PDA

View Full Version : Eiwit inname met water, melk of sap; aminozuurcompetitie



Il Loco
08-12-2008, 11:29
Eiwit inname met water, melk of sap; aminozuurcompetitie


Eiwitten hebben een bepaalde aminozuuropbouw die vergeleken kan worden met de manier waarop het menselijk lichaam is opgebouwd. Hoe dichter dit overeenkomt met de menselijke aminozuuropbouw, hoe effectiever het product is. Een hoogwaardig eiwit, zoals een whey, moet dan ook zo goed mogelijk in tact blijven bij inname in het menselijk lichaam. Het is dan ook niet gewenst een eiwit poeder of aminozuren in te nemen met een andere, minderwaardigere bron van aminozuren.

Een goed voorbeeld hiervan is melk. Melk heeft een veel lagere biologische waarde dan een whey preparaat. Als je een whey eiwit inneemt met melk, gaan de aminozuren uit beide producten competitie met elkaar aan. Hierdoor ontstaat een mix van deze aminozuren, waardoor er uiteindelijk een minderwaardiger product in het lichaam wordt opgenomen in tegenstelling tot als het bijvoorbeeld met water wordt ingenomen. Het feit dat het met melk wordt ingenomen is eigenlijk ontstaan in de sportscholen omdat de smaak gewoonweg beter is.

Echter, is Nederland een van de weinige landen waar dit nog gebeurd. Water of vruchtensap is dan ook een veel betere methode voor inname. Vruchtensap is eigenlijk nog beter, omdat dit ook het insuline niveau in het lichaam verhoogt, waardoor de aminozuren beter de cellen in wordt getransporteerd.

Tony
08-12-2008, 13:06
is dit een wetenschappelijk onderbouwde theorie?

Ik mix wel vaker met water.. maar dat is dan puur omdat ik zo weinig mogelijk calorieen binnen wil krijgen voordat ik ga slapen.

Maar idd, met melk smaakt idd beter dan met water.. Vruchtensap moet ik eens proberen... Maar ik kan me goed voorstellen dat een chocolade shake niet zo lekker smaakt met jus dorange :p

Garcia
08-12-2008, 14:33
Opzich een logisch verhaal. Maar zou het wel wetenschappelijk onderbouwd willen zien. Heb je wellicht meer informatie?

Il Loco
08-12-2008, 21:56
Opzich een logisch verhaal. Maar zou het wel wetenschappelijk onderbouwd willen zien. Heb je wellicht meer informatie?


Ik zal binnenkort wel even wat meer proberen op te zoeken over wat er precies gebeurt wanneer melk zich met eiwit vermengt. Ik heb nu nogal een tijd gebrek maar ik neem aan dat er wel meer over te vinden moet zijn.

@ Tony, ja met melk is idd lekkerder, ik neem altijd whey eiwit met dextro juice erbij. Maar na verloop van tijd word ik de smaak echt zat. Ik moet binnenkort toch eens met jus de orange ofzo gaan proberen.

Tony
08-12-2008, 22:12
als smaak echt een issue is dan raad ik iedereen altijd de whey shakes van performance aan. qua smaak kan geen enkele andere shake eraan tippen.

HUNEBED
09-12-2008, 12:22
Wanneer je 2 plantaardige eiwitbronnen combineert, bijv brood met pindakaas dan kun er zelfs een hogere biologische waarde ontstaan dan wanneer je één dierlijke eiwitbron consumeert, daarom zijn shake's mét melk ook beter, omdat je een bredere eiwittenbron hebt en ook omdat melk ervoor zorgt dat je langere tijd profijt hebt van afgifte van aminozuren aan de bloedbaan, whey eiwitten waren vroeger de shit maar tegenwoordig heb je steeds meer eiwitpreparaten die diverse eiwitten (langzaam tot snel) combineren... omdat dit betere resultaten geeft

Aminozuurcompetitie is echt weer zo'n biologen-verhaal wat vooral van toepassing is bij ziekte(s) of bepaalde tekorten aan vitamines / mineralen

Zelfde kul verhaal dat je maar 30 gram eiwit per 2 uur kan opnemen (ongenuanceerd want opname hangt van vele factoren af)

SamE
09-12-2008, 20:00
Ik plaats het zelf in de onzin hoek en zonder enige wetenschappelijke onderbouwing kan je er vrij weinig mee. Zoals al gezegd er zijn gewoon te veel variabelen om zo'n statement te kunnen maken.

HUNEBED
10-12-2008, 19:22
Sprak vandaag met Ton Leenders (http://www.tonleenders.com) en die is helemaal weg van whey-eiwitten, hij zegt dat als whey niet onder de eiwitten vielen dan stonden ze op de doping lijst zo anabool zijn ze, uiteraard geconsumeert met volle melk want de vet die hierin zit zorgt voor een nog betere groeistimulans.. zo zie je weer hoe verschillend de meningen zijn omtrent eiwitten.
Ook schijnt het dat jeugdigen beter presteren op caseine eiwit (melkeiwitten) en ouderen beter op whey eiwitten, het blijft vooral een kwestie van proberen wat voor jou werkt.