PDA

View Full Version : Oefeningen snel of langzaam uitvoeren?



Ronald
09-06-2008, 18:09
Ik heb m'n hele leven fitnessapparaten weten te vermijden omdat het me altijd oersaai leek. Helaas moet ik er nu toch aan geloven. Voor m'n rug moet ik 3 maanden 2 x 1,5 uur per week een training doorlopen bij de fysiotherapeut (+ nog wat oefeningen dagelijks thuis doen).

Nu heb ik de neiging om een oefening snel uit te voeren. Ik moet bijvoorbeeld op zo'n apparaat een aantal halve roeibewegingen maken met een x-aantal gewichten er aan. Dat doe ik het liefst in een zo'n vlot mogelijk tempo. Vandaag zei de fysiotherapeute dat ik de beweging langzamer uit moet voeren omdat dat beter is. Het is zwaarder en doet daardoor efficiënter waar de beweging eigenlijk voor bedoeld is.

Als je zo'n beweging langzamer uitvoert, raak je je explosiekracht dan ook kwijt? Of zit dat gevaar er helemaal niet in?
Als dat gevaar er wel in zit, hoe vermijd je dat dan? explosief blijven trekken maar met een zwaarder gewicht ofzo?

FOCUS
10-06-2008, 10:21
ligt iets genuanceerder
in het kort
mogelijk verlies je controle/stabiliteit over bepaalde gewrichten tijdens snelle, of exposieve bewegingen.
Door langzaam gecontroleerd te bewegen train je die controle

is erg kort door de bocht, maar in die richting moet je het denk ik zoeken

die explosiviteit is zo weer terug
ff gas terugnemen
straks weer knallen

Paganstars
10-06-2008, 11:20
Klopt; was toen ik roeide ook... heel langzaam de techniek doen, zodat je lichaam de beweging op slaat. naar mate het beter gaat kan het sneller en explosiever...

Spike_tm
16-06-2008, 19:02
Zeker als herstel is gewoon die oefeningen rustig doen. Dat heeft voor het herstel het beste resultaat. Zodra alles weer 100% is heb je de explosiviteit zo weer terug.

Bassie
16-06-2008, 20:06
vraag het je fysio zou ik zeggen.

Maar explosiviteit is erfelijk bepaald. Je hebt meer witte of meer rode spiervezels. natuurlijk kun je explosiviteit wel verbeteren dmv training, maar iemand met rode spiervezels zal nooit zo explosief worden als iemand die overwegend meer witte spiervezels heeft.

Het gecontroleerd uitvoeren van een beweging heeft geen invloed op je explosiviteit!

FOCUS
17-06-2008, 09:18
het trainen van duurvermogen heeft wel nadelige invloed op de snelheid van de contractie van type2 vezels.

getrainde duursporters zijn langzamer op de sprint dan een ongetraind iemand.

Bud S
18-06-2008, 10:12
Ik heb m'n hele leven fitnessapparaten weten te vermijden omdat het me altijd oersaai leek. Helaas moet ik er nu toch aan geloven. Voor m'n rug moet ik 3 maanden 2 x 1,5 uur per week een training doorlopen bij de fysiotherapeut (+ nog wat oefeningen dagelijks thuis doen).

Nu heb ik de neiging om een oefening snel uit te voeren. Ik moet bijvoorbeeld op zo'n apparaat een aantal halve roeibewegingen maken met een x-aantal gewichten er aan. Dat doe ik het liefst in een zo'n vlot mogelijk tempo. Vandaag zei de fysiotherapeute dat ik de beweging langzamer uit moet voeren omdat dat beter is. Het is zwaarder en doet daardoor efficiënter waar de beweging eigenlijk voor bedoeld is.

Als je zo'n beweging langzamer uitvoert, raak je je explosiekracht dan ook kwijt? Of zit dat gevaar er helemaal niet in?
Als dat gevaar er wel in zit, hoe vermijd je dat dan? explosief blijven trekken maar met een zwaarder gewicht ofzo?

houdingsspieren hoef je voor een normaal functioneren vrijwel nooit op max. kracht te trainen. vezeltypeverhouding neigt bij houdingsspieren ook meer naar de rood in de meerderheid. m.a.w. het zijn meer spieren die je op uithoudingsvermogen wilt trainen. maar nog belangrijker bij het verhelpen/voorkomen van rugklachten is het trainen van de coordinatie/samenspel tussen de verschillende rompspieren. je komt dan bij grote keten oefeningen als lunges,squats, deadlifts en balansoefeningen op bijv. een balanceball
ik denk dat een apparaat t.o.v. de genoemde oefeningen duidelijk minder effectief is. of je nou hard of langzaam aan die pully trekt...

FOCUS
18-06-2008, 20:50
geweldige post Willem
straks ga ik je nog aardig vinden

wat ook minstens zo belangrijk is, is de techniek;
span de juiste spieren aan, let zeer kritisch op je houding en de beweging.
laat je ego ff los, niet toch nog een gewichtje erbij, of zo zwaar mogelijk.
hoe beter je lichaamsgevoel, hoe efficienter de oef zullen worden.
Om dit gevoel te cultiveren en om de juiste spieren aan te wenden, zijn er allerlei oefeningen beschikbaar die zich richten op 1 of een paar van die spieren.
lastig, zal een voorbeeldje geven: stiff legged deadlift moet met een goede holle rug worden uitgevoerd. De bilspieren moeten aangespannen zijn, en de onderbuik op spanning. Dit is nodig, zodat de hamstrings niet dominant worden. Dan gaat hij zeg maar het werk van de bilspieren overnemen. Dat doet hij door te 'verkorten'.
Kan je niet die holle rug maken/vasthouden, dan moet je dat eerst gaan trainen met andere oefeningen.
techniek, techniek, techniek.
kracht komt dan vrij gemakkelijk
heb je moeite met kracht opbouwen, ga eerst eens kritisch je uitvoering bekijken, haal heel veel gewicht eraf en neem een paar weken om de beweging 'te leren'.