PDA

View Full Version : Tabata; Full body of split?



Il Loco
07-09-2008, 23:39
Ik heb 2 weken terug mijn full body training op tabata wijze gedaan en was daarover meer dan tevreden, nu ben ik van plan om het 3 x per week te gaan doen.

Maar de problemen waar ik dan tegenaan loop zijn;

Spierpijn, ik merk dat na een tabata training de spierpijn langer blijft dan normaal, als ik op maandag bv een full body zou doen, en dan woensdag weer, ben ik bang dat de spierpijn veel te erg zijn tol gaat eisen.

Daarom de vraag kan ik dan niet beter een split maken, bv op maandag biceps + schouder (3 oefeningen voor elke spiergroep). En dan woensdag triceps + borstkast, en dan vrijdag rug + benen. Onderarmen train ik apart en niet op tabata wijze.

Il Loco
08-09-2008, 11:56
Niemand tips of wat dan ook?

Ik ga het zometeen proberen, eerst eens kijken of het wel te doen is 3 oefeningen voor zelfde spiergroep achter elkaar tabata style.

Jochem
08-09-2008, 12:14
Hoi Loco,

Toevallig gisteren heb ik deel 1 gedaan van de cursus "combat fitness" van Erik Hein. (aanrader)

tabata heeft een doel: namelijk het vergroten van de hart-long functie. Hiervoor is het van belang dat je dus zo intensief mogelijk de tabata doet. Niet aparte spiergroepen dus, maar fullbody oefeningen. 20 seconden op, 10 seconden af, 4 minuten lang. En je doet er altijd maar 1. Harder trainen is niet altijd beter! 3x in de week is mogelijk, doe een tabata wel altijd NA je training, het is geen warming up oefening!! Spierpijn wordt neem ik aan vanzelf minder. Wel moet je ervoor zorgen dat je je training instelt zodat je per andere dag verschillende energiesystemen belast. tabata belast je melkzuursystemen+duurvermogen zwaar, ga dus de volgende dag voor een lichtere techniektraining, of explosiviteitstraining.

maarre, thats my 2 cents, zijn hier vast meer mensen met andere meningen/kennis :)

enne waarom wil je die aparte spiergroepen tabata style trainen, wat is je doel? misschien kan ik en anderen betere methodes voorstellen zodat je je doel kan bereiken.

Tony
08-09-2008, 12:15
Hmm, ik ben geen grote kenner ofzo... Maar als ik tabata's zou doen, dan zou ik echt geen isolatieoefeningen enzo doen icm tabata. Alleen de "grotere" compounds/samengestelde oefeningen... zoals squads, benchpress, thrusters en deathlifts (maar kijk AUB uit voor blessures)....

Il Loco
08-09-2008, 12:21
Hoi Loco,

Toevallig gisteren heb ik deel 1 gedaan van de cursus "combat fitness" van Erik Hein. (aanrader)

tabata heeft een doel: namelijk het vergroten van de hart-long functie. Hiervoor is het van belang dat je dus zo intensief mogelijk de tabata doet. Niet aparte spiergroepen dus, maar fullbody oefeningen. 20 seconden op, 10 seconden af, 4 minuten lang. En je doet er altijd maar 1. Harder trainen is niet altijd beter! 3x in de week is mogelijk, doe een tabata wel altijd NA je training, het is geen warming up oefening!! Spierpijn wordt neem ik aan vanzelf minder. Wel moet je ervoor zorgen dat je je training instelt zodat je per andere dag verschillende energiesystemen belast. tabata belast je melkzuursystemen+duurvermogen zwaar, ga dus de volgende dag voor een lichtere techniektraining, of explosiviteitstraining.

maarre, thats my 2 cents, zijn hier vast meer mensen met andere meningen/kennis :)

enne waarom wil je die aparte spiergroepen tabata style trainen, wat is je doel? misschien kan ik en anderen betere methodes voorstellen zodat je je doel kan bereiken.

Ik had hier iets gevonden over iemand die een tabata training deed als vervanging van zijn kracht training en daar zeer goede resultaten mee behaalde;

http://forum.bodynet.nl/trainingslogjes/27040-6-day-tabata-log-erikv.html

Doel is gewoon conditie + spiergroei. Met het gewone kracht trainen vond ik de resultaten te tegenvallend. En je moet veel investeren in gewichten om weer vooruitgang te kunnen blijven boeken. En nadat ik vorige week mijn oefeningen allemaal tabata style heb gedaan ben ik hier zeer over te spreken. Het resultaat was veel beter dan met mijn oude kracht training schema.

Ik ga vandaag de volgende oefeningen tabata style doen;

Schouder;
Front raise
Military press
Side raise

Biceps:
Dumbell curls
Hammer curls
Concentration curls

En woensdag wil ik dan borst + triceps doen en dan als afsluiter vrijdag benen + rug. Maar ik moet eerst zien hoe erg mijn spierpijn is woensdag. Anders ga ik gewoon terug naar 2 tabate style full body workouts per week denk ik.

Tony
08-09-2008, 13:16
Juist oefeningen als bv een military press zijn dus echt geen aanrader voor tabata..

Volgens mij kan je beter gewoon krachttraining gaan doen. Tabata is er niet voor spiergroei..

Dus, back2basics,.. basisoefeningen 3 a 4 sets van 8-10 reps per oefening. en denk eraan... LET OP JE VOEDING. Zonder goeie voeding geen goede spiergroei.. En neem ook voldoende rust (slaap) want alleen dan groei je)

Jochem
08-09-2008, 13:21
Ik had hier iets gevonden over iemand die een tabata training deed als vervanging van zijn kracht training en daar zeer goede resultaten mee behaalde;

http://forum.bodynet.nl/trainingslogjes/27040-6-day-tabata-log-erikv.html

Doel is gewoon conditie + spiergroei. Met het gewone kracht trainen vond ik de resultaten te tegenvallend. En je moet veel investeren in gewichten om weer vooruitgang te kunnen blijven boeken. En nadat ik vorige week mijn oefeningen allemaal tabata style heb gedaan ben ik hier zeer over te spreken. Het resultaat was veel beter dan met mijn oude kracht training schema.

Ik ga vandaag de volgende oefeningen tabata style doen;

Schouder;
Front raise
Military press
Side raise

Biceps:
Dumbell curls
Hammer curls
Concentration curls

En woensdag wil ik dan borst + triceps doen en dan als afsluiter vrijdag benen + rug. Maar ik moet eerst zien hoe erg mijn spierpijn is woensdag. Anders ga ik gewoon terug naar 2 tabate style full body workouts per week denk ik.

Tabata systeem is bedoeld voor hart-long capaciteit, maar als het voor je werkt... Ik vraag me alleen af hoe je het meet. Dat je moe en bezweet bent en spierpijn betekent niet per se dat je goed resultaat hebt behaalt. Misschien miste er wat variatie in je oude schema? Zoals tony zegt, als je echt wilt "groeien" zul je met tabatas er niet komen.

Il Loco
08-09-2008, 13:54
Tabata systeem is bedoeld voor hart-long capaciteit, maar als het voor je werkt... Ik vraag me alleen af hoe je het meet. Dat je moe en bezweet bent en spierpijn betekent niet per se dat je goed resultaat hebt behaalt. Misschien miste er wat variatie in je oude schema? Zoals tony zegt, als je echt wilt "groeien" zul je met tabatas er niet komen.

In mijn oude schema deed ik alle oefeningen met 12-10-8 herhalingen sets. Maar vorige week met die tabate style geprobeerd en het resultaat voelt gewoon veel beter. Natuurlijk maak je ook veel meer herhalingen in het totaal. Ik blijf dit nog even proberen als het niet werkt wil ik een nieuw KT schema samen stellen

Chico
08-09-2008, 13:59
Ik zou ook full body dingen doen, ipv militairy presses bv push press of jerk doen...

ik zie niet echt het nut van geisoleerde oefeningen en tabata... daar wordt je niet moe van.. alleen je geisoleerde ledemaat krijgt het zwaar...

maar zover ik weet moet je voor conditie en spiergroei op twee verschillende manieren trainen...

Chico
08-09-2008, 14:30
En je doet er altijd maar 1. Harder trainen is niet altijd beter!
Hier ben ik het niet helemaal mee eens... een combinatie van verschillende oefeningen is imo juist goed... je moet wel "verschillende delen" van het lijf doen (hoewel nog steeds full body excersises)

combineer je bv power cleans, opdrukken, sterretjes/burpees, bankje springen.. dan kun je imo meerdere tabata's achter elkaar doen (met minuut pauze tussen elke tabata)...

Dat de intensiteit in de laatste tabata natuurlijk niet hetzelfde is al in de eerste is logisch... en je moet het al helemaal niet de eerste keer dat je ooit een tabata doet meteen meerdere doen.. maar op den duur moet dit wel kunnen..



edit: ik heb net de workoutlog van de OP bekeken... maar denk niet dat tabata's bedoelt zijn om strakker en groter te worden... misschien op den duur een side effect ervan van niet het hoofddoel... dat is volgens mij conditie, explosiviteit en spieruithoudingsvermogen

FOCUS
08-09-2008, 15:49
Ik zie nu je post pas...

Misschien heb je hier wat aan;
een van de meest gemaakte fouten is het door elkaar halen van je trainingsdoelen.

Wat wil je bereiken met de training?
Tabata is voor verbeteren van het aerobe en anaerobe systeem.

gebruik het daarvoor.
Voor toename van kracht, of groei, zijn andere effectievere methodes van training

Jochem
08-09-2008, 16:07
Hier ben ik het niet helemaal mee eens... een combinatie van verschillende oefeningen is imo juist goed... je moet wel "verschillende delen" van het lijf doen (hoewel nog steeds full body excersises)

combineer je bv power cleans, opdrukken, sterretjes/burpees, bankje springen.. dan kun je imo meerdere tabata's achter elkaar doen (met minuut pauze tussen elke tabata)...

Dat de intensiteit in de laatste tabata natuurlijk niet hetzelfde is al in de eerste is logisch... en je moet het al helemaal niet de eerste keer dat je ooit een tabata doet meteen meerdere doen.. maar op den duur moet dit wel kunnen..



edit: ik heb net de workoutlog van de OP bekeken... maar denk niet dat tabata's bedoelt zijn om strakker en groter te worden... misschien op den duur een side effect ervan van niet het hoofddoel... dat is volgens mij conditie, explosiviteit en spieruithoudingsvermogen

Explosiviteit en spieruithoudingsvermogen moet je dus juist niet trainen met tabatas!

tabata heeft 1 doel, hartlong capaciteit. Je belast je melkzuursysteem en duursysteem. (anaerobe en aerobe conform wat Focus zegt)

explosiviteit neemt eerder af als toe! als je explosiviteit wilt trainen mag je absoluut niet je melkzuur of duursysteem belasten. explosiviteitstraining is: 10 seconden alles geven ?(bijv een combinatie), dan 30 seconden rust. en dat dan 6x herhalen. Je zuolt weinig zweten, maar je traint je explosiviteit op de correcte manier. Resultaten tellen, niet inspanning telt!

spieruithoudingsvermogen: juist niet, dit wil je voorkomen! omdat je dan je hartlong capaciteit niet effectief vergroot. Je verzuurt, en hierdoor zwak je af, en haal je niet het maximale rendement uit je tabata.

en waarom meerdere keren? het hele idee van tabata is juist dat wetenschappelijk bewezen is dat als je dit 4 minuten doet, je maximaal resultaat haalt. En die extra keren beteken dat je het wat rustiger aan gaat doen, jezelf gaat pacen. Precies weer tegen de principes van tabata in.

Resultaat is het doel, niet de inspanning zelf.

Chico
08-09-2008, 16:16
hmm, je maakt sterke punten...

Maar als ik tabata doe train ik over het algemeen explosieve oefeningen en merk wel juist dat explosiviteit toeneemt en spieruithoudingsvermogen (naast conditie) er mee toenemen...

zo veel mogelijk, zo snel mogelijk, zo goed mogelijk... dat komt aardig overeen met een wedstrijd...

Chico
08-09-2008, 16:24
spieruithoudingsvermogen: juist niet, dit wil je voorkomen! omdat je dan je hartlong capaciteit niet effectief vergroot. Je verzuurt, en hierdoor zwak je af, en haal je niet het maximale rendement uit je tabata.
Ik snap hier het verband niet helemaal tussen... kun je dit verder uitleggen?

FOCUS
08-09-2008, 16:54
Je kan onderscheid maken tussen lokaal uithoudingsvermogen (het uithoudingsvermogen van de spier zelf) en globaal uithoudingsvermogen(hartlong systeem).

Nu is het wel zo dat je door het eerste te trainen ook prestatieverbetering krijgt op VO2max (dus duurlopers zijn gebaat bij krachtraining), maar heel veel trainen op het ene systeem leidt tot vermindering van het andere systeem.
(specifiteitsprincipe)


Dat je aan explosiviteit wint kan kloppen.
Misschien ben je wel niet zo explosief van nature en als je ongetraind bent in explosiviteit, win je al snel aan explosiviteit natuurlijk.
Tabata is misschien wel een beetje te vergelijken met het lopen van een 400 meter. Je moet redelijk explosief zijn, goed in de verzuring kunnen lopen en je aerobe capaciteit moet ook goed zijn.
HEt lastigste loopnummer dus, omdat alle systemen lastig tegelijkertijd te verbeteren zijn. Het een is strijdig met het ander....

Jochem
08-09-2008, 17:20
Je kan onderscheid maken tussen lokaal uithoudingsvermogen (het uithoudingsvermogen van de spier zelf) en globaal uithoudingsvermogen(hartlong systeem).

Nu is het wel zo dat je door het eerste te trainen ook prestatieverbetering krijgt op VO2max (dus duurlopers zijn gebaat bij krachtraining), maar heel veel trainen op het ene systeem leidt tot vermindering van het andere systeem.
(specifiteitsprincipe)


Dat je aan explosiviteit wint kan kloppen.
Misschien ben je wel niet zo explosief van nature en als je ongetraind bent in explosiviteit, win je al snel aan explosiviteit natuurlijk.
Tabata is misschien wel een beetje te vergelijken met het lopen van een 400 meter. Je moet redelijk explosief zijn, goed in de verzuring kunnen lopen en je aerobe capaciteit moet ook goed zijn.
HEt lastigste loopnummer dus, omdat alle systemen lastig tegelijkertijd te verbeteren zijn. Het een is strijdig met het ander....

das een stuk genuanceerder als ik het breng, en je hebt ofc. gelijk. Als je nog niet aan je max zit qua explosiviteit, win je natuurlijk. hetzelfde geld voor de andere systemen.

@ Chico, met die verzuring bedoel ik het volgende:
Stel, je spieren verzuren. Wat gebeurt er dan? je werklast neemt af, omdat de individuele spier pijn doet, je kan niet meer zoveel geven. Bij tabata wil je dit juist voorkomen. je moet kunnen knallen, dus altijd fullbody 110% workout, zonder te verzuren. Ofc gebeurt dit in het begin wel, zoals ik gisteren merkte. (combinatie stoten+ sprawl.) de eerste 20 seconden lukte me dit 13 keer, de laatste 20 seconden 7 keer.) Bovenbenen verzzurden zwaar :).

kortgezegd, je werklast (intensiteit/vermogen) moet zo hoog mogelijk blijven de hele tabata, om je hartlong systeem maximaal te belasten.

FOCUS
08-09-2008, 17:46
ik denk dat jij hetzelfde bedoelde:)

The Bulldog
08-09-2008, 18:51
Nou daar gaan we....

ik ga jullie over me heen krijgen denk ik , maar goed...

Ik gebruik het tabata principe inderdaad ook in mijn krchtschema..
Let wel dit doe ik alleen de laatst weken voor een partij..

Mijn doel is : spieruithoudingsvermogen vergroten. (dus door de pomp, verzuring en adem te kort heen gaan)

Ik doe dit 6 / 8 rondes van 5 min. dus 10 int. met tussen de rondes is 1 minuut rust. en MAAR 2 KEER PER WEEK MET MINIMAAL 72UUR RUST TUSSEN DE TRAININGEN..

Oefeningen die ik doe zijn bijv. deadlift /power cleans/ jumpsquats/elastiek stoten/ optrekken/ buikspierenoefening, wiel kantelen, slee trekken, sledge hammer slaan

Tabata in 4 minuten is idd onderzocht en bewezen dat dit effectief kan zijn als conditie training, er staat nergens dat 1x 4 min het meest effectief is...

mijn kracht schema voor deze weken ziet er compleet anders uit...
verdeeld in kracht en explosiviteit oefeningen...

Ik ben van mening dat deze manier mij erg helpt met het ring klaar worden...
En idd het is wel de boel door elkaar halen...je krijgt te kampen met zuurstof te kort, verzuring, pomp, afname explosiviteit.....maar ik heb gemerkt in mijn vorige voorbereiding dat deze manier van doen....er voor zorgde dat ik hierdoor in combinatie met mijn andere trainingen ...door kon blijven gaan....

Ik ben van mening dat als jevermoeid raakt en vol schiet je beter 2 maximaal explosieve herhalingen kunt maken dan 3 slordige en slappe herhalingen...hierdoor blijf je scherp en dwing je je zelf op te letten...(wederom net als in een partij vereisd is)

Nee niet wetenschappelijk onderbouwd....

FOCUS
08-09-2008, 19:25
thnx for input Underdog,

klinkt wel zinnig eigenlijk:ehhh:

doet me denken aan zware trainingsblokken met hoge intensiteit en relatief laag volume, om wedstijdklaar te geraken (in elke tak van sport).
Dan vlak voor wedstrijd nog ff wat rust inbouwen en dan pieken...

Chico
08-09-2008, 21:11
ik ga dus met underdog mee...

imo is het juist de verzuring die het hem doet... je moet erdoor heen kunnen gaan... de eerste ga je maximaal... de tweede ga je maximaal en de 8ste nog steeds..

maar als je dat zo doet is je laatste veel lager qua reps dan je eerste en dat is ook logisch...

en de literatuur die ik over tabata heb gelezen zeggen dat ook... dat je in elke interval maximaal moet gaan (met behoud van techniek imo)...

wat heb je aan een goede hart/long systeem in een wedstrijd als je spieren het niet trekken?

Il Loco
08-09-2008, 21:34
Oké het is me nu wel duidelijk allemaal. Op zoek naar een beter schema kwam ik uit (via een link met dank aan Underdog!) op het rippetoe schema.

Nu resten mij hierover een aantal vragen, het zijn wel zeer weinig herhalingen, hij diet per oefening maar 3 x 5 herhalingen. Een totaal van maar 15 herhalingen dus. De truc zit hem erin om elke week met 1,5 kg omhoog te gaan.

Maar zou het dan niet slimmer zijn om mijn eigen kracht training schema aan te houden en daarbij die 1,5 verhoging toe te passen steeds?

Of vergis ik me in dit rippetoe schema?



http://www.bodybuilding.com/fun/ar.jpg Workout A:


3x5 Squat (javascript:popUp('exerpop.php?Name=Barbell+Squat' ))
3x5 Bench Press (javascript:popUp('exerpop.php?Name=Barbell+Bench+ Press+-+Medium+Grip'))
1x5 Deadlifts (javascript:popUp('exerpop.php?Name=Barbell+Deadli ft'))
**2x8 Dips (javascript:popUp('exerpop.php?Name=Dips+-+Chest+Version')) (if you cant do these or no assist machine then do Decline Dumbbell Bench Press (javascript:popUp('exerpop.php?Name=Decline+Dumbbe ll+Bench+Press')) with your hands Facing each other)
.
http://www.bodybuilding.com/fun/ar.jpg Workout B:


3x5 Squat (javascript:popUp('exerpop.php?Name=Barbell+Squat' ))
3x5 Standing military press (javascript:popUp('exerpop.php?Name=Standing+Milit ary+Press'))
3x5 Bent Rows (javascript:popUp('exerpop.php?Name=Bent+Over+Barb ell+Row')) (or power cleans (javascript:popUp('exerpop.php?Name=Power+Clean')) )
**2x8 Chin-ups (javascript:popUp('exerpop.php?Name=Chin-Up')) (recommended mainly if doing the cleans)


En is er iemand die heer ervaring mee heeft?

Het leek me een goed idee om wellicht een combi te doen van een Rippetoe schema met een paar tabata oefeningen als afsluiter ofzo.

Chico
08-09-2008, 21:41
Nou is Rippetoe best een goede krachtsport coach... dus doe het gewoon zoals hij het voorschrijft om mee te beginnen...

lees Starting Strenght...

En bij lage reps is het vaak de bedoeling om zwaar te gaan... die 1.5 kilo omhoog is in de begin periode waarin je een snelle groei maakt (en techniek verbetert), op een gegeven moment wordt die groei minder...

maar hoe vaak verander je van programma per maand?

ok nu weer terug naar tabata's.. vond ik interresanter..

FOCUS
08-09-2008, 23:12
een ander veel gemaakte fout is om allerlei schema's en systemen door elkaar te gooien:lol:

;)

beter om een schema te volgen gedurende zeker twee maanden.
Houdt een logboek bij, zodat je later kan teruglezen wat het voor je deed.
logboek bevat niet alleen trainingschema, maar ook voeding, hoe je jevoelde die dag, slaap, rust, stress etc.
heb je een schema: stick to it!!!
door veel te lezen over datgene wat je doet, en te ondervinden wat het voor jou persoonlijk doet, leer je om te trainen.
proces van jaren....
kijk naar underdog, ervaring en koppie erbij houden.
dat en doorzettingsvermogen..

ik quote een groot vechter en uitmuntende leraar :
'consistency is the key to good training in any discipline'

Il Loco
08-09-2008, 23:14
een ander veel gemaakte fout is om allerlei schema's en systemen door elkaar te gooien:lol:

;)

beter om een schema te volgen gedurende zeker twee maanden.
Houdt een logboek bij, zodat je later kan teruglezen wat het voor je deed.
logboek bevat niet alleen trainingschema, maar ook voeding, hoe je jevoelde die dag, slaap, rust, stress etc.
heb je een schema: stick to it!!!
door veel te lezen over datgene wat je doet, en te ondervinden wat het voor jou persoonlijk doet, leer je om te trainen.
proces van jaren....
kijk naar underdog, ervaring en koppie erbij houden.
dat en doorzettingsvermogen..

ik quote een groot vechter en uitmuntende leraar :
'consistency is the key to good training in any discipline'

Het is ook niet zo dat ik zo vaak switch van schema, maar ik doe nog niet al te gek lang aan krachttraining en was op zoek naar een mij persoonlijk beter geschikte trainingswijze. En tabata blijkt niet voor mijn doel bestemd.

Jochem
08-09-2008, 23:27
Nou daar gaan we....

ik ga jullie over me heen krijgen denk ik , maar goed...

Ik gebruik het tabata principe inderdaad ook in mijn krchtschema..
Let wel dit doe ik alleen de laatst weken voor een partij..

Mijn doel is : spieruithoudingsvermogen vergroten. (dus door de pomp, verzuring en adem te kort heen gaan)

Ik doe dit 6 / 8 rondes van 5 min. dus 10 int. met tussen de rondes is 1 minuut rust. en MAAR 2 KEER PER WEEK MET MINIMAAL 72UUR RUST TUSSEN DE TRAININGEN..

Oefeningen die ik doe zijn bijv. deadlift /power cleans/ jumpsquats/elastiek stoten/ optrekken/ buikspierenoefening, wiel kantelen, slee trekken, sledge hammer slaan

Tabata in 4 minuten is idd onderzocht en bewezen dat dit effectief kan zijn als conditie training, er staat nergens dat 1x 4 min het meest effectief is...

mijn kracht schema voor deze weken ziet er compleet anders uit...
verdeeld in kracht en explosiviteit oefeningen...

Ik ben van mening dat deze manier mij erg helpt met het ring klaar worden...
En idd het is wel de boel door elkaar halen...je krijgt te kampen met zuurstof te kort, verzuring, pomp, afname explosiviteit.....maar ik heb gemerkt in mijn vorige voorbereiding dat deze manier van doen....er voor zorgde dat ik hierdoor in combinatie met mijn andere trainingen ...door kon blijven gaan....

Ik ben van mening dat als jevermoeid raakt en vol schiet je beter 2 maximaal explosieve herhalingen kunt maken dan 3 slordige en slappe herhalingen...hierdoor blijf je scherp en dwing je je zelf op te letten...(wederom net als in een partij vereisd is)

Nee niet wetenschappelijk onderbouwd....

Tsja als je deze training kunt volhouden, kun je mij meer hierover vertellen dan ik jou. rspct!

Il Loco
08-09-2008, 23:50
Geen troll job dit???...
@ Il Loco;

Wat is je doel?
Hoelang train je al (ben je bekent met de basis oefeningen)?
Wat doe je verder nog aan fysieke belasting per week (hoevaak en hoelang)?
Heb je blessures?
Hoe oud ben je?
Over welke trainingsmiddelen beschik je?
Hoevaak train je per week en met welke intensiteit?
Hoe staat het met je voeding?

Doel is spiermassa opbouwen/groeien.

Ik train nu pas 3/4 maanden. Ik ben bekend met een hele reeks variaties aan oefenen, heb mezelf goed ingelezen. Maar met mijn oude training methode, 12-10-8 herhalingen, boekte ik te weinig resultaat.

Verder doe ik sinds 2 weken 2 maal per week aan Muay Thai, en verder deed ik eerder sprint interval training, maar de laatste tijd neemt mijn avondopleiding veel tijd in beslag dus zit sprinten er niet vaak meer in.

Ik heb geen blesures en ik trainde hiervoor 2 maal per week, en wil dat verhogen tot 3 maal per week.

Ik let goed op voeding m.b.t eiwitten enz.. Ik heb alleen last van een maagzweer. Ik probeer 4/5 maaltijden per dag te benutten. Maar wanneer ik erge last van mn maag heb is dat een probleem.

En dit is geen trolljob, ik ben vrij nieuw met trainen en ben gewoon op zoek naar de meest geschikste manier.

Tony
09-09-2008, 00:18
Ok... heel simpel... Je verwacht te veel van jezelf.

Je bent geen pc die je ff in een keer kan upgraden met een grotere harde schijf en meer ram. Je bent een mens.

En als je pas 3 a 4 maanden traint.. Mán dan kan je nog groeien als een beest als je maar goed traint.. liever een oefening op lager gewicht maar wel goed, dan direct in die gewichten klimmen en smijten met die hap.

Maar zie dit niet verkeerd... ik wil je niet dissen of wat dan ook...
Maar als je gewoon begint met dé basistrainingen, dan heb je daar later echt veel profijt van.

Il Loco
09-09-2008, 00:24
Ok... heel simpel... Je verwacht te veel van jezelf.

Je bent geen pc die je ff in een keer kan upgraden met een grotere harde schijf en meer ram. Je bent een mens.

En als je pas 3 a 4 maanden traint.. Mán dan kan je nog groeien als een beest als je maar goed traint.. liever een oefening op lager gewicht maar wel goed, dan direct in die gewichten klimmen en smijten met die hap.

Maar zie dit niet verkeerd... ik wil je niet dissen of wat dan ook...
Maar als je gewoon begint met dé basistrainingen, dan heb je daar later echt veel profijt van.

Dus doorgaan met de 12-10-8 herhalingen sets? Of wat raad je aan?

Tony
09-09-2008, 08:21
Och weet je... Als je echt het liefst voor die massa wilt gaan (spiergroei dus), dan zou ik zeggen 3x8... Dat werkte bij mij altijd het best.

maar ik weet nog van toen ik begon met fitness dat ik het eerste half jaar netjes 4x10 deed..

The Bulldog
14-09-2008, 23:11
Tsja als je deze training kunt volhouden, kun je mij meer hierover vertellen dan ik jou. rspct!

bedankt Jochem, maar ben het niet helemaal eens...

het kan ook zo zijn dat ik wel erg hard train maar niet slim...

ik ben dan ook in constante evaluatie over mijn tariningen..merk alleen dat dit erg goed werkt...

ik zit nu op 6 rondes...aankomende week worden het er 7 en de week erop 8...dan is mijn laatste week voor de partij en doe ik alleen nog maar sportspecifieke trainingen...op een piek manier maar zonder al te veel volume..

The Bulldog
13-02-2009, 17:34
TTT

ik sta weer 5 weken voor een partij en ben aan het bekijken hoe en wat...
iemand aanvullingen ????

chief108
13-02-2009, 17:51
wat is je doel nu gozer?

Dennuz
13-02-2009, 20:10
wat is je doel nu gozer?

Murder :evil:

chief108
13-02-2009, 20:12
verwacht niet anders van hem...
ben al mijn vCash vorige keer kwijtgeraakt...

heb nu alles op jou gezet trouwens...
verwacht van jou dus ook minstens hetzelfde.....

The Bulldog
14-02-2009, 22:32
Murder :evil:

dus dat!!!!!

The Bulldog
14-02-2009, 22:32
verwacht niet anders van hem...
ben al mijn vCash vorige keer kwijtgeraakt...

heb nu alles op jou gezet trouwens...
verwacht van jou dus ook minstens hetzelfde.....

ook alles kwijt te raken?!?!?!?!?

hmmmmmmmmmmmm

ik verwacht total destruction....

chief108
15-02-2009, 12:16
dan moet je je tabata's gaan doen met een grote bijl

































heb nog een paar kuub brandhout hier liggen dus.....

get off your ass and train!!!

The Bulldog
15-02-2009, 21:57
druk bezig vriend....

chief108
16-02-2009, 08:03
is je geraden ook... :p