PDA

View Full Version : Snelheidsboetes? Maak bezwaar! (Tip voor autogebruikers!)



chief108
11-11-2008, 10:14
Uit Autoblog.nl:

In totaal is vorig jaar tegen 423.501 verkeersboetes bezwaar gemaakt. Wanneer je bijvoorbeeld geflitst bent, kun je bezwaar maken tegen de boete. Slechts in een beperkt aantal gevallen levert dit ook werkelijk iets op. Justitie is volgens de wet Mulder, waar alle verkeersboetes onder vallen, niet verplicht om aanvullend bewijsmateriaal te overleggen wanneer de bekeurde daarom vraagt. Denk bijvoorbeeld aan een ijkrapport van de radar.

Wanneer je in het bezwaarschrift echter een beroep doet op de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB), is Justitie ineens wel verplicht om inzage te geven in al het relevante bewijsmateriaal om te kunnen controleren of de boete terecht is. Laat dit nu juist zijn wat we met z’n allen massaal doen. Als je iets doet, doe het dan goed!

De massa’s bezwaren hebben tot een forse administratieve opstopping bij het OM geleid. Vaak konden niet alle documenten binnen de verplichte termijn van maximaal vier weken worden verzameld en moest de boete noodgedwongen worden kwijtgescholden. Bingo! Justitie wil natuurlijk niet zeggen om hoeveel kwijtgescholden boetes het exact gaat, maar de voorraad af te handelen bezwaren groeit nog iedere dag.

Het OM heeft geen verklaring voor het feit waarom Nederlanders zo massaal een beroep doen op de WOB. Duh, ik wel! Omdat het werkt. Volgens een woordvoerder kan het komen door internetsites zoals flitsservice.nl, die mensen oproepen bezwaar te maken tegen een verkeersboete en tips geven over hoe dat te doen.

------------------------------------------------------------------------
Je kunt het hieronder overnemen en je eigen naam, adres, beschikkingsnummer, feitcode etc invullen, uitprinten en zó opsturen:

-------------------------------------------------------------------------

Officier van Justitie
p.a. Postbus 50000
3500 MJ UTRECHT


Plaatsnaam, datum

Edelachtbare heer, edelachtbare vrouwe,

Hierbij teken ik als houder van het kenteken xx-xx-xx beroep aan tegen de beschikking nummer xxxxxxxxxx met een administratieve sanctie van € xxxx,- voor feitcode xxxxx.

Mijn beroep is gebaseerd op de volgende grond:

Ik kan mij niets van een overtreding herinneren op die datum, tijd en plaats. Ik rij ook zakelijk en weet dus precies waar en wanneer ik mij op welke wegen heb begeven.
In mijn eerste reactie bij het lezen van de beschikking voelde ik mij aangetast in mijn rechtszekerheid, omdat ik als regelmatige autorijder zomaar onverwacht opnieuw zo’n beschikking zou kunnen krijgen terwijl anderen met mijn kentekenplaat rondrijden. Ik doe hierbij dan ook een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur en vraag al het beschikbare relevante bewijsmateriaal op, betreffende deze overtreding.

Hoogachtend,


Naam
Adres
Postcode & plaats
Tel.:

Paganstars
11-11-2008, 10:23
hehehe... jammer dat ik geen auto meer heb... maar in mijn geval zou dit backfireen en ik me billen weer verbranden

Chico
11-11-2008, 10:48
haha cool... had ik eerder moeten weten :D

chief108
11-11-2008, 10:49
heb er twee liggen
brieven gaan vandaag de deur nog uit :p

Eelco
11-11-2008, 13:03
Ga het ook maar eens proberen. Thanks chef! :thup:

el bastardo
11-11-2008, 13:48
Nu nog zakelijk rijden...

chief108
11-11-2008, 13:49
zou wel graag willen weten of dit ook werkt als je van de weg bent gehaald met zo'n kut laser...

jopke
11-11-2008, 14:56
hoe serieus nemen ze zo'n bezwaarbrief nog als er in eens heel veel van komen??

(toch heb ik hem wel even opgeslagen voor het geval dat;))

chief108
11-11-2008, 15:13
da's het leuke van de overheid...

die zitten vast aan allerlei verplichtingen en regeltjes
als jij ergens bezwaar tegen aantekent MOETEN ze daar wat mee doen

Karel
11-11-2008, 15:43
gebruik die methode van flitsservice.nl ook vaker, alleen voor de dure grappen, daar staat het hele stappenplan op..Krijg je alles thuis, foto enz..

http://www.flitsservice.nl/juridisch/html/wob/wob_mulder_stappenplan.htm

kreeg helaas alles op tijd, maar dan kun je nog altijd bekijken of ze een fout hebben gemaakt..

FOCUS
11-11-2008, 16:00
mag je er ook meerdere tegelijk insturen?
kheb er minstens 6 liggen die nog betaald moeten worden, en de stapel groeit nog:(...

chief reps, wanneer mogelijk./:thup:

Karel
11-11-2008, 16:20
mag je er ook meerdere tegelijk insturen?



zolang je ze maar binnen de termijn opvraagt, staat wel op de site

PigDog
11-11-2008, 16:34
Is al oud, 4 jaar geleden circuleerde deze brief ook rond op internet.
Heeft bklijkbaar niet veel indruk gemaakt bij Mulder :D

Octavius
11-11-2008, 17:12
En wedden dat je een standaard brief terug krijgt! Kost allemaal extra belastingcenten. Gewoon betalen als je te hard rijd.

blazin.arr0w::::
11-11-2008, 17:13
Mooi altijd om te zien dat niet te hard rijden simpelweg geen oplossing is :)

Ik ben alleen nog maar geflitst in Belgie, dus ik heb nog mazzel gehad.

chief108
11-11-2008, 17:51
Is al oud, 4 jaar geleden circuleerde deze brief ook rond op internet.
Heeft bklijkbaar niet veel indruk gemaakt bij Mulder :D
bericht is van mei dit jaar...

Bezwaar maken tegen verkeersboetes werkt! Autonieuws van de straat (http://www.autoblog.nl/archive/2008/05/08/bezwaar-maken-tegen-verkeersboetes-werkt)

ICON
11-11-2008, 19:37
die brief misschien
maar dit is toch oud nieuws...

NTT-FX
11-11-2008, 22:53
Het probleem zijn de bekende mulder gevalletjes waar ze nagenoeg altijd mee wegkomen ( tenzij je een gokje wilt wagen of weet dat de ijking bijv. verlopen was )
Als het niet om een gevalletje mulder gaat loont het al vrij snel !