PDA

View Full Version : Weer beginnen met trainen



Garcia
10-07-2008, 14:23
Beste forumleden,

Er werd mij advies gevraagd door een vriend van mij die na een motorongeluk 2 jaar lang niets meer gedaan heeft aan trainen.

Hij trainde 6 keer in de week 3 x fitnes 3 x Kickboxen.
Zijn schema zag er als volgt uit:

Maandag - Cardio - Rug - Triceps
Dinsdag - Kickboxen
Woensdag - Rust
Donderdag - Cardio - Benen - Schouders - buik
Vrijdag - Kickboxen
Zaterdag - Kickboxen of rust
Zondag - Borst - biceps

Hij wil dus nu weer beginnen en wilde gelijk z'n oude schema oppakken. Maar ik heb aangegeven dat het niet slim is en dat hij eerst moet beginnen met het sterker maken van z'n lichaam doormiddel van fitness. Hij is zo'n 15 kilo aangekomen in 2 jaar tijd en wil daar graag vanaf.

Mij lijkt het volgende verstandig.

Maandag - Cardio - Rug - Triceps
Dinsdag - Rust
Woensdag - Cardio - Benen - Schouders - buik
Donderdag Rust
Vrijdag - Borst - Biceps
Zaterdag - Rust
Zondag - Rust

Dit schema zou hij ongeveer een maand á anderhalf vol moeten houden en vervolgens langzaam wat kickboxen toevoegen op een van de rustdagen.

Graag zou ik van jullie mening willlen weten of ik hem wel de juiste adviezen heb gegeven.

Suggesties zijn uiteraard welkom.

Groeten,
Cyril

chief108
10-07-2008, 14:26
als je meteen weer voluit gaat ben je idd in no-time overtrained

anonymous001
10-07-2008, 14:34
Ik kan daar over meepraten... Je lichaam werkt niet meer zo mee, na zo'n periode. :(

Ik vind het wel verstandig en realistisch klinken. Ikzelf zou wat meer lage intensiteit trainingen toevoegen, en de 'core' groepen meer dan 1 maal per week. Maar ja, wie ben ik...

Vraagje puur uit nieuwsgierigheid: waarom rug & triceps/ borst & biceps? Is dat om sterke armen te krijgen? Dat heb je dan toch niet nodig?

mama
10-07-2008, 14:34
Ik weet niet zo veel van schema's. Maar ik denk dat hij het idd rustig moet opbouwen. Anders heeft ie binnen de kortste x blessures. Zijn lichaam moet weer wennen aan sporten. En met 15 kilo meer is de belasting voor zijn lichaam alleen maar groter.
En cardio is natuurlijk ook een goede manier van vetverbranden. Dat werkt natuurlijk ook voor gewichten. Maar hoe dat zit weet ik niet zo. Heb daar een hekel aan dus ontwijk die aparaten eigenlijk zo veel mogelijk.
Zou ook niet gelijk op het zelfde gewicht gaan trainen als 2 jaar terug, maar dat lijkt me logisch.

Garcia
10-07-2008, 14:38
Vraagje puur uit nieuwsgierigheid: waarom rug & triceps/ borst & biceps? Is dat om sterke armen te krijgen? Dat heb je dan toch niet nodig?

Veel mensen zijn van mening dat je borst & triceps moet combineren net als rug & biceps omdat de triceps en biceps de ondersteunende spieren zijn voor de grote spiergroepen.

Echter ben ik van mening dat je wanneer je bijvoorbeeld je borstspieren zwaar traint je niet maximaal je triceps kan pakken omdat ze al gewerkt hebben als ondersteunende spieren en dus al redelijk vermoeid zijn.
Wil je dus maximaal je triceps of biceps trainen dan pak ik ze dus op het moment dat ik de tegenovergestelde grote spiergroep train.