PDA

View Full Version : bewegingswetenschappen



kristel
30-01-2009, 16:06
Op het moment ben ik mijn studie bewegingswetenschappen aan het afronden en zie dat er tegenwoordig steeds meer (top)sporters, coaches en sportbonden (o.a. schaatsers en zwemmers) gebruik maken van professioneel inspanningsfysiologisch advies van bewegingswetenschappers, bewegingstechnologen en sportartsen.
Weet iemand hoe dit zit met sporten zoals kickboksen en mma? Ik kan het mis hebben, maar ik heb het idee dat deze tak van sport hier helemaal niet, of heel weinig gebruik van maakt.

Jeru
30-01-2009, 17:09
De gemiddelde kickbokser zal het inderdaad niet echt veel gebruiken, maar geloof dat er wel steeds meer oog voor is.
Volgens mij doet Spong er wel veel mee. Zie ook zijn trainingsfilmpjes

http://www.mixfight.nl/forum/showthread.php?t=87845

Spike_tm
30-01-2009, 18:03
Ik ben het ook nog niet vaak tegen gekomen.
Maargoed, de sporten waar het wel word gebruikt hebben er vaak ook budget voor. Vechtsport is toch voor het overgrote deel amateur basis, waardoor er een financiële drempel is om bewegingswetenschappers in te zetten. Wat zou de toegevoegde waarde kunnen zijn??

Sportartsen komen we dan weer wel, maar pas nadat we een mooie blessure hebben gescoord...

Dalgliesh
30-01-2009, 18:09
Misschien contact opnemen met Michel v Halderen, hij geeft krachttraining aan vechtsporters, handballers, atletiekers, hockers en meer sporters.
Hij geeft al krachttraining aan vechtsporters sinds ik gok 1995..

bquiroga
30-01-2009, 18:28
Ik denk dat vrijwel alle vechtsporters aan de top werken met conditie/krachttrainers. Maar ik weet niet of je dat bedoelt.

Wordt er eigenlijk veel onderzoek naar vechtsporten gedaan binnen de bewegingswetenschappen?

Jeroen
30-01-2009, 22:33
Misschien contact opnemen met Michel v Halderen, hij geeft krachttraining aan vechtsporters, handballers, atletiekers, hockers en meer sporters.
Hij geeft al krachttraining aan vechtsporters sinds ik gok 1995..

Inderdaad... Michel is ook de eerste waar ik aan denk als het om de combinatie vechtsport en krachttraining gaat.

HUNEBED
30-01-2009, 22:36
De meeste top teams werken tegenwoordig met kracht-, herstel- & conditietrainer(s).

Goede zaak want dr wordt nog te vaak gedacht dat je van krachttraining en werken met het "oude ijzer" traag & langzaam wordt, komt mede door de ontwetendheid maar ook omdat er nog te vaak wordt getraind op hypertrophy.

erikhein
01-02-2009, 19:58
Hoi, ben zelf als bewegingswetenschapper wel wat actief binnen oa de vechtsporten.
Zie ook Home Page (http://www.skmo.nl) en diverse artikelen in het magazine krachttraining van de KNKF (gratis te downloaden op KNKF - Koninklijke Nederlandse Krachtsport en Fitnessfederatie (http://www.knkf.nl)).

Vr gr erik hein

kristel
03-02-2009, 13:52
Bedankt voor jullie reacties.
Leuk te horen dat jij (Erik) je als bewegingswetenschapper ook bezig houdt met vechtsport. Ik ken het blad krachttraining van de KNKF en kan het zeker aanraden aan andere forumleden.
Binnen de bewegingswetenschappen wordt er voor zover ik weet verder niet veel onderzoek gedaan naar vechtsporten. Ik denk dat dat komt omdat er vanuit de vechtsport weinig onderzoeksvragen binnen komen op universiteiten en veel bew.wetenschappers niet veel afweten van vechtsport. Wel zijn we in Nederland ver op inspanningsfysiologisch gebied. Ik vind het belangrijk dat wetenschap en sport nauw verbonden blijven, zodat de kennis ook toegepast kan worden in de praktijk. Inspanningsfysiologisch onderzoek is in volle gang, ook is er veel nog niet bekend en opvattingen die een aantal jaren geleden heersten zijn veranderd. Door verbonden te blijven kan de sport alleen maar groeien, zoals op dit moment gebeurd in het schaatsen en zwemmen.

HUNEBED
03-02-2009, 15:27
Kristel, ook een zeer boeiend programma van National Geographic, Fight Science:

YouTube - Fight Science MMA - Bas Rutten Kicks a Crash Test Dummy (http://www.youtube.com/watch?v=QGjPnLjvvrs)

Verder aantal krachttrainers die goed bezig zijn:
- Rayen Bindraban (http://www.reat.nl/)
- Ton Leenders (http://www.tonleenders.com)
- Michel van Halderen

Fr3ddy
03-02-2009, 16:15
Wij moeten het doen met 'KWARK'

Mauler
03-02-2009, 17:15
Bedankt voor jullie reacties.
Leuk te horen dat jij (Erik) je als bewegingswetenschapper ook bezig houdt met vechtsport. Ik ken het blad krachttraining van de KNKF en kan het zeker aanraden aan andere forumleden.
Binnen de bewegingswetenschappen wordt er voor zover ik weet verder niet veel onderzoek gedaan naar vechtsporten. Ik denk dat dat komt omdat er vanuit de vechtsport weinig onderzoeksvragen binnen komen op universiteiten en veel bew.wetenschappers niet veel afweten van vechtsport. Wel zijn we in Nederland ver op inspanningsfysiologisch gebied. Ik vind het belangrijk dat wetenschap en sport nauw verbonden blijven, zodat de kennis ook toegepast kan worden in de praktijk. Inspanningsfysiologisch onderzoek is in volle gang, ook is er veel nog niet bekend en opvattingen die een aantal jaren geleden heersten zijn veranderd. Door verbonden te blijven kan de sport alleen maar groeien, zoals op dit moment gebeurd in het schaatsen en zwemmen.

Je ziet wel, zoals al wordt aangegeven, dat specifiekere conditie-, kracht-, hersteltrainingen, periodisering etc ook in de vechtsport disciplines hun intreden doen.

Maar als je het hebt over echt gericht wetenschappelijk onderzoek of advies denk ik dat je vechtsporten in dit verband niet kunt vergelijken met bijv sporten als zwemmen, schaatsen, wielrennen etc.

Bij deze sporten draait alles om uithoudingsvermogen, geleverde arbeid, weerstand etc.
(bloedwaardes, klapschaats, wattages, rpm’s, omslagpunt, strips op schaatspakken, zwempakken).
Bij vechtsporten komt natuurlijk toch veel meer techniek kijken en (soms) meer verschillende energiesystemen. Bovenstaande sporten zijn ook veel meer materiaalsporten (geworden).

Een ander belangrijk punt is dat bij bovenstaande sporten de resultaten relatief voorspelbaar, herhaalbaar en kwantificeerbaar (in tijd) zijn. Wat wetenschappelijk onderzoek veel makkelijker maakt en wetenschappelijk advies (en het daarop volgende resultaat) veel inzichtelijker voor de sporter (en sponsor) maakt.

Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het hartstikke interessant is en er best nog een hoop te doen valt! :thup:


Wel een interessant initiatief:
International Association of Judo Researchers (http://www.judoresearch.org/about.html)

kristel
04-02-2009, 09:21
Ik ben het met je een dat je deze sporten niet met elkaar kunt vergelijken. Maar deze sporten hebben in mijn ogen wel een voorbeeld functie hoe sport kan groeien.
Zwemmen en schaatsen hebben de afgelopen jaren een grote groei doorgemaakt op professioneel gebied. Er zijn commerciële teams ontstaan → er gaat meer geld in om → de sport kan professioneler benaderd worden (sportartsen, bewegingswetenschappers/technologen etc) het is interessant om onderzoek naar te doen→ wat weer zorgt voor betere sport resultaten. Dat deze sporten herhaalbaar en kwantificeerbaar zijn. Wat wetenschappelijk onderzoek idd veel makkelijker maakt en wetenschappelijk advies inzichtelijker voor de sporter en sponsor maakt, is denk ik zeker heel belangrijk en maakt dat deze sporten voorop lopen. Ik denk en hoop (vooral dat laatste :)) alleen dat komende jaren er vanuit de sporters/coaches/bonden het besef zal ontstaan hoe belangrijk en hoeveel winst er nog te behalen valt door nauwer samen te werken met de wetenschap en dat wetenschappers zich ook meer gaan richten op de vechtsport, want dit is denk ik zeker niet onmogelijk. Ook in de vechtsport kunnen testen afgenomen worden, waardoor er met harde cijfers gewerkt kan worden. Er zou vb gekeken kunnen worden naar hoe je het bloedvolume zou kunnen laten toenemen, door op een juiste manier vocht te verliezen en weer bij te drinken voor een wedstrijd, aangezien veel vechtsporters hiermee te maken hebben. Maar zo zijn er denk ik nog wel 1001 andere onderwerpen te bedenken waar onderzoek naar gedaan kan worden en winst op te behalen is.

MB667
04-02-2009, 09:41
Wij moeten het doen met 'KWARK'

kwik, kwak en kwark

thrillseekah
04-02-2009, 11:57
Wij moeten het doen met 'KWARK'

opeten