PDA

View Full Version : Fysieke training kickboksen



erikhein
02-12-2008, 11:57
Hoi,

Kijk op KNKF - Koninklijke Nederlandse Krachtsport en Fitnessfederatie (http://www.knkf.nl/informatie/vakbladkrachttraining)
Heb net een stukje geschreven over Fysieke training voor kickboksen.
Feedback is van harte welkom.

vr gr erik hein

A.F.
02-12-2008, 13:54
interessant stukje...

Chico
02-12-2008, 14:40
inderdaad interessant stukje.. persoonlijk ben ik geen fan van lange afstands loop trainingen (ja 5 km is lang bij mij) voor vechtsporten... heeft weinig met vechtsporten te maken. Die agility trainingen e.d. box jumps heen en weer tussen opstakels, hoogte wissels (sprawls, burpees e.d.) vind ik veel meer met vechtsporten te maken hebben... stimuleert de explosiviteit van het lichaam en de vermoeidheid komt meer overeen met een wedstrijd...

Daarnaast is het me enigzins onduidelijk welke weerstandsoefeningen worden gebruikt... of wordt er alleen gerend... Er wordt gesproken over antagonistische bewegingspatronen.. dit doet mij vermoeden dat het hier gaat om geďsoleerde spieroefeningen... zijn complexe oefeningen (full body excersises) niet beter voor vechtsporters.. om de communicatie en samenwerking tussen de spieren te stimuleren?

Maar ik ben wel fan van tabata en hiit...

En hoe zit dat nou met dat melkzuur... andere literatuur zegt weer dat het een fuel is voor je spieren, dat het gebrek aan calcium zorgt voor de vermoeidheid en dat melkzuur naast brandstof ook ervoor zorgt dat de calcium niet te snel opraakt
maar hier wordt gezegd dat er gestreefd wordt naar tolerantie van verzuring... en dat melkzuur de vermoeidheid veroorzaakt (niet specifiek gezegd maar geďnsinueerd)

just my 2 cents

DonChoa
02-12-2008, 16:45
interesting reading

thrillseekah
02-12-2008, 18:41
inderdaad interessant. Hoe zit het met die nekspieren, de ene zegt dat het niet helpt tegen ko, anderen weer wel...

Muay Thai Elite
02-12-2008, 22:11
En als je gewoon 3x per week Muay Thai traint en niet zo zevert, helpt dat ook?

Bud S
02-12-2008, 22:57
:D
stompen, schoppen, bek houden
kom je een heel eind mee

Muay Thai Elite
03-12-2008, 00:41
Reps als ik ze kon geven :D Je hebt ze al eerder verdiend dus haha... Vooral dat bek houden doet t m! Gewoon knallen!!

Bud S
03-12-2008, 10:45
onderstaand citaat sluit precies aan bij wat mij zelf ook altijd al tegenstond in die zogenaamd "sportspecifieke benadering" zoals je dat veel ziet in revalidatie-settings (bijv. het onder weerstand oefenen met een tennisracket verbonden aan een pully.) enorme flauwekul.

http://www.mhhe.com/hper/physed/athletictraining/illustrations/ch22/22-44.jpg

het stukje sportspecifieke techniek moet je juist met rust laten als je met gewichten aan de gang gaat. Heb zelf die onzin nog wel aan moeten horen in de opleiding tot "medical fitness instructor " van voormalig fitnessguru/fysio/pedofiel Karl Noten. Waar we o.a. kogelstoten en judoworpen moesten oefenen met een pully...



De befaamde Mel Siff (2003) waarschuwde al dat ‘simulation of any movement
with significant resistance is inadvisable since it can confuse the neuromuscular
programs which determine the specificity of the actual movement. If one tries to
replicate the sporting movement too closely in the gym, there will usually be changes
to the centre of mass, speed of movement, lines of pull, moments in inertia,
and the centre of rotation that will alter the fine neuromuscular skills required for
the sport and therefore may therefore impede sporting performance.’
Specificiteit kun je echter wel vinden in bewegingspatronen, in energiesystemen en
in het aanspreken van het juiste spiervezeltype.

Muay Thai Elite
03-12-2008, 12:22
lolwhut?

HUNEBED
03-12-2008, 12:48
ga dat stukje straks (waarsch. morgen) 's even lezen... die foto is geweldig willem haha...

De man van 14K
03-12-2008, 13:23
Volgens mij heeft dat mens een mega bos schaamhaar

thrillseekah
03-12-2008, 14:10
i'd hit it

HUNEBED
11-12-2008, 16:44
Heb het artikel eindelijk gelezen... tja er zijn 1000 wegen die naar Rome leiden maar het geheel ziet er goed uit, aantal puntjes:
Power trainen [explosieve kracht] is vrij moeilijk om zomaar even tijdens week 5 erbij te gaan doen, en dan helemaal de ‘clean’ het kost éérst al enige tijd om deze oefening onder de knie te krijgen [meestal wordt eerst de frontsquat aangeleerd en high pulls want dat zijn de 2 facetten van de clean] en wanneer of beter gezegd áls je die goed beheerst dan pas kun je beetje bij beetje de weerstand opvoeren zodat je er ook daadwerkelijk profijt [een trainingsprikkel] van hebt. Maar dan moet je eerder aan maanden dan weken denken.
Het op tijd werken geeft de boel wel een competitief karakter [helemaal als je met méérdere personen bent] goede zaak dus.

Soms wordt er over het woord ‘sportspecifiek’ ook nog moeilijk gedaan, waar het m.i. om gaat dat is dat je specifiek traint voor jouw sport [betreffende energiesystemen, bewegingsketens, soort kracht] en dat hoeft niet een beweging uit de sport verzwaard te zijn… zoals die pully-bewegingen-uit-de-sport-verzwaard zoals die foto van Willem [waarvoor reps] Want een voetballer pakt anders z’n [optimale] krachttraining aan dan een bokser. Dus het woord ‘sport specifiek’ klopt wel

dimitri
11-12-2008, 17:17
En als je gewoon 3x per week Muay Thai traint en niet zo zevert, helpt dat ook?


Klinkt vermoeiend,k maar je zal wel gelijk hebben

De dikke nudist
11-12-2008, 18:36
Volgens mij heeft dat mens een mega bos schaamhaar

Lekker toch?