PDA

View Full Version : Knockout gaan/bewusteloos proces



Henry
02-06-2008, 23:23
Wie zou hier kort kunnen vertellen waarom de benen van kickboksers begin te trillen en een soort lichaamsspasme ontstaat wanneer ze knockout gaan?

uiteraard voor de hand liggend is dat een ader in de nek de bloedtoevoer naar de hersenen wordt afgekneld waardoor men ff van zn stokkie gaat.

Die trillende benen is een gevolg van zenuwen die niet of deels aankomen?
samentrekking van spieren hoe komt dat?


graag verneem ik hier wat meer over


EN hoe schadelijk is het afsluiten van het bloed naar je hersenen bij een trap of een nekklem?

Tony
03-06-2008, 08:13
Het afsluiten van de bloedtoevoer heeft eerder te maken met een choke/verwurging (voorbeeldje, een rear naked choke bij BJJ)..

Bij een KO is het zo dat door de kinetische energie van de vuist je schedel een opdonder krijgt. Door de traagheid van de massa botst hierdoor je hersenen (die in een soort vloeistof drijft) tegen de schedelwand... Juist dat contact moment tussen schedel en hersenen zorgt voor de ko..

Bud S
03-06-2008, 09:15
volgens mij zijn die trillende benen een spasme.
de inhiberende (afremmende) zenuwbanen zouden door een k.o. ff een kort moment geobstrueerd (bekneld/aangeraakt) kunnen raken (op het moment van de slag zelf).
het gevolg is dus spastische activiteit in de benen agv het ontbreken van remmende controle vanuit de hersenen.
dit zie je ook nog wel es gebeuren als het ruggemerg aangetikt wordt (met in het ergste geval een (partiele)dwarsleasie tot gevolg). maar dan moet je al zo'n enorme hijs voor je kop krijgen dat een wervel het ruggemerg aantikt...
ik bedenk me ineens dat dit wel mogelijk zou zijn als je van nature een wat smaller wervelkanaal hebt. kwestie van slechte dekking en heel veel pech dan.

Tony
03-06-2008, 09:31
ik bedenk me ineens dat dit wel mogelijk zou zijn als je van nature een wat smaller wervelkanaal hebt. kwestie van slechte dekking en heel veel pech dan.

Zou een reden kunnen zijn waarom in de gevallen met "zinloos geweld" een slachtoffer de dood kan vinden na slechts 1 goeie klap..

FOCUS
03-06-2008, 10:02
das denk ik vaker het gevolg van een forse bloeding in de hersenen of het scheuren van een bloedvat

anonymous001
03-06-2008, 10:41
das denk ik vaker het gevolg van een forse bloeding in de hersenen of het scheuren van een bloedvat

Dat geloof ik ook. Dunne bloedvaatjes in de hersenen, ofzo.

De val op de grond wil daar geloof ik ook nog wel eens bij helpen.

On-topic @ Tony: Dat is toch niet de enige vorm van KO? Je kan sowieso ook op een zenuwknooppunt ko gaan. Hoe dat precies werkt, weet ik eigenlijk niet. Zijn er nog meer manieren, eigenlijk?

Tony
03-06-2008, 10:46
On-topic @ Tony: Dat is toch niet de enige vorm van KO? Je kan sowieso ook op een zenuwknooppunt ko gaan. Hoe dat precies werkt, weet ik eigenlijk niet. Zijn er nog meer manieren, eigenlijk?

Doel je nu op die speciale lichaamspunten... bv uit de traditionele martial arts... dat je met een kleine gerichte stoot op dat punt iemand kan uitschakelen?

anonymous001
03-06-2008, 10:53
Doel je nu op die speciale lichaamspunten... bv uit de traditionele martial arts... dat je met een kleine gerichte stoot op dat punt iemand kan uitschakelen?

Neuh... Meer op bijvoorbeeld een scheenbeen die je snoeihard in iemands nek gooit. Maar het principe zal hetzelfde zijn, ja. Het effect ook. :)

FOCUS
03-06-2008, 10:55
stoot op de plexus:thup:

nahtanoj
03-06-2008, 11:06
Plexus en lever/mild zie ik op een of andere manier het liefst

Henry
07-06-2008, 20:45
Okay Ik gaf een week terug een rare naked choke, en diegene zei: het lijkt net alsof ik net wakker ben geworden en zn benen trilde terwijl hij opstond.
I was really shitting my ass of.
Maar het is dus niet zo een grote probleem.
Eerste keer dat ik zoiets meemaak.

Casparvdzouw
09-06-2008, 19:06
hoe voelt het eigenlijk knockout gaan/na afloop?

The Bulldog
09-06-2008, 19:11
Warrig....ik ben 1 keer nock gegaan...30 / 40 sec weg...spasme in de benen die omhoogtrapte en alles...

Daarna zelf de ring uit gelopen zo stabiel als maar kon...maar toch na 30 minuten pas mijn eerste bewuste herrinering...

Alles van de partij weet ik nog tot de mawashi die ik kreeg...

GEkke is dat ik in dat half uur na de partij 6 keer heb terug gekeken volgens de vriendin maar mijn eerste eigen herrinering is na dat half uur...telefoontje naar mijn zoon...heel appart....

Tot donderdag wazig gekeken...hahaha

Bud S
09-06-2008, 22:50
...maar mijn eerste eigen herrinering is na dat half uur...telefoontje naar mijn zoon...heel appart....



wat ontroerend....:crying:
of kreeg je nog geld van 'm ? ;)

Garcia
10-06-2008, 09:20
Het gevoel wat ik had na een KO was alsof ik uit een hele diepe slaap wakker werd. Ik begon ontzettend te zweten en zag wit volgens mijn trainer. Verder had ik tintelingen in m'n benen en had het koud.
Ik ben toen ongeveer (na een knie vol op m'n kin terwijl ik naar z'n middel dook) 15 seconden out geweest. Ik heb hier een prachtig litteken aan overgehouden onder op m'n kin haha.

Ik ben ook door een mawashi neer gegaan en was toen half out. Ik voelde toen die trap mij raakte dat mijn gehele lichaam niets meer deed en ik als een pop door m'n knieen zakte en m'n armen liet vallen en naar de grond ging. Op het moment dat ik de grond raakte maakte ik bewust mee wat er om mij heen gebeurde en kreeg nog een paar tikken van m'n tegenstander die het karwei af wilde maken tot de ref ertussen sprong.
Ik ben toen niet helemaal out gegaan maar ik had meer tijd nodig om te herstellen dan m'n vorige KO. Ook toen had ik het koud en brak het zweet mij uit en had ik tintelingen in m'n benen (gevoel alsof je been/voet slaapt)

FOCUS
10-06-2008, 10:18
kan me die partij voor de geest halen
was heel snel na begin al
zwaar KO door hoge trap toch?
:ehhh: