PDA

View Full Version : Weer Nederlandse dode in Uruzgan



Judas
19-12-2008, 21:54
http://www.nos.nl/nosjournaal/images/ImageResizerHandler.ashx_tcm44-455454.jpg
In de Afghaanse provincie Uruzgan is vanmorgen een Nederlandse militair gesneuveld. Het gaat om de 24-jarige sergeant Mark Weijdt. Ook is een soldaat licht gewond geraakt.

Dit maakte de Commandant der der Strijdkrachten Peter Van Uhm op een persconferentie bekend. (http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2008/12/19/46125544/Nederlandse_militair_sneuvelt_in_Afghanistan) Hiermee is het aantal Nederlandse slachtoffers in Afghanistan opgelopen tot achttien (http://www.nos.nl/nosjournaal/dossiers/afghanistan/200407_afghanistan_doden.html).




Vuurgevecht
Vermoedelijk is de militair tijdens een vuurgevecht op een bermbom gestapt. De beide militairen maakten deel uit van het twaalfde luchtmobiele infanteriebaltaljon uit Schaarsbergen.

Van Uhm betuigde zijn medeleven met de nabestaande van de gedode sergeant en de familie van de gewonde soldaat.

Continu gevaar
Een van de grootste gevaren voor de Nederlandse militairen zijn de bermbommen. "Het gevaar is er vrijwel continu", aldus Van Uhm. "Wij kunnen het gevaar nooit uitsluiten".





Het kabinet heeft geschokt gereageerd op het nieuws. Volgens minister Van Middelkoop van Defensie is het op dit moment betrekkelijk rustig in Uruzgan. Hij noemde de bermbommen "ongelooflijk verradelijk". Premier Balkenende zei dat een "donkere schaduw ligt over de kerstdagen".

Kerst
Defensie heeft een condoleanceregister (http://www.defensie.nl/actueel/condoleance/sergeant_mark_weijdt) geopend voor de omgekomen militair. Minister van Defensie Eimert van Middelkoop, generaal van Uhm en staatssecretaris van Defensie Jack de Vries hebben een boodschap achtergelaten.

"Wij zijn diep geraakt door het overlijden van de 24-jarige sergeant Mark Weijdt. Opnieuw heeft een Nederlandse militair zijn leven gegeven voor de verbetering van het lot van anderen", schreven de drie.

"Onze gedachten gaan nu uit naar zijn ouders en vriendin, die nu zo kort voor kerst het nieuws te horen hebben gekregen over dit onherstelbare verlies. Wij leven intens met hen mee."

RIP

NTT-FX
19-12-2008, 22:26
RIP

RNLMC
20-12-2008, 12:45
RIP

anonymous001
20-12-2008, 14:24
RIP

Ik heb diep respect voor de jongens (en meisjes) die onder onze vlag dit zware en gevaarlijke werk doen.

Tsuki
20-12-2008, 14:37
RIP

renamer
20-12-2008, 14:52
rip..

schrik er toch iedere keer weer van..
ik weet wat ze gaan doen en wat er kan gebeuren.. maar als je er veel vrienden hebt zitten denk je er toch wat minder koud over..

aliendwurf
20-12-2008, 15:04
risico van het vak

ICON
20-12-2008, 18:44
ik zie nu pas wie t is, ik heb met hem 20 jaar in dezelfde straat gewoond...

sprak net een vriendin van me die hem goed kende, hij had zich vrijwillig aangemeld,
hij was al n keer geweest en wilde nog n keer..

RIP

Peter0711
21-12-2008, 12:52
Verschrikkelijk natuurlijk.R.I.P Maar ja,beetje risico van het vak.Met alle respect natuurlijk,maar ik heb toch en beetje een dubbel gevoel als 1 naam zo erg in de media komt,terwijl het in een oorlogsgebied gebeurt..beetje respectloos naar al die jonge jongens die tot overlijden gekomen zijn tijdens de 2de wereldoorlog die alleen maar een wit kruisje kregen zonder naam..!
Nogmaals,met alle respect,en dat meen ik ook echt,vindt die jongens ook echt helden,maar dat iedereen in heel nederland die naam moet lezen,vindt ik zelf een beetje dubbel!

phranq
21-12-2008, 13:30
:stupid:

Richelieu
21-12-2008, 13:32
Verschrikkelijk natuurlijk.R.I.P Maar ja,beetje risico van het vak.Met alle respect natuurlijk,maar ik heb toch en beetje een dubbel gevoel als 1 naam zo erg in de media komt,terwijl het in een oorlogsgebied gebeurt..beetje respectloos naar al die jonge jongens die tot overlijden gekomen zijn tijdens de 2de wereldoorlog die alleen maar een wit kruisje kregen zonder naam..!
Nogmaals,met alle respect,en dat meen ik ook echt,vindt die jongens ook echt helden,maar dat iedereen in heel nederland die naam moet lezen,vindt ik zelf een beetje dubbel!

Tja, das de media Peter! Het is weer nieuws waar ze iets mee kunnen.

PigDog
21-12-2008, 21:34
maar ik heb toch en beetje een dubbel gevoel als 1 naam zo erg in de media komt,terwijl het in een oorlogsgebied gebeurt..beetje respectloos naar al die jonge jongens die tot overlijden gekomen zijn tijdens de 2de wereldoorlog die alleen maar een wit kruisje kregen zonder naam..!
Nogmaals,met alle respect,en dat meen ik ook echt,vindt die jongens ook echt helden,maar dat iedereen in heel nederland die naam moet lezen,vindt ik zelf een beetje dubbel!

HUH? Waar slaat dit nu weer op? "I'm with stupid" van Chief is nu wel heel erg van pas.
Je vind die jongen een held, maar het liefst anoniem, omdat er in de tweede wereldoorlog (65 jaar geleden) mensen zijn omgekomen die alleen maar een wit kruis kregen? Yeah, this makes sense!
Als het je zo stoort, noem mij dan eens, uit je hoofd, de naam van het 15e slachtoffer?
Alsof je dat nog weet.
Alsof je deze held niet gunt, dat we voor één dagje even stilstaan bij de dood van een jonge gozer in de bloei van zijn leven, die de volgende dag weer vergeten is.
Wat hebben mensen uit een vorige eeuw, met een totaal andere media en een totaal ander beleid hier nou mee te maken!
:twak:

PigDog
21-12-2008, 21:39
risico van het vak

Dat is ook zo, maar dat ontslaat familie, vrienden, bekenden en medelevenden niet van hun recht op verdriet. Kijk maar eens in het condoleanceregister, en zie eens wat een medeleven...

R.I.P. het is een Held met de hoofdletter H, gestorven in het harnas. Alleen zijn moeder denkt daar even niet zo over, als je begrijpt wat ik bedoel....

Biiyen
21-12-2008, 21:53
In dead his name is Robert Paulson...

Ik ben bang dat er nog veel meer gaan sneuvelen in de komende jaren, de USA gaat zijn troepen verzetten naar Afghanistan en NL als bondgenoot gaat dan ongetwijfeld ook troepen sturen. En het ergste is dat al deze slachtoffers zo ontzettend zinloos zijn.

anonymous001
21-12-2008, 22:44
Prachtige posts, pigdog.

Reps zodra ik ze weer kan geven!

YoMarK
21-12-2008, 23:31
Eens met PigDog.

Ook al ben je het niet eens met het feit dat "wij" daar zitten in Uruzgan, dat neemt niet weg dat de mensen die er nu wel zitten minder verdienen dan 100% respect.
Posts als "risico van het vak" zijn respectloos op een moment als dit.

Richelieu
21-12-2008, 23:49
Morgenochtend zal bij ons Staatsecretatis De Vries aan boord komen om onze HVO medaille uit te reiken. Voor deze medal parade zullen we 1 minuut stilte in acht nemen voor de gevallen Kl collega Mark Weijdt. Gelukkig zijn wij (de bemanning van Hr.Ms. De Ruyter) veilig met zijn allen uit het gebied (Somalie) teruggekeert Dit is wel eens anders geweest (Hr.Ms. Amsterdam, zie ook later in het verslag wat ik @ mf zal zetten)

RNLMC
22-12-2008, 09:31
In dead his name is Robert Paulson...

Ik ben bang dat er nog veel meer gaan sneuvelen in de komende jaren, de USA gaat zijn troepen verzetten naar Afghanistan en NL als bondgenoot gaat dan ongetwijfeld ook troepen sturen. En het ergste is dat al deze slachtoffers zo ontzettend zinloos zijn.


Zinloos?? zeg dat maar tegen zen buds die morgen gewoon weer op patrouille gaan. Heb hier 4 compagnies voor je die allemaal staan te popellen om te gaan en kan je vertellen dat er geen een tussen zit die vindt dat wat we daar gaan doen zinloos is. Als je post betrekking had op het beleid dat de NL regering daar voert dan heb ik niks gezegd.
just my $0.02

aliendwurf
22-12-2008, 15:59
Dat is ook zo, maar dat ontslaat familie, vrienden, bekenden en medelevenden niet van hun recht op verdriet. Kijk maar eens in het condoleanceregister, en zie eens wat een medeleven...

R.I.P. het is een Held met de hoofdletter H, gestorven in het harnas. Alleen zijn moeder denkt daar even niet zo over, als je begrijpt wat ik bedoel....


Ik zeg nergens dat de familie geen verdriet mag hebben...ik vind het vreselijk voor zijn familie. Net als ik het vreselijk vind voor alle Afgaanse slachtoffers die in die waardeloze oorlog nog dagelijks het leven laten en daar niet bewust voor gekozen hebben.

PigDog
23-12-2008, 12:34
Ik zeg nergens dat de familie geen verdriet mag hebben...ik vind het vreselijk voor zijn familie. Net als ik het vreselijk vind voor alle Afgaanse slachtoffers die in die waardeloze oorlog nog dagelijks het leven laten en daar niet bewust voor gekozen hebben.

Ik weet niet uit welk ei jij komt, maar volgens mij lieten die al massaal het leven voordat er oorlog was.....
Check your historie.....

Muay Thai Elite
23-12-2008, 13:02
Ben het warempel meergedeeltelijk eens met Pd. Behalve dat 'held' gezever. Je bent geen held alleen omdat je in het leger zit. Geen held alleen omdat je sterft. Maar dát is nou net het tragische van de dood van deze jongen. Het is een hele gewone normale gozer, die in erbarmelijke omstandigheden om het leven is gekomen. R.I.P.

aliendwurf
23-12-2008, 14:54
Ik weet niet uit welk ei jij komt, maar volgens mij lieten die al massaal het leven voordat er oorlog was.....
Check your historie.....


Als we zo gaan beginnen, die lui hebben al langer oorlog dan jij en ik op deze aardkloot rondhuppelen. Daarom is het ook zo'n belachelijk en stompzinnige oorlog...alsof wij daar met een wapen in de hand wel even een democratie kunnen komen brengen, wat een arrogantie om zulks te denken. Het is natuurlijk ook een wasen neus deze "opbouwmissie", we zijn daar gewoon om Taliban uit te roeien. En dat daar veel onschuldige slachtoffers bij vallen nemen wij dan maar voor lief, en over die slachtoffers heb ik het. Zelfde geldt voor Irak, ook zo'n belachelijke oorlog. Over check your historie gesproken.

Weet je waar we eigenlijk horen te zitten, als we dan toch zo nodig moeten? In Congo...maar daar valt niks te verdienen, En al slachten ze daar een miljoen mensen af, dan nog gaan "we" er niet heen.

Maargoed, we hebben deze discussie al eens gevoerd. Het is triest voor die jongen en helemaal voor zijn familie, maar dat risico loop je nou eenmaal.

De man van 14K
23-12-2008, 15:35
Het risico wat je met zo'n baan loopt wordt toch afgedekt met een mega salaris?
(sarcasme..)

Zo'n crabvisser die je op Discovery ziet lopen mega veel risico voor een ton tot anderhalf ton per jaar.
Als er daar een dood gaat, wat zeg je dan?

aliendwurf
23-12-2008, 15:38
Het risico wat je met zo'n baan loopt wordt toch afgedekt met een mega salaris?
(sarcasme..)

Zo'n crabvisser die je op Discovery ziet lopen mega veel risico voor een ton tot anderhalf ton per jaar.
Als er daar een dood gaat, wat zeg je dan?


Dan zeg ik ook risico van het vak.

PigDog
24-12-2008, 01:17
Ik weet niet uit welk ei jij komt, maar volgens mij lieten die al massaal het leven voordat er oorlog was.....
Check your historie.....


Als we zo gaan beginnen, die lui hebben al langer oorlog dan jij en ik op deze aardkloot rondhuppelen.

Ik ben blij dat je me gelijk geeft.....

PigDog
24-12-2008, 02:50
Je bent geen held alleen omdat je in het leger zit. Geen held alleen omdat je sterft.

Het zit hem in de combinatie van die twee..... :D

aliendwurf
24-12-2008, 10:04
Ik ben blij dat je me gelijk geeft.....


Oh, maar je zegt best zinnige dingen soms. :)

De man van 14K
24-12-2008, 10:05
Dan zeg ik ook risico van het vak.


als je dat zegt krijg je meteen de halve wereld over je heen, soms moet je een vergelijking maken zodat mensen dat zelf realiseren ;)

aliendwurf
24-12-2008, 10:16
als je dat zegt krijg je meteen de halve wereld over je heen, soms moet je een vergelijking maken zodat mensen dat zelf realiseren ;)


Maar ook dat is het risico van het vak. :)

En ik heb een brede rug, ze gaan hun gang maar. ;)

PigDog
24-12-2008, 17:53
als je dat zegt krijg je meteen de halve wereld over je heen, soms moet je een vergelijking maken zodat mensen dat zelf realiseren ;)

Probeer jij die 14K nou effe bij Alien te scoren, zo vlak voor de kerst?

De slimmere helft van de wereld krijg je over je heen, de rest snapt niet dat zo'n opmerking dom is.

En we kunnen heel wijs doen door Iraq erbij te halen, en zelfs Congo (alsof we daar geen troepen hebben werken) maar het is allemaal appels en peren.

Die jongen wist echt wel de risico's van het vak, en hij zal er ook geen traan om laten (in het hiernamaals), maar voor de achtergeblevenen is dit nu eenmaal een intens domme opmerking.
En daar kom ik voor op.
Pas maar op dat je rug niet zo breed is dat Rosso erop kan kruipen....

anonymous001
24-12-2008, 17:55
Pigdog is goed bezig...

Geen woord aan toe te voegen.