot je sneller/harder.

Wat je hier zegt staat volgens mij ook letterlijk in het artikel. Aangezien je, als je rekt, minder snel een afweerreactie krijgt van spieren (en dus langer ontspannen kunnen blijven) is de remmende werking dus minder aanwezig en stoot je indd sneller / harder.

___RZA___
18-05-2008, 12:09
RZA je hebt gelijk.
Als je echter verlengde functie vraagt van hammies en tegelijkertijd je voetbuigers aanspant, zullen je kuiten enerzijds rekken doordat ze het verlengde zijn van je hammies en anderizijds vraag je antagonistische onspanning van je kuiten

Maar dat is dan ook mijn punt. Alleen op rek brengen van je kuiten zorgt uiteindelijk niet voor een daadwerkelijk langere kuitspier. Daarvoor is het nodig de kuitspier aan te spannen in een verlengde positie. En volgens mij is dat niet mogelijk in de situatie die je nu schetst.
Je brengt de hammies op rek, daarnaast span je de voetstrekkers aan waardoor de kuit wel op lengte komt, maar je bent in deze positie niet in staat ook de kuiten aan te spannen en dus ook daadwerkelijk te verlengen. Wel kun je vanuit deze positie de ROM vergroten (zoals beschreven in het artkel) doordat de afweer van spier ed. later optreedt.

FOCUS
18-05-2008, 14:05
Maar dat is dan ook mijn punt. Alleen op rek brengen van je kuiten zorgt uiteindelijk niet voor een daadwerkelijk langere kuitspier. Daarvoor is het nodig de kuitspier aan te spannen in een verlengde positie. En volgens mij is dat niet mogelijk in de situatie die je nu schetst.
Je brengt de hammies op rek, daarnaast span je de voetstrekkers aan waardoor de kuit wel op lengte komt, maar je bent in deze positie niet in staat ook de kuiten aan te spannen en dus ook daadwerkelijk te verlengen. Wel kun je vanuit deze positie de ROM vergroten (zoals beschreven in het artkel) doordat de afweer van spier ed. later optreedt.


hum ja, ik maak er een zooitje van:blush:..

zal vanavond nog es een poging wagen om uit te leggen wat ik precies bedoel:wacko:

___RZA___
18-05-2008, 14:40
hum ja, ik maak er een zooitje van:blush:..

zal vanavond nog es een poging wagen om uit te leggen wat ik precies bedoel:wacko:

Haha, ik had al het idee dat ik of ergens overheen las of dat ik het niet begreep..

Bud S
18-05-2008, 17:59
focus bedoel je dat de kuiten verkort zijn om op de de 1 of andere manier te compenseren dat de voetheffers en gluteaal musc. te zwak zijn.
m.a.w. als een soort gekruist syndroom,( zoals die er ook meer beschreven zijn elders in het lichaam ) en dat je als je die zwakke spieren weer meer aanspreekt, de pathologisch verkorte kuiten uiteiendelijk wel weer hun normale lengte aannemen ?

misschien is het nuttig in dit verband een onderscheid aan te brengen in (functioneel als compensatie?) hypertone musculatuur en werkelijk echt(pathologisch ?) verkorte musculatuur. beide beperken de rom. alleen de 1 is wat revesibeler dan de andere..
m.a.w. bij de hypertone musc. ga je meer richting focus' methodiek. bij de echt pathologisch verkorte musc. is het nuttig om meer richting aanspannen in de eindstand van die spieren te werken.

in het artikel wordt al aangegeven dat het in de praktijk echter moeilijk is vast te stellen of musculatuur daadwerkelijk verkort is.

kortom blijft uitermate lastig dit verhaal

Bud S
18-05-2008, 18:03
m.a.w. als een soort gekruist syndroom,( zoals die er ook meer beschreven zijn elders in het lichaam ) en dat je als je die zwakke spieren weer meer aanspreekt, de pathologisch verkorte kuiten uiteiendelijk wel weer hun normale lengte aannemen ?



om m'n eigen verhaal kloppend te houden bedoel ik hier natuurlijk functioneel verkorte kuiten ;)

FOCUS
18-05-2008, 19:43
Hey Willem,
ja iets dergelijks..
wil het nog wel een keer proberen uit te leggen, maar het lukt me niet om het kort en krachtig te doen, en ik heb ff geen zin om een half uur te typen nou, mn nek en rug protesteren..

Maar idd, kuiten worden meer gespannen dan ideaal is, ze doen dit echter om te compenseren (voor stabiliteit en/of kracht), hogerop, bijv in knie of beter nog, heup en/of lage rug.
Door het probleem aan te pakken, versterken/stab van deze zwakke schakel, zal de kuit weer zn 'normale' spanning en lengte kunnen innemen.
Die zonnegroet en dyn warming up oef stellen je in staat 'verkortingen' of zwakke schakels op te sporen. Door goede, correcte en kritische uitvoering van de bijbehorende oef (met variaties, aanpassingen) kan je het probleem aanpakken.

zo ff genoeg
Thnx Willem, ik was ff de draad kwijt


oh ja, heeft natuurlijk ook te maken met beperkingen of hypermobiliteit in gewrichten, kapsel...
Alles staat met elkaar in verband en beinvloedt elkaar.
nu kap ik echt...:) zal nog een poging wagen als ik het zelf op een rijtje heb:lol:.

hmm, moet ook nog dat hammies verhaal -kniestrekking ja/nee- van jullie proberen te ontkrachten, maar ik twijfel zelf enorm door de redenatie van Willem en Same:wacko:

___RZA___
18-05-2008, 20:06
Hey Willem,
ja iets dergelijks..
wil het nog wel een keer proberen uit te leggen, maar het lukt me niet om het kort en krachtig te doen, en ik heb ff geen zin om een half uur te typen nou, mn nek en rug protesteren..

Maar idd, kuiten worden meer gespannen dan ideaal is, ze doen dit echter om te compenseren (voor stabiliteit en/of kracht), hogerop, bijv in knie of beter nog, heup en/of lage rug.
Door het probleem aan te pakken, versterken/stab van deze zwakke schakel, zal de kuit weer zn 'normale' spanning en lengte kunnen innemen.
Die zonnegroet en dyn warming up oef stellen je in staat 'verkortingen' of zwakke schakels op te sporen. Door goede, correcte en kritische uitvoering van de bijbehorende oef (met variaties, aanpassingen) kan je het probleem aanpakken.

zo ff genoeg
Thnx Willem, ik was ff de draad kwijt


oh ja, heeft natuurlijk ook te maken met beperkingen of hypermobiliteit in gewrichten, kapsel...
Alles staat met elkaar in verband en beinvloedt elkaar.
nu kap ik echt...:) zal nog een poging wagen als ik het zelf op een rijtje heb:lol:.

hmm, moet ook nog dat hammies verhaal -kniestrekking ja/nee- van jullie proberen te ontkrachten, maar ik twijfel zelf enorm door de redenatie van Willem en Same:wacko:

Hey, dat is kort en krachtig en een stuk duidelijker dan de vorige post haha. Bedankt iig, nu is me duidelijk waar je op doelt. Succes met je rug iig....

Garcia
19-05-2008, 10:07
Thanks voor de extra informatie Focus.