PDA

View Full Version : RPM/Spinning/Conditie vs Krachttraining/Spieropbouw



knilles
15-09-2008, 20:05
Hallo allemaal,

ik heb de volgende vraag:

Ik ben nu 72 kg, 1.81 m, een vetpercentage van rond de 16% en een BMI van 21.

Op zich allemaal goed, maar ik ben nu begonnen met krachttraining op sterker en groter te worden, maar ik zit daarnaast te denken aan zware conditie training.

Werken deze 2 soorten van training elkaar niet tegen?

Aan de ene kant doe ik er alles aan op op een gezonde manier kilo´s er aan te krijgen dmv goed en gezond eten, shakejes en creatine te nemen, goed mijn rust te pakkken en aan de andere kant zou ik dan weer afvallen door de intensieve cardio/conditie training.

Ondanks mijn lage vetpercentage heb ik toch een beginnend buikje waar ik zo snel mogelijk vanaf wil, maar hoe kan ik dit zo goed en snel mogelijk doen zonder daar mijn spieropbouw daarmee teniet te doen?

Volgens deze site stofwisseling - een snelle stofwisseling door trainen, spieren en eten (http://www.goede-voeding.nl/stofwisseling.htm) ben ik een ectomorf, dit komt door de snelle stofwisseling, dit klopt ook in mijn geval.

Naast mijn beginnende buikje heb ik nergens op mijn lichaam teveel vet, eerder het tegenovergestelde, maar van alleen buikspieroefeningen valt men niet af en ik heb ook ergens gelezen, dat als ik met mijn lage vetpercentage niet aanvullend en extra zou eten naast het intensieve fitnessen, dit zelfs gevaarlijk kan zijn en er geen vet maar spieren "verbrand" worden.

Wat is wijsheid?

Chico
15-09-2008, 21:29
dat laatste klopt zover ik weet wel... al wil je groeien moet je eten...

ik zou geen zware cardio (lopen/fietsen etc) doen... daar raak je juist weer spier mee kwijt...

Mashkadov
16-09-2008, 01:00
Zolang je de cardiotraining niet te lang rekt, hoef je niet te vrezen voor spierverlies.

Je kan b.v. beter een half uur intervaltraining doen i.p.v. een uur op hetzelfde tempo fietsen/lopen.

Doe het niet op dezelfde moment van de dag als je krachttraining en als het niet anders kan, best na je krachttraining en niet te lang.

Je kan carnitine gebruiken om extra vet te verbranden tijdens je cardiosessie. Ook vaker kleinere porties eten kan je spijsvertering actiever maken en dus minder vet vasthouden.

Jeroen
16-09-2008, 08:40
Sprintjes, trappen rennen, hurkzit-streksprongen, kikkersprongen. Mix it up... you'll hate it. Maar de resultaten ga je van houden.

HUNEBED
16-09-2008, 11:46
helemaal RPM / Spinning is super voor conditie opbouw, regelmatig RPM (2 x per week) kun je perfect toepassen alleen kun je dat beter op de andere dag pakken, dus bijvoorbeeld maandag woensdag vrijdag - kracht, dinsdag donderdag - RPM
Als je een goede les voorgeschotelt krygt, heb je ook een aantal berg / klim etappes nou dan verzuur je wel een aantal maal, bouw je ook nog wat spiermassa mee op.. een aantal snelle - sprint etappes voor snelheid zitten er meestal ook bij dus m.a.w. een zeer complete work-out, veel beter dan een uur lang op hetzelfde tempo gaan fietsen of hardlopen voor conditie opbouw danwel vet te verbranden.

Uiteraard moet je ervoor zorgen dat je eetpatroon goed zit, dus voldoende koolhydraten, vetten en eiwitten, anders heb je wel kans op spierverlies.. maar de grote vraag blijft of je hier - buiten je vechtsport(?) wel allemaal tijd voor hebt...

knilles
18-09-2008, 12:07
Ik heb er op zich nog wel tijd voor, ik werk vanuit huis en bepaal mijn eigen werktijden ;)

Maar heb zelf ook nog even speurwerk verricht op internet en ik dacht dat een vetpercentage van 16% al laag was, maar als ik over de verschillende bodybuilding en fitness fora surf kan dit nog veel lager.

De reden dat ik dacht dat 16% al laag was is dat ik 6 jaar terug in het ziekenhuis heb gelegen met een chronische darmaandoening en daardoor zo erg ben afgevallen dat ze het vetpercentage niet eens meer te meten was, wanneer het boven de 5% kwam was het weer te meten (volgens hun dan).

Maar wat is dan ongeveer het vetpercentage waar ik me op kan/moet richten? 8-10%?

Ben inmiddels 3x per week met krachtraining en spieropbouw bezig en ga 1x per week RPM doen. Voor ondersteuning van de spieropbouw gebruik ik Whey shakes van XXL nutrition, samen met de Dextro Juice, later ga ik dit uitbreiden met meer producten.

HUNEBED
19-09-2008, 11:21
rond 10 % moet wel lukken, maar hangt ook van eetpatroon af natuurlijk.. succes dr mee

SamE
19-09-2008, 11:27
Kanttekening; Conditie bestaat uit meerdere onderdelen ipv alleen maar het uithoudingsvermogen.

Minimale input maar wel belangrijk ;)