PDA

View Full Version : wisselbaden



FOCUS
19-06-2008, 00:15
heb me de rambam gezocht naar een oude draad over dit onderwerp,
en dus uiteindelijk toch maar gewoon een nwe gestart
-kon hem niet vinden-

samenvatting in ned geleend van ergogenics:)

Warm en koud baden achter elkaar versnelt herstel spieren na training (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17978833) (Eur J Appl Physiol. 2008 Mar;102(4):447-55.) De pijnlijke nasleep van een slopende training met gewichten wordt korter en minder ernstig als je na de training achter elkaar in badkuipen met heet en koud water gaat zitten. Dat schrijven Australische en Nieuw-Zeelandse sportwetenschappers in de European Journal of Applied Physiology. De onderzoekers deden proeven met drie dozijn getrainde krachtsporters.
Coaches laten hun pupillen na een zware training met gewichten al sinds jaar en dag hete, koude of hete en koude baden nemen. Die hydrotherapie moet het herstel van de training bewerkstelligen.
Een kwartier in een koud bad van vijftien graden Celsius zitten, met alleen het hoofd boven water, heet in het jargon van bewegingswetenschappers cold water immersion. Doe je hetzelfde in een bad met heet water van 38 graden Celsius, dan heet dat hot water immersion. Stap je gedurende een kwartier zeven keer beurtelings in een bad heet water en in een bad met koud water, dan hebben we het over contrast water therapy. [Je moet wat, als je je onderzoek gefinancierd wil krijgen - red.]
De onderzoekers testten alle drie de vormen van hydrotherapie uit op hun krachtsporters. Die moesten eerst vijf setjes op de leg press doen met 120 procent van hun 1RM. Ze deden dus alleen de teruggaande bewegingen, en maakten daarmee tien reps. Als je dat niet gewend bent, ga je na afloop door de grond van de spierpijn.
Daarna ondergingen de sporters hun hydrotherapie.
Contrast water therapy [CWT] bleek het meest succesvol. Hieronder zie je met hoeveel gewicht de proefpersonen na de sessie op de leg press nog konden squatten. Gedurende de drie dagen dat de onderzoekers de proefpersonen volgden herstelde de kracht van de contrastgroep sneller dan die van de groep die geen enkele behandeling had ondergaan. [PAS]


http://www.ergogenics.org/2005/wisselbad.gif
Overigens werkte een heet bad van een kwartier net zo goed als contrast water therapy. Een koud bad had ook een positief effect op het herstel van de kracht, maar het was iets minder dan dat van de andere twee behandelingen.
Contrast water therapy verminderde ook de spierpijn na de training een beetje. Dat zie je hieronder.


http://www.ergogenics.org/2005/wisselbad3.gif
De andere twee behandelingen hadden geen effect op de spierpijn.
Wisselbaden helpen krachtsporters dus sneller te herstellen. Hoe dat kan weten de onderzoekers niet. Ze weten eerlijk gezegd ook niet wat de baden in de spieren van de sporters doen. De onderzoekers hebben in het bloed van hun proefpersonen gekeken naar de concentratie van merkers van spierafbraak als creatinekinase, myoglobine en interleukine-6, maar konden geen duidelijk effect van de behandelingen vinden.
De onderzoekers weten ook niet of sporters soortgelijke effecten kunnen bereiken als ze na een training afwisselend koud en warm douchen.

Chico
19-06-2008, 08:05
Denk dat douchen makkelijker is... ik heb geen bad.. laat staan 2 :D

maar wel interresant..

Garcia
19-06-2008, 08:22
Zeker intressant, ik had ooit eens iets gezien in een docu over een amerikaanse athleet die een week lang een soort van warm / koud bad treatment deed na het trainen en hij verloor mega veel gewicht Volgens mij ging het om het cutten om op gewicht te komen voor een wedstrijd.

Ik zal vanavond eens kijken of ik die docu ergens op het internet kan vinden.

Geesink
19-06-2008, 13:36
Zeker intressant, ik had ooit eens iets gezien in een docu over een amerikaanse athleet die een week lang een soort van warm / koud bad treatment deed na het trainen en hij verloor mega veel gewicht Volgens mij ging het om het cutten om op gewicht te komen voor een wedstrijd.

Ik zal vanavond eens kijken of ik die docu ergens op het internet kan vinden.

Ik ben de laatste tijd ook steeds in de sauna geweest na de training, waarna ik een ijskoude douche nam, en dan 2 a 3 maal overnieuw.

Mijn vetpercentage is in 2 1/2 week van 12.9% naar 10.8% gegaan
let natuurlijk ook op m'n eten en zo, maar het lijkt wel sneller te gaan sinds ik dit doe.

FOCUS
19-06-2008, 13:52
ik ga na een intensieve training direct na cooling down in een koud bad/onder koude douche.
daarna voel je je echt superlekker
volgende dag minder spierpijn

Bud S
19-06-2008, 14:18
maar hoe kan dat dan ????
als 't goed is komt die warmte of koude van zo'n bad/douche niet echt aan op de spieren zelf

zou het iets hormonaals oid kunnen zijn ?

FOCUS
19-06-2008, 14:31
spiegies?

spierschade is spierschade.
daar verander je niets aan.
maar met minder pijnsensatie zal je minder inhouden?

hoe dat zit met pijn, dat weet jij beter dan ik

Marco
19-06-2008, 14:51
na het hardlopen je onderbenen een keer of 5 warm /koud is ook goed igv zere schenen, enkels of gewrichten.

Bud S
19-06-2008, 15:03
hoe dat zit met pijn, dat weet jij beter dan ik

hoezo ?
ik ken geen pijn en van emoties weet ik alleen van horen zeggen

on topic m.b.t. pijn: gate control van Melzack & Wall misschien ?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Poorttheorie

wat is de invloed van pijn/pijnmodulatie op herstel ?

Bud S
19-06-2008, 15:14
eigenlijk nog steeds een raadselachtig fenomeen spierpijn en supercompensatie.

"...Tot voor kort werd algemeen aangenomen dat spierpijn na een training berust op minuscule beschadigingen in de myofibrilen, de krachtproducerende vezels in een spier. Onderzoek uit de jaren ’80 liet zien dat na intensieve belasting veranderingen optreden en die werden geïnterpreteerd als schade. Dat leek logisch. Het verleggen van de grenzen kan immers behoorlijk pijn doen. Op basis van deze bevindingen werd atleten geadviseerd bij spierpijn erg voorzichtig te zijn. Meer belasting zou wel eens tot nog grotere schade kunnen leiden. Prof. dr. Lars-Eric Thornell, hoogleraar anatomie aan de universiteit van het Zweedse Umeå, had moeite met die redenering. Waarom zou een spier een trauma nodig hebben om sterker te worden? Hij kon dat niet rijmen met de waarneming dat sporters die ondanks flinke spierpijn blijven doortrainen, toch beter worden. ‘Als er sprake zou zijn van beschadigingen, compleet met ontstekingsreacties en zwellingen, zou een atleet die met spierpijn traint zichzelf moeten slopen en dat is niet zo.’
Thornell en zijn pupil Ji-Guo Yu lieten een grote groep studenten (op vrijwillige basis) vijftien keer achter elkaar de trappen tussen de begane grond en de tiende verdieping van het universiteitsgebouw op en af rennen. Na afloop namen ze met tussenpozen weefselmonsters van zowel de afgebeulde vrijwilligers als van toekijkende studenten die als controlegroep fungeerden. Analyse van de weefsels bracht aan het licht dat de op de proef gestelde spiercellen geen spoortje weefselschade of ontsteking vertoonden[1] (http://nl.wikipedia.org/wiki/Spierpijn#cite_note-0). ‘Integendeel, de gepijnigde spieren waren bezig zich op te bouwen,’ zegt Thornell. ‘Er was sprake van een snelle toename van het aantal sarcomeren, de kleinste structuren in de spier. Al na enkele uren zagen we sterker en langer, kortom beter spierweefsel.’
De meeste trappenlopers liepen na de excercitie niettemin twee dagen krom, en Thornell en Yu hebben geen verklaring voor die pijn. ‘Het enige wat we kunnen zeggen is dat je rustig kunt doortrainen met de vage, zeurende pijn die ontstaat als je je grenzen hebt verlegd,’ zegt Thornell. ‘

FOCUS
19-06-2008, 15:15
wat pijn betreft:
het is beter om te geven dan te nemen

SamE
20-06-2008, 10:33
Om even een tegenstelling te geven, die ik regelmatig voorbij heb zien komen;

Het idee van wisselbaden rijmt niet altijd met de logica erachter. Het zitten in een bad met koud water is niet echt ontspannend en kan misschien wel leiden tot een stress reactie van het lichaam. Ontspanning zou een van de prioriteiten moeten zijn na het trainen.

Ik heb het nog nooit gedaan dus uit ervaring kan ik niet veel zeggen. Het practische gedeelte schiet er denk ik ook nog wel bij in.

MJOKKIE
20-06-2008, 15:52
eigenlijk nog steeds een raadselachtig fenomeen spierpijn en supercompensatie.

"...Tot voor kort werd algemeen aangenomen dat spierpijn na een training berust op minuscule beschadigingen in de myofibrilen, de krachtproducerende vezels in een spier. Onderzoek uit de jaren ’80 liet zien dat na intensieve belasting veranderingen optreden en die werden geïnterpreteerd als schade. Dat leek logisch. Het verleggen van de grenzen kan immers behoorlijk pijn doen. Op basis van deze bevindingen werd atleten geadviseerd bij spierpijn erg voorzichtig te zijn. Meer belasting zou wel eens tot nog grotere schade kunnen leiden. Prof. dr. Lars-Eric Thornell, hoogleraar anatomie aan de universiteit van het Zweedse Umeå, had moeite met die redenering. Waarom zou een spier een trauma nodig hebben om sterker te worden? Hij kon dat niet rijmen met de waarneming dat sporters die ondanks flinke spierpijn blijven doortrainen, toch beter worden. ‘Als er sprake zou zijn van beschadigingen, compleet met ontstekingsreacties en zwellingen, zou een atleet die met spierpijn traint zichzelf moeten slopen en dat is niet zo.’
Thornell en zijn pupil Ji-Guo Yu lieten een grote groep studenten (op vrijwillige basis) vijftien keer achter elkaar de trappen tussen de begane grond en de tiende verdieping van het universiteitsgebouw op en af rennen. Na afloop namen ze met tussenpozen weefselmonsters van zowel de afgebeulde vrijwilligers als van toekijkende studenten die als controlegroep fungeerden. Analyse van de weefsels bracht aan het licht dat de op de proef gestelde spiercellen geen spoortje weefselschade of ontsteking vertoonden[1] (http://nl.wikipedia.org/wiki/Spierpijn#cite_note-0). ‘Integendeel, de gepijnigde spieren waren bezig zich op te bouwen,’ zegt Thornell. ‘Er was sprake van een snelle toename van het aantal sarcomeren, de kleinste structuren in de spier. Al na enkele uren zagen we sterker en langer, kortom beter spierweefsel.’
De meeste trappenlopers liepen na de excercitie niettemin twee dagen krom, en Thornell en Yu hebben geen verklaring voor die pijn. ‘Het enige wat we kunnen zeggen is dat je rustig kunt doortrainen met de vage, zeurende pijn die ontstaat als je je grenzen hebt verlegd,’ zegt Thornell. ‘

Grappig, opgegroeid met de supercompensatietheorie, met de daarbij noodzakelijke rust om te herstellen. Vervolgens, wanneer je aangesterkt bent, de grens opnieuw verleggen, cq doortrainen.

Verwarrend, maar best logisch

Bud S
20-06-2008, 17:17
Om even een tegenstelling te geven, die ik regelmatig voorbij heb zien komen;

Het idee van wisselbaden rijmt niet altijd met de logica erachter. Het zitten in een bad met koud water is niet echt ontspannend en kan misschien wel leiden tot een stress reactie van het lichaam. Ontspanning zou een van de prioriteiten moeten zijn na het trainen.

Ik heb het nog nooit gedaan dus uit ervaring kan ik niet veel zeggen. Het practische gedeelte schiet er denk ik ook nog wel bij in.

bij mijn weten worden wisselbaden ook voornamelijk ingezet als "vaattraining" en niet om spierherstel te bevorderen. maar dat laatste doet het dus wel...