PDA

View Full Version : Welke (46"-50") Televisie kopen?



Tony
01-05-2009, 16:18
Huisje gekocht met de vriendin. Half juni kan ik erin.
Woonkamer is niet heel praktisch qua indeling om een grote tv kwijt te kunnen. Heb daarom een kleine 32"/81cm Sony bravia gekocht om toch op zaterdagavond Lotto Weekend miljonairs te kunnen kijken :p

In de aanbouw wil ik een kleine "thuis bios" maken... dus lekker groot scherm.. bluray en een home cinema setje...

Kijkafstand is ongeveer 4 meter.. dus ik wil een 46" (117cm) of een 50" (127cm) televisie.

Twijfel nog steeds tussen plasma (Panasonic Viera G10 serie) of LCD (Samsung Series 7 ofzo)

Eerst wilde ik perse LCD.. Maar Plasma heeft toch wel mooier en natuurlijker beeld. Nadelig is het hogere stroomverbruik en meer last van hinderlijke reflecties.

Wat voor ervaringen hebben jullie?

Panasonic Viera G10 Series
http://ces.cnet.com/i/tim/20090109/Panasonic_G10_540x385.jpg

Samsung Series 8
http://www.slipperybrick.com/wp-content/uploads/2008/04/samsung-series7.jpg

Paganstars
01-05-2009, 16:20
BEAMER!!!

TOON
01-05-2009, 16:27
en je vriendin vind dat prima??

guess2007
01-05-2009, 16:39
Samsung LCD op 100 punten voorsprong!
Heb hier een 40" LCD van Samsung in de woonkamer welke nu, na 4 jaar dagelijks van 7 in de ochtend tot in de avond aan staan, nog net zo mooi beeld geeft als toen we hem kochten.
Punt wat je al aanhaald is sowieso een reden om voor LCD te gaan, de reflecties.
Al staat de zon hier vol naar binnen te schijnen je kunt gewoon TV kijken, dat hoef je met plasma niet te proberen.

In ieder geval succes met je keuze!

Tony
01-05-2009, 16:42
Nou.. was in eerste instantie haar idee om van de aanbouw een thuisbios te maken..

ik kan er alleen maar akkoord mee gaan.

*Ziet zichzelf al zitten met UFC 2009 Undisputed op de Playstation achter een 50" flatscreen :lol:

Ach.. we houden allebei wel van een filmpje... en nu hebben we direct een goede invulling voor de aanbouw.. anders moet je er toch een serre of weet ik veel wat van maken.

Hier zie je de woonkamer (is nog de inrichting van de huidige bewoners). Zoals je ziet... door die open haard krijg je er echt niet fatsoenlijk een tv weggewerkt.

http://www.planetdust.nl/pics/63_1.jpg

http://www.planetdust.nl/pics/63_2.jpg

http://www.planetdust.nl/pics/63_3.jpg

Dit is de aanbouw... De ramen rondom zijn voorzien van rolluiken.. dus kan gelukkig helemaal dimmen.
http://www.planetdust.nl/pics/63_5.jpg
http://www.planetdust.nl/pics/63_4.jpg

Maak me alleen zorgen over het plafond.. Hier zit zo'n "lichtstraat" in. En naar het schijnt is Plasma TV gevoeliger dan LCD voor reflecties van licht.
http://www.planetdust.nl/pics/63_6.jpg

NielsN
01-05-2009, 17:00
Zag ik daar nou een Golden Retriever?

Paganstars
01-05-2009, 17:26
LOL... goed gezien niels! kan ook een labarador zijn!

TOON
01-05-2009, 17:33
ik heb ook een poes gezien!!

NielsN
01-05-2009, 17:38
ik heb ook een poes gezien!!

Ja, ja... We hebben allemaal wel eens een poes gezien. Hold your horses, boy...

Tony
01-05-2009, 18:24
Lol.... Mixfight ontspoort.... er is een poes en een golden retriever te zien :lol:

Hendy
01-05-2009, 19:32
Leuk huisie Tony !

Ben zelf erg te spreken over Samsung..(design is vaak ook top) Maar in een vorige topic van Ronald kwam de Panasonic wel erg goed uit de bus !

Tony
01-05-2009, 19:42
thanks hombre...

Denk dat de keuze als volgt zal gaan:
Indien LCD--> Samsung
Indien Plasma --> Panasonic

Ik ga morgen ff checken bij de media markt.. kan ik ze in real life zien.

Spike_tm
01-05-2009, 19:45
Kijk je naar de grootte van het scherm dan is Plasma mooi vanwege het rustige en warme beeld.
Gezien de kijkafstand van 4m kan LCD ook prima.
De beeld kwaliteit van de Panasonic Plasma's is over het algemeen erg goed.
Hoe het zit met lichtinval en spiegeling weet ik niet, geen ervaring mee.

Conclusie:
Neem de goedkoopste van de twee en koop een Xbox 360 Elite. UFC op de PS3 is nog behoorlijk buggy. :D

BoysNoize
01-05-2009, 19:47
Ik heb zelf de vorige editie van de Viera (volgens mij 42PV70 ofzo)..
Nog geen seconde spijt van gehad dat ik voor plasma (en Panasonic) gekozen heb.

Vooral qua kleuren is plasma echt top!
Elke keer weer als ik dan bij iemand anders LCD gezien heb ben ik toch weer heel blij met Plasma..Vind het persoonlijk allemaal net wat mooier..vloeiendere lijnen, heldere kleuren, snellere respons.

Idem voor de nieuwe serie plasma's van Panasonic..Mijn vader heeft hier de 46" versie van en heeft ook nog geen seconde spijt gehad..

Overigens is stroomgebruik van dat formaat voor plasma en LCD bijna gelijk..dat scheelt nagenoeg niks meer.
Ook de kijkhoek en lichtinval is een stuk verbeterd. Ik heb er geen last van in ieder geval. Al kan ik me voorstellen dat die 'lichtstraat' lastig en storend zal zijn.
Maar aan de andere kant, hoe vaak kijk je nou films als het buiten licht is..

aliendwurf
01-05-2009, 19:55
Plasma zou ik niet nemen...stroomvreters.

Tony
01-05-2009, 21:15
Neem de goedkoopste van de twee en koop een Xbox 360 Elite. UFC op de PS3 is nog behoorlijk buggy. :D

Helaas.. wil perse een PS3 (Bluray ;) )

Tony
01-05-2009, 21:17
Ik heb zelf de vorige editie van de Viera (volgens mij 42PV70 ofzo)..
Nog geen seconde spijt van gehad dat ik voor plasma (en Panasonic) gekozen heb.

Vooral qua kleuren is plasma echt top!
Elke keer weer als ik dan bij iemand anders LCD gezien heb ben ik toch weer heel blij met Plasma..Vind het persoonlijk allemaal net wat mooier..vloeiendere lijnen, heldere kleuren, snellere respons.

Idem voor de nieuwe serie plasma's van Panasonic..Mijn vader heeft hier de 46" versie van en heeft ook nog geen seconde spijt gehad..

Overigens is stroomgebruik van dat formaat voor plasma en LCD bijna gelijk..dat scheelt nagenoeg niks meer.
Ook de kijkhoek en lichtinval is een stuk verbeterd. Ik heb er geen last van in ieder geval. Al kan ik me voorstellen dat die 'lichtstraat' lastig en storend zal zijn.
Maar aan de andere kant, hoe vaak kijk je nou films als het buiten licht is..

stroomverbruik is ook geen grote factor meer... Plasma "dimt" bij donkere stukken.. LCd backpanels branden continu.

max Stroomverbruik bij plasma ligt vaak rond de 350w.. maar gemiddeld komen ze lager uit (rond de 265w)

Dus is geen groot verschil met LCD inderdaad.

Films kijken overdag? Dat zal dan een zondagmiddag zijn... idd kijk je vaker in de avonduren... dat is waar.

Mack
01-05-2009, 22:24
Ik heb zelf een 50" plasma van Samsung A558. Heb het voor de aankoop nog vergeleken met andere merken en vond het beeld mooier dan bijv. de Panasonic. Wordt ook weleens nieuwe firmware voor beschikbaar stelt om eventuele problemen te verhelpen.
Reflectie is inderdaad vervelend, maar een gordijn verhelpt dat probleem. :D

Voor de rest kan ik het verhaal van BoysNoize bevestigen.
Kortom: Geen moment spijt van gehad. Een eventuele volgende tv wordt weer een plasma.

Spike_tm
01-05-2009, 22:59
Helaas.. wil perse een PS3 (Bluray ;) )
Blijf je daar je blue ray films op kijken en dan neem je een echte console om op te gamen :whistling:

Stroomverbruik hoef je bij deze afmetingen niet mee te nemen. LCD en plasma gaan dan aardig gelijk op. Trouwens, als je zo'n tv koopt dan ga je voor het mooiste beeld, die €3 per jaar aan verbruik boeien dan ook niet.

Succes met de aankoop.

aliendwurf
01-05-2009, 23:02
Ik wist niet dat het stroom verbruik zo omlaag gegaan was bij plasma. Ben wel erg tevreden over mijn lcd (Samsung).
Me maat heeft plasma en dat beeld is idd ook erg mooi maar die glinstering is wel erg irritant.

the boxer
02-05-2009, 09:21
mooi huis!

Dennis
02-05-2009, 10:10
stroomverbruik is ook geen grote factor meer... Plasma "dimt" bij donkere stukken.. LCd backpanels branden continu.

max Stroomverbruik bij plasma ligt vaak rond de 350w.. maar gemiddeld komen ze lager uit (rond de 265w)

Dus is geen groot verschil met LCD inderdaad.

Films kijken overdag? Dat zal dan een zondagmiddag zijn... idd kijk je vaker in de avonduren... dat is waar.

Tegenwoordig is er voor de LCD led verlichting in de backpanels, deze dimmen ook waar niet nodig.

LED TV wint snel aan populariteit (http://www.hdtvnieuws.nl/hdtv/led-tv-20090425/)

Tony
02-05-2009, 10:39
LED TV heb ik ook al overwogen.. Maar deze hebben een te grote input-lag om fatsoenlijk erop te kunnen gamen...

Dus het is echt óf plasma (indien de schitteringen niet te erg zijn) en anders gewoon LCD-tv

Mack
02-05-2009, 11:22
Check ook even dit forum. Staan altijd ervaringen van gebruikers op.

Plasma Televisions - AVForums.com (http://www.avforums.com/forums/plasma-televisions/)

Tony
02-05-2009, 11:31
thanks man.. die kende ik nog niet

Dennis
02-05-2009, 11:35
LED TV heb ik ook al overwogen.. Maar deze hebben een te grote input-lag om fatsoenlijk erop te kunnen gamen...

Dus het is echt óf plasma (indien de schitteringen niet te erg zijn) en anders gewoon LCD-tv

Wat is een input-lag?
Over games lees ik het volgende, maar misschien is dat wat anders?

Snellere response
Door de eerder genoermde snelle schakeltijden van LED lampjes wordt het “veeg” effect, dat nog wel eens waar te nemen is op een LCD HDTV, duidelijk teruggebracht. Daardoor is een LED TV nog beter geschikt voor snel bewegende beelden zoals we die kennen bij sport uitzendingen en games.

Tony
02-05-2009, 11:39
Dat veeg effect is ghosting.. oftewel nagloeien door een te lage snelheid ( in m/s)

input lag is een echte vertraging tussen input (controller) en de weergave op het scherm.

De man van 14K
02-05-2009, 13:12
heb jij wel tijd voor dat soort onzin? ;)

Tony
02-05-2009, 19:11
Wellicht niet.. maar hoop nog steeds om voor mijn dertigste net zo veel vrije tijd als jou te hebben...

:p

Tony
03-05-2009, 13:10
@Ronald... had jij niet ook een Viera TV? Zo ja, is dit een Plasma? Hoeveel last heb jij van reflecties?

Mack
03-05-2009, 13:12
Trouwens nog een tip. Redcoon.nl is vaak erg goedkoop en de tv wordt perfect afgeleverd. Scheelt je weer een paar duiten.

Tony
03-05-2009, 13:22
thanks voor de tip.. zie dat de panasonic die ik mogelijk wil daar 1519,- kost..

Panasonic VIERA TX-P50G10 - Panasonic Plasma Televisie, Full-HD, 600Hz| redcoon Nederland (http://www.redcoon.nl/index.php/cmd/shop/a/ProductDetail/pid/B178828/cid/15002/Panasonic_VIERA_TX_P50G10/)

Als ze hem dan idd netjes thuis komen aansluiten, dan lijkt me dat een goeie deal.

micha
03-05-2009, 13:22
ik heb de samsung en ben heel tevreden

Tony
03-05-2009, 13:41
welke heb je micha?

De man van 14K
03-05-2009, 15:29
Wellicht niet.. maar hoop nog steeds om voor mijn dertigste net zo veel vrije tijd als jou te hebben...

:p


ik heb nog wel een paar tips en pointers voor je als je dat echt wil :whistling::lol:

Tony
03-05-2009, 15:44
Stuur maar als pdf naar mijn email.... :)

aliendwurf
05-06-2009, 20:06
Een aardige site om je tv goed af te stellen, tis ff goed zoeken maar dan heb je ook wat.

Official LNXXA550 Calibration/Settings Thread - AVS Forum (http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1020612)

Voor de Samsung moet ik er dan wel ff bij zeggen.

Vitor Belfort
20-07-2009, 22:57
LED TV heb ik ook al overwogen.. Maar deze hebben een te grote input-lag om fatsoenlijk erop te kunnen gamen...

Dus het is echt óf plasma (indien de schitteringen niet te erg zijn) en anders gewoon LCD-tv

Weinig gemerkt van de inputlag met de Samsung LED. Een collega van me had wel wat lag-problemen met een conventionele Samsung LCD tv, maar door de functie "gaming" aan te zetten was dit ook verholpen.

Onlangs de 46 inch LED gekocht:

En dat spel is een genot op dit scherm!;-)

http://i32.tinypic.com/23ytc.jpg

Peter0711
21-07-2009, 11:29
Alle 2 KUT !!!!!!!

Gewoon voor philips gaan!!

Maar vooral geen Panasonic!!

Tony
21-07-2009, 11:33
lol waarom geen panasonic?

Noem jij eens 1 merk (behalve de té dure pioneer) dat betere Plasma tv's maakt dan Panasonic?

En niet aankomen met die oude regeltjes van plasma is kut, wordt heet en zijn grote stroomverbruikers.. want dat is al lang niet meer zo sinds de 12e generatie plasma met neoDPD panelen.

YoMarK
21-07-2009, 11:57
Maar vooral geen Panasonic!!
Grapjas, zijn de beste betaalbare plasma's die er zijn.

Heb trouwens zelf een tijdje terug een Samsung UN40B6000 gekocht(nieuwe generatie Samsung LED).
Wat betreft het reactietijd fenomeen: dat heeft niets te maken met LED of niet. LED's worden gebruikt als achtergrondverlichting(in tegenstelling tot een soort TL buisjes in normale LCD schermen )...niet te verwarren met OLED schermen die daadwerkelijk zijn opgebouwd uit LED's(maar die zijn nog niet verkrijgbaar).
Het voordeel van LED achtergrondverlichting is het geringe stroomverbuik, de mogelijkheid om echt dunne schermen te maken, en ze zijn sneller te dimmen dan een traditioneel backlight(met zwarter zwart als gevolg).
Een ander voordeel van LED is dat ze in theorie regionaal te dimmen zijn, waardoor zwart dus echt zwart word net als bij een plasma scherm. De samsung 9000 series heeft deze techniek, maar die zijn nog behoorlijk duur.

Heb toen ik een nieuwe Tv ging kopen zitten twijfelen tussen de Panasonic Viera TX-P42G-10E en de Samsung UN40B6000.
Uiteindelijk gekozen voor de Samsung wegens het uiterlijk(erg dun strak scherm, waardoor hij er niet zo lomp uitziet), want qua beeldkwaliteit doen ze niet voor elkaar onder. Minder stroomverbruik is ook mooi meegenomen.
Ze hebben beiden hun imperfecties, maar d'r is altijd wat. Kwestie van smaak denk ik.

Ben er geweldig blij mee.

Il Loco
21-07-2009, 11:57
Bij bol.com zijn de tv's ook erg goedkoop!

http://www.bol.com/nl/m/elektronica/televisies-plasma/N/7292/index.html

Tony
21-07-2009, 12:05
online zou ik kijken bij cameranu.nl of redcoon.nl

betrouwbaar en goedkoop :)

Ik ben zelf naar de lokale electroworld gegaan en heb hun gezegd wat de tv op internet kost. Toen kreeg ik een prijs aangeboden die lager dan de goedkoopste internetaanbieder lag..

En de tv werd netjes thuisbezorgt en opgehangen aan de muur.

YoMarK
22-07-2009, 00:15
Mediamarkt niet vergeten. Service is natuurlijk niet geweldig(al maakt dat vaak niet uit, veel fabrikanten van tv's leveren 2 jaar on-site vanuit de fabriek), maar ze hebben af en toe echt leuke acties.
2 weken geleden kreeg je nog behoorlijk veel geld terug als je een oude TV inruilde.

Vitor Belfort
22-07-2009, 05:34
Mediamarkt niet vergeten. Service is natuurlijk niet geweldig(al maakt dat vaak niet uit, veel fabrikanten van tv's leveren 2 jaar on-site vanuit de fabriek), maar ze hebben af en toe echt leuke acties.
2 weken geleden kreeg je nog behoorlijk veel geld terug als je een oude TV inruilde.

Die oude tv mocht ik dus in de auto laten, de korting kreeg ik wel!:)