PDA

View Full Version : Peesonsteking



Duijm
17-12-2008, 18:10
ik heb een vraag mijn vader heeft een pees bij zijn knie ontstoken nu zeggen ze dat het met rust over gaat maar moet je dan geen antibiotica slikken of iets anders

heeft iemand hier ervaring mee ;)

Gr

Duijm

anonymous001
17-12-2008, 19:19
ik heb een vraag mijn vader heeft een pees bij zijn knie ontstoken nu zeggen ze dat het met rust over gaat maar moet je dan geen antibiotica slikken of iets anders

heeft iemand hier ervaring mee ;)

Gr

Duijm

Hoe kan iemand hier nou iets zinnigs over zeggen???

Duijm
17-12-2008, 19:42
kan tog zijn dat iemand dit zelf ook heeft gehad of iemand in de vriendenkring

Briant
17-12-2008, 21:04
Je hebt ontstekingen die het gevolg zijn van een infectie door een micro-organisme... deze zijn te behandelen met antibiotica. Daarnaast heb je ontstekingen die veroorzaakt worden door mechanische stress, zonder dat daar een bacterie oid aan te pas komt. Een ontsteking is namelijk niet meer dan een (auto-)immuunreactie van je lichaam.
In het geval van je vader lijkt het me niet dat er een antibiotica kuur aan te pas moet komen. Er bestaan overigens wel ontstekingsremmers, en in sommige gevallen worden die ook voorgeschreven.

anonymous001
17-12-2008, 22:12
kan tog zijn dat iemand dit zelf ook heeft gehad of iemand in de vriendenkring

Briant kon het toch, een beetje. Dus ik reageerde overhaast.

Maarre... Het is wel een heel algemene beschrijving...;)

Lijkt me niet dat iemand iets heel nuttigs kan adviseren, buiten wat de dokters zeggen om...

761217186
17-12-2008, 23:06
De meest voorkomende peesontsteking rond de knee bij sporters is de welbekende "runners knee". Hier is veel over te vinden op het internet. Mocht het een andere pees zijn in de knee valt hier inderdaad niet veel over te zeggen met deze zeer beperkte informatie.

Bud S
18-12-2008, 09:49
en zo hebben we ook nog de "jumpersknee"

Duijm
19-12-2008, 17:43
okee bedankt jongens ;)

Briant
20-12-2008, 00:21
Briant kon het toch, een beetje. Dus ik reageerde overhaast.

Maarre... Het is wel een heel algemene beschrijving...;)

Lijkt me niet dat iemand iets heel nuttigs kan adviseren, buiten wat de dokters zeggen om...

nou ja zn vraag was offie dan geen antibiotica moest slikken... het antwoord daarop is soms wel soms niet. Verder ben ik niet helderziend of een dokter dus kan niet zeggen of het in dit geval wle of niet verstandig is antibiotica te slikken.

Voor medisch advies is een forum als dit niet echt de juiste plek. De dokterswachtkamer is dat wel.

FOCUS
24-12-2008, 11:02
peesontsteking is geen ontsteking, maar eerder een degeneratief proces, waarbij vaak de continuiteit van de pees verbroken is.
ER zijn geen ontstekingsmediatoren vindbaar, dus een cortisone injectie, NSAID's of antibiotica zullen niet helpen/

bovendien is die 'ontsteking' het gevolg van compensatoir bewegingsgedrag in het direct betrokken gewricht danwel een of meerdere van de aangrenzende gewrichten.
Wanneer de oorzaak niet verholpen wordt, zal de klacht blijven (terugkomen).

Een pees raakt niet zo makkelijk beschadigd, die kan een hoop hebben, de trekkracht die op een pees staat is normaliter bijlangena niet voldoende om deze te beschadigen.

Onevenredige krachtenverdeling in het hele lichaam, aangepaste trekrichting (door aangepast/verkeerd) bewegen, enz leiden tot beschadigingen van pezen.

oorzaak opsporen, verhelpen -indien mogelijk- pees en andere schakels in de keten optrainen, pees zelf reageert goed op eccentrische training,

succes met je ouwe:)

Duijm
26-12-2008, 00:12
dank je :D