PDA

View Full Version : jiu jitsu naast thaiboksen?



rofari
04-04-2009, 14:56
Hoi,

Ik doe al aan thaiboksen waar ik heel blij mee ben maar ik wil er toch nog iets naast doen puur zelfverdediging gericht.
Ik denk hierbij aan t leren van worpen,grepen,grondvechten,verdedigen tegen wapens/meerdere personen.
Nu heb ik niet veel keus in rotterdam-zuid maar hier vlakbij mij zit deze sportschool: www.jiu-jitsu-rotterdam.nl (http://www.jiu-jitsu-rotterdam.nl/).
Het lijkt me wel wat maar wilde even weten van de mensen hier hoe jullie erover denken,is dit een goede sport om effectief te leren zelfverdedigen?

Mzzzl ro.

A.F.
04-04-2009, 15:12
het allerbelangrijkste is ...





dat je kwark moet gaan eten...

Justinian
04-04-2009, 16:03
Hoi,

Ik doe al aan thaiboksen waar ik heel blij mee ben maar ik wil er toch nog iets naast doen puur zelfverdediging gericht.
Ik denk hierbij aan t leren van worpen,grepen,grondvechten,verdedigen tegen wapens/meerdere personen.
Nu heb ik niet veel keus in rotterdam-zuid maar hier vlakbij mij zit deze sportschool: www.jiu-jitsu-rotterdam.nl (http://www.jiu-jitsu-rotterdam.nl/).
Het lijkt me wel wat maar wilde even weten van de mensen hier hoe jullie erover denken,is dit een goede sport om effectief te leren zelfverdedigen?

Mzzzl ro.
Goede combi als je het mij vraagt, alleen zou ik niet kiezen voor traditioneel Jiu Jitsu, maar BJJ in combinatie met thaiboksen.

BJJ Rotterdam - Home/Wat is BJJ? (http://www.bjjrotterdam.nl/)

rofari
04-04-2009, 18:39
BJJ lijkt me ook wel leuk maar ik weet niet beter als je dat je alleen maar grondvechten leert wat je niet echt wilt op straat toch?
Of leer je bij BJJ ook tegen wapens verdedigen,tegen grepen/verwurgingen enz verdedigen?

renamer
04-04-2009, 19:08
voor op straat vechten zit je hier op het verkeerde forum vriend...


mja.. ik neem het liever op tegen een zwarte band jj als een zwarte band bjj... ook met messen..

rofari
04-04-2009, 19:32
Het gaat niet om straatvechten..............."vriend".

Het gaat erom dat als het een keer voorkomt en je moet je verdedigen op straat,is JJ dan effectief genoeg?

De dikke nudist
04-04-2009, 20:42
Ik train zelf in het KWARK-systeem. Deze combinatie van stijlen maakt iedere beoefenaar dodelijk op elk terrein. Of het nu in de ring is, in de kooi, in een discotheek of op zo'n verhoogd platform waar je als je er af valt terecht komt op van die lange stekels.

Het KWARK systeem integreert de volgende stijlen:

Krav Maga
Wushu
Aikido
Rumi Maki
Karate

KWARK dus.

761217186
04-04-2009, 21:11
Ga BJJ of grappeling doen (of judo) Je hebt gelukt want in Rotterdam zijn ze er in het centrum net met BJJ begonnen. Als je het hebt over wapens.. Als je ook maar het idee hebt dat iemand een wapen heeft, zorg dan dat je het gevecht niet aangaat. Dit is zelfs het advies wat ze geven in het traditioneel JJ.

renamer
04-04-2009, 21:13
Het gaat niet om straatvechten..............."vriend".

Het gaat erom dat als het een keer voorkomt en je moet je verdedigen op straat,is JJ dan effectief genoeg?


ik wil niemand op zijn tenen trappen maar dan zeg ik nee.. traditioneel jj is meer kata´s ed.. bij bjj leer je meer improvizeren over wat je tegenstander doet..
als je het puur en alleen voor het `straatvechten` (damn wat veracht ik die term) dan kan je beter krav maga sistema special force training ect ect doen

maar vooral kwark eten en bek houden.. das het geheim van iedere echte ninja

rofari
04-04-2009, 22:31
Ga BJJ of grappeling doen (of judo) Je hebt gelukt want in Rotterdam zijn ze er in het centrum net met BJJ begonnen. Als je het hebt over wapens.. Als je ook maar het idee hebt dat iemand een wapen heeft, zorg dan dat je het gevecht niet aangaat. Dit is zelfs het advies wat ze geven in het traditioneel JJ.


Waar in het centrum?

Jeru
04-04-2009, 23:21
http://team-agua.blogspot.com/

poNji
05-04-2009, 00:23
maar vooral kwark eten en bek houden.. das het geheim van iedere echte ninja

Ze hebben niet voor niks van die mondkapjes.

NielsN
05-04-2009, 16:26
Het gaat niet om straatvechten..............."vriend".

Het gaat erom dat als het een keer voorkomt en je moet je verdedigen op straat,is JJ dan effectief genoeg?

Sorry, maar dat is straatvechten...

Als aanvulling op thaiboksen is worstelen misschien ook een goede optie. Of inderdaad judo. En natuurlijk is BJJ bij uitstek een MMA sport.

Verder heb ik zelf niet zoveel vertrouwen in die zelfverdedigings/ 'real life' toestanden. Mja... Ieder zijn ding.

Briant
05-04-2009, 18:36
Randori > Kata

Ik ben van mening dat je een goede basis moet hebben, en dat de meeste taktieken en technieken ontstaan tijdens het rollen/randori. Je gaat improviseren en reageren op de tegenstander, dit is iets wat je in kata nooit zult leren (hier ligt immers alles al vast)

rofari
06-04-2009, 23:53
Understanding Japanese Jujutsu


Classical Jiu Jitsu in a Modern Context by Ari Bolden



The martial art known as Jujutsu (or jiu jitsu or jujitsu) has been around for a very long time. However, there is a problem (misunderstanding) which comes up all the time in regards to classical Japanese Jujutsu systems. With the popularity of mixed martial arts (MMA) and the grappling art of Brazilian Jiu Jitsu (BJJ), the old art forms from Japan are being misunderstood more than ever today.

Let me first state that BJJ, 10th Planet Jiu Jitsu, Catch, Sambo and Judo are all wonderful and practical fighting forms. But these forms have to be taken into context. This means: there is a time and place for such moves. The problem with the majority of the public is that they don’t understand the principles behind Japanese JuJutsu (JJJ) because all they see are BJJ schools or grappling in a MMA setting.

I am a practitioner of both 10th Planet Jiu Jitsu (BJJ) and Japanese Jujutsu (JJJ). I wouldn’t give either up but I am writing this article to put some of these misunderstandings to rest. Here we go:

Why the hell would anyone grab a wrist and then let them have you do a move on them?

I get comments like this all the time on my You Tube videos-especially my JJJ ones. Why not just punch him in the face? The wrist grab (and the techniques which come from that) are done to teach proper movement and body mechanics. And as much as people have trouble believing this, the wrist grab happens A LOT in real fights.

Really? When do wrist grabs happen in real fights? I’d love to hear this!

I am going to give you three scenarios which I have personally witnessed, more than once, over 14 years of doing my job as a bouncer.
Scenario 1: Passive aggressive behaviour especially in regards to men grabbing women and trying to control them. I’ve seen more men grab women’s wrists and pull them (or hold them) more times I than I can recall. I’ve also seen as fights begin to escalate, that one person might hold onto the wrist (or hand shake) before they strike.

Scenario 2: The actual fight. When the fists fly and two guys are going at it, what usually occurs is a “tie up” where one party grabs onto the other because they want to close the distance and/or prevent further strikes from hitting their head. The tie up falls into the INFIGHTING RANGE (Strike range, Infighting (standing), and grappling (ground)). In an effort to stop the punches, wrists are commonly grabbed onto in this range category.

Scenario 3: WEAPON RETENTION. This may not be applicable to everyone reading this but it should! Weapon retention for police officers is very important. In order to deploy their weapon or keep it holstered, they must learn the infighting weapon retention stage. This is where an aggressor is trying to pull the weapon from the officer’s belt (gun, tazer, ASP). Grabbing onto the wrist and hand is what occurs when trying to prevent this from happening. Also, for civilians, if you are attacked with a weapon at infighting range, you need to control and kill the delivery device (that means the ARM). A person wielding a knife posses a very real threat and ignoring the hand which is holding the weapon is suicide. Opting to punch a guy in the face as he is stabbing you is ass backwards. Stop the delivery (motion) of the arm, Tie it up some way (grab it), and then either attack with strikes, head butts or break it to stop the attack. And for the record I have survived 2 stabbings because of this theory. Yes I was scared shitless but I understood and applied the concept.

Ok-so wrist grabs CAN happen, but I’d just spin out of that JJJ stuff?

Anything is possible in a fight and a martial artist has to be honest with oneself when understanding their style. If you are arrogant enough to believe that your style has no flaws or openings, you’re in for a rude awakening. That is why I study 10thPJJ (BJJ). It has an unparalleled understanding of ground fighting which JJJ does not go into.

There are so many subtleties in JJJ that it is hard to get an understanding of why things hurt just by viewing them. Also, the art of the ATEMI (or STRIKE) to set up throws or joint locks is often neglected. Punch to the face (thumb in the eye), joint lock, throw, strike again...is usually the pattern jujutsuka take. Story time:

Just yesterday I was demonstrating a move to my JJJ class. My uke (partner) was one of my newer students. He has a brown belt in karate but is new to JJJ. New students are AWESOME because they truly give you a gauge on what happens when someone resists or moves in a weird way. New students ALWAYS move in weird ways to avoid the pain of technique. This is a blessing really because it keeps your practice HONEST (remember what I said about that above?!). You don’t always want your partners to ‘fall down’. You need to understand the body mechanics and what happens when someone ACTIVELY tries to resists. There is no other way around this ALIVENESS TRIANING.
So, my student decided to spin out of a technique that I was demonstrating. While I could have immediately moved to another technique to counter (that is, in my opinion, the difference between a white belt and a black belt-the ability to transition between moves when one fails and to successfully pull something else off), I let him go.

When demonstrating the technique, I don’t apply at full force in order to save the uke’s wrist and arm from real damage. It is for teaching purposes and the other students need to understand how the move works. But when they see that they can simply just spin out, they don’t understand how this JJJ move works anymore. In order to give a better understanding of the technique and the true power behind it, I demonstrate it again.
Having taught for many years now, I knew that my student would attempt the same ‘escape path’ as before( worked once...it will work again right?). I demonstrate the move again and he decides to try to spin. This time, the technique is locked in at 80% (as opposed to 30% on the first try). The student stops in mid tracks, yelps and nearly voids his bowels because of the pain. My instructor use to say “Talk cheap Ari -san...Pain say so much more!”

The lesson I was trying to impart was that in order for SELF DEFENSE moves to work, you need to have INTENT. The intent to harm must be there or you are just going through the motions. This demonstration clearly teaches the students (and me) the true essence of the moves. Over the years, I’ve been bashed and locked up so bad that I thought I was going to die. It REALLY gives you an understanding of what the art is about. Again, it is this aliveness training that you need to give you an appreciation.

(For the record-the student is fine and there was no ill effect from the application of the wrist lock...just soreness...nothing damaged. It wasn’t trying to be a prick-it was a teaching tool. If you want dancing-do dancing...this is a MARTIAL art after all).

I’d just take them to the ground and put them in a triangle choke!

Again-I love BJJ!! But there is a time and place for these things. The last place I want to be is rolling around on the ground with someone who wants to hurt me. You’ve read about this stuff lots I am sure. The hard concrete, possible friends that might jump in, weapons...these are all REAL world factors that need to be taken into account. JJJ was designed as system to help the samurai survive on the battle field. They would strike, throw, joint lock or choke someone from a STANDING or kneeling position. In all my years of bouncing, I’ve used JJJ 95% of the time. The concept and combat philosophy is DIFFERENT that the pure grappling arts. It also addresses weapon use and disarms that I find useful in today’s hostile environment.

So what do you suggest???!!!

Make sure you know what you are taking and WHY you are taking it! If you think that all you need is spinning back kicks in a real fight you’ll be toast pretty quick when a real fight comes your way. If you want to study GI BJJ and want to compete-GREAT! If you want to study PURE self defence-AWESOME. But remember-doing well in one medium (the ring/mat) doesn’t mean it will translate well into another arena (the street). The same goes for JJJ stylists who think they can roll around with BJJ BB and come out on top playing the BJJ player’s game.

If you can-do both! If you can’t, know your limitations and have honest practice!

thrillseekah
07-04-2009, 10:16
Ik heb wedstrijden gezien van jjj, en dat zag toch wel ok uit. soort licht contact mma met gi. Maar ik denk dat je in dit met sambo of judo ofzo het beste af bent.

martial-freek
07-04-2009, 10:28
Ik denk dat als het een keer voor komt dat je op straat moet knokke, dat je met thaiboksen eeen heel eind komt. en ik ben van mening dat als het kan dat je op straat gewoon staand moet vechten (met al die crap die op de grond ligt), maar mocht het gevecht op de grond belanden ben je natuurlijk gigantisch in het voordeel met BJJ (ook tegen over traditioneel jiujutsu denk ik). Enzover ik weet leer je bij bjj ook iemand tegen de vlakte te werken, dus mocht dat nodig zijn kan je dat ook.
maar zoals al gezegt en zoals je ook zal horen bij welke (goede) vechtsport school dan ook, tegen een wapen= rennen!

MilfhunterMMA
07-04-2009, 10:44
ik heb 4 jaar traditioneel JJ gedaan voordat ik met thaiboksen en mma begon, geloof me, toen ik net mma ging doen werd ik door vrijwel iedereen in een knoop gelegd (vooral door mensen met een bjj achtergrond, ik dacht wat is dit, dit moet ik ook leren) en als iemand me aanvalt met een mes of stok vlucht ik gewoon. je verspilt veel tijd met kata's e.d.

BJJrajawali
07-04-2009, 16:30
Ga eens kijken bij
www.bjjrotterdam.nl (http://www.bjjrotterdam.nl)

Rickson Gracie Holland

rofari
07-04-2009, 21:35
ik heb 4 jaar traditioneel JJ gedaan voordat ik met thaiboksen en mma begon, geloof me, toen ik net mma ging doen werd ik door vrijwel iedereen in een knoop gelegd (vooral door mensen met een bjj achtergrond, ik dacht wat is dit, dit moet ik ook leren) en als iemand me aanvalt met een mes of stok vlucht ik gewoon. je verspilt veel tijd met kata's e.d.


Maar kwam dit niet omdat je gewoon nieuw was in t mma en voor t eerst mma mannen voor je kiezen kreeg met mmatechnieken op mmaregels?
Ik bedoel ik denk als een mma-r voor t eerst meedoet met een JJ les en een beetje een goede jiujitsuka voor zich heeft dat die ook niet hoe of wat weet te doen met die technieken?

Ik vind mma verder echt gaaf hoor waar ik thaiboks (Jan Oosterbaan) doen ze ook mma maar ik wil vooral zoiets doen als jiujitsu voor mn werk omdat daar wel eens situaties ontstaan en de keren dat ik t zeg maar opgelost heb op de thaiboksmanier ikzelf ineens voor de rechter stond ipv de echte boosdoeners en mn werkgever ook niet al te happy was.
Ik zou graag iets leren van grepen,worpen,klemmen waar je iemand mee naar buiten kan begeleiden en kan controleren en evt op de grond ook beetje uit de voeten zou kunnen daarom dacht ik aan jiu jitsu........mits het wel effectief kan zijn in die situaties met die technieken.

BJJ vind ik ook super en heeft zich in de ring wel bewezen maar t idee dat je eigenlijk merendeels alleen maar grondtechniken leert staat me niet zo aan..........er zitten 2 goede scholen nu in rotterdam schijnt t en ik ga er zeker wel even een keer kijken,misschien dat dat mn mening veranderd.

thrillseekah
08-04-2009, 12:18
denk dat je met krav maga of eskrima ofzo een stuk verder komt. jjj is teveel kata en te weinig praktijk imo

MilfhunterMMA
08-04-2009, 13:12
Maar kwam dit niet omdat je gewoon nieuw was in t mma en voor t eerst mma mannen voor je kiezen kreeg met mmatechnieken op mmaregels?
Ik bedoel ik denk als een mma-r voor t eerst meedoet met een JJ les en een beetje een goede jiujitsuka voor zich heeft dat die ook niet hoe of wat weet te doen met die technieken?

Ik vind mma verder echt gaaf hoor waar ik thaiboks (Jan Oosterbaan) doen ze ook mma maar ik wil vooral zoiets doen als jiujitsu voor mn werk omdat daar wel eens situaties ontstaan en de keren dat ik t zeg maar opgelost heb op de thaiboksmanier ikzelf ineens voor de rechter stond ipv de echte boosdoeners en mn werkgever ook niet al te happy was.
Ik zou graag iets leren van grepen,worpen,klemmen waar je iemand mee naar buiten kan begeleiden en kan controleren en evt op de grond ook beetje uit de voeten zou kunnen daarom dacht ik aan jiu jitsu........mits het wel effectief kan zijn in die situaties met die technieken.

BJJ vind ik ook super en heeft zich in de ring wel bewezen maar t idee dat je eigenlijk merendeels alleen maar grondtechniken leert staat me niet zo aan..........er zitten 2 goede scholen nu in rotterdam schijnt t en ik ga er zeker wel even een keer kijken,misschien dat dat mn mening veranderd.

nee dat denk ik niet. omdat bij mma meer geoorloofd is kunnen zij zich prima aanpassen aan ji jitsu regels. het systeem van mma is gewoon beter imo.

Il Loco
08-04-2009, 13:48
Maar kwam dit niet omdat je gewoon nieuw was in t mma en voor t eerst mma mannen voor je kiezen kreeg met mmatechnieken op mmaregels?
Ik bedoel ik denk als een mma-r voor t eerst meedoet met een JJ les en een beetje een goede jiujitsuka voor zich heeft dat die ook niet hoe of wat weet te doen met die technieken?

Ik vind mma verder echt gaaf hoor waar ik thaiboks (Jan Oosterbaan) doen ze ook mma maar ik wil vooral zoiets doen als jiujitsu voor mn werk omdat daar wel eens situaties ontstaan en de keren dat ik t zeg maar opgelost heb op de thaiboksmanier ikzelf ineens voor de rechter stond ipv de echte boosdoeners en mn werkgever ook niet al te happy was.
Ik zou graag iets leren van grepen,worpen,klemmen waar je iemand mee naar buiten kan begeleiden en kan controleren en evt op de grond ook beetje uit de voeten zou kunnen daarom dacht ik aan jiu jitsu........mits het wel effectief kan zijn in die situaties met die technieken.

BJJ vind ik ook super en heeft zich in de ring wel bewezen maar t idee dat je eigenlijk merendeels alleen maar grondtechniken leert staat me niet zo aan..........er zitten 2 goede scholen nu in rotterdam schijnt t en ik ga er zeker wel even een keer kijken,misschien dat dat mn mening veranderd.

Als het voor dat soort werk situaties is, zou ik zeggen iets als krav maga.

Maar voor de rest vind ik MMA de ultieme sport, simpelweg om het all round is, een samenstelling van boksen, muay thai, worstelen, judo en BJJ.

NielsN
08-04-2009, 13:53
Maar kwam dit niet omdat je gewoon nieuw was in t mma en voor t eerst mma mannen voor je kiezen kreeg met mmatechnieken op mmaregels?
Ik bedoel ik denk als een mma-r voor t eerst meedoet met een JJ les en een beetje een goede jiujitsuka voor zich heeft dat die ook niet hoe of wat weet te doen met die technieken?

Ik vind mma verder echt gaaf hoor waar ik thaiboks (Jan Oosterbaan) doen ze ook mma maar ik wil vooral zoiets doen als jiujitsu voor mn werk omdat daar wel eens situaties ontstaan en de keren dat ik t zeg maar opgelost heb op de thaiboksmanier ikzelf ineens voor de rechter stond ipv de echte boosdoeners en mn werkgever ook niet al te happy was.
Ik zou graag iets leren van grepen,worpen,klemmen waar je iemand mee naar buiten kan begeleiden en kan controleren en evt op de grond ook beetje uit de voeten zou kunnen daarom dacht ik aan jiu jitsu........mits het wel effectief kan zijn in die situaties met die technieken.

BJJ vind ik ook super en heeft zich in de ring wel bewezen maar t idee dat je eigenlijk merendeels alleen maar grondtechniken leert staat me niet zo aan..........er zitten 2 goede scholen nu in rotterdam schijnt t en ik ga er zeker wel even een keer kijken,misschien dat dat mn mening veranderd.

In dat geval zeg ik nog steeds: worstelen of judo... Dan leer je grepen, worpen en klemmen in een sparringscontext, zonder tijd te verdoen aan kata's. En als je de rechter wil ontwijken heb je ook weinig aan krav maga, lijkt mij. Daarbij ga je juist voor de kill, zoals ik het altijd begrepen heb.

RobVan de V
08-04-2009, 14:19
BJJ lijkt me ook wel leuk maar ik weet niet beter als je dat je alleen maar grondvechten leert wat je niet echt wilt op straat toch?
Of leer je bij BJJ ook tegen wapens verdedigen,tegen grepen/verwurgingen enz verdedigen?

Tsja... dan zijn er twee opties:

1. Word lid van een atletiekvereniging en specialiseer je op het onderdeel sprint.
2. Word lid van een schietvereniging, loop met je pippa over straat en als je ruzie krijgt pomp je iemand vol met lood.
:corsodispari_banana

Maar ik denk dat je i.p.v. JJ meer iets hebt aan Judo.


Maar heb jij op straat zo vaak ruzie????

pdr
09-04-2009, 12:27
Het ligt eraan bij welke school je gaat trainen. Er zijn scholen die vooral kata's trainen, maar er zijn ook scholen die veel het fighting systeem trainen. Het fighting kan zeker effectief zijn. kijk maar naar remco pardoel tijdens de ufc. Ik denk dat menigeen die in het fighting systeem goed is onderlegd kickboksers makkelijk in de knoop leggen.

MilfhunterMMA
10-04-2009, 23:40
Het ligt eraan bij welke school je gaat trainen. Er zijn scholen die vooral kata's trainen, maar er zijn ook scholen die veel het fighting systeem trainen. Het fighting kan zeker effectief zijn. kijk maar naar remco pardoel tijdens de ufc. Ik denk dat menigeen die in het fighting systeem goed is onderlegd kickboksers makkelijk in de knoop leggen.

denk ik ook, mits ze diegene naar de grond krijgen en niet zelf eerst een poeier krijgen. met fighting system stomp je niet naar het hoofd, dus ik denk dat jjers wat dat betreft weinig gewend zijn (waaronder ikzelf toen ik voor het eerst in mt training ging sparren) bovendien worden in het jj belangrijke effectieve klemmen overgeslagen.