PDA

View Full Version : Tabata vraag



Paganstars
21-04-2009, 09:32
Vraag voor degene die TABATA trainingen doen; gebruiken jullie split trainingen?

chief108
21-04-2009, 09:37
nope, fullbody

NielsN
21-04-2009, 10:35
/thread

:lol:

Paganstars
21-04-2009, 10:46
ha ha... nee ff serieus want ik twijfel wat nou eigenlijk beter is, om een 3 dagen split te doen of een full body

Chico
21-04-2009, 10:48
:chief:

chief108
21-04-2009, 11:18
4 voordelen van Full Body Training

Voordeel 1: Een grotere frequentie per spiergroep

Hoe vaker je een spier stimuleert om te groeien, hoe meer hij zal groeien (er vanuit gaande dat je trainingen gevarieerd zijn).
Met full body trainingen kun je verwachten dat elke grote spiergroep 3 tot 4 keer per week wordt getraint. Dit is een enorme hoeveelheid stimulatie! Probeer dit te doen met een split-schema en je zult waarschijnlijk 3-4 trainingen per dag moeten uitvoeren. Dit zou niet enkel onpraktisch, onwaarschijnlijk, en elk ander woord dat begint met "on", maar op dat moment is het niet langer een split-schema!


Voordeel 2: Meer energieverbruik per training

Full body trainingen zullen een groter energieverbruik per training teweegbrengen vanwege de grote hoeveelheid spiermassa dat wordt belast in elke sessie.
Bedenk maar eens wat er meer energie nodig heeft? Een biceps / triceps sessie of een training te beginnen met squats gevolgd met dips, good mornings en chins? Als je de laatste optie koos, dan ben je correct. Echter, indien je de eerste koos, gelieve je te begeven naar de personal trainer van je fitness club. Je zult je er echt thuis voelen.
Dat gezegd zijnde, full body trainingen zullen je in staat stellen om:
A) Meer te eten zonder het verkrijgen van extra vet.
B) Die 15 minuten saaie cardio over te slaan na je trainingsessie.
C) Toenemen in massa zonder vet bij te komen of zelfs een licht vetverlies.
Persoonlijk zou ik voor optie A kiezen, maar uiteindelijk is de keuze aan jou.


Voordeel 3: Een grotere uitputting leidt tot een grotere overcompensatie

Een full body training laat je lichaam in een staat van "WTF?". Een ton microtrauma, afbraak van eiwitten en glycogeen uitputting heeft zojuist plaatsgevonden, waardoor het lichaam in een uiterst goede staat is voor de opname van nutriënten. Mits je je lichaam de voeding geeft waar het om vraagt kun je een superieur overcompensatie-effect bekomen.


Voordeel 4: Grotere anabolische hormonen stimulatie

Het belasten van een grote hoeveelheid spiermassa in een bepaalde sessie resulteert in een grotere acute stijging van de plasma anabole hormoon concentraties. Omdat deze stijging zo kort is, wordt er veel over gediscussieerd of het wel een echte invloed heeft op de spiergroei. Dat gezegd hebbende, neem ik aan dat zelfs een korte stijging van de anabole hormonen belang heeft omdat de stijging zich voordoet op zo'n gevoelig moment (wanneer het lichaam klaar staat voor anabolisme en enorme hoeveelheden voedingsstoffen worden gebruikt).


Full body vs. Split training | BStrong (http://www.bstrong.net/node/3695)

Paganstars
21-04-2009, 11:45
Thankx niek... Als ik ze kon geven reps!