PDA

View Full Version : Powerclean:



ROIDRAGE
22-10-2008, 23:32
Een van de meest effectieve en meest gedane oefeningen voor power.

Nu vond ik op youtube een wel grappige how to...
Aangezien ik weet dat er mensen hier zijn die net zo fond of Olympic lifts zijn als ik, wil ik hem graag met jullie sharen.

YouTube - Power Clean Instructional Video (http://www.youtube.com/watch?v=UlFZ-nWXxy0&feature=related)

Hier een leuk filmpje met darthfish analyses over o.a de lichaamshoek en het verloop van de Barbell

YouTube - Power Clean (http://www.youtube.com/watch?v=6TlbDQUWs0s)


Kleine aantekening
In deze video laat men de basis elementen van de powerclean voorbij komen. Om de Powerclean echter te leren is het toch beter om met een coach te werken.
Deze oefening is vrij complex en we willen blessures achterwege laten, neem ik aan.

Jochem
22-10-2008, 23:35
dat 2e filmpje, die heeft een cameltoe.

Tsuki
23-10-2008, 09:20
deze oefening is echt THA SHIT .................. ik doe hem vrij vaak ............ je gaat ook echt helemaal stuk als je hem herhaalt

HUNEBED
23-10-2008, 09:39
kyk, nu gaat het ergens over...

FOCUS
23-10-2008, 09:51
powerclean op herhalingen doen...:confused:

is krachtoefening, gebruik hem waarvoor ie bedoeld is:)


goede post, thnx

Tsuki
23-10-2008, 10:15
powerclean op herhalingen doen...:confused:

is krachtoefening, gebruik hem waarvoor ie bedoeld is:)


goede post, thnx

bij crossfit doen ze niet anders .................. ;)

dimitri
23-10-2008, 11:52
Lijkt vermoeiend, ik denk dat ik daar maar niet mee ga beginnen. En Matroesjka's 2 is op tv.

ROIDRAGE
23-10-2008, 12:30
bij crossfit doen ze niet anders .................. ;)

Persoonlijk ben ik niet zo into crossfit. het is zeker bikkel en ik ga het ze zeker niet na doen.
(dat is weer een andere discussie btw)

Ze hebben een heel hoog volume in hun workouts.
Het risico van die vele reps is dat je techniekfouten gaat maken wat weer blessures als gevolg heeft.

Ook vind ik dan dat je niet traint wat je wilt trainen.
Je wilt je explosiviteit trainen zodat je double leg takedown een double leg take down from hell wordt.
Je wilt geen slappe take down vaak kunnen herhalen.

Veel reps per set dragen meer bij aan krachtuithoudingsvermogen.

Als beginner die de techniek nog onder de knie moet krijgen kan een relatief hoog volume nog nut hebben. (mits onder toezicht van iemand met de nodige know how)
Ik zelf heb ook rond de 8-15 reps gedaan om de techniek aan te verbeteren.
Ik bouwde wel de intensiteit op en gong steeds minder reps maken naarmate de trainingsweken vorderden.

Tsuki
23-10-2008, 12:41
Persoonlijk ben ik niet zo into crossfit. het is zeker bikkel en ik ga het ze zeker niet na doen.
(dat is weer een andere discussie btw)

Ze hebben een heel hoog volume in hun workouts.
Het risico van die vele reps is dat je techniekfouten gaat maken wat weer blessures als gevolg heeft.

Ook vind ik dan dat je niet traint wat je wilt trainen.
Je wilt je explosiviteit trainen zodat je double leg takedown een double leg take down from hell wordt.
Je wilt geen slappe take down vaak kunnen herhalen.

Veel reps per set dragen meer bij aan krachtuithoudingsvermogen.

Als beginner die de techniek nog onder de knie moet krijgen kan een relatief hoog volume nog nut hebben. (mits onder toezicht van iemand met de nodige know how)
Ik zelf heb ook rond de 8-15 reps gedaan om de techniek aan te verbeteren.
Ik bouwde wel de intensiteit op en gong steeds minder reps maken naarmate de trainingsweken vorderden.

ik versta onder een aantal herhalingen setjes van 5a6 :-) en bij voldoende gewicht en explosiviteit ga ik dan al stuk hahahahaaha

ROIDRAGE
23-10-2008, 13:15
ik versta onder een aantal herhalingen setjes van 5a6 :-) en bij voldoende gewicht en explosiviteit ga ik dan al stuk hahahahaaha

that's more like it. zo doe ik het ongeveer ook.

wat wel belangrijk is dat je genoeg rust tussen de sets blijft houden zodat de good form gehandhaaft blijft.
Bij mij is dat ongeveer rond de 2 minuten

FOCUS
23-10-2008, 13:32
niet mee eens

beter om een herhaling of twee, MAXIMAAL 3 te doen, met rustpauzes van 45 sec. om de GPP te verhogen.

wil je conditioneel stuk gaan, maak dan double leg take downs (als je daar powercleans voor doet) op hoog tempo, desnoods icm met andere technieken.




krachttraining is niet bedoeld om conditie op te bouwen
bij crossfit snappen ze het niet

ROIDRAGE
23-10-2008, 14:22
beter om een herhaling of twee, MAXIMAAL 3 te doen, met rustpauzes van 45 sec. om de GPP te verhogen.

Zou je hier iets meer over willen vertellen?




wil je conditioneel stuk gaan, maak dan double leg take downs (als je daar powercleans voor doet) op hoog tempo.

Ik doelde niet op het conditionele maar meer op de explosieve aspecten van de powerclean. De explosiviteit die je met de powerclean opbouwt kan je hopelijk overbrengen naar je take down. Conditie is een ander verhaal.
Voor conditioneel stukgaan zou ik ook zeker niet de powerclean gebruiken, maar ook jouw voorbeeld.
Sportspecifieke Conditie opbouwen doe je mijn inziens het beste door veel te sparren of door take downs op hoog tempo te maken(thanx Focus, ik vindt het een mooi voorbeeld) etc.




krachttraining is niet bedoeld om conditie op te bouwen
bij crossfit snappen ze het niet

Amen
dit ben ik met je eens. no doubt about that

HUNEBED
23-10-2008, 14:28
Crossfit doet alles op krachtuithoudingsvermogen, niets op explosiviteit of rauwe kracht, alhoewel... rauw is het wel

ROIDRAGE
23-10-2008, 14:39
Crossfit doet alles op krachtuithoudingsvermogen, niets op explosiviteit of rauwe kracht, alhoewel... rauw is het wel


idd. mij zou je kunnen opvegen na zo'n work out

FOCUS
23-10-2008, 15:39
ff kort, ben aan t werk;)

..relatief lichte gewichten (ruwweg 50-80% van 1RM), waarbij je 2reps doet, stellen je in staat om explosief te bewegen.
Je stopt voordat je ATP-CP vooraad volledig is uitgeput, maar de korte pauze zorgt voor een onvolledige aanvulling van je fosfaatpool.
op deze manier train je de capaciteit van je fosfaatpool, zonder dat je gaat verzuren (wat niet verzuren is, maar dat terzijde) en helemaal zonder dat je ongewild en obewust het krachtuithoudingsvermogen gaat trainen.
Wel kun je een vrij groot volume handhaven, dat je gaat terugschroeven wanneer je de intensiteit verhoogt. bijv op een max dag ..

wat betreft het 'bikkel-gehalte' van een training, die bij de crossfit enorm hoog is...
je moet trainen wat je moet trainen, niet wat je kunt trainen.

FOCUS
23-10-2008, 15:40
that's more like it. zo doe ik het ongeveer ook.

wat wel belangrijk is dat je genoeg rust tussen de sets blijft houden zodat de good form gehandhaaft blijft.
Bij mij is dat ongeveer rond de 2 minuten


dit vind ik trouwens een topopmerking.
Kwaliteit van bewegen moet altijd op de eerste plaats staan.

Chico
23-10-2008, 15:45
crossfit heeft een hele andere insteek qua trainen..

die trainen niet voor een goede takedown..

En het is (zover ik begrijp) ook de bedoeling dat je een gewicht neemt waarbij je de techniek aan het einde nog 'goed' kan uitvoeren.

Daarnaast er zijn ook WOD's waarbij je tien singles doet zonder dat er tijdsdruk achter zit of gewoon 5 kilometer rennen, etc... het zijn niet allemaal ballbusters...

Maar ik vind dat je wel een lekkere conditie opbouwt met de metcon wod's van crossfit.. persoonlijk heb ik er veel aan gehad... door tijdsgebrek nu wat minder crossfit.. vechtsport blijft natuurlijk prioriteit

HUNEBED
23-10-2008, 15:47
BJ Penn heeft met Crossfit eens zo'n circuitje gedaan ter voorbereiding van 'n gevecht bij de UFC, hij noemde het zelf toen ze vroegen wat hij ervan vond na afloop: "it's a fight gone bad..."

YouTube - WOD 'Fight Gone Bad' Explained (http://www.youtube.com/watch?v=FUOGwiENAz8)

ROIDRAGE
23-10-2008, 18:01
ff kort, ben aan t werk;)

..relatief lichte gewichten (ruwweg 50-80% van 1RM), waarbij je 2reps doet, stellen je in staat om explosief te bewegen.
Je stopt voordat je ATP-CP vooraad volledig is uitgeput, maar de korte pauze zorgt voor een onvolledige aanvulling van je fosfaatpool.
op deze manier train je de capaciteit van je fosfaatpool, zonder dat je gaat verzuren (wat niet verzuren is, maar dat terzijde) en helemaal zonder dat je ongewild en obewust het krachtuithoudingsvermogen gaat trainen.
Wel kun je een vrij groot volume handhaven, dat je gaat terugschroeven wanneer je de intensiteit verhoogt. bijv op een max dag

thanx, voor je reply.

Maar nog ff over dat GPP.
Ikzelf ben niet zo into korte pauzes om zo mijn GPP op te krikken. ten eerste om dat ik mijn explosiviteit en kracht als prioriteit#1 heb.
ten tweede: mijn GPP probeer ik te bewerkstelligen door middel van WAC/Javorek complexes.
Dit is een serie van 5 exercises die je ongeveer 5 a 6 keer herhaalt, achter elkaar en zonder pauze
(om eerlijk te zijn denk ik wel dat je ze kent, maar om de discussie transparant te houden voor iedereen break ik het ff down)

voorbeeldjes:
YouTube - Javorek's BB Complex I (http://www.youtube.com/watch?v=XnUOnx-RarU)

YouTube - Brutal Barbell Complex (http://www.youtube.com/watch?v=QuZ8WTeT6FA&feature=related)



Voordeel van deze complexes is dat ze ook metabolic advantages hebben:

Metabolic Acceleration Training (http://www.elitefts.com/documents/metabolic_acceleration_training.htm)

hier worden ze ook genoemd voor GPP:
http://www.sportsperformancecoach.com/GPP.pdf

Hoe sta jij hier tegenover?

PS: leuke discussie dit, Focus. ik leer er veel van.
Ik denk dat we een nieuwe topic moeten aanmaken over GPP;)

Chico
23-10-2008, 18:40
GPP?

Tsuki
23-10-2008, 23:18
General Physical Preparedness

of

Global Pension Plan

ROIDRAGE
24-10-2008, 03:40
GPP?

http://www.sportsperformancecoach.com/GPP.pdf


there you go.

Hier staat het uitgelegd.

enjoy

FOCUS
24-10-2008, 08:56
om eerlijk te zijn,
nee kende ze niet:lol:

daar kan ik nog wel enigszins inkomen,
maar uithoudingsvermogen trainen dmv krachttrainingsoefeningen vind ik gewoon onzinnig.

Het is gebleken dat door krachtraining te doen (uit mn hoofd 8-12reps, 3-4sets, 70-80%1RM) je de VO2max kan verbeteren met hardlopen).

Maar het trainen van het cardiovasculaire systeem is SUPERSPECIFIEK, ofwel, al kan je 1000 squats, lunges met 1gewicht in je nek, je gaat er niet harder van lopen, fietsen, zwemmen etc etc



of wel?

Chico
24-10-2008, 09:06
nee... maar denk dat die type van dingen dichter bij de vechtsport liggen dan lopen, fietsen, zwemmen, etc etc

dimitri
24-10-2008, 09:24
BJ Penn heeft met Crossfit eens zo'n circuitje gedaan ter voorbereiding van 'n gevecht bij de UFC, hij noemde het zelf toen ze vroegen wat hij ervan vond na afloop: "it's a fight gone bad..."

YouTube - WOD 'Fight Gone Bad' Explained (http://www.youtube.com/watch?v=FUOGwiENAz8)

BJ Penn is natuurlijk de absolute referentie als het op cardio aankomt.

ROIDRAGE
24-10-2008, 11:02
Het is gebleken dat door krachtraining te doen (uit mn hoofd 8-12reps, 3-4sets, 70-80%1RM) je de VO2max kan verbeteren met hardlopen).

Maar het trainen van het cardiovasculaire systeem is SUPERSPECIFIEK, ofwel, al kan je 1000 squats, lunges met 1gewicht in je nek, je gaat er niet harder van lopen, fietsen, zwemmen etc etc


Dat de VO2max verbeterd dmv krachttraining klopt. Ik heb eens gelezen dat bij een onderzoek dat duur en kracht combineerde, de VO2max met 14% verbeterde.

Cardiovasculaire systeem is idd superspecifiek.
Stond ook op t-nation:
Lance armstrong, een van de beste duursporters op aarde, deed mee aan de marathon van NY. zijn tijd viel echter tegen, en naderhand gaf hij te kennen dat hij het heel zwaar had gehad.
Het principe van specifiteit komt hier nauwlettend bij kijken.
lopen, fietsen, allemaal cardiovasculair maar toch niet van hetzelfde laken een pak.
Om deze redenen vindt ik zo'n triatlon vreselijk intrigerend.

FOCUS
24-10-2008, 12:17
[quote=d4nd3l10n;632525]Je snijd hier wel een aantal interessante punten aan.

Met onderzoeken ben ik altijd wel een beetje skeptisch. Waren dit getrainde of ongetrainde atleten? Als ze al getraind waren, voor laten we zeggen hardlopen, deden ze dan daarnaast ook al aan krachttraining?

onderzoeken zijn degelijk



Het trainen van het spieruithoudingsvermogen (complexes ala Javorek e.d.) is natuurlijk totaal iets anders dan het trainen van het cardiovasculaire systeem...

nee, niet totaal anders, training van het cardiovasculaire systeem is niets anders dan training van het spieruithoudingsvermogen, waar een groot gedeelte van het spierstelsel bij betrokken is.

En wat is in mma uithoudingsvermogen? Een VO2max van 70 hebben of je handen kunnen ophouden en explosief blijven na 15 min. knokken?

verkeerde insteek: eigenschappen van een vechter: uithoudingsvermogen, kracht, snelheid, lenigheid, techniek, leeuwenhart...
de trainbare aspecten kunnen afzonderlijk en geintegreerd getraind worden.
De keuze om algemene conditie met specifieke krachtoefeningen te trainen (of het nou lokaal uithoudingsvermogen of cardiovas systeem is) is een domme, imo.

Chico
24-10-2008, 12:47
De keuze om algemene conditie met specifieke krachtoefeningen te trainen (of het nou lokaal uithoudingsvermogen of cardiovas systeem is) is een domme, imo.
waarom? dat snap ik nog niet helemaal...

Ik heb voor mezelf meer progressie gemerkt qua conditie op de mat met krachtoefeningen ala crossfit dan met hardlopen

HUNEBED
24-10-2008, 13:13
Daar zeg je het zelf al Focus,
De keuze om algemene conditie met specifieke krachtoefeningen te trainen...is een domme imo

- Wat is algemene conditie? Voor 'n vechter bestaat er toch geen 'algemene' conditie!? Het is allround werken; trappen, stoten, bobbing and weaving, grapplen etc. ongeacht welke vechtsport je ook beoefent. Cardio = specifiek, zoals je zelf al aangaf.

- Wat zijn specifieke krachtoefeningen? oefeningen die je doet voor kracht? je hebt toch diverse soorten kracht; duurkracht, snelkracht, max. kracht, explosieve kracht etc. 'k begrijp wel wat je bedoelt maar al deze oefeningen (compound oef. of whatever je ze noemt, je pakt er grote spiergroepen tegelijk mee aan, meestal méér dan 16-20% van de totale spiermassa dus kun je er cardiovasculair mee trainen) kunnen perfect worden gedaan om óók cardio / GPP (eigenlijk hetzelfde wat Crossfit doet, schijt hebben aan 'de regels' en hun eigen shit doen en fitness naar 'n heel ander - nieuw - niveau brengen) mee te trainen... denk dat het erg goed werkt wanneer je van tijd tot tijd hele andere 'totaal' oefeningen doet dan het meestal standaard werk wat je meestal al heel lang doet doorbreek je patroon, of zoals die gasten van Crossfit doen.

Niet vervangen dóór maar afwisselen mét.

FOCUS
24-10-2008, 23:15
Daar zeg je het zelf al Focus,

- Wat is algemene conditie? Voor 'n vechter bestaat er toch geen 'algemene' conditie!? Het is allround werken; trappen, stoten, bobbing and weaving, grapplen etc. ongeacht welke vechtsport je ook beoefent. Cardio = specifiek, zoals je zelf al aangaf.

- Wat zijn specifieke krachtoefeningen? oefeningen die je doet voor kracht? je hebt toch diverse soorten kracht; duurkracht, snelkracht, max. kracht, explosieve kracht etc. 'k begrijp wel wat je bedoelt maar al deze oefeningen (compound oef. of whatever je ze noemt, je pakt er grote spiergroepen tegelijk mee aan, meestal méér dan 16-20% van de totale spiermassa dus kun je er cardiovasculair mee trainen) kunnen perfect worden gedaan om óók cardio / GPP (eigenlijk hetzelfde wat Crossfit doet, schijt hebben aan 'de regels' en hun eigen shit doen en fitness naar 'n heel ander - nieuw - niveau brengen) mee te trainen... denk dat het erg goed werkt wanneer je van tijd tot tijd hele andere 'totaal' oefeningen doet dan het meestal standaard werk wat je meestal al heel lang doet doorbreek je patroon, of zoals die gasten van Crossfit doen.

Niet vervangen dóór maar afwisselen mét.


mja, daar heb je zeker een punt.
Tis echter niet alleen belangrijk om dezelfde spiergroepen te trainen, maar deze spiergroepen moeten dan dezelfde recrutering volgen, zowel intra-als intermusculair. Bovendien moet hetzelfde energiesysteem worden aangesproken.
Het recruteringverhaal lijkt niet op te gaan, maar ik weet inderdaad niet of het in de praktijk wel werkt.....

ga er ff over nadenken
thnx, hersenvoedsel:)

HUNEBED
26-10-2008, 13:25
Hoezo móet dezelfde recrutering? juist niet, want je doet dit als GPP of transitie / overgangsperiode of hoe je het ook noemt [balans week?!? haha] Wat dacht je hoe je mentaal tot én over je grenzen moet gaan!?

Hoor weer van je ;)

Bud S
27-10-2008, 07:09
Daar zeg je het zelf al Focus,

- Wat is algemene conditie? Voor 'n vechter bestaat er toch geen 'algemene' conditie!? Het is allround werken; trappen, stoten, bobbing and weaving, grapplen etc. ongeacht welke vechtsport je ook beoefent. Cardio = specifiek, zoals je zelf al aangaf.

- Wat zijn specifieke krachtoefeningen? oefeningen die je doet voor kracht? je hebt toch diverse soorten kracht; duurkracht, snelkracht, max. kracht, explosieve kracht etc. 'k begrijp wel wat je bedoelt maar al deze oefeningen (compound oef. of whatever je ze noemt, je pakt er grote spiergroepen tegelijk mee aan, meestal méér dan 16-20% van de totale spiermassa dus kun je er cardiovasculair mee trainen) kunnen perfect worden gedaan om óók cardio / GPP (eigenlijk hetzelfde wat Crossfit doet, schijt hebben aan 'de regels' en hun eigen shit doen en fitness naar 'n heel ander - nieuw - niveau brengen) mee te trainen... denk dat het erg goed werkt wanneer je van tijd tot tijd hele andere 'totaal' oefeningen doet dan het meestal standaard werk wat je meestal al heel lang doet doorbreek je patroon, of zoals die gasten van Crossfit doen.

Niet vervangen dóór maar afwisselen mét.

Rocky 3 en Rocky 4 mensen... Rocky was al crossfit voordat crossfit crossfit was.
Ken uw klassiekers.

Bud S
27-10-2008, 07:38
leuke discussie btw.
die op pagina 1 al door focus uit zijn verband wordt getrokken
door het begrip krachtuithoudingsvermogen ineens te vervangen door conditie/cardio vasculair...

tja zo worden jullie het nooit eens natuurlijk

chief108
27-10-2008, 08:23
Rocky 3 en Rocky 4 mensen... Rocky was al crossfit voordat crossfit crossfit was.
Ken uw klassiekers.
:lol:

Tsuki
27-10-2008, 09:53
crossfit haters ........................

FOCUS
27-10-2008, 18:31
leuke discussie btw.
die op pagina 1 al door focus uit zijn verband wordt getrokken
door het begrip krachtuithoudingsvermogen ineens te vervangen door conditie/cardio vasculair...

tja zo worden jullie het nooit eens natuurlijk



mja, ik zit op mn werk,
moet het ff teruglezen....
bijdehand:twak:

:)ouwe zuipert

FOCUS
27-10-2008, 18:43
[quote=d4nd3l10n;632525]Het trainen van het spieruithoudingsvermogen (complexes ala Javorek e.d.) is natuurlijk totaal iets anders dan het trainen van het cardiovasculaire systeem...

nee, niet totaal anders, training van het cardiovasculaire systeem is niets anders dan training van het spieruithoudingsvermogen, waar een groot gedeelte van het spierstelsel bij betrokken is.

De keuze om algemene conditie met specifieke krachtoefeningen te trainen (of het nou lokaal uithoudingsvermogen of cardiovas systeem is) is een domme, imo.


Willem, Willem,

hier lul ik toch het kromme weer recht..
klinisch redeneren at its finest;)

maar ff serieus, ik blijf erbij..

Roidrage, ik ben aan het nadenken over je post....tis maandag, dus duurt nog ff:whistling:

ROIDRAGE
28-10-2008, 00:10
[quote=FOCUS;632550]


Roidrage, ik ben aan het nadenken over je post....tis maandag, dus duurt nog ff:whistling:


no problemo. ben ook weer opzoek naar leuke info om te sharen.

so stay tuned

HUNEBED
28-10-2008, 21:45
tot die tijd:
met de groeten van Willem!

YouTube - Rocky training I II III VI Gonna Fly Now (Rocky Balboa) (http://www.youtube.com/watch?v=bwpN_kGKj_Q)

YouTube - Rocky IV - Training Montage (http://www.youtube.com/watch?v=IDko7Utfqdg)

YouTube - Rocky Balboa 6 Training scene (http://www.youtube.com/watch?v=WoLVWvqEwzs)

chief108
28-10-2008, 21:57
Rocky "Crossfit" Balboa!!!!

Bud S
28-10-2008, 22:14
rocky wist 30 jaar geleden al wat goed was voor een krachtige man.
sowieso altijd trainen in een grijs joggingpak met een zwarte muts op en de ochtend beginnen met 10 rauwe eieren.


coole filmpjes hunebed !

Fr3ddy
28-10-2008, 23:00
Las de topic-titel en dacht dat het over een nieuw model stofzuiger ging ofzo..