PDA

View Full Version : General Motors nagenoeg failliet



joost
14-02-2009, 13:36
De Amerikaanse autoproducent General Motors gaat de overheid in de Verenigde Staten twee dure alternatieve aanbieden: óf de regering voorziet het noodlijdende concern van miljarden aan extra krediet om te kunnen blijven draaien, óf er wordt faillissement aangevraagd. Dat meldde The Wall Street Journal vandaag.

General Motors moet binnenkort een herstructureringsplan indienen bij de Amerikaanse regering, waaruit moet blijken hoe het weer winstgevend en levensvatbaar denkt te kunnen worden. GM kreeg eerder samen met branchegenoot Chrysler leningen van in totaal 17,4 miljard dollar van de Amerikaanse overheid om te kunnen overleven.

GM, dat dit jaar wereldwijd 10.000 van de 73.000 vaste aanstellingen schrapt, zou minstens 5 miljard aan extra krediet nodig hebben om het eerste kwartaal van dit jaar door te kunnen komen. Volgens sommige analisten kan de onderneming het beste failliet gaan en een doorstart maken om van personeel af te komen en de kosten te drukken.

Tsuki
14-02-2009, 13:52
wow dat zijn serieuze problemen, ik denk wel dat als een onderneming zo groot is dat er dan wel meer speelde dan alleen een econimische depressie ..............

Biiyen
14-02-2009, 15:16
wow dat zijn serieuze problemen, ik denk wel dat als een onderneming zo groot is dat er dan wel meer speelde dan alleen een econimische depressie ..............

Grote problemen voor de huidige mensen die de touwtjes in handen hebben. Gewoon kapot laten gaan! Daarna zal iemand de hele toko en zijn activiteiten opkopen van de schuldeisers en opnieuw beginnen met wellicht mensen aan het roer die de boel niet kapot maken.

Tsuki
14-02-2009, 15:33
lol @ econimische ....................

PigDog
14-02-2009, 22:55
wow dat zijn serieuze problemen, ik denk wel dat als een onderneming zo groot is dat er dan wel meer speelde dan alleen een econimische depressie ..............


Grote problemen voor de huidige mensen die de touwtjes in handen hebben. Gewoon kapot laten gaan! Daarna zal iemand de hele toko en zijn activiteiten opkopen van de schuldeisers en opnieuw beginnen met wellicht mensen aan het roer die de boel niet kapot maken.

Denk toch dat er een hoop forumleden niet blij zullen zijn als de toko kapot gaat.
Is hun opeltje geen reet meer waard.....

Maar de zaak ligt iets genuanceerder dan de staf ontslaan en nieuwe mensen erop zetten die alles weer goed maken.
Het is geen voetbalclub.....

dimitri
16-02-2009, 12:16
GM had al grote problemen voor de credit crunch, mamar ik denk ook dat dit de druppel zou kunen zijn. Ik vermoed wel dat de US regering Ford en GM zal willen laten bestaan, maar Crysler niet langer zal blijven steunen.

Tony
16-02-2009, 12:51
Als GM failliet gaat dan hebben we echt de poppen aan het dansen... hoeveel mensen werken er wel niet bij mij GM?

dirk5
16-02-2009, 12:56
Wat mij opvalt is dat deze economische malaise de Duitse autobedrijven bijna tot niet treft.

Overal in de wereld (amerika, Japan) hebben Autobedrijven injecties van geld nodig om het hoofd boven water te houden. Maar bij bedrijven als Mercedes, BMW en Porsche (VW) gaan gewoon door zonder in het nieuws te komen.

wat doen ze daar anders?

De man van 14K
16-02-2009, 13:00
De automobielfabrikanten lijken het hardst getroffen door de crisis. Zowel bij personenauto’s als bij trucks dalen de verkopen scherp. Lichtpuntje is de bussector: daar wordt tot nu toe 15 procent meer verkocht dan vorig jaar. Maar Peugeot-Citroën en Renault zullen de productie in Frankrijk tijdelijk stilleggen, Toyota lijdt onder de krimpende Amerikaanse markt, Daimler zag de brutowinst 66 procent kelderen en Fiat vreest dat de winst volgend jaar 85 procent kan dalen. Nu nog doet Fiat het 3 procent beter dan vorig jaar, dankzij de verkoop van landbouwmachines. In de hele EU daalde de verkoop van trucks in september met 9,6 procent. Naast Daimler lijkt Volvo het grootste slachtoffer: de brutowinst pakte 36,5 procent lager uit.

Tony
16-02-2009, 13:34
Wat mij opvalt is dat deze economische malaise de Duitse autobedrijven bijna tot niet treft.

Overal in de wereld (amerika, Japan) hebben Autobedrijven injecties van geld nodig om het hoofd boven water te houden. Maar bij bedrijven als Mercedes, BMW en Porsche (VW) gaan gewoon door zonder in het nieuws te komen.

wat doen ze daar anders?

De Duitsers leiden ook verliezen hoor. Alleen de Japanners doen het relatief goed.

Het grote punt bij Amerikaanse auto's is dat ze niet vooruitstrevend zijn, te inefficiënt zijn, te groot zijn en te zwaar zijn.

Iedereen doet nu aan downsizing... Maar in amerika zie je nog steeds motoren zoals 5.0 V8 met 250 pk :wacko: of een 4.0L 6 cilinder met 200 pk.

Hier in Europa knallen ze 250pk uit een 1.4 turbo motortje..

Biiyen
16-02-2009, 14:28
Wat mij opvalt is dat deze economische malaise de Duitse autobedrijven bijna tot niet treft.

Overal in de wereld (amerika, Japan) hebben Autobedrijven injecties van geld nodig om het hoofd boven water te houden. Maar bij bedrijven als Mercedes, BMW en Porsche (VW) gaan gewoon door zonder in het nieuws te komen.

wat doen ze daar anders?

Auto's produceren die milieu vriendelijk zijn met een normaal benzine verbruik.


Als GM failliet gaat dan hebben we echt de poppen aan het dansen... hoeveel mensen werken er wel niet bij mij GM?

Onzin, als GM failliet gaat dan wordt het gewoon overgenomen door een ander en worden al die mensen gewoon weer te werk gesteld. Ik geloof niet dat al die kennis in de prullenbak wordt gekieperd en er niemand is die er iets mee doet.

De man van 14K
16-02-2009, 15:02
zoveel kennis zit er niet.. uitgeholde bedrijven zijn het.
De hele boel stort in elkaar, ik heb het gevoel dat we het diepte punt nog niet bereikt hebben...

dimitri
16-02-2009, 17:21
1) In Amerika betekend failliet iets anders dan hier. In Anglosaksische landen bestaat er zoiets als in administration gaan (=Chapter 11 in US). Dat betekend vooral dat je beschermd wordt tegen alle schuldeisers, en is zeker niet hetzelfde als failliet in Nl of Be. Je kan je bedrijf herstructureren, een neiuwe doorstart maken en gezonder terug uit Ch.11 komen. Het hoeft niet per se slecht te zijn en zeker niet het einde betekenen. Het enige probleem is dat klanten nog minder auto's zouden kopen omdat ze het als een groter risico zien. Daarom hebbe GM en Chrysler die stap 'nog) niet gezet.
Een failissement zoals wij het hier kennen, heet in de US Chapter 7 (iirc). Dan wordt je niet meer beschermd tegen schuldeisers, maar wordt eigenlijk min of meer de inboedel verkocht en verdeeld over schuldeisers en aandeelhouders (moest er nog wat over zijn).

2) Als GM failliet gaat betekend dat qua werkloosheidscijfers niet zoveel voor de Amerikaanse markt. De tijd dat GM >1 Mio mensen in dienst had is lang geleden. Of GM nu blijft bestaan of niet, ze zullen toch veel mensen op straat zetten.

3) Alle autofabrikanten kampen met overcapaciteit. Wie denk je dat er de fabrieken van GM wil overnemen als ze zelf al teveel capaciteit hebben? In het beste geval neemt iemand de merknaam, tools en IP over.

4) Japanse fabrikanten hebben net harder te lijden dan Europese of Amerikaanse. Ze hebben nog het bijkomend nadeel van een historisch slechte JPY wisselkoers. GM en andere hadden al grote problemen voordat de credit crunch eraan kwam (GM is al 55 jaar of zo aan het inkrimpen qua marktaandeel).

5) VW zit net zo goed in de problemen als alle andere. Alleen kan je door grote kortingen te geven nog even blijven verkopen. Maar of dat op termijn beter is voor je winstmarges of herverkoopwaarde van je wagens is een andere zaak.
Op de meeste auto's zit nu eenmaal een zéér kleine winstmarge, en de kost is heel sterk volumegerelateerd. Porsche heeft zoieso lage volumes, en ongeveer 25.000 €/wagen winst.

BBC
17-02-2009, 22:47
1) In Amerika betekend failliet iets anders dan hier. In Anglosaksische landen bestaat er zoiets als in administration gaan (=Chapter 11 in US). Dat betekend vooral dat je beschermd wordt tegen alle schuldeisers, en is zeker niet hetzelfde als failliet in Nl of Be. Je kan je bedrijf herstructureren, een neiuwe doorstart maken en gezonder terug uit Ch.11 komen. Het hoeft niet per se slecht te zijn en zeker niet het einde betekenen. Het enige probleem is dat klanten nog minder auto's zouden kopen omdat ze het als een groter risico zien. Daarom hebbe GM en Chrysler die stap 'nog) niet gezet.
Een failissement zoals wij het hier kennen, heet in de US Chapter 7 (iirc). Dan wordt je niet meer beschermd tegen schuldeisers, maar wordt eigenlijk min of meer de inboedel verkocht en verdeeld over schuldeisers en aandeelhouders (moest er nog wat over zijn).

2) Als GM failliet gaat betekend dat qua werkloosheidscijfers niet zoveel voor de Amerikaanse markt. De tijd dat GM >1 Mio mensen in dienst had is lang geleden. Of GM nu blijft bestaan of niet, ze zullen toch veel mensen op straat zetten.

3) Alle autofabrikanten kampen met overcapaciteit. Wie denk je dat er de fabrieken van GM wil overnemen als ze zelf al teveel capaciteit hebben? In het beste geval neemt iemand de merknaam, tools en IP over.

4) Japanse fabrikanten hebben net harder te lijden dan Europese of Amerikaanse. Ze hebben nog het bijkomend nadeel van een historisch slechte JPY wisselkoers. GM en andere hadden al grote problemen voordat de credit crunch eraan kwam (GM is al 55 jaar of zo aan het inkrimpen qua marktaandeel).

5) VW zit net zo goed in de problemen als alle andere. Alleen kan je door grote kortingen te geven nog even blijven verkopen. Maar of dat op termijn beter is voor je winstmarges of herverkoopwaarde van je wagens is een andere zaak.
Op de meeste auto's zit nu eenmaal een zéér kleine winstmarge, en de kost is heel sterk volumegerelateerd. Porsche heeft zoieso lage volumes, en ongeveer 25.000 €/wagen winst.

Helder. Bedankt dimitri! Ben je zo goed op de hoogte over de hele economische crisis of enkel de automobielsector? Anders hoor ik erg graag je mening over wat er nu allemaal aan het handje is...

De dikke nudist
17-02-2009, 23:02
lulz, ik werk bij een Chrysler dealer.

Werkloosheid, YEAH!!!:thup:

dimitri
18-02-2009, 18:08
Helder. Bedankt dimitri! Ben je zo goed op de hoogte over de hele economische crisis of enkel de automobielsector? Anders hoor ik erg graag je mening over wat er nu allemaal aan het handje is...

Ik werk voor een autofabrikant, dus ik volg het beroepshalve wel op voor die sector. Een deel van mijn job is ook risico-analyses en beperking ivm toeleveringsbedrijven die het nu ook niet bijzonder makkelijk hebben.

De achtergrond is eenvoudig. In de US leefden mensen jarenlang boven hun stand, kochten auto's, tv's, huizen, ... met goedkope leningen die ze zonder veel moeite en zonder veel controle van een bank konden krijgen. Leningen die bij het minste teken van economische problemen niet meer terugbetaald kunnen worden. Rommelkredieten of bad loans dus.

Voor banken zijn leningen gewoon producten, je kan iemands ander's schuld aan jou doorverkopen. Ik leen jou 10 €, en jij moet me over twintig jaar 20 € terugbetalen. Ik kan 20 jaar wacthen, of als ik nu geld wil die lening doorverkopen aan een iemand anders. Die geeft me dan nu 15 €, en krijgt dan over 20 jaar die 20 € van jou.

In het geval van een bank verkopen ze die rommelkredieten (vaak verpakt samen met een hoop andere producten) door aan andere banken, die ze dan weer herverpakken en verder verkopen. In Europa is handel in dat soort rommelkredieten verboden, maar in de US niet. Maar Europese banken hebben vaak US filialen, of investering in US banken, en er moet maar één dominosteentje vallen om een kettingreactie in gang te helpen (daarom dat de meeste landen zeer snel tussenkomen bij bankproblemen).

Eens de schuldernaren hun schulden niet meer kunnen terugbetalen, of als een bank waarin geïnvesteerd is plots overkop gaan (kredietverleners Fanny Mae en Fredie Mac, zakenbank Lehman Brothers, ...) worden de activa van andere banken ineens niets meer waard. Een bedrijf waarvan de aandelen (en dus ook de perceived value) sterk zakken krijgt veel moeilijker een lening, en zeker wanneer er een vermoeden is dat hun activa hoofdzakelijk uit slechte producten en investeringen bestaat.

Bijkomend probleem is dat er mensen op de beurs kunnen speculeren op aandelen die zullen dalen (je kan, hoewel de aandelen dalen toch veel winst maken door middel van "short selling"). Als andere aandeelhouders doorhebben dat er ge-short selled wordt, zullen ze totaal het vertrouwen verliezen en zo snel mogelijk (dus tegen dumpingprijzen) van hun aandelen af willen raken. Waardoor de waarde van dat bedrijg dus nog verder de dieperik ingaat. Dit is bv ook met Fortis op een bepaald moment gebeurd.

Banken die zelf in cash problemen geraken zullen niet makkelijk een lening geven. Niet aan gewone mensen, die dus geen nieuwe auto/tv/huis kunnen kopen, niet aan producenten van auto's/tv's/huizen en zeker niet aan andere banken die óók met cashproblemen zitten.

De autosector, maar ook electronica-sector (Philips bv), zijn kapitaalintensieve sectoren, waar je heel veel geld nodig hebt om producten te ontwikkelen, op de markt te brengen en te adverteren. Bedrijven hebben om verschillende redenen niet graag te veel cash op hun activa staan (cash brengt niets op, produeren of investeren wel), en hebben geld nodig van banken om hun ontwikkeling/marketing/... te financieren. Geld dat ze nu niet meer krijgen. En dus gaan ze in de eerste plaats zeuren bij de staat (en dus bij de belastingsbetaler) om geld.

Omdat er minder verkocht wordt, maar toch nog steeds een evengrote organisatie is, gaan ze ook zo snel mogelijk hun organisatie afslanken zodat hun vaste kosten dalen.

Het gevolg is meer werkloosheid, meer mensen die geen leningen kunnen terugbetalen, nog meer mensen die geen nieuwe lening kunnen krijgen, mensen die schrik hebben om werkloos te worden en dus de aankoop van een nieuwe auto en tv gaan uitstellen. Dan krijg je zoals nu een recessie (BNP daalt sterk ipv te stijgen).

Bedrijven die nog welgenoeg inkomsten hebben om het hoofd boven water te houden, krijgen geen leningen om nieuwe producten te ontwikkelen, waardoor er ook minder verkoop zal zijn.

Een vicieuze cirkel dus. Lang leve het kapitalisme en de vrije markt, waarin je alles kan verkopen zonder controle.

dimitri
18-02-2009, 18:55
zoveel kennis zit er niet.. uitgeholde bedrijven zijn het.
De hele boel stort in elkaar, ik heb het gevoel dat we het diepte punt nog niet bereikt hebben...

Hiroshima is ook makkelijk te verklaren, bom erop en ontploft. Alles kaput.

Maar hoe het zover is kunnen komen, en hoe je zo'n atoom nu maakt, dat is niet zo eenvoudig.

PigDog
19-02-2009, 09:28
Hiroshima is ook makkelijk te verklaren, bom erop en ontploft. Alles kaput.

Maar hoe het zover is kunnen komen, en hoe je zo'n atoom nu maakt, dat is niet zo eenvoudig.

Makkie:

de Enola Gay heeft hem erheen gevlogen en voor het tweede deel in je vraag

http://upload.wikimedia.org/math/4/1/7/41756c0871a188cfbf174dc1e9c22ad2.png

Zijn er nog meer vragen?

:D

BBC
20-02-2009, 10:30
Bedankt Dimitri! Ik wist dit allemaal wel, maar het is verhelderend om het nog eens op een rijtje te hebben, in gewone mensentaal. You sir, educate the ignorant masses (that would be me).

Mike
20-02-2009, 10:36
Onzin, als GM failliet gaat dan wordt het gewoon overgenomen door een ander en worden al die mensen gewoon weer te werk gesteld. Ik geloof niet dat al die kennis in de prullenbak wordt gekieperd en er niemand is die er iets mee doet.

dat is dus onzin

die mensen worden allemaal werkloos en de fabrieken worden verplaatst naar andere nog goedkopere gebieden, dus nog meer outsourcing. De dorpen en werknemers worden gewoon in de steek gelaten door de grote bedrijven.

de zogenaamde kennis is beperkt en ze lopen al jaren te kutten bij gm

ondanks de vraag in de markt naar andere type auto's blijft gm al jaren halve mammoettankers op de markt brengen.

Mike
20-02-2009, 10:38
But for 2008, GM's sales tumbled to 8.35 million vehicles. That put it decisively below rival Toyota Motor Corp (nyse: TM - news - people ), which saw its sales slip 4 percent to 8.97 million vehicles.

Both sides downplayed the significance of the shift in market leadership at a time when the global auto industry is reeling from crisis.

"Share doesn't always pay the bills," said Don Esmond, Toyota's senior vice president for U.S. operations.

Separately, Chrysler LLC, which has been given $4 billion from the U.S. government, said a condition of completing its proposed tie-up with Fiat was securing an additional $3 billion in U.S. government loans.

"Chrysler still has a cash flow issue," CSM analyst Michael Robinet said in a report on the proposed Fiat deal.

In Europe, France's economy minister, Christine Lagarde, said that as well as pledging to safeguard jobs in France, bosses at PSA Peugeot (other-otc: PEUGY.PK - news - people ) Citroen and Renault (other-otc: RNSDY.PK - news - people ) should give up their bonuses.

French Prime Minister Francois Fillon announced Tuesday at the auto summit that France would make up to 6 billion euros ($7.79 billion) available to car manufacturers, on condition that they pledged to safeguard jobs in France.

In Washington, Timothy Geithner, picked to be Treasury Secretary by President Barack Obama, took a similar tough line. Geithner said he would work to ensure that the $17.4 billion in loans to GM and Chrysler was accompanied by "substantial changes by all stakeholders in the companies."

"Assistance should come with conditions to give us confidence that we can leave the industry stronger and more viable in the future without having to rely on government support," Geithner said at a U.S. Senate Finance Committee hearing on his nomination.


CREDIT RATING REVIEWS

The worsening outlook for global auto sales led Moody's (nyse: MCO - news - people ) to place Hyundai Motor Co and Kia Motor Corp's ratings under review for possible downgrade.

The ratings agency also said Fiat's plan to take a 35 percent stake in U.S. carmaker Chrysler in exchange for small car technology would not have an impact on its rating, which remains under review for possible downgrade.

Major automakers are expecting 2009 sales to extend a downturn that gathered momentum in the final months of 2008 as credit tightened and the recession deepened.

Mike Jackson, chief executive of the top U.S. dealership group AutoNation Inc (nyse: AN - news - people ), said that January sales were weak and credit remained tight.

"March will be an interesting month. I see no hope for January, February," Jackson said in a presentation at the Automotive News World Congress in Detroit.

GM said it expected industry-wide January auto sales for the U.S. market could drop below 10 million on an annualized basis, down from 10.32 million in December and well below the 10.5 million the automaker has projected for the full year.

GM sales analyst Mike DiGiovanni said that while sales at showrooms were showing signs of steadying, sales to rental car agencies would be down sharply in January because major automakers had little inventory to move after long production shutdowns.

JP Morgan analyst Himanshu Patel said the GM disclosure suggested that U.S. auto sales could be nearing a bottom as U.S. government-led programs begin to thaw financing for a sector where almost three-quarters of sales are financed in some form.

"All of this suggests January retail showroom traffic has improved from Dec's anemic level, and more loans are probably being approved," Patel said in a note for clients.

Meanwhile, auto industry leaders forecast deeper declines in several emerging markets for 2009.

Car sales in Indonesia could drop as much as 57 percent from the record high of 2008, Johnny Darmawan, president director of PT Toyota Astra Motor, said Wednesday. He had previously forecast a year-on-year drop of 30 percent.

The Malaysian Automotive Association warned that sales in Malaysia could drop 12 percent in 2009 due to the impact of the financial crisis.

TOON
20-02-2009, 12:46
Ik werk voor een autofabrikant, dus ik volg het beroepshalve wel op voor die sector. Een deel van mijn job is ook risico-analyses en beperking ivm toeleveringsbedrijven die het nu ook niet bijzonder makkelijk hebben.

De achtergrond is eenvoudig. In de US leefden mensen jarenlang boven hun stand, kochten auto's, tv's, huizen, ... met goedkope leningen die ze zonder veel moeite en zonder veel controle van een bank konden krijgen. Leningen die bij het minste teken van economische problemen niet meer terugbetaald kunnen worden. Rommelkredieten of bad loans dus.

Voor banken zijn leningen gewoon producten, je kan iemands ander's schuld aan jou doorverkopen. Ik leen jou 10 €, en jij moet me over twintig jaar 20 € terugbetalen. Ik kan 20 jaar wacthen, of als ik nu geld wil die lening doorverkopen aan een iemand anders. Die geeft me dan nu 15 €, en krijgt dan over 20 jaar die 20 € van jou.

In het geval van een bank verkopen ze die rommelkredieten (vaak verpakt samen met een hoop andere producten) door aan andere banken, die ze dan weer herverpakken en verder verkopen. In Europa is handel in dat soort rommelkredieten verboden, maar in de US niet. Maar Europese banken hebben vaak US filialen, of investering in US banken, en er moet maar één dominosteentje vallen om een kettingreactie in gang te helpen (daarom dat de meeste landen zeer snel tussenkomen bij bankproblemen).

Eens de schuldernaren hun schulden niet meer kunnen terugbetalen, of als een bank waarin geïnvesteerd is plots overkop gaan (kredietverleners Fanny Mae en Fredie Mac, zakenbank Lehman Brothers, ...) worden de activa van andere banken ineens niets meer waard. Een bedrijf waarvan de aandelen (en dus ook de perceived value) sterk zakken krijgt veel moeilijker een lening, en zeker wanneer er een vermoeden is dat hun activa hoofdzakelijk uit slechte producten en investeringen bestaat.

Bijkomend probleem is dat er mensen op de beurs kunnen speculeren op aandelen die zullen dalen (je kan, hoewel de aandelen dalen toch veel winst maken door middel van "short selling"). Als andere aandeelhouders doorhebben dat er ge-short selled wordt, zullen ze totaal het vertrouwen verliezen en zo snel mogelijk (dus tegen dumpingprijzen) van hun aandelen af willen raken. Waardoor de waarde van dat bedrijg dus nog verder de dieperik ingaat. Dit is bv ook met Fortis op een bepaald moment gebeurd.

Banken die zelf in cash problemen geraken zullen niet makkelijk een lening geven. Niet aan gewone mensen, die dus geen nieuwe auto/tv/huis kunnen kopen, niet aan producenten van auto's/tv's/huizen en zeker niet aan andere banken die óók met cashproblemen zitten.

De autosector, maar ook electronica-sector (Philips bv), zijn kapitaalintensieve sectoren, waar je heel veel geld nodig hebt om producten te ontwikkelen, op de markt te brengen en te adverteren. Bedrijven hebben om verschillende redenen niet graag te veel cash op hun activa staan (cash brengt niets op, produeren of investeren wel), en hebben geld nodig van banken om hun ontwikkeling/marketing/... te financieren. Geld dat ze nu niet meer krijgen. En dus gaan ze in de eerste plaats zeuren bij de staat (en dus bij de belastingsbetaler) om geld.

Omdat er minder verkocht wordt, maar toch nog steeds een evengrote organisatie is, gaan ze ook zo snel mogelijk hun organisatie afslanken zodat hun vaste kosten dalen.

Het gevolg is meer werkloosheid, meer mensen die geen leningen kunnen terugbetalen, nog meer mensen die geen nieuwe lening kunnen krijgen, mensen die schrik hebben om werkloos te worden en dus de aankoop van een nieuwe auto en tv gaan uitstellen. Dan krijg je zoals nu een recessie (BNP daalt sterk ipv te stijgen).

Bedrijven die nog welgenoeg inkomsten hebben om het hoofd boven water te houden, krijgen geen leningen om nieuwe producten te ontwikkelen, waardoor er ook minder verkoop zal zijn.

Een vicieuze cirkel dus. Lang leve het kapitalisme en de vrije markt, waarin je alles kan verkopen zonder controle.

mooie post! zou het wellicht acht jaar geleden begonnen zijn in de VS toen George W Bush in zn verkiezingscampagne beloofde dat iedere amerikaan een lening zou mogen krijgen??

Er loopt nu ook een onderzoek mbt dat short selling...schijnt dat bedrijven die gokken op short selling ook bewust negatieve berichten de wereld in geholpen hebben mbt bedrijven waardoor hun aandelen gingen dalen en ze vette winst konden halen.... boeven zijn het!!

Illest
20-02-2009, 12:56
Ik zit bij Nissan Nederland...

voelde de bui al hangen en heb gelukkig al een andere baan....:whistling:

is echt een al drama in deze branche...veel dealers zullen koppie onder gaan..

De man van 14K
20-02-2009, 14:02
Een vicieuze cirkel dus. Lang leve het kapitalisme en de vrije markt, waarin je alles kan verkopen zonder controle.


Opzich niet erg zolang de vastgestelde verhouding Liabilities en Onwers Equity maar in balans is (zie verdrag Basel II).
Corporate structures moeten zich hieraan houden maar banken om de een of andere vreemde manieren niet.
Daarbij; wie heeft eigenlijk bedacht dat banken geld moeten verdienen?? in de oudheid zijn banken opgericht met een bepaalde maatschappelijke functie die ze nu niet meer vervullen.

Voor alle mensen die nog dat we in een kredietcrisis zitten: Dit is al afgelopen. We zitten nu in een snoeiharde economische recessie.

De man van 14K
20-02-2009, 14:05
Ik zit bij Nissan Nederland...

voelde de bui al hangen en heb gelukkig al een andere baan....:whistling:

is echt een al drama in deze branche...veel dealers zullen koppie onder gaan..


Ik werk in de projectontwikkeling, na jaren van zelfverrijking is het nu stil..
1 van mijn projecten (8 miljoen bouwkosten) heeft 4 maanden stil gelegen omdat de kopers koppie ondergingen. Nu hebben we een ziekelijk dure lening van Rabo gekregen voor 5 miljoen om het gat te vullen maar moeten we de expliotatie tijdens uitvoering weer recht trekken. Gelukkig hebben we de aannemer wel ingekocht tijdens de dure tijd..
Denk er maar aan tijdens Businessclass.. ;)

De dikke nudist
20-02-2009, 14:52
Zooow, deze thread BOEIT!!!

Illest
20-02-2009, 15:39
Ik werk in de projectontwikkeling, na jaren van zelfverrijking is het nu stil..
1 van mijn projecten (8 miljoen bouwkosten) heeft 4 maanden stil gelegen omdat de kopers koppie ondergingen. Nu hebben we een ziekelijk dure lening van Rabo gekregen voor 5 miljoen om het gat te vullen maar moeten we de expliotatie tijdens uitvoering weer recht trekken. Gelukkig hebben we de aannemer wel ingekocht tijdens de dure tijd..
Denk er maar aan tijdens Businessclass.. ;)


http://www.friedmanarchives.com/China/Page1/images/4%20Thumbs%20Up.jpg

PigDog
20-02-2009, 15:48
Denk er maar aan tijdens Businessclass.. ;)

Bedoel je dat TellSell programma van dat dikke grijze (zaken)mannetje die Rita Verdonk in de 2e kamer probeert te houden en reclame maakt voor een keukengigant? Ik heb het echt nog nooit gezien, maar als het op is, zal ik er aan denken...

De man van 14K
20-02-2009, 15:54
Bedoel je dat TellSell programma van dat dikke grijze (zaken)mannetje die Rita Verdonk in de 2e kamer probeert te houden en reclame maakt voor een keukengigant? Ik heb het echt nog nooit gezien, maar als het op is, zal ik er aan denken...


iedereen moet betalen bij Harry, anders kom je niet in de uitzending.
1e keer is gratis daarna de volle mep, ook voor Rita.
Er is wel sprake van sterke censuur, Hombug is ook een frequent bezoeker. Er was een tjidje geleden een econoom die iets onaardigs wilde zeggen daarover maar toen werd door harry de uitzending gestopt.
Je moet je netjes aan de regels houden...

Illest
20-02-2009, 16:38
iedereen moet betalen bij Harry, anders kom je niet in de uitzending.
1e keer is gratis daarna de volle mep, ook voor Rita.
Er is wel sprake van sterke censuur, Hombug is ook een frequent bezoeker. Er was een tjidje geleden een econoom die iets onaardigs wilde zeggen daarover maar toen werd door harry de uitzending gestopt.
Je moet je netjes aan de regels houden...

:lol:
http://www.youtube.com/watch?v=rwa6Tkn4sw8

De man van 14K
21-02-2009, 17:28
http://www.bnr.nl/static/jspx/play.jspx?url=http://streaming.bnr.nl/csStreamingAudio/columns/y2009/m02/d19/kort_20090219.mp3&titel=Kees de Kort