PDA

View Full Version : Gitaar spelen



Ton
22-06-2008, 23:27
Ik heb in een van mn impuslieve buien een akoestische gitaar gekocht... Ach waarom ook niet nog een hobby er bij.

Maargoed, nu moet ik het nog zien te leren hahaha

Iemand tips/ervaringen hoe het best te beginnen? Websites? Dvdtjes? Torrents?

Ik moet dus werkelijk vanaf 0 beginnen, kan dus geen noot lezen en weet niet eens hoe je een akoord moet spelen. Als het niet wat is, kan er altijd nog de kachel mee aangestoken worden...

:headbang:

Tsuki
22-06-2008, 23:30
Guitar hero 3 op de xbox kopen ;-)

suc6 en rock on ouwe ...........................

De man van 14K
22-06-2008, 23:36
Guitar hero 3 op de xbox kopen ;-)

suc6 en rock on ouwe ...........................


Misschien kan El Bastardo je een cursus "rock held voor NOOb's" geven?
Die is toch currently un-employed

Garcia
23-06-2008, 07:51
Ook toevallig, de afgelopen 2 weken zit ik er ook vaak over na te denken dat ik een akoestische gitaar wil kopen en lessen wil nemen.

Jeroen
23-06-2008, 08:08
Heb 3 maanden gitaarles gehad en heb nu de electrische gitaar van m'n broer thuis staan. Je kunt het jezelf aanleren... velen zijn je voorgegaan. Maar dat valt absoluut niet mee. Ik kan er nog steeds niet veel van...


Talent wil ook helpen ;) Maar vooral veel tijd erin stoppen is het belangrijkst.

kyokushin
23-06-2008, 08:11
tabs leren lezen
http://www.tabsrus.nl/node/14
http://www.911tabs.com/
http://www.tabsrus.nl/frontpage/
en eventueel een geripte guitarpro downloaden.

Mickey
23-06-2008, 08:33
Guitar hero 3 op de xbox kopen ;-)

suc6 en rock on ouwe ...........................

Ik ben sinds dit weekend ook compleet hooked! :thup:

Paganstars
23-06-2008, 08:44
@ kyo... moet ie wel eerst basis hand technieken leren voor hij met tabs begint... @TS Google op classical guitar lessons.... Beste manier om de techniek te leren!

nahtanoj
23-06-2008, 08:59
Ik speel al zo'n 10 jaar... en kan geen noot lezen...
Leer vooral eerst akkoorden is mijn tip Ton!! Dat is de beste basis. Je zal zien dat het overgrijpen van de grepen(akkoorden). Steeds sneller en gemakkelijker gaat! Dat vergt erg veel oefening erg veel zere vingers... ik speelde totdat ik zon beetje bloede... Eeld komt vanzelf!;)

Maar het vergt dus veel oefening en begin met wat simpele akkoorden.
ff snel voor je gegoogle't... hier staan erg veel akkoorden.. http://www.popschoolmaastricht.nl/homepage_frameset.htm?page=college_gitaar_akkoorde n_machine.htm

Leer je zelf eerst de volgende akkoorden aan! Dan heb je al 'n leuke basis en volgen er vanzelf wat simpele nummers die je hiermee kan spelen.:
G - A - E - D - C

Suc6! Als je nog vragen hebt hoor ik 't!

Ton
23-06-2008, 09:07
Top Jonathan! Ik zet meteen ramen en deuren open en ga als een gek op die snaren jengelen!

Akkoorden leren, daar ga ik dus maar is ff mee beginnen.

Tonnie Cash ;)

Ton
23-06-2008, 09:08
Hier nog eentje!

Heb 'm alleen gekregen in plaats van gekocht. Vind het echt een gaaf cadeau, want ik zou het zeker wel willen leren. Ontbrak en ontbreekt me nu ff aan de tijd, maar dat komt nog wel goed.
Ondanks dat ik nog absoluut niks kan spelen, voelt het toch gek om een gitaar op een rechtshandige manier in m'n handen te hebben want ik ben links. Maar ach, heb ook leren geweerschieten met rechts dus dit moet ook wel kunnen. Kwestie van wennen denk ik.


Als je links bent is het toch gewoon een kwestie van snaren om zetten? Ben er al wel achter dat het idd veel en veeeeel oefening vergt...

nahtanoj
23-06-2008, 09:30
eeehm das in het begin best lastig te bepalen voor jezelf ...

de meeste 99% van de mensen die rechts zijn... grijpen dus met links en ''slaan aan'' met rechts... Is idd een kwestie van snaren omzetten... hoeft geen problemen op te leveren.. Mare zowel links als rechts handige spelen bijna allen hetzelfde! Behalve Jimmy Hendrixs:drool: en nog een paar van die amateurs;)

Enneeuh goed bezig Ton! blijve ramme, t word alleen maar maklijker!

el bastardo
23-06-2008, 09:37
Misschien kan El Bastardo je een cursus "rock held voor NOOb's" geven?
Die is toch currently un-employed
Whoehaha, ik heb toevallig vorige week ook een acc gitaar gekregen voor mn verjaardag. Tot voor die tijd had ik er nog nooit een vast gehouden. Dus van tips van mij zal ie t niet moeten hebben... Op youtube staat echter genoeg materiaal wat je kunt naspelen, accoorden e.d. maar ook nrs. Dus doe je ding ;)

En ik ben niet un-employed. Alleen een hele andere richting ingeslagen. Nieuwe band: Black Demon Circus (beïnvloed door Kyuss/QOTSA/Tool?Alice in Chains...) Zal wel wat posten als nrs klaar zijn...

Dennis
23-06-2008, 10:28
Anderhalf jaar geleden ook begonnen met de gitaar.
Gelukkig hadden we een goede leraar gevonden die gelijk leuke nummers leerde spelen en daarbij zelf ook speelde en zong. Dit is wel lekker aangezien in het begin het gehark van je eigen gitaar dan niet zo opvalt en alles toch een beetje klinkt als muziek

Ook wij leerden geen noot, alleen akkoorden

Ik speel zelf linkshandig en heb ook een linkshandige akoestisch western gitaar gekocht. Bij dit soort gitaren kan je niet de snaren overzetten.
bij de Spaanse gitaren moet dat wel kunnen.

In het verleden heb ik geprobeerd rechts te spelen maar dat vond ik toch minder, vooral je slag aanleren met je slechte hand vond ik erg moeilijk
Daarom maar besloten links te spelen met als gevolg een beperkte keuze in het gitaren aanbod.

In ieder geval een erg leuke hobby wat ik iedereen aan kan raden

Dennis
23-06-2008, 10:48
Even googlen

Klassieke gitaar (http://nl.wikipedia.org/wiki/Klassieke_gitaar) of Spaanse gitaar (http://nl.wikipedia.org/wiki/Spaanse_gitaar). Een gitaar met nylon snaren (vroeger darmsnaren) en de bassnaren met metaalomsponnen zijdevezels.

Steelstringgitaar (http://nl.wikipedia.org/wiki/Steelstringgitaar) of Western gitaar (http://nl.wikipedia.org/wiki/Western_gitaar): Een gitaar met stalen snaren, smalle hals en grote klankkast. Om de extra spanning van de stalen snaren aan te kunnen, loopt er doorgaans een stalen pen door de hals van de gitaar. Deze pen kan worden gesteld door hem korter of langer te draaien. Hierdoor beweegt de hals een beetje van de snaren af of juist naar de snaren toe. Op deze manier kan men met de pen het kromtrekken van de hals corrigeren. De stalen snaren produceren een hardere, heldere toon. Deze gitaar is onmisbaar in folk (http://nl.wikipedia.org/wiki/Folk)- en bluesmuziek (http://nl.wikipedia.org/wiki/Blues) en wordt ook wel aangeduid met western-gitaar of flattop-gitaar.

Ton
23-06-2008, 11:00
Begin nu ook met een klassieke (goedkope) gitaar met nylon snaren. Natuurlijk wel een zwarte! Zal is een fotootje maken. Moet hem wel ff een keer zien te stemmen... Maar dat kan natuurlijk ook aan mijn getallenteerde tokkel werk liggen ;) Vriendin van me heb iig wel zo'n stemkasje.

@ ILKO, hahaha idd 'gewoon' een kwestie van snaren omzetten... Zegt de ene noob tegen de andere noob :D

Ton
23-06-2008, 11:03
BTW, check dit out. Zo wil ik ook kunnen spelen! Johnny Cash owned!

http://www.youtube.com/watch?v=vZgv38QvDWI

Jammer dat het een Duitser is die les geeft...

Ulis-E
23-06-2008, 11:21
Ik heb in een van mn impuslieve buien een akoestische gitaar gekocht... Ach waarom ook niet nog een hobby er bij.

Maargoed, nu moet ik het nog zien te leren hahaha

Iemand tips/ervaringen hoe het best te beginnen? Websites? Dvdtjes? Torrents?

Ik moet dus werkelijk vanaf 0 beginnen, kan dus geen noot lezen en weet niet eens hoe je een akoord moet spelen. Als het niet wat is, kan er altijd nog de kachel mee aangestoken worden...

:headbang:


neem gewoon les van iemand die weet wat ie doet..

1) tis makkelijker ipv alles zelf uit te zoeken... dan ben je eigenlijk alleen maar bezig om t wiel voor een 2e maal uit te vinden...

2) je leert beginnersfouten af zoals akkoorden fout/onlogisch pakken etc..

3) weennie of dit je eerste instrument is? maar in het begin heb je vaak nog geen goed gehoor voor juiste tonen e.d. (of je naam is Mozart natuurlijk;)) dit maakt het alleen maar extra moeilijk om je gitaar te stemmen, juiste akkoorden te vinden etc..



kijk zo'n DVD-tje is leuk maar je gaat geen juiste omoplata en sankaku leren van alleen een instructie DVD...

same thing with guitar...

Hoek
23-06-2008, 19:01
http://www.wholenote.com heeft allerlei lessen

chief108
24-06-2008, 09:35
neem gewoon les van iemand die weet wat ie doet..

1) tis makkelijker ipv alles zelf uit te zoeken... dan ben je eigenlijk alleen maar bezig om t wiel voor een 2e maal uit te vinden...

2) je leert beginnersfouten af zoals akkoorden fout/onlogisch pakken etc..

3) weennie of dit je eerste instrument is? maar in het begin heb je vaak nog geen goed gehoor voor juiste tonen e.d. (of je naam is Mozart natuurlijk;)) dit maakt het alleen maar extra moeilijk om je gitaar te stemmen, juiste akkoorden te vinden etc..



kijk zo'n DVD-tje is leuk maar je gaat geen juiste omoplata en sankaku leren van alleen een instructie DVD...

same thing with guitar...
best post in this thread...

reps

nahtanoj
24-06-2008, 09:56
Tapilaha heeft uiteraard gelijk... zo kan je het niet verkeerd aanleren, das erg belangrijk als je er echt voor wil gaan! vooral het grijpen.

Mijn mening is wel dat je tegenwoordig ver kan komen met het internet, alles kan opzoeken over hoe en wat.


Iamand die het bij je voordoet blijft natuurlijk het makkelijkst.. Ik heb zelf denk ik 6 jaar les gehad,.. Tegenwoordig zoek ik alles zelf uit wat ik wil spelen met de eerder genoemde taps. Maar goed heb dan ook een dikke basis! Het begin is doorbijten en een lesje kan zeker geen kwaad!

Voor de liefhebbers hier nog wat motiverend materiaal.. een paar acc. helden die ik graag cover:..:drool:
http://www.youtube.com/watch?v=JsD6uEZsIsU&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=aOZ2VN5cvLY

http://www.youtube.com/watch?v=BTv24sSNXHc

Paganstars
24-06-2008, 09:57
erm... zie een halve url....

nahtanoj
24-06-2008, 09:58
done;)

Paganstars
24-06-2008, 11:27
Is een Capo, daarmee kan je de toonsoort veranderen.

nahtanoj
24-06-2008, 12:06
Jupp is n capodaster... zoals paganstar al zegt je verandert de toon...

Is dus inderdaad een klem die je plaatst tussen je frets (ijzertjes op je hals;)) Hij klemt je snaren af en zorgt dat je hoger speelt... hoe verder je hem naar je klankkast toeschuift hoe hoger je speelt..

Erg leuk om mee te variëren

Paganstars
24-06-2008, 12:22
np... Ik ben ook ooit zo begonnen!

$un$hine
24-06-2008, 13:53
Hier nog eentje!

Heb 'm alleen gekregen in plaats van gekocht. Vind het echt een gaaf cadeau, want ik zou het zeker wel willen leren. Ontbrak en ontbreekt me nu ff aan de tijd, maar dat komt nog wel goed.


Werd tijd dat je es ging beginnen ja ;)

Paganstars
24-06-2008, 14:18
haha... vader jacob leren... heel makkelijk! :p

Paganstars
24-06-2008, 14:41
LOL vette shizzle!

Ton
24-06-2008, 14:42
Heb overigens al wel m'n eerste plingplongs gemaakt hoor met de hand in mn broek ;)



Hahaha! Het aanslaan voelt alleen een beetje onwennig met m'n rechterhand. In het boek staat dat je je hand zoveel mogelijk moet ontspannen, maar met links lukt dat toch beter.


:confused::eek:

Ton
24-06-2008, 14:45
Hahahahahahaha :rotflmao:

Paganstars
24-06-2008, 14:51
ben je een lefty sebas?

Ton
24-06-2008, 15:05
Bij de weg, wat voor boek is dat wat jij hebt ILKO? Iemand pdf/e-book versies?

-edit- Gitaarspelen voor Dummies oid..

chief108
24-06-2008, 15:09
je rukhand is de hand waarmee je aanslaat
dat weet elke gitarist

Paganstars
24-06-2008, 15:28
je rukhand is de hand waarmee je aanslaat
dat weet elke gitarist

Lol ik ben 2 handig... You go figure what ;)

RisingSun
24-06-2008, 17:22
Echt toevallig! Ben sinds afgelopen week ook gaan oefenen!
Heb een gitaar geleend van een maatje maar....is ie van zn standaard gevallen en scheur in de hals :( 75 euro schade aiaiai

Om het te leren heb ik een hele goede site waar alles heel duidelijk wordt uitgelegd!
www.justinguitar.com (http://www.justinguitar.com)

Ga binnenkort zelf een gitaar aanschaffen, is echt super leuk om te leren!

Ronald
24-06-2008, 19:33
Ik hoop dat je van de Blues houdt. Dan hoef je maar 3 akkoorden te leren :)

Ralph_N
24-06-2008, 21:17
Als je blues tof vindt, moet je even googlen op de twelve bar blues progression, is vrij simpel om te leren en je kan hem verder zo moeilijk maken als je zelf wilt. Als je dan de akkoorden een beetje onder de knie heb en progressies kan spelen kan je de pantatonisch schaal en blues schaal leren en dan kan je lekker soleren over die progressies heen.

Is opzich vrij snel te leren, zelfs de wat eenvoudigere blues solo'tjes en het klinkt al gauw lekker, zeker voor je zelf.

De dikke nudist
24-06-2008, 21:20
wtf, leuk dat er zo veel gitaar spelen hier. (Of er een hebben liggen ;))
Ik heb een electrische en een accoustic, maar spelen kan ik niet. Verder dan en stuk of vijf akkoorden ben ik niet gegaan.

Heeft er nog iemand tips voor linkshandig spelen m.b.t. tabs? Zijn er ook bijv. sites bekend met linkshandige tabs?

Ralph_N
24-06-2008, 21:26
wtf, leuk dat er zo veel gitaar spelen hier. (Of er een hebben liggen ;))
Ik heb een electrische en een accoustic, maar spelen kan ik niet. Verder dan en stuk of vijf akkoorden ben ik niet gegaan.

Heeft er nog iemand tips voor linkshandig spelen m.b.t. tabs? Zijn er ook bijv. sites bekend met linkshandige tabs?

Tabs zijn altijd hetzelfde, maakt niet uit of je links of rechts bent. ;)
De frets blijven hetzelfde en de snaren ook ! :thup:

Zoals al eerder gepost in dit topic is het aan te raden op Guitar Pro te installeren, dan kan je guitar pro files downloaden waarbij je tabs ziet en je het nummer ook kan afspelen. Zo kan je makkelijker met het nummer meespelen (ook langzamer) en leert het ook wat makkelijker, althans dat vind ik.

nahtanoj
25-06-2008, 09:01
@ Dikke Nudist... enige wat je dan moet doen is met akkoorden even in spiegelbeeld denken.... maar zou geen problemen op moeten leveren met tabs idd... Wat heb je zoa geprobeerd?

Paganstars
25-06-2008, 09:50
LOL... Ik ken maar 5 akkoorden... meer heb je niet nodig!

nahtanoj
25-06-2008, 10:40
Ligt er maar net aan wat je er mee wil doen panganstar haha! En wat je zo ongeveer speelt.. Als je er een paar kunt moet de rest toch ook geen probleem zijn om te grijpen??

Meeste nummers bestaan wel uit wat meer akkoorden.. Laat staan dat er duizenden bestaan die regelmatig worden gebruikt

Ton
25-06-2008, 10:45
LOL... Ik ken maar 5 akkoorden... meer heb je niet nodig!

Echt? hahaha ik weet nu echt niet meer of gitaar spelen nu fucking moeilijk is, of toch redelijk simpel... :D Ik blijf gewoon oefenen. Het eerste Johnny Cash riedeltje zit er iig een beetje in! :thup:

Hier het simpel uitgelegde youtube lesje:
http://www.youtube.com/watch?v=I2O1KRvyNPM

Paganstars
25-06-2008, 11:14
Ik speel voornamelijk rock n roll, blues en soul :P.... niks powerchords... enige wat ik nodig heb is een bottleneck, een capo en een gitaar :p

B3 lik3 M3
25-06-2008, 11:31
Geef mij maar guitar hero.. dat is net zoals de jostiband het doet..
Met kleurtjes ;)

nahtanoj
25-06-2008, 11:34
hmmmm Jaa het is wat je erzelf van maakt je kan het zo moeilijk maken als je zelf wilt... je kan het makkelijk houden maar ook ''fucking moeilijk'' maken.. De basis is goed aan te leren zeker niet moeilijk Ton!

Voor blues heb je niet veel nodig idd paganstar... wat improvisatie en miss wat goede toonladders om wat solowerk in te zetten... is dus niet helemaal op te lossen met alleen wat akkoorden ahha dat weet je.. behalve natuurlijk een standaard bluesschema zonder poespas

Paganstars
25-06-2008, 11:50
Pfff schema's?? daar doen we niet aan... gewoon blijven plukken tot het goed klinkt :p

chief108
25-06-2008, 13:00
Geef mij maar guitar hero.. dat is net zoals de jostiband het doet..
Met kleurtjes ;)
QFT

geeft in 1 post het niveau aan van de guitarhero nuthuggers

Ton
25-06-2008, 13:52
@ Chief, er staat me iets van bij dat jij is een hele rits 'voor dummies' ebooks hebt gepost? Jij niet ergens een idee hoe ik aan Gitaarspelen voor Dummies kom?

Thnx, Reps! :)

chief108
25-06-2008, 14:37
@ Chief, er staat me iets van bij dat jij is een hele rits 'voor dummies' ebooks hebt gepost? Jij niet ergens een idee hoe ik aan Gitaarspelen voor Dummies kom?

nope, was iemand anders...
heb toen wel fokking veel van die shit gedownload, maar dat was allemaal IT/ nerd stuff

heb ik ook weer weggepleurd
je komt in deze wereld verder met een grote bek dan met kennis

chief108
25-06-2008, 14:38
ooit van de zoekfunctie gehoord?

Redjuh had alle Dummies bieken:
...For Dummies boeken (hier poker alvast) - www.MixFight.nl (http://www.mixfight.nl/forum/showthread.php?t=67949&highlight=dummies)

Ton
25-06-2008, 14:58
Oke duidelijk, idd fijn zo'n zoekfunctie, vooral als je er zelf geen gebruik van hoeft te maken ;)

chief108
25-06-2008, 15:10
dus gewoon ff die rooie aan z'n rooie haren trekken...

Paco
26-06-2008, 18:49
google naar de torrents:
Complete Idiots Guide to Playing the Guitar.pdf

en als je de smaak te pakken hebt en wat skills wilt ontwikkelen:
Guitar speed trainer
Absolute fretboard trainer pro
Guitar scales method
Earmaster pro

Verder vind ik het superhandig om nrs te leren via guitar pro, zoals eerder gezegd is.
Op gitaarnet staan zoveel tips om te beginnen..

cornelus
25-07-2008, 22:56
Gitaarspelen voor dummies is overigens gewoon verkrijgbaar bij de boekhandel. Ik heb het zelf een aantal keren zien staan. Kost iets van dertig piek ofzo? Is inderdaad zo'n geel ".. voor dummies"-boek! Helemaal niet verkeerd, want er staat best handige info in. Ik ben zelf ook een autodidact-hobbyist zal ik maar zeggen. Gewoon een bietje freaken met twee of drie akkoorden... Ik raad mezelf al jarenlang les aan, maar dat is me eigenlijk nog net iets te prijzig. Zonder les mis je toch een beetje een goede basis. Dus als je het er voor over hebt zou ik zeker een paar lesjes nemen.

plingplong groeten uut drenthe
:)

dimitri
21-04-2009, 09:05
Ik zou een paar maand les volgen, gewoon al om slechte gewoonten te vermijden die later moelijk af te leren zullen zijn. Ga niet naar een gewone muziekschool, als je gewoon war rock&roll will leren hoef je absoluut geen noten te kunnen lezen. Zoek gewoon iemand die je één keer per week privé leert wat jij wil leren.

Eens je een beetje basis hebt vind je genoeg gratis dingen. Je kan ook eens bij wat torrentboeren kijken, je kan daar ook wel guitar for dummies vinden.