PDA

View Full Version : Digitale Tv en andere meuk..



Ton
18-06-2008, 19:17
Beste mensen. Heb gisteren een nieuwe TV aangeschaft, de eerste LCD tv hier in het huis (HD Ready). Nu kijk ik nog via de analoge coax kabel tv, maar merk dat dat toch niet al te scherp is.
Ben me dus wat aan het verdiepen in digitale tv, maar heb hier 0,0 kaas van gegeten.

Wat ik me nu afvraag:
1. Welke provider moet ik hier voor hebben. Wil natuurlijk ook de extra sportzenders om live eredivisie voetbal te kunnen kijken..

2. Kan ik wanneer ik digitale tv aanschaf ook thuis de andere niet LCD televisies aan blijven sluiten om normaal tv mee te kunnen kijken?

3. Digitale tv is het zelfde als HD tv?

Zoals je ziet, Ton is hier een achterlijke noob in... Reps voor info uiteraard! :thup:

Ronald
18-06-2008, 20:12
Wat ik me nu afvraag:
1. Welke provider moet ik hier voor hebben. Wil natuurlijk ook de extra sportzenders om live eredivisie voetbal te kunnen kijken..

2. Kan ik wanneer ik digitale tv aanschaf ook thuis de andere niet LCD televisies aan blijven sluiten om normaal tv mee te kunnen kijken?

3. Digitale tv is het zelfde als HD tv?

Zoals je ziet, Ton is hier een achterlijke noob in... Reps voor info uiteraard! :thup:
1. Daar heb je verschillende opties voor. Zelf heb ik gewoon digitale tv van Chello, maar dan heb je geen eredivisie voetbal. Geen idee welke provider dat wel heeft.

2. Met mijn digitale abonement van Chello blijf ik ook mijn analoge aansluiting houden. Andere tv's kunnen daar dus gewoon op aangesloten worden.
Als je bijvoorbeeld digitenne neemt en je kabelabbonement opzegt, heb je die mogelijkheid niet meer.

3. Nope, zijn 2 verschillende dingen. Digitaal zegt alleen iets over de manier waarop het signaal binnenkomt (wat uiteraard beter is dan via analoog). HD tv is een standaard voor een bepaalde kwaliteit (x bij x pixels enzo). Als je digitale tv hebt heb je dus nog niet automatisch ook hd tv. Er zijn nog maar heel weinig kanalen die daadwerkelijk in hd uitzenden. Bij Chello kun je je daarvoor op 2 kanalen abboneren geloof ik. Al met al heb je op dit moment voor tv uitzendingen nog niet al teveel aan dat hd-gebeuren.

Impulse
18-06-2008, 21:26
ik weet alleen antwoord op 1 vraag : Tele 2 heeft eredivisie en anders heb je nog UPC maar dan moet je sport 1, 2 enzo bijnemen, dan heb je alleen maar voetbal, maar of het eredivisie is weet ik niet 100% zeker.

Ton
18-06-2008, 22:57
Thnx voor de informatie!

Maar is het iig wel zo dat je met digitale tv een stuk scherper (minder pixelachtig) beeld krijgt dan met een analoge verbinding?

Ronald
18-06-2008, 23:36
Thnx voor de informatie!

Maar is het iig wel zo dat je met digitale tv een stuk scherper (minder pixelachtig) beeld krijgt dan met een analoge verbinding?
LCD tv's zijn extra gevoelig voor een slecht signaal. Bij een digitaal signaal heb je echt aanmerkelijk beter beeld op een LCD. Dat is zonder enige twijfel echt de moeite waard in mijn ogen. Je bekabeling e.d. moeten dan ook wel goed in orde zijn, anders schiet je er nog niet veel mee op. Als dat niet het geval is, gewoon even een nieuwe (betere) antenne kabel leggen met goede stekkers (niet die goedkope plastic dingen).

Mijn tv krijgt nog zowel een analoog als een digitaal signaal binnen. Af en toe wordt ie per ongeluk nog op het analoge signaal gezet. Ik zie het echt gelijk, zo'n duidelijk verschil zit er in.

Maar kijk anders ff hoe lang je aan zo'n digitaal abbonement vast zit. Vind je het niks, dan zeg je toch gewoon weer op :)

A-team
19-06-2008, 09:26
Digitale tv is wel een stuk beter als analoge. Probeer discovery Hd is dan weet je of het je waard is! Wij lopen met Hd nog erg achter. Hd ready en Full Hd is ook een groot verschil!

Paganstars
19-06-2008, 11:03
@ ton... schaf zo'n gvd schotel aan! is al sinds jaar en dag digitaal (echt digitaal en niet van die weak ass kabel shite want dat is semi digitaal omdat dat gewoon lekker over de analoge lijn loopt dus veel te veel storingen) Begin iig niet aan KPN Digitenne want dat is nog grotere bagger!

Met vriendelijke groet,
Pinnacle Technische Support

Bud S
19-06-2008, 11:18
Thnx voor de informatie!

Maar is het iig wel zo dat je met digitale tv een stuk scherper (minder pixelachtig) beeld krijgt dan met een analoge verbinding?

ja, dat klopt
wat ook van belang is, is de digitale ontvanger
humax=goed
samsung=klote (schijnt)

als het dan nog steeds onscherp is, moet je gaan denken aan dikkere coax/scartkabels e.d.

Paganstars
19-06-2008, 12:00
@ willem... maakt geen reet uit... heeft puur te maken met het feit dat je bij digitale kabel televisie een ppot wordt uitgedraaid omdat dvb-c in nederland niet via glasvezel gaat maar via een leuke koperen analoge lijn...

YoMarK
19-06-2008, 12:59
DVB-C gaat altijd over een kopere kabel(op het eindpunt), aangezien het voor je decoder een analoog signaal moet zijn.
Dit is hetzelfde als bij digitenne(DVB-T) en satelliet(DVB-S), altijd heb je een analoog signaal dat word omgezet naar een digitale door je decoder bij de TV.
De kwaliteit van digitale kabeltelevisie is vaak net zo goed als die van de satelliet, maar dat is afhankelijk van je kabelprovider.
Digitenne is inderdaad een stuk minder(bitrate voor een normaal kanaal veel lager, zo'n 3.5Mbit ten opzichte van kabel(ongeveer tussen 6-8Mbit) en satelliet(ongeveer tussen 6-10Mbit)).

Satelliet heeft een beperkter HDTV aanbod dan de meeste kabelproviders, al begint dat nu ook langzaamaan te komen op de Astra 3(sinds kort ook nederland 1 in HDTV).
Overigens heb je voor HDTV ook altijd een speciale HDTV decoder nodig, ook bij satelliet.

Als je op de hoogste kwaliteit TV wil kijken(op een beperk aantal kanalen), dan moet je bij je kabelmaatschappij gaan informeren naar HDTV(je hebt een HD Ready TV, dus kun je gebruik maken van zogenaande 720p HDTV, iets wat de meeste kabelboeren uitzenden). Wil je wat betere kwaliteit, maar wil je niet de volle mep betalen, dan is normale digitale TV de beste keuze.

Paganstars
19-06-2008, 13:04
true... maar dvb-s heeft toch mijn voorkeur!

YoMarK
19-06-2008, 13:23
De mijne ook, maar dat komt doordat ik woon UPC kabel gebied(gebruiken geen DVB-C voor de kabel), waardoor ik geen eigen settop-box of Media Center kan gebruiken, en dus zou vastzitten aan de standaard kastjes van UPC. Voor de gemiddelde gebruiker echter gewoon prima(kinderziektes zijn er nu uit), evenals de beeldkwaliteit.

Paganstars
19-06-2008, 13:27
ERRRR WRONG!!! Kinderziektes eruit?? Moet je ff keertje meekomen naar arnhem naar me schoonmoeder; daar doen de helft van de kanalen niet doordat upc elke dag aan het klooien is... owh ja mn ned 1 ,2 3 en discovery etc...